Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jag vet inte huruvida skärmen automatiskt sänker hastigheten på bilduppdateringen bara för att spelet inte flyter eller inte, tror det visar så många bilder den får, så länge det ligger under dess max. Frågan är; vad spelar det för roll, det skulle ju inte märkas någon skillnad?

Skärmen uppdateras väl alltid i 120hz även om bilden är lägre. För annar skulle väl en skärm flimra utav helvete när man tittar på film.

Permalänk
Skrivet av frillan125:

Om du kör i 70 km/h med din bil, håller du fast vid det när motorvägen börjar? Sluta bakåtsträva, klart du ska ha en 120hz om det är till spel!

Fast han frågade ju huruvida det bara var placebo eller inte. Det skulle ju i så fall vara som att betala extra pengar för att hastighetsmätaren på bilen visade 120 km/h fast det fortfarande känns som du kör i 60km/h
(säger inte att man inte märker skillnad på 60/120hz skärm, säger att det var dethan undrade över...)

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Skärmen uppdateras väl alltid i 120hz även om bilden är lägre. För annar skulle väl en skärm flimra utav helvete när man tittar på film.

Skulle väl flimmra lika mycket som filmen själv i så fall ( om man nu tycker filmer brukar flimmra )

Men jo, jag antar att den alltid uppdateras i samma hz oavsett, var mest han som frågade huruvida den ändras. Antar att han tror att 60fps ser bättre ut på en 120hz skärm än på en 60hz skärm...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

En skärm med 120 har potential att visa upp till 120 bilder per sekund.
Så om du har en 70 FPS så är skärmen fortfarande specificerad för 120HZ men den visar då 70 FPS. Det är 2 helt olika mätnings nivåer.
Låt säga att du har ett 1000W nätagg. Och du har ett system som drar cirka 600W, då är ju inte nätagget 600, utan det är fortfarande 1000W.

Ditt inlägg är mer förvirrande än klargörande.

120Hz är uppdateringsfrekvensen för skärmen. När du kör skärmen i 120Hz så uppdaterar skärmen sin bild 120 gånger per sekund oberoende av vilken frekvens inmaterialet kommer i.

Dvs har du 120fps i ditt spel och kör skärmen i 120Hz så rent teoretiskt kommer skärmen ha ny input för varje gång den uppdaterar bilden. Har man 60fps inmaterial till skärmen (dvs om du har 60fps i ditt spel) så kommer skärmen uppdatera sig 2 ggr per inputframe. Självklart är det att föredra att ha så hög bildfrekvens som möjligt när man har 120Hz uppdateringsfrekvens.

EDIT: Ska även tilläggas att ditt vardagliga användande i valfritt OS blir betydligt mer behagligt: Muspekaren rör sig utan att hacka, fönster flyttas supermjukt osv.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tipsa om att man skall ALDRIG lyssna på folk som talar om vad den mänskliga kroppen inte klarar av. De senaste 50 åren har det bevisats om och om igen att dessa såkallade experter haft skamlöst fel.
För det första, människans öga har en i stort sett obegränsad förmåga att upptäcka skillnader. Det beror på att Näthinnan innehåller två typer av ljuskänsliga celler - tappar och stavar. Stavarna är ljuskänsliga (de är de som märker skillnaden på Hz) och tapparna styr synskärpan. Vi har 1000 tals stavar och tappar...och dom jobbar helt oberoende av varandra. Det betyder att hjärnan får ett konstant flöde av information, tusentals gånger i sekunden från 1000 tals olika informationskällor.

Nu kommer kruxet... om man läser hur folk försöker förklara att man bara kan se så och så många FPS/Hz i sekunden, så kan man tro att vi bara har 1 hjärncell som tolkar alla signalerna. Det har de flesta människor inte alls, vi har miljontals. Så signalerna tolkas av miljontals celler i vår hjärna varje sekund.. denna information ställs sen samma för att vi skall förstå vad vi ser.

Hjärnan kan dessutom tränas upp att kunna tolka ännu bättre. Det är därför man märker så stor skillnad om skärmen helt plötsligt går från 120 hz till 60 hz. Hjärnan är van att tolka vad den ser på en 120 hz skärm och skillnaden blir extremt tydlig.

