Så mycket kostar en dator med PS5 Pro-prestanda

Permalänk
Melding Plague

Så mycket kostar en dator med PS5 Pro-prestanda

Testredaktör Calle sätter ihop en PC med prestanda som motsvarar PS5 Pro och den blir något dyrare än planerat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Ja. Sedan är väl smidigheten med en konsol ganska relevant för många. Inte självklart här på forumet - men för en stor skara köpare spelar det här roll.

Alltså att montering, OS och OSinstallation redan är på plats med en konsol. Det där är inte inräknat i de här slutpriserna för PCkomponenter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja. Sedan är väl smidigheten med en konsol ganska relevant för många. Inte självklart här på forumet - men för en stor skara köpare spelar det här roll.

Alltså att montering, OS och OSinstallation redan är på plats med en konsol. Det där är inte inräknat i de här slutpriserna för PCkomponenter.

Sant fast andra sidan av det myntet så kan man göra mycket mer med en PC. Du kan göra dina läxor/jobb/etc på en PC också. Sure man kan säkert göra en del av de på en PS5 Pro också men knappast så folk på allvar vill ersätta en PC för de sysslorna. Över tid så får man igen tiden/pengarna man spenderar på sätta ihop en PC.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Förslagen i artikeln och inlägg som svar borde väl åtminstone inkludera en kopia av Windows (och trådlöst nätverk), för att vara så plug n play som möjligt? Prismässigt kan man väl även låta monteringskostnad hos valfri ÅF vara inkluderad.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

De flesta behöver ändå även en dator, så då blir det snarare så att man lägger på några tusenlappar på priset av datorn som man ändå behöver köpa så får man prestanda likvärdig eller bättre än PS5 Pro.

Bortsett från grafikkortet skulle jag säga att det t.o.m. är svårt att lyckas bygga ihop en dator som presterar sämre än PS5 Pro, då den bygger på en 6 år gammal midrange-processor.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Priset på en PC matchar ju, så vad är det för ståhej om att Pro är så dyr?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Sant fast andra sidan av det myntet så kan man göra mycket mer med en PC. Du kan göra dina läxor/jobb/etc på en PC också. Sure man kan säkert göra en del av de på en PS5 Pro också men knappast så folk på allvar vill ersätta en PC för de sysslorna. Över tid så får man igen tiden/pengarna man spenderar på sätta ihop en PC.

I grundskolan får du en dator för läxor. På jobbet får du definitivt en dator för dina uppgifter. "Du" får igen tiden/pengarna men det är verkligen inte sant för den stora grå massan. Skärmtiden idag är på mobiler, inte datorer

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Finna flera faktorer som rör om ordentligt i grytan.
Skivläsare behövs om man vill ha tillgång till annat än Sonys mycket dyrare digitala butik, vilket ökar priset med ca 1,5k.
PC har istället konkurrens och bakåtkompabilitet på sin digitala mjukvara. Sedan så är man i stort sätt påtvingad abonnemang till PS5 och reorna på mjukvara är sällan lika bra.
PS5 Pro går minst på 9000, antagligen mer, skulle gissa runt 10K.
Ska du ställa den vertikalt så blir det 350Kr till.

Köper du en PC nu för 15K så har du förmodligen ett system där det räcker att byta GPU om några år istället för med konsolen som du behöver byta ut hela systemet och PS6 kommer säkert inte bli billigare än Pro, om man inte vill ha en variant i stil med Series S.

PC kan också optimeras efter det som man prioriterar och på så sätt få en längre livslängd. Vill du absolut ligga på 60FPS så kan du lösa det genom inställningar tillexempel.

Det går nog att skriva en uppsats om de tekniska och ekonomiska fördelarna med PC, men orkar inte tillägga mer från mobilen nu😅

AMDs 8000 serie kan också utannonseras vilken dag som helst nu, vilket starkt kan påverka PS5 Pros pris/prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Priset på en PC matchar ju, så vad är det för ståhej om att Pro är så dyr?

När PS5 släpptes gav den extremt mycket mer prestanda för pengarna än en motsvarande PC för samma pris, tror det är det man jämför med.

