Permalänk
Medlem

Tradera

Hejsan!

Kollade runt lite på tradera och la märket till väldigt skumma priser på mobiler.

Har aldrig köpt något på tradera så har absolut ingen koll på hur det fungerar.

T.e.x denna auktionen

http://www.tradera.com/HTC-Touch-HD-med-laddare-usb-kabel-OBS...

Kan man lita på dessa? Ser ju otroligt billigt ut.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Kan du nog göra, tänk dock på att det fortfarande är tid kvar, många bud läggs ganska nära sluttiden.

Men visst kan man göra riktiga klipp!

Permalänk
Medlem

Ok! Tack för tipset! Tänkte mest på hans omdöme. ( Inget omdöme )

Permalänk
Sötast

Att köpa från någon med 0 eller få omdömen är alltid en risk.... Sen å andra sidan så måste en säljare börja någonstans.

Personligen skulle jag nog inte köpa från en säljare utan omdömen om det inte handlade om något som kostar <100kr.

Permalänk
Medlem

Ok Allexz, hur fungerar betalningssystemet? Man kan alltså inte få varan först och sedan betala?

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag ändast köpa om det fanns kvitto samt bara betala om jag fick hålla varan i handen först.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Ok Allexz, hur fungerar betalningssystemet? Man kan alltså inte få varan först och sedan betala?

Beror på vad som står i auktions texten, annars kann man alltid skicka email till annonsör och fråga vilka betalningmetoder som han vill ha.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Att köpa från någon med 0 eller få omdömen är alltid en risk.... Sen å andra sidan så måste en säljare börja någonstans.

Personligen skulle jag nog inte köpa från en säljare utan omdömen om det inte handlade om något som kostar <100kr.

Dock var de där ju ett företag så då är de väl säkert?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av €ric:

Dock var de där ju ett företag så då är de väl säkert?

Nja, kameraexperten, Datorbutiken mm.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Beror på vad som står i auktions texten, annars kann man alltid skicka email till annonsör och fråga vilka betalningmetoder som han vill ha.

Hur ser man deras epost address?

Permalänk
Sötast

Jag såg att du vann auktionen, jag hoppas såklart på det bästa.

Jag tittade igenom auktionen lite mer noggrannt i efterhand och tycker att den ser ganska oseriös ut.

HTC Touch HD med laddare, >och?< usb kabel OBS! OLÅST

OBS! Välkommen till våra auktioner. Först och främst ska du som lägger bud inse att lagt bud är bindande och inte går att ångra! Har du 0 i omdöme eller övevägande många negativa omdömen så ska du först kontakta oss! Våra auktioner är ingen test plats eller lekplats. Du som är registrerad har godkänt Traderas regler. Läs gärna personlig info! Hjärtligt välkomna!

HTC Touch HD

Auktionen avser:

Mobil
Batteri
laddare
Penna
laddare
USB kabel

Telefonen är begagnad ( repor ) och säljes fullt funktionell! För mer info om skick se samtliga bilder. Funktions garanti!

OLÅST / OPERATÖRSFRI / OBUNDEN

[/](Auktionsbeteckning nr 23 ) ---- wut??? [/b]

Bud är bindande.

Betalning till Bankgiro inom 5 dagar efter avslutad auktion.

Frakt betalas av köparen. Postens porto tabell gäller!! Vi tar inte ut extra avgifter! Embelage står Vi för!

Betalning sker senast 5 dagar efter till mitt ---- Mitt? Vårt? Företag? Vems? bankgiro.
Betalning via payson/paypal mf. accepteras tyvär inte. -------- Varför ej? Dessa är till för att göra "säkra" auktioner

Postens slarv och hantering står inte vi för. REK går att välja ( kostar extra ).

Postens portotabell är det som gäller.

Varan packas väl.

SE ÄVEN VÅRA ÖVRIGA AUKTIONER

Lycka till

Har fetmarkerat antingen udda grejer eller felstavningar/felskrivningar, jag tycker den ser ganska oseriös ut.
Inte minst så har "de" ingen hemsida och inte heller så finns det något företag med namn swedphone på www.allabolag.se

Jag skulle nog skicka ett mail till tradera och be dem granska säljaren pga osäkerhet/misstanke om oseriös säljare och vänta med betalning tills du vet vem du handlar med/av.

Edit: Vidare undersökt så finns det inte heller någon adress till det såkallade företaget, och säljaren har lagt upp 262 annonser på mobiler på TVÅ dagar.

De flesta av mobilerna är likadana och troligtvis alla är beganade, konstigt nog så har de flesta mobiler av samma sort exakt samma annonstext.

T.ex på P910 så står det "Låda ( innerdel fattas, bara uytre kartong )" på ALLA annonser, konstigt. Har han kanske kommit över en stor leverans av begagnade mobiler utan innerlåda?

Detta är garanterat en scam, ledsen att jag inte såg över annonsen tydligare innan, men det borde du själv ha gjort till att börja med.

Hoppas att du ej betalat pengar.

Permalänk
Medlem

Finns många privatföretag som bara existerar på Tradera, preicis som på Ebay.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Tradera är väl Ebay... eller samma ägare.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Och på ebay är det vanligt med kina kopior på telefoner.
Vilket det har funnnits ett par på tradera med tex nån nokia modell som aldrig har tillverkats av nokia (glömt vilken det var)
HTC har haft det problemet på en del modeller så vi får väl hoppas att det inte är en sån.

Sen har jag lite svårt att få dessa två saker att gå ihop.
1, Våra auktioner är ingen test plats eller lekplats.
2, Säljare: Swedphone.se (0) (0 är ju omdömmen)

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Sötast
Skrivet av nOrAIN66:

Ja jävlar, kopierad nästan rakt av med felstavningar och allt