Permalänk

Konstigaste datorproblemet i år?

Hej!

Jag har nyligen byggt ihop en liten sandy-bridge dator och när allting var klart så sätter jag in strömkabeln och kopplar in den till min skärm.
När jag sedan trycker på start-knappen på chassit så händer ingenting.....
Det lyser dock på moderkortet så jag misstänkte att jag hade kopplat start-knappen fel eller något liknande.
Jag börjar med att koppla om och trycker på start-knappen ca 30 ggr och rycker ut strömkabeln flera ggr och försöker få det att fungera.
Men helt plötsligt så börjar systemet att snurra igång och man blir väldigt förvånad.
Jag går så in i bios och leker lite, kollar runt och njuter av asus UEFI
Jag ställer in AHCI mode och kollar så att allt verkar bra, det gjorde det också.
Då stänger jag av datorn och kopplar in en dvd-spelare, ska nämligen installera Windows 7.
När jag nu skall starta den så inträffar samma sak IGEN! Den startar inte!
Jag gör samma sak som innan och lyckas få den att snurra igång efter 20 minuters pillande.
Då botar jag upp på skivan och sätter igång installationen.
Efter ca 5 min så stendör datorn och det går inte att sätta på den......
Jag lyckas få igång den igen och går in i bios och låter den stå där och samma sak inträffar efter 5 min, den stendör...

Vad är problemet!?

Datorn:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1138058/2011-11-19
+ en Western Digital Scorpio Blue 500GB

Jag har testat att koppla in ett annat nätagg i burken för att se så att det inte var Antecs nätdel som var "sönder" men det var samma fel då med.

Tack på förhand!

Permalänk

Usch, låter som att någonting är glappt?

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem

Mycket skumt... Kan det vara fel på chassits startknapp (glapp på något sätt). Pröva att koppla in nån annan burks startknapp och testa. Jag såg ingen onboard pwrknapp på kortet, annars hade du ju kunnat testa att koppla ur fronten och starta med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Skrivet av Heinel:

Mycket skumt... Kan det vara fel på chassits startknapp (glapp på något sätt). Pröva att koppla in nån annan burks startknapp och testa. Jag såg ingen onboard pwrknapp på kortet, annars hade du ju kunnat testa att koppla ur fronten och starta med den.

Men det förklarar väll inte att datorn dör efter 5 minuters gång???

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBergqvist:

Men det förklarar väll inte att datorn dör efter 5 minuters gång???

Njae, därav "mycket skumt";) men det är ändå värt att prova tycker jag om du har möjlighet. För att utesluta det som felkälla. Konstigare saker har hänt:)

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Skrivet av Heinel:

Njae, därav "mycket skumt";) men det är ändå värt att prova tycker jag om du har möjlighet. För att utesluta det som felkälla. Konstigare saker har hänt:)

Men vad händer om jag rycker ur startknappen från moderkortet när jag lyckas starta datorn?
Kommer den att fortsätta gå eller stångas av då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBergqvist:

Men vad händer om jag rycker ur startknappen från moderkortet när jag lyckas starta datorn?
Kommer den att fortsätta gå eller stångas av då?

Hm.. En knapp/brytare fungerar ju så att den kopplar ihop en strömkrets när den är i påläget och bryter kretsen i avläget... Att dra ut sladden resulterar i bruten stömkrets och borde därmed leda till att den stänger av sig... Om jag inte missat nått..

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Resetat UEFI? Felkopplat? Glömd kabel?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Du har inte nån annan burk hemma? Det räcker ju med att du öppnar sidan på chassit och lånar sladden till knappen en snabbis... Ställ den nya brevid.. Knappt nått pill alls;)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Heinel:

Hm.. En knapp/brytare fungerar ju så att den kopplar ihop en strömkrets när den är i påläget och bryter kretsen i avläget... Att dra ut sladden resulterar i bruten stömkrets och borde därmed leda till att den stänger av sig... Om jag inte missat nått..

Nooonoooo, Powerknappen är unistabil, när du tryckt på den och datorn startats så öppnas kretsen igen så fort du släpper knappen.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Resetat UEFI? Felkopplat? Glömd kabel?

Det är inget som är felkopplat. Det är jag säker på.
Varför ska jag reseta UEFI? Datorn borde ju starta även om bios är lite knasigt. Eller har jag fel?

Skrivet av Heinel:

Du har inte nån annan burk hemma? Det räcker ju med att du öppnar sidan på chassit och lånar sladden till knappen en snabbis... Ställ den nya brevid.. Knappt nått pill alls;)

Jag har en annan hemma, kan pröva med det men det känns som att det inte är problemet.
Datorn borde ju inte stänga av sig efter 5 min...

Skrivet av anton_mjor:

Nooonoooo, Powerknappen är unistabil, när du tryckt på den och datorn startats så öppnas kretsen igen så fort du släpper knappen.

Okej, men då känns det som att det inte är power-knappen som är felet, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Good to know:) Då hade jag missat nåt i det logiska resonemanget;)

Testa att dra ur sladden när du startat isf:) håller med om att det kanske inte är så troligt kanske... Men skadar väl inte att testa

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Heinel:

Good to know:) Då hade jag missat nåt i det logiska resonemanget;)

Testa att dra ur sladden när du startat isf:) håller med om att det kanske inte är så troligt kanske... Men skadar väl inte att testa

Jo visst, men jag får försöka i 20 min tills att den startar. Det måste vara något annat lurt...

Permalänk
Medlem

Det är ju inte någon kavalkad av komponenter direkt...riktig nöt det här.. Svårt att tro att det skulle vara minnesproblem, men testa det gamla vanliga.. Jag lovar att släppa det, men om knappen är boven så skulle den starta på första försöket om du lånade andra datorns. Ska surfa runt och kolla vidare om jag hittar nått:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är grymt konstigt att den inte ger ifrån sig några livstecken 30 startförsök och sen snurrar igång..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har du kollat att cpu kylaren sitter ordentligt? kan vara så att den dör av överhettning och sen vägrar starta efter pga den är för varm

Visa signatur

<Dator> CHASSI: Fractal Design Torrent | CPU: AMD 9950X3D | CPU Kylare: Noctua NH-D15 G2 | MB: MSI X670E GAMING PLUS WIFI | RAM: Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL30 | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB | GPU: Asus RTX 3080Ti Strix

Permalänk
Skrivet av Heinel:

Det är ju inte någon kavalkad av komponenter direkt...riktig nöt det här.. Svårt att tro att det skulle vara minnesproblem, men testa det gamla vanliga.. Jag lovar att släppa det, men om knappen är boven så skulle den starta på första försöket om du lånade andra datorns. Ska surfa runt och kolla vidare om jag hittar nått:)

Jag får väl ta och testa det då
Annars så blir det väll att ringa inet och se vad dem tror att det kan vara. Det skall jag göra i vilket fall ändå

Skrivet av Heinel:

Det är grymt konstigt att den inte ger ifrån sig några livstecken 30 startförsök och sen snurrar igång..

Det är väldigt märkligt, ja...

Skrivet av Zienx:

har du kollat att cpu kylaren sitter ordentligt? kan vara så att den dör av överhettning och sen vägrar starta efter pga den är för varm

När jag fick igång datorn så var jag inne i bios och då stod det att cpu:n låg på 35 grader så jag tror inte att det är det problemet.

Permalänk
Medlem

Det låter som en bra idé att ringa, posta vad som händer så att vi får veta:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ha en skruvmejsel och "kortslut" power sw pinnarna så går datorn igång, gör den inte det så är det inget fel på din startknapp.

Visa signatur

[ i7-13700KF || CM MasterLiquid ml360r || Kingston fury 64GB DDR5 6000Mhz || MSI MAG Z970 Tomahawk || KFA2 RTX 3080TI || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Skrivet av Heinel:

Det låter som en bra idé att ringa, posta vad som händer så att vi får veta:)

Ajemen, det skall jag göra

Skrivet av Zentix:

Ha en skruvmejsel och "kortslut" power sw pinnarna så går datorn igång, gör den inte det så är det inget fel på din startknapp.

Jag har faktiskt funderat på att göra det men det känns ändå inte som att det är det problemet.

Permalänk
Medlem

det kan vara så att nätagget blir överbelastat, är det någon transformator mellan nätagg och väggen?

Permalänk
Skrivet av Uvania:

det kan vara så att nätagget blir överbelastat, är det någon transformator mellan nätagg och väggen?

Det är bara en kabel. Nätagget är komplett i datorn.
Jag prövade som sagt att koppla in mitt nätagg från min andra dator och det fungerade inte då heller.
Fast det känns delvist att det kan vara nätagget med samtidigt inte.
Att datorn stänger av sig efter 5 min känns som nätagget men att den inte startar känns inte som agget.

Permalänk
Medlem

gör som jag brukar göra när jag inte fattar vad som är fel, montera om hela datorn noggrant senaste gången jag gjorde det upptäckte jag att mitt nätagg var fyllt med damm och orsakade konstiga frysningar av datorn

Permalänk
Skrivet av Uvania:

gör som jag brukar göra när jag inte fattar vad som är fel, montera om hela datorn noggrant senaste gången jag gjorde det upptäckte jag att mitt nätagg var fyllt med damm och orsakade konstiga frysningar av datorn

Men allt är ju helt nytt....
Och idag så hade jag ryckt alla kablar när jag testade mitt andra agg och sedan kopplade in allting igen så man kan säga att jag gjorde det

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBergqvist:

Men allt är ju helt nytt....
Och idag så hade jag ryckt alla kablar när jag testade mitt andra agg och sedan kopplade in allting igen så man kan säga att jag gjorde det

kan ju vara så löjligt att det är en distans som går emot moderkortet eller något sånt, kolla verkligen allt, montera om cpu + kylare o hela köret någonstans måste du ha missat något!

Permalänk
Skrivet av Uvania:

kan ju vara så löjligt att det är en distans som går emot moderkortet eller något sånt, kolla verkligen allt, montera om cpu + kylare o hela köret någonstans måste du ha missat något!

Jag får väll ta och test det

Permalänk
Medlem

låter som det ska vara nåt som ligger och kortsluter, kan även vara att nätagget har gett med sig?
sen finns ju alltid risken att det är esdskador som lätt uppstår om du inte använder esdskydd =/

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

*skulle* kunna vara power-knappen, det är glapp i den - och moderkortet uppfattar det som en hård power-down när glappet har kortslutit startknappen i 4 sek.

Permalänk
Skrivet av Göteborgaren:

låter som det ska vara nåt som ligger och kortsluter, kan även vara att nätagget har gett med sig?
sen finns ju alltid risken att det är esdskador som lätt uppstår om du inte använder esdskydd =/

Jag har använt ett esd-armband under byggnationen.
Men jag kan pröva mitt andra agg igen om en stund, håller på och monterar ner allt nu

Skrivet av sirnicke:

*skulle* kunna vara power-knappen, det är glapp i den - och moderkortet uppfattar det som en hård power-down när glappet har kortslutit startknappen i 4 sek.

Ska kolla det också, jag tänkta ta en skruvmejsel emellan stiften.

Permalänk
Medlem

Inte säker om det här gäller alls för ditt moderkort eller problem. Men jag har haft ett liknande var datorn vägrade starta, eller gick igång i bara någon sekund. Det var att pin-connectors (om de heter så men H.D.D LED och Power SW kablarna) var insatta åt fel håll. Du kan ju alltid testa.

Visa signatur

Gaemer Addicted!