Priserna på DDR4-minne skenar

Permalänk
Melding Plague

Priserna på DDR4-minne skenar

50 procent ökning enbart under maj.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Detta fenomen har pågått i över 30år, att det gamla ramminnet blir mycket dyrare än den senaste generationen när de drar ner på tillverkningen.

Permalänk
Medlem

Med tanke på dagen priser finns det ingen anledning att köra DDR4 idag, inte ens i ett budgetbygga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Bunkrar imorgon bitti.

Permalänk
Medlem

Köpte ganska nyligen nya minnen, både DD4 till min primära dator och DD3 minnen till min gamla Linux burk.

När jag köpte dem så var det kanske främst DDR3 minnen jag hade trott skulle försvinna och/eller rusa i pris om jag inte passade på att köpa när jag hittade dem till ett bra pris, hade aldrig gissat att det var DDR4 minnena jag var mest ute i rätt tid med köpet av

Permalänk
Medlem

Ingen "brand" eller "översvämning" den här gången? 😅
Jag har faktiskt köpt ett par G.Skill Trident Royal 16GB (32GB totalt) 4000 MHz som aldrig kom till användning. CL19 men till sjukt låg spänning. Har för mig att jag kollade upp att de med största sannolikthet är Samsung B-die. Blir jag rik nu om jag säljer den vidare?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Med tanke på dagen priser finns det ingen anledning att köra DDR4 idag, inte ens i ett budgetbygga.

Jodå, AM4 ger fortfarande mycket för pengarna om man inte bryr sig så mycket om uppgraderingsmöjligheter.

Permalänk
Medlem

Det har sålts DDR 5 6000 CL32 för 750kr. Ska man köra budget leta begget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Är väl som det brukar, sista rycket för den generationen innan de mer eller mindre helt försvinner.
För nybyggen finns det inte orsak längre att välja annat än DDR5, de som tänker sig att uppgradera äldre plattform kan det vara på tiden att göra det innan priserna slår igenom och/el tillgängligheten minskar.

Permalänk
Medlem

Som Forumkollegan ovanför mig ssger: det är sista dagen rycket innan de försvinner...det brukar så vara från fall till fall. (Fast en del "analoga" mobiltelefoner blev billigare än dyrare)...
Det beror ju på vad det är för bransch... ^^

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Sötast
Skrivet av Knotvillage:

Skrivet av Knotvillage:

Det har sålts DDR 5 6000 CL32 för 750kr. Ska man köra budget leta begget.

Sålänge usecaset är att köpa en modern gamingmaskin med de senaste komponenterna....sure!
Men i mer eller mindre alla andra fallen så är DDR4 fortarande det absolut mest använda, samt kommer vara så under en lång tid. Datorvärlden är ungefär 99% större än gamingvärlden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Om man ska bygga nytt så verkar det vettigare med DDR5.

Men om man redan har en befintlig dator med DDR4 som duger så verkar det onödigt att köpa/bygga en DDR5 dator bara för att det finns något nyare.
Om man ska göra samma med processorer, grafikkort, etc ...
...alltid köpa senaste generationen/modellen av allting så blir det rätt dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Beror ju helt och hållet på vad man klassar som ett budgetbygge

A520M, Ryzen 5 4500 + 16 GB 3000 MHz DDR4 = 1477:-

För dom pengarna får man nog inte ens en rimlig AM5 CPU!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarB98:

Galet billigt, att man kan komma undan med det i dessa tider är najs. Men är det från Amazon?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Galet billigt, att man kan komma undan med det i dessa tider är najs. Men är det från Amazon?

Det är riktigt billigt sett till vad man faktiskt får!

Det är från Amazon men finns för ungefär samma peng på t.ex Proshop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarB98:

Lägger du till en knapp tusenlapp kan man få en Ryzen 5 5700 och 32GB DDR4 istället. Fortfarande en skälig väg att gå om pengarna tryter.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Lägger du till en knapp tusenlapp kan man få en Ryzen 5 5700 och 32GB DDR4 istället. Fortfarande en skälig väg att gå om pengarna tryter.

Ja precis! DDR4 är definitivt inte dött än! 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarB98:

Precis:

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Får väl hoppas att minnena inte ger upp i nuvarande burken innan jag bygger nytt. För det lär ju knappast bli DDR4 i mitt nästa bygge.

Permalänk
Medlem

Två kärnor extra som 4500 modellen ger är nog värt 200kr till i alla fall om det är till spel.
Den kommer även med kylare vilket ofta blir några hundralappar om man inte har en extra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hur man ens kan sälja en processor för 379 kr och gå med vinst är ganska otroligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Två kärnor extra som 4500 modellen ger är nog värt 200kr till i alla fall om det är till spel.
Den kommer även med kylare vilket ofta blir några hundralappar om man inte har en extra.

4500 är zen2 6c/12t med 8MB l3
3500 är zen2 6c med 32Mb l3

Jag skulle säga att 3500 är bättre val om pengar är skralt och spel är primärt. Även om man måste lägga pengar på en kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

4500 är zen2 6c/12t med 8MB l3
3500 är zen2 6c med 32Mb l3

Jag skulle säga att 3500 är bättre val om pengar är skralt och spel är primärt. Även om man måste lägga pengar på en kylare.

Oj måste sökt på fel modell för jag fick upp en 4c 8t när jag googlade förut. Men kan cache minnet göra kompensera förlusten av smt så är den såklart inte dum.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Finns ingen mening att satsa på DDR5 om man ska bygga en budget-PC. Jag tittar förnärvarande på en AMD APU-processor. Processor, moderkort, minne och en SSD så blir det runt 2,5k så med DDR5 är det svårt för att inte säga omöjligt att slå. Bara moderkortet ligger på närmare 1000-lappen. En dator som jag är övertygad kommer fungera att surfa, spela lite enklare spel, i många år framöver. Jag har fortfarande första generationens Ryzen och den datorn är helt okej att använda för de tillämpningar jag håller på med.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 5 1600 @ 3.2 GHz | 16 DDR4@3000 MHz| Asus Prime B350-Plus | GTX 1050 Ti 4GB| Fractal Design 550W |Samsung SSD 960 256 GB HTPC: Intel N100@3.4 GHz| Asrock N100M| 16GB DDR4| Mushkin 512 GB Laptop: Intel i5-8300H @2.3 GHz| GTX 1050 2 GB| 8 GB DDR SDRAM| SSD 256 GB NAS: QNAP TS264 4 TB

Permalänk
Medlem

Detta var flaggat i förväg flera månader tillbaka ifrån just deltagande företag i denna kartellen, deras motivering var att det fanns en bra tillgång på DDR4 minnen (och hintade om att de inte ser vinst från tillverkning som tillräckligt utan att de ville se högre vinst på DDR4 chip/minnen, vilket var varför kartellen tillsammans började dra ned på sin tillverkning, and What is really something? Är att de motiverade liknande för DDR5 minnen, dock med DDR5 påtalades det något om "inte så stor efterfrågan", vilket man kan tolka på två olika sätt, antingen vill man manipulera marknadspriserna, något såna här semi-lagliga karteller i Asien har gjort många gånger om historiskt talat, Eller, så vill dom inte säga men försöker göra rum för att tillverka fler HBM minnen som inte bara kostar mer men också som är i nästintill oändlig brist på och därmed mer lönsamt (baserat på nuvarande LLM/AI rushen)

Visa signatur

Detta kontot är så gammalt att det är numera 'myndigt' åldersvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Luras inte av siffran. 5600 är billigare och bättre för spel då den har 32MB L3 Cache medan 5700 (som inte tillhör samma arkitektur) bara har 20MB.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarB98:

Det är riktigt billigt sett till vad man faktiskt får!

Det är från Amazon men finns för ungefär samma peng på t.ex Proshop.

Yes, det är bra. Jag undviker Amazon till varje pris. Vill inte döda fler butiker i Sverige. :\ ... Så trist att de stänger ner till höger och vänster.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?