Den dag outbildade SWEcare slutar att övertyga andra om att ett mänskligt öga bara har en synstav, en synnervtråd som är kopplat till 1 hjärncell kanske vi kan få slut på alla "mänskliga ögan kan bara se" diskutioner. Men den dagen lär nog dröja

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Once you go 120 hz, you never go back

Permalänk
Medlem

Och som flera skrivit innan så är FPS och HZ inte samma sak. HZ är frekvensen din skärm uppdaterar vad som sänds till den. FPS är frekvensen på hur ofta informationen sänds till din skärm.
Vsync är helt enkelt att man låser FPSen till samma som Hz på skärmen (för att slippa tearing på framförallt CRT skärmar).

Hzen på skärmen ändrar sig inte under användande...den är inställd på ett värde som skärmen använder hela tiden. Att 120 hz skärmen visar samma bild 2 ggr i rad på 60 fps spelar ingen roll. Det hackar...men det beror på att informationen uppdateras för sällan. Det är helt enkelt så att du ser tydligare vad som händer. har du ett fps spel som har 120 hz blir spelet otroligt smooth därimot eftersom du faktiskt får information 120 ggr i sekunden som visas 120 ggr i sekunden.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Och som flera skrivit innan så är FPS och HZ inte samma sak. HZ är frekvensen din skärm uppdaterar vad som sänds till den. FPS är frekvensen på hur ofta informationen sänds till din skärm.
Vsync är helt enkelt att man låser FPSen till samma som Hz på skärmen (för att slippa tearing på framförallt CRT skärmar).

Hzen på skärmen ändrar sig inte under användande...den är inställd på ett värde som skärmen använder hela tiden. Att 120 hz skärmen visar samma bild 2 ggr i rad på 60 fps spelar ingen roll. Det hackar...men det beror på att informationen uppdateras för sällan. Det är helt enkelt så att du ser tydligare vad som händer. har du ett fps spel som har 120 hz blir spelet otroligt smooth därimot eftersom du faktiskt får information 120 ggr i sekunden som visas 120 ggr i sekunden.

Värt att tillägga är att du kommer inte se någon skillnad på 60fps i ett spel varesig skärmen går i 60hz eller 120hz. Jag tolkar det du skrev lite som att man får ett 'lagg' på 120hz i det fallet, vilket du absolut inte bör få. Du når däremot inte upp till den fulla kapaciteten skärmen har. 120hz innebär att skärmens uppdateringsfrekvens ligger på 1/120 sekund, och om då spelet du spelar visar upp 60bilder / sekund (FPS) så får du 60/120, vilket precis som du skrev gör att varannan uppdatering på 1/120s visar samma bild som föregående, men det blir ju ändå samma tid bilden visas på skärmen som på en 60hz skärm. Så länge du inte kan få ut mera än 60fps i ett spel, så kommer det inte vara lönt att ha en 120hz skärm. Men klarar din dator av >60fps, så är det bara att tuta och köra i princip :).

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Tänkte bara tipsa om att man skall ALDRIG lyssna på folk som talar om vad den mänskliga kroppen inte klarar av. De senaste 50 åren har det bevisats om och om igen att dessa såkallade experter haft skamlöst fel.
För det första, människans öga har en i stort sett obegränsad förmåga att upptäcka skillnader. Det beror på att Näthinnan innehåller två typer av ljuskänsliga celler - tappar och stavar. Stavarna är ljuskänsliga (de är de som märker skillnaden på Hz) och tapparna styr synskärpan. Vi har 1000 tals stavar och tappar...och dom jobbar helt oberoende av varandra. Det betyder att hjärnan får ett konstant flöde av information, tusentals gånger i sekunden från 1000 tals olika informationskällor.

Nu kommer kruxet... om man läser hur folk försöker förklara att man bara kan se så och så många FPS/Hz i sekunden, så kan man tro att vi bara har 1 hjärncell som tolkar alla signalerna. Det har de flesta människor inte alls, vi har miljontals. Så signalerna tolkas av miljontals celler i vår hjärna varje sekund.. denna information ställs sen samma för att vi skall förstå vad vi ser.

Hjärnan kan dessutom tränas upp att kunna tolka ännu bättre. Det är därför man märker så stor skillnad om skärmen helt plötsligt går från 120 hz till 60 hz. Hjärnan är van att tolka vad den ser på en 120 hz skärm och skillnaden blir extremt tydlig.

