Permalänk
Avstängd

Inget internet efter windows 7

Efter att en vän uppgraderat sig från vista>win7 har hans internet slutat fungera. Det är något med att datorn/windows inte hittar/accepterar nätverkskortet. Är detta vanligt? INte 100 på vilka det är, men tänkte testa att tanka ner drivisar till nätverkskortet, men windows fixar ju egentligen sånt per automatik... så, om det inte funkar efter nya drivisar, vad kan det vara och hur löser jag problemet?

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ju lite svårt för win att hämta drivrutiner om nätverkskortet inte är installerat kör moderkortsskivan!

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

prova och rensa bort dom gamla drivrutinerna för nätverket sen starta om och installera don nya.
kan vara nån tok där.
vista och win7 är närbesläktat med varandra men konflikter med uppgradering är inte ovanligt,
ofta föser sig det med att ta bort dom gamla och installera dom nya.
bästa är en ren installation av op

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Som mrqaffe säger: Kör moderkortskivan! eller fixa drivrutinerna till nätverkskortet!

Visa signatur

SG09, 760g, FX8350, H80i, HD7870, 8Gb, 2Tb, 630watt

Permalänk
Medlem

Har liknande problem efter ha installerat windows 7. Den installerar min USB-adapter felfritt men det går inte att aktivera den trådlösa nätverksanslutningen. Jag kan högerklicka och välja aktivera. Då kommer det upp en liten ruta som säger att den aktiverar men efteråt så är den fortfarande grå och inakiverad.

Tips?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Faceless:

Har liknande problem efter ha installerat windows 7. Den installerar min USB-adapter felfritt men det går inte att aktivera den trådlösa nätverksanslutningen. Jag kan högerklicka och välja aktivera. Då kommer det upp en liten ruta som säger att den aktiverar men efteråt så är den fortfarande grå och inakiverad.

Tips?

Ett bra tips är att du skriver ut alla delar du har, det blir enklare att veta om de passar ihop då.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Belkin Play Wireless adapter+Cisco Router (De fungerade med XP så borde inte vara det)

Har inte superkoll på moderkort...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Faceless:

Belkin Play Wireless adapter+Cisco Router (De fungerade med XP så borde inte vara det)

Har inte superkoll på moderkort...

Prova att avaktivera säkerhet, koppla ihop och aktivera säkerhet men med en ny nyckel, du kan även prova att byta ssid, så att allt garanterat blir uppdaterat, du får inte ha specialtecken i ditt ssid, framförallt inga mellanslag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Prova att avaktivera säkerhet, koppla ihop och aktivera säkerhet men med en ny nyckel, du kan även prova att byta ssid, så att allt garanterat blir uppdaterat, du får inte ha specialtecken i ditt ssid, framförallt inga mellanslag.

Grejen är att den inte hittar några nätverk öht. Den går inte ens att aktivera...

Eller missförstår jag dig nu?

Permalänk
Rekordmedlem

Ja du går in i routern via kabel och avaktiverar säkerheten och byter ssid, sedan försöker du igen, eller menar du att du inte ser din dongel alls från win, i så fall ominstallera den och ev dina usbdrivers till moderkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag ser i datorn att den hittar min dongel men windows vill inte aktivera den trådlösa nätverksanslutningen så jag tror inte att det har med nätverket att göra...

Permalänk
Rekordmedlem

Ser du några ssid alls? Det är skillnad på att inte aktivera wifi och inte kunna ansluta via wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ser inga alls!

Permalänk
Rekordmedlem

Installera om drivrutinerna då, eller är du väldigt långt från routern, i så fall prova i samma rum.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har installerat drivrutinerna säkert 3 ggr.
Under "Trådlös nätverksanslutning" ser jag USB Belkin Adapter" och under aktivitetshanteraren står det att den fungerar korrekt.

EDIT: Datorn är ungefär 2 meter från routern.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du provat dongeln i någon annan dator med win 7 , jag har själv testat flera olika belkindonglar för ett tag sedan, och de fungerade alla i win 7 med likvärdig prestanda, men alla hade inte direkt stöd för att funka i ubuntu, de har olika chipset, om du vill chansa så kan du köra en liveubuntu och testa med för att utesluta fel i dina moderkortsdrivers, för om det fungerade under xp så bör hårdvaran vara hel, och efter mitt dongeltest så har jag svårt att tro att det är nått med belkins drivrutiner, men du kan ju ta reda på vad det är för chip i den och ladda en generic driver direkt från tillverkaren.
Det är inte så att ni bytt fysisk port på dongeln, annars så kan ni prova det också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bra idéer

Testade att formatera och göra en ny installation av Windows vilket hjälpte.

Nu har jag uppdaterat BIOS men efter det har jag samma problem som förut... Det fungerar inte. Tror inte att det kan vara USB-porten som det är fel på heller eftersom Windows erkänner att den känner av dongeln.

Kan det hjälpa att uppdatera Chipset drivrutinerna?

Permalänk
Rekordmedlem

Ibland kan en biosuppdatering påverka hur kretsarna på moderkortet ses av win, så det kan hjälpa med en drivrutinuppdatering, det hade varit bäst om du uppdaterat bios innan du ominstallerade win

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ajdå... Får prova uppdatera Chipset och hoppas på det bästa... Annars får jag väl installera om skiten igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

prova och rensa bort dom gamla drivrutinerna för nätverket sen starta om och installera don nya.
kan vara nån tok där.
vista och win7 är närbesläktat med varandra men konflikter med uppgradering är inte ovanligt,
ofta föser sig det med att ta bort dom gamla och installera dom nya.
bästa är en ren installation av op

Tror inte att han har köpt en uppgraderings skiva bara en term han använder, när han ska formulera sin fråga. Han har nog köpt en RETAIL gissar jag

Permalänk
Medlem

Är det den här jag ska ha?
Realtek LAN Driver? eller Intel INF installation? Båda?

EDIT: Har nu installerat båda samt ominstallerat drivrutinerna för Belkin. Verkar inte hjälpa...

Permalänk
Medlem

Ingen som har några idéer?
Jag vill alltså aktivera mitt trådlösa nätverkskort min Windows vägrar... När jag googlar hittar jag folk om har samma problem men då gäller det bärbara datorer och de har bara missat att trycka på knappen på datorn som aktiverar trådlösanslutning.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan inte få fram några skärmdumpar så kanske man kan se nån inställning du missat?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Har du mellanslag eller andra specialtecken i ditt ssid?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jo, det har jag.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte tillåtet enligt standarden, prova att göra ett nytt ssid och försök igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag ska prova men den trådlösa nätverksanslutningen är ju fortfarande inaktiverad.... Hur fixar jag den?

Permalänk
Rekordmedlem

Körde du xp innan och det funkade då? med samma prylar? har du testat en livelinux för att utesluta hårdvarufel?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte tillåtet enligt standarden, prova att göra ett nytt ssid och försök igen.

Det är ju knappast killens trådlösa nätverk det är fel på då han inte ens kan högerklicka och aktivera det nätverkskortet.

Aldrig själv stött på det, gissar att det är något drivrutinproblem.

Visa signatur

"En vis man sa en gång"