Tjenare!
Sitter här och kollar på en ny skärm då jag är sugen på 2stycken
Men vad är det för skillnad på LED och LCD igentligen? märks det nån skillnad? eller är det samma sak bara att LED är smallare??
Jag har en föregångare till den där modellen (2412HD) med vanlig belysning i och den funkar helt okej. Spelar mest på skärmen och tittar inte på film eller redigerar bilder i någon stor utsträckning. Har lite backlight bleeding men det kanske är bättre på LEDen?
Jag måste tillägga att nu när de s.k LED skärmarna sjunker så mycket i pris så tycker jag definitivt det är värt att investera i en bra LED skärm. Läs bara på innan om betraktningsvinkel, kvalitet osv.
Har en U2412M som är Dells LED-e-IPS som jag gillar väldigt mycket, dock eftersom det är e-IPS som är billigare och inte "riktig" IPS så förvrids färgerna lite för mycket i grov sidoleds-tittande, vilket inte gör den så jättabra i porträttläge, men märks sällan i vanligt läge
Kan? Det är väl bara att säga att det varierar. Man får kolla på recensioner för att se hur färgåtergivningen är. Klart är iaf att man alltid bör kalibrera sin skärm/tv-apparat för att det ska se ut som det ska.
Här pratar vi om att få färgerna att se korrekta ut, inte livfulla.
Du som så många andra måste först skilja på överdrivna, tilltalande färger och korrekta färger. Inte sagt att 2233 har bättre färger, men skarpare och mer livfulla färger låter som en typisk LED-effekt där svärtan blir bra och färgerna är felaktigt inställda.