två hdd med operativsystem

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

två hdd med operativsystem

tjena!
nu är det så att en gammal dator här hemma har gått sönder, och jag tänkte att jag skulle ta hårddisken från den datorn och sätta den i en annan som en lagringsdisk.

Den hårddisken som sitter i den fungerande datorn har ju ett installerat os, såsom den som jag hade tänkt sätta i. om jag då skulle sätta i den andra hårdisken, skulle datorn fortfarande starta som den brukar från den hårddisken som satt i från början? eller skulle jag behöva göra något med den andra hårddisken innan jag sätter i den?
//andreas

Skickades från m.sweclockers.com

| i5 3570k | XFX Radeon HD7870 | CM M2 520w | Crucial Ballistix Sport VLP 8GB | Gigabyte Sniper M3 | CM Hyper 212 Evo | Bitfenix Phenom M White |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ucklum
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av andy90001:

tjena!
nu är det så att en gammal dator här hemma har gått sönder, och jag tänkte att jag skulle ta hårddisken från den datorn och sätta den i en annan som en lagringsdisk.

Den hårddisken som sitter i den fungerande datorn har ju ett installerat os, såsom den som jag hade tänkt sätta i. om jag då skulle sätta i den andra hårdisken, skulle datorn fortfarande starta som den brukar från den hårddisken som satt i från början? eller skulle jag behöva göra något med den andra hårddisken innan jag sätter i den?
//andreas

Du väljer ju i Bios vilken hårddisk din dator skall starta från så sätter du i en ny lär det itne göra någon skillnad så det är ingen fara SKulle den få försig att ladda igång windows från andra disken så starta bara om och välj rätt boot order på hårddiskarna i bios

Amiga 1200, CPU: 68K ACA1231 "030" 42MHz, RAM: 2MB chip 63MB Fast + 1MB rom map, GFX: AGA, HDD: 4GB PATA/SSD + 4GB CF 4-way EDIE'99, 11Mb/s 16bit Wifi (toppar 3,2Mb/s på grund av bussen), DVD-Brännare, Chassi: Wedge. Kylning: 5x 40mm fläktar (Hemmabyggd koppar kylare till 030:an). www.som99.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

okej, tack! jag ska testa på momangen

| i5 3570k | XFX Radeon HD7870 | CM M2 520w | Crucial Ballistix Sport VLP 8GB | Gigabyte Sniper M3 | CM Hyper 212 Evo | Bitfenix Phenom M White |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ucklum
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av andy90001:

okej, tack! jag ska testa på momangen

Lycka till

Amiga 1200, CPU: 68K ACA1231 "030" 42MHz, RAM: 2MB chip 63MB Fast + 1MB rom map, GFX: AGA, HDD: 4GB PATA/SSD + 4GB CF 4-way EDIE'99, 11Mb/s 16bit Wifi (toppar 3,2Mb/s på grund av bussen), DVD-Brännare, Chassi: Wedge. Kylning: 5x 40mm fläktar (Hemmabyggd koppar kylare till 030:an). www.som99.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av som99:

Lycka till

tack så mycket! Nu sitter den i datorn och spinner på bra.

Men då har jag en till fråga. Jag raderade allt på hårddisken, då det bara var massor av gammalt skräp i den. Jag gjorde det bara genom att markera alla mappar och trycka delete :P. Men det står fortfarande att 3,8 gb på hårddisken används. Kan det vara det gamla XP-operativsystemet? Hur tar jag bort det isånnafall?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ucklum
Registrerad
Apr 2005

Superb

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av andy90001:

tack så mycket! Nu sitter den i datorn och spinner på bra.

Men då har jag en till fråga. Jag raderade allt på hårddisken, då det bara var massor av gammalt skräp i den. Jag gjorde det bara genom att markera alla mappar och trycka delete :P. Men det står fortfarande att 3,8 gb på hårddisken används. Kan det vara det gamla XP-operativsystemet? Hur tar jag bort det isånnafall?

Det är nog dolda systemfiler, ska du tömma den så gör bara en snabbformatering av den.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.