Rensa SSD från onödig data?

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Du har nog redan stängt av Hibernate med hjälp av CMD, citat * Kört CMD som admin och skrivit "powercfg -h off".

På denna sida förklarar Microsoft hibernate och hur man kan stänga av denna funktion http://support.microsoft.com/kb/920730

Klicka på Start och skriv cmd i rutan Påbörja sökning.
Högerklicka på Kommandotolken i listan med sökresultat och klicka sedan på Kör som administratör.
När du får en fråga i Kontroll av användarkonto klickar du på Fortsätt.
Skriv powercfg.exe /hibernate off vid kommandotolken och tryck på RETUR.
Skriv exit och stäng kommandotolksfönstret genom att trycka på RETUR.

lol. Efter jag gjorde detta så blev hela datorn ostabil. Hela datorn blev un-responseive för en ca. 1min. Hänt 2ggr än så länge på ca 2timmar, då har jag kollat på ett youtube klipp på 1h25min. Now, kan man sätta tillbaks Hibernation som min tidigare fråga påpekar? Hade tänkt att istället för att ta bort pagefilen helt och hållet, så hade jag tänkt att trycker ner pagefilen från 16GB till ca 4GB, låter det bra?

Danke ^^

Permalänk
Rekordmedlem

Hibernationsfilen används inte när du har datorn igång, så blir datorn slö är det annat, page filen används däremot oavsett ram mängd, den bör inte tas bort, men man kan flytta den till ramdisk om man har mycket ram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hibernationsfilen används inte när du har datorn igång, så blir datorn slö är det annat, page filen används däremot oavsett ram mängd, den bör inte tas bort, men man kan flytta den till ramdisk om man har mycket ram.

Ehm okej..? Så vad gör jag? Kan jag göra samma sak bara att jag skriver powercfg.exe /hibernate on istället? Sen minska min pagefile från 16GB till typ 4GB eller nåt?

Permalänk
Rekordmedlem

Hibernation är onödigt med en ssd, det jag menar är att den inte påverkar dina problem med att datorn slöar till, eftersom filen bara används när du tar upp eller försätter datorn i vila, vid normal drift av datorn är det bara en fil som ligger inaktiv på disken, pagen kan du krympa om du vill det, men tar man bort den kan en del program bli sega.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Växlingsfilen ändrar man i Windows Systemegenskaper, jag har valt att begränsa storleken till 1024MB för både Ursprunglig och Maximal, om man har mycket ram minne så är växlingsfilen onödigt stor.
http://img543.imageshack.us/img543/5167/vxlingsfil.png

OM jag har 16gb ram vad ska jag ha min växlingsfil på

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Rekordmedlem

Om du har 16GByte gör en ramdisk på kanske 2GB o lägg page där, annars får du testa dig fram, det beror helt på vad du gör i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du har 16GByte gör en ramdisk på kanske 2GB o lägg page där, annars får du testa dig fram, det beror helt på vad du gör i datorn.

Tror hänger med riktigt på vad jag menar Jag gjorde vad han sa om att öppna cmd och skriva: powercfg.exe /hibernate off
När jag gjorde detta så freezade program när jag använde dem, vilket gjorde att hela datorn lockade sig för ca 1min eller så.
Kan jag "reverse" detta genom att skriva samma sak fast istället för "/hibernate off" så skriver jag "/hibernate on"? Sen efter jag gjort det lägger min pagefil på typ 4GB istället för 16GB, blir det bra så? Kommer detta fixa mitt "freeze" problem? Håll i tanke på att detta problemet uppstod direkt efter jag gjorde detta i kommandotolken (cmd).

Permalänk

Du kan ju alltid rensa wow lite till... min wowfolder ligger på 18gb och då har jag ändå 6st interface och wtf folders.
\Data\Cache brukar äta upp rätt mycket plats.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Krayde:

Tror hänger med riktigt på vad jag menar Jag gjorde vad han sa om att öppna cmd och skriva: powercfg.exe /hibernate off
När jag gjorde detta så freezade program när jag använde dem, vilket gjorde att hela datorn lockade sig för ca 1min eller så.
Kan jag "reverse" detta genom att skriva samma sak fast istället för "/hibernate off" så skriver jag "/hibernate on"? Sen efter jag gjort det lägger min pagefil på typ 4GB istället för 16GB, blir det bra så? Kommer detta fixa mitt "freeze" problem? Håll i tanke på att detta problemet uppstod direkt efter jag gjorde detta i kommandotolken (cmd).

Om det var ett tillfälle och utan omstart är det inget tillfälle.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krayde:

lol. Efter jag gjorde detta så blev hela datorn ostabil. Hela datorn blev un-responseive för en ca. 1min. Hänt 2ggr än så länge på ca 2timmar, då har jag kollat på ett youtube klipp på 1h25min. Now, kan man sätta tillbaks Hibernation som min tidigare fråga påpekar? Hade tänkt att istället för att ta bort pagefilen helt och hållet, så hade jag tänkt att trycker ner pagefilen från 16GB till ca 4GB, låter det bra?

Danke ^^

powercfg.exe /hibernate on

Visa signatur
Permalänk
Medlem