Permalänk

ritprogram?

vilka ritprogram använder ni när ni ritar lådor? hittills har jag använt worldcraft och det har faktiskt fungerat fint!

Visa signatur

..och flög ut genom fönstret! Han ville inte vara ballong.

Permalänk

Jag använder AutoCAD om jag ska rita nåt... Mest för att jag kan det programmet från skolan.

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem

jag anväder autocad jag med.. vissa anväder solid works. men autocad är bättre om du ska göra ritningar dvs inte göra 3d bilder eller liknade.

Permalänk
Medlem

använder oxå AutoCAD... det är enkelt att lära sig och det blir kanonritningar

Visa signatur

The eternal beat of my heart will always go on for the people I love and care,
but I will always make my own opinion and I wont accept to be treated with disrespect.
I am myself, I like to be me, I wont change for nobody but I will always put my friends first.

Permalänk

ok, jag tycker ändå solidworks låter bättre, i 3d iaf. jaja, jag får nog testa båda

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Autocad är att rekommendera

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

Autocad suger stor get ****, så fruktansvärt bergränsat!!!
Pro engineer äger!

Permalänk
Medlem

3ds MAX 4.2...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pyot
Autocad suger stor get ****, så fruktansvärt bergränsat!!!
Pro engineer äger!

Kunde inte sagt det bättre själv. Nackdelen är priset om man inte är student. Autocad liknar paint om man jämför med Pro E

Permalänk
Medlem

Alltså.. autocad är ju bara ett av dom största programen för att göra ritningar innom industri m.m... hur fan ni säga att det suger?

sen då att det inte är så bra i 3d är en annan sak.. det är i början inte heller byggt för det... vilket typ solidworks är...? Sen pro E kan jag inte utala mig om.. har aldrig testat det.

Permalänk
Medlem

Microsoft Paint 5.1

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem

Sketchup är småpysigt

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waco
Alltså.. autocad är ju bara ett av dom största programen för att göra ritningar innom industri m.m... hur fan ni säga att det suger?

Faktum är att de flesta större företag jag har pratat med använder Pro E eller Catia. Då menar jag inte företag så som leffes plåtverkstad ab. Självklart håller jag med om att autocad är väldigt utbrett. Det tror jag främst beror på att det är väldigt gammalt och känt varumärke. Det har en "enkel instegsnivå" dvs lätt för nybörjare att komma igång. Dessutom är priset inte särskilt högt.

Pro E är således svårare att komma igång med, men innehåller mycket mer avancerade delar. Kan man Pro E och arbetar i det så liknar Autocad mest ett skämt.

Permalänk
Medlem

Men hur avancerade program bhöver man för att rita en låda igentligen då? Det är ju inte dirket en rymdraket man skall designa
Själv kör jag med Pro/DESKTOPP (http://www.ptc.com/appserver/it/icm/cda/icm01_list.jsp?group=...) som är perfekt för mina behov, plus att det är lätt att lär och är gratis.

Permalänk
Medlem

Använder Autocad och solid works. Märkte snabbt att 2D cad inte räckte till när jag skulle rita upp min kompakta alu-låda, mycket nöjd med solid works.
Tar ett par timmar att lära sig om man har litet vana med 3d-CAD...

Exempel på min kommande låda, 3d mer eller mindre nödvändigt
för att hålla reda på alla delars position:

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Unigraphics! Avancerat för nybörjare kanske men riktigt smidigt om man jobbar med mer avancerade ytor. Ska jag göra enklare ritningar kör jag en gammal autocad light.

//Heze

Visa signatur

Mera ... till svenska folket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Men hur avancerade program bhöver man för att rita en låda igentligen då? Det är ju inte dirket en rymdraket man skall designa
Själv kör jag med Pro/DESKTOPP (http://www.ptc.com/appserver/it/icm/cda/icm01_list.jsp?group=...) som är perfekt för mina behov, plus att det är lätt att lär och är gratis.

Lät intressant... men jag har ingen lust att registrera mig...

Fins det fler gratisalternativ??? För programmen ni diskuterar i den här tråden kostar en bra bit över 10 000:-/ licens ... Så några realistiska förslag kanske vore nått.

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem

Du kan inte posta lite screenshots från Pro/Destop? Skulle vilja se hur det ser ut och orkar inte regga mig. Är det också feature-baserat?

Permalänk
Medlem

CAD2002 och SketchUp mycket trevliga verktyg ;D

lite bilder då:

http://hem.passagen.se/ingebo/dator/cuben2311.jpg

http://hem.passagen.se/ingebo/dator/pump.jpg

http://hem.passagen.se/ingebo/dator/block.jpg

...passagen
bilderna ska nog funka om man tar bort http:// eller gör ett
mellanslag efter.

Visa signatur

:: xp 3000+, Asus a7n8x Deluxe, 2*256mb Samsung pc-3200, Hercules Radeon 9500 pro, IBM 180gxp totalt 300gb ::

Permalänk
Medlem

Kan absolut rekommendera Pro Desktop som Kryll länkade till..
För att vara gratis att använda är det otroligt bra, lättanvänt och ger ett kanonresultat (2D/3D).

Permalänk
Medlem

Ingen som kan jämföra Pro Desktop med Pro E?
Vad saknar osv?

Screenshots från Desktop?

Permalänk
Medlem

titta in på www.prodesktop.net och kolla deras galleri för lite bilder på modeler gjorda i Pro Desktop.

Bilder från modelerings delen:

Bild från ritnings delen:

Permalänk

mm, jag har gett mig på solidworks nu, vi får väl se hur det går. nu måste jag till lektionen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ett annat bra program är Mechanical Desktop, samma tillverkare som Autocad men fokuserat på 3d.

//Heze

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Heze
ett annat bra program är Mechanical Desktop, samma tillverkare som Autocad men fokuserat på 3d.

//Heze

Om du även installerar tillägspacketet PowerPack så funkar det ännu bättre med 3D. Men det är fortfarande jävligt begränsat...

Permalänk
Medlem

Jupp, jag har powerpack och det är otroligt smidigt. Det som inte funkar i Mechanical fixar jag i Unigraphics.

//Heze

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inventor var här (på jobbet) idag och presenterade sitt program!

Stiligt värre, men inget för nybörjaren, eller plånboken!!!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag använder en penna och ett papper. Händer att jag tar till linjalen ibland också.

Fördelar: Relativt billigt, man utvecklar sin estetiska sida, man kan lätt kolla på det när datorn är avstängd.
Nackdelar: Priset, det kan bli lite kluddigt ibland.

Permalänk
Medlem

Pyot:

Jag håller med dig Pro E roxxar i 3d ! Men i 2d är det tamigf*n värdelöst.

Nu undrar jag bara vilken version av Pro Desktop jag ska ta hem, Express Free
eller
CAD Manager ?