Vilken betydelse har R attributet för en given mapp i Windows/DOS?

Permalänk

Vilken betydelse har R attributet för en given mapp i Windows/DOS?

Hej!

Ni vet ju att det står en eller flera bokstäver (R, A, H, S) intill filnamnet eller mappnamnet i MS-DOS eller CMD när man skickar attrib kommandot, eller hur? Jag vet att R är en förkortning för read-only - det är alltså ett sätt att skrivskydda filer för att undvika oavsiktlig redigering eller överskrivning (overwrite). Men det jag undrar är vad har det för betydelse om en mapp har R attributet?

Jag vet att man kan sätta R attributet för en mapp för att på så sätt sätta R attributet för ett flertal filer som finns inuti mappen. Alternativet hade annars varit att gå in i mappen och sätta attributet R för varje enskild fil, en efter en, och det är både tråkigt och tidskrävande. För att få den effekten måste man dessutom använda en växel i DOS/CMD, om jag inte minns fel. Men vad är liksom poängen med att en mapp har attributet R, utan att någon av filerna i den mappen har samma attribut?... Mappen i sig är ju ingen fil, så man kan ju inte se det som att man skrivskyddar mappen, den kan ju inte överskrivas???!

Är det här något dumt bara som Microsoft har hittat på?... eller finns det någon poäng/mening med det? Jag skulle uppskatta lite input på detta.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Rekordmedlem

Det borde innebära att man inte kan skapa nya filer i en mapp som är skrivskyddad, men jag har inte testat om det är så i win
Nä fel av mig här är lite info från nån som vet bättre (kanske) http://support.microsoft.com/kb/326549/en-us

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Mappar i sig själva är faktiskt filer. När andra filer 'lägs' i mappen så uppdateras mapp-filens innehåll. Egentligen skulle man kunna skriva ut en mapp-fil och se alla dess ingående filnamn.

Andra operativsystem visar mapparnas filtyp som t.ex Mapp.dir

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA