Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

När blir man höginkomsttagare?

Permalänk
Medlem

När blir man höginkomsttagare?

Som rubriken lyder. Många pratar om detta begrepp men vart går gränsen? Jag hittar inget konkret från skatteverket eller scb.
Jag har länge tyckt att gränsen går när man betalar värnskatt (http://www.skatteverket.se/svarpavanligafragor/privat/beloppo...) men inget verkar säga att så är fallet utan det är mest min åsikt.

Det som jag har fått flest personer att hålla med om är att en höginkomsttagare är en person som tjänar (mycket?) mer än sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Som rubriken lyder. Många pratar om detta begrepp men vart går gränsen? Jag hittar inget konkret från skatteverket eller scb.
Jag har länge tyckt att gränsen går när man betalar värnskatt (http://www.skatteverket.se/svarpavanligafragor/privat/beloppo...) men inget verkar säga att så är fallet utan det är mest min åsikt.

Det som jag har fått flest personer att hålla med om är att en höginkomsttagare är en person som tjänar (mycket?) mer än sig själv.

Skulle säga runt 500.000 brutto / år.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Skulle säga runt 500.000 brutto / år.

Skulle nog tycka att allt över 30 papp i månaden borde räknas som höginkomsttagare. Men det är ju även det min personliga åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Skulle nog tycka att allt över 30 papp i månaden borde räknas som höginkomsttagare. Men det är ju även det min personliga åsikt.

Median lönen är vell runt 28 000 i sverige?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Skulle nog tycka att allt över 30 papp i månaden borde räknas som höginkomsttagare. Men det är ju även det min personliga åsikt.

30000 i månaden är absolut inte höginkomst, då får man ju inte ens betala statlig inkomstskatt.

Detta är gränserna för 2011;

För inkomståret 2011 finns också två skiktgränser*. Den nedre skiktgränsen är 383 000 kronor. På inkomster över denna gräns tas statlig inkomstskatt ut med 20 procent. Den övre skiktgränsen är 548 300 kronor. På inkomster över denna gräns tas statlig inkomstskatt ut med ytterligare 5 procent (den så kallade värnskatten), det vill säga sammanlagt 25 procent.
Det innebär att du för inkomstår 2011 kan ha en inkomst på 395 600 kronor respektive 560 900 kronor (den s.k. brytpunkten) utan att betala statlig inkomstskatt respektive förhöjd statlig inkomstskatt. Detta beror på grundavdraget.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

30000 i månaden är absolut inte höginkomst, då får man ju inte ens betala statlig inkomstskatt.

Detta är gränserna för 2011;

För inkomståret 2011 finns också två skiktgränser*. Den nedre skiktgränsen är 383 000 kronor. På inkomster över denna gräns tas statlig inkomstskatt ut med 20 procent. Den övre skiktgränsen är 548 300 kronor. På inkomster över denna gräns tas statlig inkomstskatt ut med ytterligare 5 procent (den så kallade värnskatten), det vill säga sammanlagt 25 procent.
Det innebär att du för inkomstår 2011 kan ha en inkomst på 395 600 kronor respektive 560 900 kronor (den s.k. brytpunkten) utan att betala statlig inkomstskatt respektive förhöjd statlig inkomstskatt. Detta beror på grundavdraget.

Den "nedre skiktgränsen" är 383k medan "brytpunkten" ligger vid 395,6k? Vad är skillnaden mellan dessa termer (och varför skillnaden i totalsumma?)?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Det står ju i samma text:
Detta beror på grundavdraget.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem

Att höginkomsttagare är de som betalar värnskatt känns rätt så vedertaget - åtminstonne i fallet inkomst av tjänst (aka lön).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är hög inkomsttagare.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Jag blir hög av inkomst....

Visa signatur

Man
2-barnsfar
Spelnörd

Permalänk
Medlem

Min inkomst läggs på hög

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

30000 i månaden är absolut inte höginkomst, då får man ju inte ens betala statlig inkomstskatt.

Detta är gränserna för 2011;

För inkomståret 2011 finns också två skiktgränser*. Den nedre skiktgränsen är 383 000 kronor. På inkomster över denna gräns tas statlig inkomstskatt ut med 20 procent. Den övre skiktgränsen är 548 300 kronor. På inkomster över denna gräns tas statlig inkomstskatt ut med ytterligare 5 procent (den så kallade värnskatten), det vill säga sammanlagt 25 procent.
Det innebär att du för inkomstår 2011 kan ha en inkomst på 395 600 kronor respektive 560 900 kronor (den s.k. brytpunkten) utan att betala statlig inkomstskatt respektive förhöjd statlig inkomstskatt. Detta beror på grundavdraget.

Det skulle ju betyda att man faktiskt tjänar mer på att att ligga precis under 395,6k än över, om allt över det betyder +20% i skatt alltså. Eller är det bara summan över det som lider av den extra skatten? Jag blir aldrig klok på det här.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Det skulle ju betyda att man faktiskt tjänar mer på att att ligga precis under 395,6k än över, om allt över det betyder +20% i skatt alltså. Eller är det bara summan över det som lider av den extra skatten? Jag blir aldrig klok på det här.

Det är bara summan över taket som taxeras extra.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, verkar ju lite som att åsikter går isär och jag får nog leva med att många har olika definitioner av detta.

Belga: som du redan fått svar på så är det belopp över så den slutgiltiga skatten blir markant lägre än ens marginalskatt.

Lite orelaterat men http://jobbskatteavdrag.se/ visar rätt hur ens lön beskattas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Det är bara summan över taket som taxeras extra.

Skrivet av varget:

Tack för alla svar, verkar ju lite som att åsikter går isär och jag får nog leva med att många har olika definitioner av detta.

Belga: som du redan fått svar på så är det belopp över så den slutgiltiga skatten blir markant lägre än ens marginalskatt.

Lite orelaterat men http://jobbskatteavdrag.se/ visar rätt hur ens lön beskattas

Tack för svaren. Jag är som sagt rätt hopplös på ekonomin bakom kulisserna så att säga.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av varget:

Som rubriken lyder. Många pratar om detta begrepp men vart går gränsen? Jag hittar inget konkret från skatteverket eller scb.
Jag har länge tyckt att gränsen går när man betalar värnskatt (http://www.skatteverket.se/svarpavanligafragor/privat/beloppo...) men inget verkar säga att så är fallet utan det är mest min åsikt.

Det som jag har fått flest personer att hålla med om är att en höginkomsttagare är en person som tjänar (mycket?) mer än sig själv.

Det finns ingen officiell definition, olika organisationer definierar det lite olika, och det kan betyda olika saker i olika sammanhang. I skattesammanhang är värnskattegränsen ganska naturlig att använda, medan andra använder t ex halva/dubbal medel- eller medianinkomsten.

Generell sett bör man se upp med alla som jämför medelinkomsten hos en grupp med medianinkomsten hos en annan. När man gör detta är syftet alltid att få en skillnad att se större eller mindre ut än vad den är, i de flesta fall större.

Viktigare än att fastlägga någon klar gräns är att inse att begreppen ofta används utan klar, konsekvent definition.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

I ett land som Sverige går det bara att tala om så kallade höginkomsttagare om man ser till bruttolöner. Vad som händer på vägen till att nettopengar betalas ut är bedrövligt.

Visa signatur

Dekadens