Permalänk
Medlem

Blir det inte skevt om pc har 12gb+16gb ram mot PS5 Pro på 16.5gb där 500 är cache? Visst det är några hundra som definitivt är värt det.
Sen angående ljudnivå och psu så är väl playstation inte tyst? Har inte ägt ps5 men mina tidigare konsoler lät...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

De flesta behöver ändå även en dator, så då blir det snarare så att man lägger på några tusenlappar på priset av datorn som man ändå behöver köpa så får man prestanda likvärdig eller bättre än PS5 Pro.

Bortsett från grafikkortet skulle jag säga att det t.o.m. är svårt att lyckas bygga ihop en dator som presterar sämre än PS5 Pro, då den bygger på en 6 år gammal midrange-processor.

De flesta behöver en dator? Vilken sten har du sovit under senaste 10 åren?

Permalänk
Medlem

Testredaktör Calle som själv skrivit att han är en Sony fanboy sätter ihop en PC för att åter försöka bevisa för de som inte redan är frälsta att Playstation 5 Pro inte är för dyr, det räckte inte med att skriva en krönika: https://www.sweclockers.com/artikel/39600-kronika-ps5-pro-dis...

Lite citat från testredaktör Calle: "Dyrt? Ja.
Likt förbannat kommer man stå där som en jävla dräng pga att jag är en skamlös Sony fanboy som absolut måste uppgradera från min PS5 Amateur." #20578691

"Dyrt i förhållande till alla andra konsoler på marknaden. Sen om det är värt pengarna är en helt annan diskussion. Jag tycker att det är det absolut." #20579143

Har testredaktör Calle rätt då? Jag vet inte. Jag blir bara lite trött på att läsa artiklar på en nyhetssida där man vet att artikelförfattaren redan är en "fanboy" av märket. Jag gillar objektivitet.

Permalänk
Medlem

I räkneexemplet saknas operativsystem, mus/tangentbord och montering. PS5 Pro kommer inte i delar. Det betyder ju att en rättvis jämförelse är minst 2000 till. Alltså minst 14 000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Har aldrig funnits något egentligt behov av en PC i hemmet annat än ett påhittat sådant.

Har man en smartphone av senare modell idag så är behovet av en vanlig PC obefintligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

De flesta behöver inte en dator utöver den som arbetsgivaren oftast ger dem. De flesta jag känner äger inte en privat dator utan har endast en jobbdator. Däremot har de nästan alltid en iPad.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Blir det inte skevt om pc har 12gb+16gb ram mot PS5 Pro på 16.5gb där 500 är cache? Visst det är några hundra som definitivt är värt det.
Sen angående ljudnivå och psu så är väl playstation inte tyst? Har inte ägt ps5 men mina tidigare konsoler lät...

Nog för att PS4 och PS4 Pro var jetplan, men PS5 är faktiskt relativt tyst, tystare än dom mångas stationära skulle jag säga, speciellt "snål"-byggen. Jag har själv ett påkostat ITX system och ps5at är rätt mycket tystare.

Skrivet av maoi:

Testredaktör Calle som själv skrivit att han är en Sony fanboy sätter ihop en PC för att åter försöka bevisa för de som inte redan är frälsta att Playstation 5 Pro inte är för dyr, det räckte inte med att skriva en krönika: https://www.sweclockers.com/artikel/39600-kronika-ps5-pro-dis...

Lite citat från testredaktör Calle: "Dyrt? Ja.
Likt förbannat kommer man stå där som en jävla dräng pga att jag är en skamlös Sony fanboy som absolut måste uppgradera från min PS5 Amateur." #20578691

"Dyrt i förhållande till alla andra konsoler på marknaden. Sen om det är värt pengarna är en helt annan diskussion. Jag tycker att det är det absolut." #20579143

Har testredaktör Calle rätt då? Jag vet inte. Jag blir bara lite trött på att läsa artiklar på en nyhetssida där man vet att artikelförfattaren redan är en "fanboy" av märket. Jag gillar objektivitet.

Jag är benägen att hålla med, hela serien av artiklar är lite märkliga. Och det är ändå någon form av äpplen/päron jämförelse. Grundproblemet är inte att man kan bygga dator X för summa Y, utan att PS5 lanserades för 399USD för fyra år sedan, och att det fyra år senare kommer en model för 699 som kommer köra spel i lite högre upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Testredaktör Calle sätter ihop en PC med prestanda som motsvarar PS5 Pro och den blir något dyrare än planerat.

Läs hela artikeln här

Man får även med en kontroll värd ca 750kr till PS5

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jo, den är tyst. Har aldrig varit med om att varken den eller Series X behöver varva upp någon fläkt.

Ett klart steg framåt för konsolerna denna generation då hög fläktvolym är lågbudget-gaming oavsett vad konsolen/datorn kostar.

Permalänk
Medlem

Konsolen är inte ens billigare än motsvarande pc om man ser till spelpriserna. Köper man och spelar många titlar kommer motsvarande pc vara billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

I räkneexemplet saknas operativsystem, mus/tangentbord och montering. PS5 Pro kommer inte i delar. Det betyder ju att en rättvis jämförelse är minst 2000 till. Alltså minst 14 000.

Sedan att PC delar kan reas ut om man väntar till black Friday som är i närheten av när PS5 Pro släpps. Då kan man få gratis montering också och vips så är det 3000Kr billigare istället. PS5 Pro är säkert till och med dyrare BF2025 om de följer PlayStations pågående trend.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jag är benägen att hålla med, hela serien av artiklar är lite märkliga. Och det är ändå någon form av äpplen/päron jämförelse. Grundproblemet är inte att man kan bygga dator X för summa Y, utan att PS5 lanserades för 399USD för fyra år sedan, och att det fyra år senare kommer en model för 699 som kommer köra spel i lite högre upplösning.

Det tas garanterat upp eftersom det alltid finns folk i trådar om PS5 som ska prata om att det går att bygga en bättre PC billigare än konsolen. Alltså ett ämne taget direkt från medlemmar.

Permalänk
Medlem

Hur relevanta är egentligen dessa jämförelser? Vill man ha en konsol så köper man en konsol, vill man ha en pc så köper man en pc. Och vill man ha bägge delarna, vilket förmodligen är ganska vanligt, så köper man det.

De två alternativens för- och nackdelar går att diskutera i all evighet utan att få ett ordentligt svar då vad som är en styrka för en användare är en svaghet för en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Konsolen är inte ens billigare än motsvarande pc om man ser till spelpriserna. Köper man och spelar många titlar kommer motsvarande pc vara billigare.

Okej. Jag lånar spel på bibliotek och köper på tradera. När jag lånar på bibliotek är det det gratis. Nu senast Dragons dogma 2. På tradera betalar jag typ 200. Betalade väl 220 sek för returnal.

Permalänk
Medlem

Gungor och karusell. Playstation har ju alltid hämtat in vinsten på mjukvaran, inte på hårdvaran. PC marknaden behöver komponenttillverkarna faktisk själv gå med vinst. Sen kan du få spelen väsentligt mycket billigare och räknar du in totalkostnaden är nog en PC billigare (samt betydligt mer versatil).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Sedan att PC delar kan reas ut om man väntar till black Friday som är i närheten av när PS5 Pro släpps. Då kan man få gratis montering också och vips så är det 3000Kr billigare istället. PS5 Pro är säkert till och med dyrare BF2025 om de följer PlayStations pågående trend.

Du spår alltså fortsatt hög inflation och stigande komponentpriser även under det kommande året? En vågad gissning givet att vi just nu har för låg inflation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Okej. Jag lånar spel på bibliotek och köper på tradera. När jag lånar på bibliotek är det det gratis. Nu senast Dragons dogma 2. På tradera betalar jag typ 200. Betalade väl 220 sek för returnal.

Inte för att jag egentligen bryr mig om vad som är billigare (jag köper konsol om jag vill ha det, dator om jag vill ha det), men det kommer ej gå att låna eller köpa begagnade spel till ps5 pro, då den inte har en optisk läsare.

Permalänk
Medlem

Det jag inte fattar är, varför inte Zen 5? Skiljer arkitekturen mellan Zen 2 och 5 så pass mycket att de är inte kompatibla?

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

De flesta behöver inte en dator utöver den som arbetsgivaren oftast ger dem. De flesta jag känner äger inte en privat dator utan har endast en jobbdator. Däremot har de nästan alltid en iPad.

De flesta har nog inte en jobbdator, eller får inte använda den privat. Däremot håller jag med om att de flesta inte heller behöver en. Det duger bra med mobil eller platta för att surfa och betala räkningar, vilket nog är vad majoriteten gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Det jag inte fattar är, varför inte Zen 5? Skiljer arkitekturen mellan Zen 2 och 5 så pass mycket att de är inte kompatibla?

Menar du varför ps5 pro inte bytt upp sig, eller varför Calle kör med det i sitt bygge?