Den dag outbildade SWEcare slutar att övertyga andra om att ett mänskligt öga bara har en synstav, en synnervtråd som är kopplat till 1 hjärncell kanske vi kan få slut på alla "mänskliga ögan kan bara se" diskutioner. Men den dagen lär nog dröja

Fast lite ligger det väl ändå i att det (om inte omöjligt, är väldigt svårt) att se över, låt oss säga 100hz. Jag ser i alla fall inte en lampa blinka, och det gör dom ändå 100ggr varje sekund. Sen tror jag absolut att du kommer se bättre flyt med högre frekvens ändå.

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dimman:

Ditt inlägg är mer förvirrande än klargörande.

120Hz är uppdateringsfrekvensen för skärmen. När du kör skärmen i 120Hz så uppdaterar skärmen sin bild 120 gånger per sekund oberoende av vilken frekvens inmaterialet kommer i.

Dvs har du 120fps i ditt spel och kör skärmen i 120Hz så rent teoretiskt kommer skärmen ha ny input för varje gång den uppdaterar bilden. Har man 60fps inmaterial till skärmen (dvs om du har 60fps i ditt spel) så kommer skärmen uppdatera sig 2 ggr per inputframe. Självklart är det att föredra att ha så hög bildfrekvens som möjligt när man har 120Hz uppdateringsfrekvens.

EDIT: Ska även tilläggas att ditt vardagliga användande i valfritt OS blir betydligt mer behagligt: Muspekaren rör sig utan att hacka, fönster flyttas supermjukt osv.

Yes fel utav mig, hade bråttom så slänge ihop det så snabbt som möjligt så jag förstod det. Brist på sömn & Stress är inge vidare.

Det jag ville mena var att specifikationerna på en vara ändras inte, ex en 120hz skärm blir inte en 60hz skärm om det måste uppdatera i 60hz, utan den kvarstår som en 120hz skärm.

Citat:

Ska även tilläggas att ditt vardagliga användande i valfritt OS blir betydligt mer behagligt: Muspekaren rör sig utan att hacka, fönster flyttas supermjukt osv

+1 på detta, så jag har uppfattat det.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Jag har en 120 hz skärm och som många andra redan skrivit så kommer jag aldrig gå tillbaka till en 60 hz skärm igen. Jag upplevde en väldigt stor skillnad och ett helt annat flyt både i spel och när jag bara flyttar muspekaren på skrivbordet. Handlar verkligen inte om någon placebo effekt; det är en väldigt markant skillnad mellan 60- och 120 hz och det kändes på nåt sätt behagligare för ögonen med 120 hz också. Ångrar inte för en sekund att jag skaffade en 120 hz skärm.

Permalänk
Medlem

120HZ i FPS = Win

Jag är otroligt nöjd med min nya 120 hzare iaf, men det är väl individuellt, åk till en datorbutik eller besök en polare och testa om 120HZ är något för dig.

Visa signatur

i7 9700K | ASUS ROG Strix Z390-F | Corsair Vengeance LPX DDR4-3000 C15 - 16GB | ASUS GTX 1070 Ti | Samsung 850 EVO 500GB SSD | Fractal Design Meshify C | Noctua NH-D15 | Corsair RM750X 750W v2 | Asus 24" XG248Q 240 hz | Sennheiser Game Zero | Corsair K65 RGB Rapidfire | Logitech G703

Permalänk
Medlem

120hz skärmar uppdateras 120ggr per sekund även fast man har 50fps.
Även fast man bara har ~ 50fps på ett spel så ger 120hz bättre flyt om man jämför med 60hz:
60/50 = 1.2 hz per bild, vilket betyder att var femte bild kommer ha 2hz medans resten har 1hz = hackigt
120/50 = 2.4 hz per bild, var tredje och var femte bild kommer ha 3hz, resten 2hz = mindre hackigt

Nu kanske det inte fungerar precis såhär men något åt de hållet.
Om du nu kommer skaffa 120hz så ha kvar din skärm du har nu och testa skillnaden, om du rör muspekaren på gamla skärmen kommer det hacka, direkt du flyttar över till 120hz skärmen slutar muspekaren hacka, efter det kan du slänga placebon ut ur fönstret.
Synd bara att du har amd då 3d är riktigt grymt, speciellt i trine 2, det är som skapat för 3d. Fast amd kanske har 3d nu? Har inte koll på amd's grejjer.

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk

Jag har själv en 120 Hz skärm (XL2420T tror jag det heter) jag är själv nöjd med den och ja, man ser skillnad på 120 och 60 Hz

Visa signatur

since when do buzzwords make you elite?

Permalänk

På gamla CRT tiden så märkte jag av att jag blev illamående när jag körde 75Hz eller lägre på skärmen. Mitt illamående framför skärmen försvann efter att jag skaffade 100Hz skärm och efter detta så har jag inte vågat testat skärmar med lägre Hz då jag inte vill riskera illamående när jag sitter framför datorn.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

Om du har pengarna så kör på det!

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Fairlane:

På gamla CRT tiden så märkte jag av att jag blev illamående när jag körde 75Hz eller lägre på skärmen. Mitt illamående framför skärmen försvann efter att jag skaffade 100Hz skärm och efter detta så har jag inte vågat testat skärmar med lägre Hz då jag inte vill riskera illamående när jag sitter framför datorn.

Du kan ha anlag för epilepsi eller migrän. Jag får yrselkänslor av för låg Hz och det leder nästan alltid till extrem huvudvärk (migrän) så var lite försiktig med det

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Fast han frågade ju huruvida det bara var placebo eller inte. Det skulle ju i så fall vara som att betala extra pengar för att hastighetsmätaren på bilen visade 120 km/h fast det fortfarande känns som du kör i 60km/h
(säger inte att man inte märker skillnad på 60/120hz skärm, säger att det var dethan undrade över...)

Fast nu var hans fråga inte enbart om hur vida det är en placeboeffekt eller inte. Kanske var lite dåligt exempel men om valet står mellan 60hz TN eller 120hz TN med en dator som kan leverera så är svaret lätt.

Heter du lasergurka i bf3 också? Har RPG'at och C4'at dig ett antal gånger såfall

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Skrivet av frillan125:

Fast nu var hans fråga inte enbart om hur vida det är en placeboeffekt eller inte. Kanske var lite dåligt exempel men om valet står mellan 60hz TN eller 120hz TN med en dator som kan leverera så är svaret lätt.

Heter du lasergurka i bf3 också? Har RPG'at och C4'at dig ett antal gånger såfall

"Min fråga är helt enkelt, är det värt de extra ~1500:- att gå från en t.ex 24" 60Hz:are till en 24" 120Hz:are? Är där verkligen någon skillnad, eller är det bara helt enkelt en placebo-effekt då folk vill/tror att 120 Hz är så mycket bättre än 60Hz? "

Tolka det hur du vill

Ja, jag heter lasergurka i bf3 också Kan inte minnas någon gång överhuvudtaget då jag blivit dödad av varken RPG eller C4 vid upprepade tillfällen, men om du säger att det är så kan jag väl inte göra annat än att gratulera dig

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av frillan125:

Fast nu var hans fråga inte enbart om hur vida det är en placeboeffekt eller inte. Kanske var lite dåligt exempel men om valet står mellan 60hz TN eller 120hz TN med en dator som kan leverera så är svaret lätt.

Heter du lasergurka i bf3 också? Har RPG'at och C4'at dig ett antal gånger såfall

RPGspammare? YUCK!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Kanske en konstig fråga, man behöver inte dubbla DVI kontakterna för att köra 120 hz va? utan själva kabeln heter "Dual-Link DVI"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jag antar att du gick från en 60Hz TFT och inte en CRT?

Antingen kör du inte 120Hz på din skärm eller så har du någon form av synfel.

Skillnaden är markant och det ska mycket till för att man inte skall se det, tyvärr.

Jag gick från en 60Hz TFT till 120Hz. Jag kör 120Hz och jag har inget synfel. Enda skillnaden jag märkt är att vissa spel och vissa animationer i windows flyter på marginellt bättre, men endast marginellt. Att kalla det en markant skillnad beror nog mer på placebo än någonting annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

"Min fråga är helt enkelt, är det värt de extra ~1500:- att gå från en t.ex 24" 60Hz:are till en 24" 120Hz:are? Är där verkligen någon skillnad, eller är det bara helt enkelt en placebo-effekt då folk vill/tror att 120 Hz är så mycket bättre än 60Hz? "

Tolka det hur du vill

Ja, jag heter lasergurka i bf3 också Kan inte minnas någon gång överhuvudtaget då jag blivit dödad av varken RPG eller C4 vid upprepade tillfällen, men om du säger att det är så kan jag väl inte göra annat än att gratulera dig

Jag tolkade att det var en fråga om det var värt 1500kr och sen en följdfråga om det var en placeboeffekt eller inte. Mitt svar var dock enbart till att ja det är värt det, jag vet redan att det inte är en placeboeffekt vilket google kan styrka på 2 min.

Vill minnas att jag dödat dig några gånger, inget spektakulärt, kom bara ihåg namnet av någon anledning

Skrivet av anemic:

RPGspammare? YUCK!

Gråt en skvätt.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorteX:

Jag gick från en 60Hz TFT till 120Hz. Jag kör 120Hz och jag har inget synfel. Enda skillnaden jag märkt är att vissa spel och vissa animationer i windows flyter på marginellt bättre, men endast marginellt. Att kalla det en markant skillnad beror nog mer på placebo än någonting annat.

Jag glömde även tillägga att såklart beror på hur många bilder per sekund din dator mäktar med att rendera. Kommer du aldrig upp över 60fps ger det ju inte speciellt mycket att uppdatera bilden 120 gånger per sekund på skärmen.

Vill du se en brutal skillnad så prova spela Quakeworld (genom ex.vis http://www.nquake.com).

EDIT: Kanske ska tillägga att jag själv sitter med en VX2265wm 22" 120Hz. Jag körde tidigare med en S-IPS skärm och var orolig för hur kass denna skärmen skulle vara. Den är såklart sämre än min tidigare skärm gällande färgåtergivning och betraktningsvinklar, men jag blev positivt överaskad av Viewsonicen. Jag trodde inte den skulle vara så pass bra ändå som jag tycker den är, den duger fullt ut till vardagligt arbete, spelande och oviktig fotoredigering efter lite kalibrering. Har man ett behov av korrekt färgåtergivning så ska man självklart inte använda sig av en TN-panel.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyyhan:

Kanske en konstig fråga, man behöver inte dubbla DVI kontakterna för att köra 120 hz va? utan själva kabeln heter "Dual-Link DVI"?

Precis, du behöver en Dual-Link DVI kabel. (Du använder fler trådar i kabeln än mot Single Link där ett antal trådar saknas i kabeln).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av anemic:

Altså, hur fungerar det egentligen? Måste man inte alltid ha 120 FPS i spelen för att man skall kunna få känslan av att det går bättre med en 120hz än en 60hz? Eller är det något som alltid finns även om man ligger på säg 50 FPS eller typ 70 FPS?
Jag menar att i exempelvis BF3 måste man ju ha en galen dator för att lägga sig på konstanta 120 FPS.
Förklara gärna

det känns skillnad i flyt även vid 60fps. har 2st 24", en 60hz och en 120hz. det är mer flyt även vid 60fps.

Permalänk
Medlem

Jag spelar väldigt mycket CS:S, och för mig blev det otrolig spelskillnad när jag införskaffade mig en 120hz, Värt varenda krona.
Som van spelare på 60Hz så märker man inte de smålaggen som skapas, men när du väl sätter dig och spelar på en 120hz så känns det som du flyger fram^^,

Ska du spela mycket fps spel, och har råd, så skulle inte jag tveka. Men du kanske ska prova spela på en 120hz, så du förstår vad man pratar om?:)

Det gjorde faktiskt inte jag först innan jag fick prova.

Jag kommer nog aldrig mer köpa en 60hz, inte för spel iaf.:)
/semplezz

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyyhan:

Kanske en konstig fråga, man behöver inte dubbla DVI kontakterna för att köra 120 hz va? utan själva kabeln heter "Dual-Link DVI"?

1 sladd.

tänk på att skaffa 120hz skärm som har dvi. hdmi klarar inte 120hz. fail på de samsungs 120hz skärmar som saknar dvi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorteX:

Jag gick från en 60Hz TFT till 120Hz. Jag kör 120Hz och jag har inget synfel. Enda skillnaden jag märkt är att vissa spel och vissa animationer i windows flyter på marginellt bättre, men endast marginellt. Att kalla det en markant skillnad beror nog mer på placebo än någonting annat.

det är väldigt individuellt.

120hz är inte för alla.

för mig som är väldigt flytkänslig var det "halleluja moment" / ögon-orgasm att sitta framför 120hz

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Du kan ha anlag för epilepsi eller migrän. Jag får yrselkänslor av för låg Hz och det leder nästan alltid till extrem huvudvärk (migrän) så var lite försiktig med det

Farsan har epilepsi och själv så åker jag på migrän när det är "mycket".
Kör nu med 120Hz skärm och drabbas inte av illamående, huvudvärk eller annat när jag sitter framför "burken".

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |