Byta fläkt i XFX Core Edition 850W

Permalänk
Medlem

Byta fläkt i XFX Core Edition 850W

I den sitter en 140mm Adda-fläkt, med modelnr - ADN512UB-A90

Adda brushless DC fan
dc voltage = 12vdc
speed = ultra high
Ball bearing
dc thickness = 25mm
9 impellers
motor protective circuit and third lead - 0 = by impedance

Har inte lyckats ta reda på det som är intressant, dvs luftflöde, vartal och ljudnivå :-/ Kanske någon kan hjälpa till med det?

Någon som bytt i sin nätdel eller någon som kan rekommendera en bra fläkt?

Tips, råd eller synpunkter är välkomna

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFC:

I den sitter en 140mm Adda-fläkt, med modelnr - ADN512UB-A90

Adda brushless DC fan
dc voltage = 12vdc
speed = ultra high
Ball bearing
dc thickness = 25mm
9 impellers
motor protective circuit and third lead - 0 = by impedance

Har inte lyckats ta reda på det som är intressant, dvs luftflöde, vartal och ljudnivå :-/ Kanske någon kan hjälpa till med det?

Någon som bytt i sin nätdel eller någon som kan rekommendera en bra fläkt?

Tips, råd eller synpunkter är välkomna

googla! sök på ditt nätagg så kan du få reda på luftflöde mm! Varför vill du byta fläkten?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

1 minut tog det att hitta! using the ADN512UB-A90 which is a 12v, 9 blade model. It measures 13.5x13.5x2.5cm with a noise rating of 36dBA and airflow is noted as 82CFM

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

googla! sök på ditt nätagg så kan du få reda på luftflöde mm! Varför vill du byta fläkten?

Den låter konstigt, burrar typ.

Skrivet av Solding:

1 minut tog det att hitta! using the ADN512UB-A90 which is a 12v, 9 blade model. It measures 13.5x13.5x2.5cm with a noise rating of 36dBA and airflow is noted as 82CFM

Ah, tack :$ Jag gjorde det men tydligen kollade jag inte tillräckligt noga samt att jag enbart googlade på fläkten, kollade bla addas hemsida utan att hitta...

Permalänk
Medlem

Skicka in på garantin istället.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Från Adda har jag fått dessa uppgifter:
rated speed 2500rpm
air flow 108cfm
noise level 42,5 dB/A

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Skicka in på garantin istället.

Det är ett begagnat nätagg, det hade säkert gått att fixa ändå men iom att jag öppnat det har jag fimpat garantin. Vitsen med det hela var att om jag kan få lite hjälp så behöver jag bara köpa en ny fläkt istället för att skicka iväg och vänta en evighet på att få tillbaka det. Är det dumt att byta den själv? Tycker det borde vara lugnt så länge jag ser till att den nya fläkten är bättre eller iaf inte kyler sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFC:

Det är ett begagnat nätagg, det hade säkert gått att fixa ändå men iom att jag öppnat det har jag fimpat garantin. Vitsen med det hela var att om jag kan få lite hjälp så behöver jag bara köpa en ny fläkt istället för att skicka iväg och vänta en evighet på att få tillbaka det. Är det dumt att byta den själv? Tycker det borde vara lugnt så länge jag ser till att den nya fläkten är bättre eller iaf inte kyler sämre.

Gäller att du hittar en fläkt du kan koppla in i nätagget då, mest troligt 2pins kontakt eller så kan du enkelt koppla valfri fläkt tillsammans med en Zalman fanmate tex och styra varvtalet själv när du spelar och när datorn vilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Gäller att du hittar en fläkt du kan koppla in i nätagget då, mest troligt 2pins kontakt eller så kan du enkelt koppla valfri fläkt tillsammans med en Zalman fanmate tex och styra varvtalet själv när du spelar och när datorn vilar.

Ja, är det ovanligt med 2-pins? Skiljer det mycket mellan 2- och 3-pins, i utseende och ihopkoppling? ...en 3-pins går ju att koppla i en 4-pins.

Originalfläkten är ju 135mm är det en udda storlek eller är det helt enkelt en 140-fläkt egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFC:

Ja, är det ovanligt med 2-pins? Skiljer det mycket mellan 2- och 3-pins, i utseende och ihopkoppling? ...en 3-pins går ju att koppla i en 4-pins.

Originalfläkten är ju 135mm är det en udda storlek eller är det helt enkelt en 140-fläkt egentligen?

Vet inte vad som är vanligast idag, förr så kunde dom till och med vara fastlödda men 2-pin är absolut vanligast men 4-pin PWM kanske är det senaste jag vet inte men då är det lätt med vilken 3-pins fläkt som helst annars men är det 2-pin så nog inte utbudet superstort utan en modifierad chassifläkt fungerar nog prima alltså en 3-pin.
Se bara till att det är låg startvolt på fläkten, Nexus har 5.5v tex vilket är på tok för mycket för ett nätagg utan den ska ligga runt 2-3v om du inte kör en extern fläktkontroller.

Ang storleken vet jag inte hur hålen sitter men det är väll bara å borra nytt när du ändå håller på och sätta dit en 140mm fläkt eller om du kör ett flexibelt fäste i form utav buntband tex.

2pins kontakt

Permalänk
Medlem

Mitt XFX core edition 650w nätagg låter en del det med.. surrar typ. Är den enda komponenten i datorn som låter vilket irriterar mig ordentligt... xP Om du löser problemet kan du väl säga hur du gjorde det, alltså hur du fick ner ljudvolymen skulle vara väldigt tacksam för det!

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

Bytte fläkten på mitt Cooler Master 750w dagen efter jag bytte chassi, villle ha det så tyst som möjligt
Tog en gammal chassi fläkt och satte i (120mm), har den kopplad till chassits inbyggda kontroller så inga problem där ^^

Lätt som en plätt!

Permalänk
Medlem

det går utan större problem att byta fläkten till en 3-pin. kolla in på silentpcreview, där är det många i forumet som gjort så för att få ner ljudnivån

edit: en fin länk http://www.silentpcreview.com/Simple_PSU_Fan_Swap_Technique

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan rekommendera en bra fläkt jag kan byta till i mitt XFX Core edition 650w. Standardfläkten låter fruktansvärt!

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Är det någon som kan rekommendera en bra fläkt jag kan byta till i mitt XFX Core edition 650w. Standardfläkten låter fruktansvärt!

egentligen så är ju kullagerfläktar bättre när det kan bli varmt då de håller längre. men de låter också mer så en med glidlager kan vara tystare men kan behöva bytas igen... vad jag kan hitta om den som sitter i så är det samma som i 850w-modellen som ts skriver modellnamnet på. här är förvisso inte den som slutar på ub-a90, men en som heter ub-a91 och borde vara väldigt lik http://www.adda.com.tw/data/file/AD13525.pdf, och förslagsvis tar du en tyst fläkt med liknande egenskaper för att vara säker på att allt fungerar som det ska

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Vet inte vad som är vanligast idag, förr så kunde dom till och med vara fastlödda men 2-pin är absolut vanligast men 4-pin PWM kanske är det senaste jag vet inte men då är det lätt med vilken 3-pins fläkt som helst annars men är det 2-pin så nog inte utbudet superstort utan en modifierad chassifläkt fungerar nog prima alltså en 3-pin.
Se bara till att det är låg startvolt på fläkten, Nexus har 5.5v tex vilket är på tok för mycket för ett nätagg utan den ska ligga runt 2-3v om du inte kör en extern fläktkontroller.

Ang storleken vet jag inte hur hålen sitter men det är väll bara å borra nytt när du ändå håller på och sätta dit en 140mm fläkt eller om du kör ett flexibelt fäste i form utav buntband tex.

http://www.overclockersclub.com/vimages/xfx_core_edition/028....

2pins kontakt

Ja, en chassifläkt hade ju varit enklast att bara ta och modda lite. Utveckla gärna detta med startvolten lite mer. Om det inte är en fläkt med låg startvolt innebär det att den inte kmr snurra igång förrän den får mer volt? ...alltså att den inte går igång förrän nätagget är riktigt varmt, vilket då innebär att den kmr vara tyst men sen när den kyler vara högljudd på högt varvtal, till skillnad från en som har lägre startvolt som kmr gå igång tidigare o kyla (typ förebygga innan det för varmt)? Så en med låg startvolt kmr snurra igång tidigt och på lågt vartal och därav vara tystare... Har jag uppfattat det rätt?

Vill helst inte ha en extern fläktkontroller, just för att slippa ändra varvtal och hålla koll på temperatur. Och att lämna den på lågt varvtal känns risky. Det ska vara självgående men tystare

Har hittat en Noiseblocker Black Silent Pro PK3 i närheten. Den har ju högre startvolt men blåser likvärdigt som adda-fläkten om inte bättre...samt på lägre vartal. Skulle den kunna vara en bra lösning om jag har tänkt fel med allt det här ovanför?

Skrivet av erikom:

Mitt XFX core edition 650w nätagg låter en del det med.. surrar typ. Är den enda komponenten i datorn som låter vilket irriterar mig ordentligt... xP Om du löser problemet kan du väl säga hur du gjorde det, alltså hur du fick ner ljudvolymen skulle vara väldigt tacksam för det!

Absolut, kan jag göra det Skriver om hur det går här.

Skrivet av Mimematis:

Bytte fläkten på mitt Cooler Master 750w dagen efter jag bytte chassi, villle ha det så tyst som möjligt
Tog en gammal chassi fläkt och satte i (120mm), har den kopplad till chassits inbyggda kontroller så inga problem där ^^

Lätt som en plätt!

Okej, förhoppningsvis kyler det tillräckligt eller har du koll på det på något sätt?

Skrivet av Starric:

det går utan större problem att byta fläkten till en 3-pin. kolla in på silentpcreview, där är det många i forumet som gjort så för att få ner ljudnivån

edit: en fin länk http://www.silentpcreview.com/Simple_PSU_Fan_Swap_Technique

Tackar, ska läsa igenom den

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFC:

Okej, förhoppningsvis kyler det tillräckligt eller har du koll på det på något sätt?

Jo det har fungerat utan problem i troligen ca 700w peak-belastning.
Körde innan 2500k Gtx 580 - 1055T 4.6Ghz(1.45v) och 5850 CF med rejäl clock 24/7 och många timmars BC2, BF3, Total War m.m utan problem

Chassi fläktens spec var 800rpm och ca 32cfm.
Så hade det varit ett temp problem så hade den gett med sig ett tag tillbaks

Har ochså hänt att jag vid olika tillfällen glömt att sätta fläktkontrollen på max när jag spelat, då är det främst grafikkorten som gått upp i temp och "cpat" sig. Så nog duger den allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Jo det har fungerat utan problem i troligen ca 700w peak-belastning.
Körde innan 2500k Gtx 580 - 1055T 4.6Ghz(1.45v) och 5850 CF med rejäl clock 24/7 och många timmars BC2, BF3, Total War m.m utan problem

Chassi fläktens spec var 800rpm och ca 32cfm.
Så hade det varit ett temp problem så hade den gett med sig ett tag tillbaks

Har ochså hänt att jag vid olika tillfällen glömt att sätta fläktkontrollen på max när jag spelat, då är det främst grafikkorten som gått upp i temp och "cpat" sig. Så nog duger den allt

Ah, det låter ju jäkligt bra. Hur är kylningen i chassiet i övrigt? sitter psun uppe eller nere?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFC:

Ja, en chassifläkt hade ju varit enklast att bara ta och modda lite. Utveckla gärna detta med startvolten lite mer. Om det inte är en fläkt med låg startvolt innebär det att den inte kmr snurra igång förrän den får mer volt? ...alltså att den inte går igång förrän nätagget är riktigt varmt, vilket då innebär att den kmr vara tyst men sen när den kyler vara högljudd på högt varvtal, till skillnad från en som har lägre startvolt som kmr gå igång tidigare o kyla (typ förebygga innan det för varmt)? Så en med låg startvolt kmr snurra igång tidigt och på lågt vartal och därav vara tystare... Har jag uppfattat det rätt?

Vill helst inte ha en extern fläktkontroller, just för att slippa ändra varvtal och hålla koll på temperatur. Och att lämna den på lågt varvtal känns risky. Det ska vara självgående men tystare

Har hittat en Noiseblocker Black Silent Pro PK3 i närheten. Den har ju högre startvolt men blåser likvärdigt som adda-fläkten om inte bättre...samt på lägre vartal. Skulle den kunna vara en bra lösning om jag har tänkt fel med allt det här ovanför?

Noiseblocker är bra fläktar, inte så vanliga då folk oftast sätter i starkare S-Flex istället. Tror inte du kommer bli besviken. Alternativt gör du som fesen skrev och kör med egen fläktkontroller, funkar för de flesta.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFC:

Ah, det låter ju jäkligt bra. Hur är kylningen i chassiet i övrigt? sitter psun uppe eller nere?

Den tar in under ifrån.
Paint skillz nu när man är nyvaken!

Köpte nya ram nyligen och för att få fri frakt så la jag till 2st 90mm fläktar ^^
Har satt så den nedersta riktar mer uppåt mot grafikkortet.

Måste dock fan se till att skaffa en 140m till top ^^

Permalänk
Hedersmedlem

XFX Core (och Corsair TXv2 mfl) har liknande effektivitet som äldre HX520/620 men med betydligt sämre kylflänsar som jag ser det. Det är gjort för att få ner priset. De går därför aldrig att få lika tysta om de ska hålla. Effektiviteten är inte mycket bättre. Att byta fläkt är ett rent lotteri för livslängden. "Fingervarianten" för kylflänsar var onekligen väldigt effektivt och används fortfarande på sina håll, t ex i det agget jag använder, ett Seasonic M12D i form av Silver Power 750W.

Att som en del amatörer läsa siffor från tillverkarna säger inte mycket eftersom de oftast är mätta fritt, utan låda och komponenter, inte när de ska försöka blåsa genom ett nätagg. Där kan det skilja enormt mellan olika modeller, bl a därför Noctua tog fram P-modellen eftersom S knappt blåser något alls vid högt statiskt mottryck, som i ett nätagg.

Exempel på skillnaden:

HX620 http://www.hardocp.com/image.html?image=MTE3MzU1OTY3NzFtRlRaS...
TX850v2 http://www.hardocp.com/image.html?image=MTMwMzI2MTk1MnNSQ0ZwY...
M12D http://www.hardwaresecrets.com/fullimage.php?image=16800

brainfart
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Den tar in under ifrån.
Paint skillz nu när man är nyvaken!

http://i.imgur.com/qwnoy.png

Köpte nya ram nyligen och för att få fri frakt så la jag till 2st 90mm fläktar ^^
Har satt så den nedersta riktar mer uppåt mot grafikkortet.

Måste dock fan se till att skaffa en 140m till top ^^

Aha, precis som i mitt då. I mitt fall kommer den stå på golvet och då ställer det kanske lite andra krav på fläkt och kylning.
Det ser ju att vara tillräckligt bra luftflöde i ditt chassi, sen kanske som du säger en 140 i top för att balansera det hela.

Skrivet av MultiMan:

XFX Core (och Corsair TXv2 mfl) och liknande nätagg är i grunden samma plattform som gamla HX520/620 från Corsair, men med betydligt sämre kylflänsar. Det är gjort för att få ner priset. De går därför aldrig att få lika tysta om de ska hålla. Effektiviteten är obetydligt bättre. Att byta fläkt är ett rent lotteri för livslängden.

Att som en del amatörer läsa siffor från tillverkarna säger inte mycket eftersom de oftast är mätta fritt, utan låda och komponenter, inte när de ska försöka blåsa genom ett nätagg. Där kan det skilja enormt mellan olika modeller, bl a därför Noctua tog fram P-modellen eftersom S knappt blåser något alls vid högt statiskt mottryck, som i ett nätagg.

Uppgifterna från tillverkarna är ju mycket högre än för andra fläktar så det antog jag direkt. Det där med mottrycket har jag oxå stött på vid mina efterforskningar...

Permalänk
Medlem

Skruvhålen i en 140mm fläkt - 180mm uppmätt tvärs över, skruvhålen i en 120mm - 150mm och skruvhålen i 135mm originalfläkten - 170mm. Blir till att modda uppfästningen då oxå :-/

Permalänk
Medlem

Har jag rätt om jag säger att värdet för statiskt tryck på en fläkt är bättre om siffran är högre?

Permalänk
Medlem

Då borde denna vara mycket bättre:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1086058

än denna :

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=516338

(trots att denna är framtagen just med tanke på static pressure)

?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFC:

Då borde denna vara mycket bättre:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1086058

än denna :

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=516338

(trots att denna är framtagen just med tanke på static pressure)

?

man kan inte alltid lita på siffror från tillverkarna... på samma sätt som ljudnivå. det står ingenting om hur de mätt upp sina siffror och då är de inte värda ett piss

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo, det är sant.

Likväl som jag inte kan lita helt på tillverkarnas siffror kan jag inte heller bara gå på andras omdömen heller, så då återstår bara att testa själv :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFC:

Jo, det är sant.

Likväl som jag inte kan lita helt på tillverkarnas siffror kan jag inte heller bara gå på andras omdömen heller, så då återstår bara att testa själv :-/

klokt sagt, det hela gäller alltid beroende på vad för preferenser som används. även om en användare säger att en fläkt är tyst behöver det inte säga att den är tyst jämfört med andra modeller, han kanske inte ens testat andra. men jag brukar kika på silentpcreview, där har de bra koll på alla möjliga fläktar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

klokt sagt, det hela gäller alltid beroende på vad för preferenser som används. även om en användare säger att en fläkt är tyst behöver det inte säga att den är tyst jämfört med andra modeller, han kanske inte ens testat andra. men jag brukar kika på silentpcreview, där har de bra koll på alla möjliga fläktar

Jepp, det där med bedömningar är svårt.
Ja, silentpcreview brukar Jag oxå kolla på, men vad Har hänt där egentligen? Vissa grejor verkae inte uppdateras alls längre...?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man ska gå efter tester som visar kylförmåga och statiskt tryck vid ett visst varvtal. Fläktar är inte likvärdiga och Adda är verkligen inte bland topp-modellerna. Enermax är ett lysande exempel på att det lönar sig att satsa på fläktarna i nätdelarna som gjorts väldigt tysta i pro/modu87 serien.

Att kylflänsarna i Core skulle vara så mycket sämre än Seasonics vanliga köper jag inte för 5 öre, det ska till mycket innan värmeresistansen får väsentlig skillnad och det kräver i princip att man tar till skytunna flänsar och heatpipes så som Zalman en gång i tiden gjorde.

Enkla tumregler vid fläktbyte som SPCR en gång skrivit:

Undersök din maximala belastning vid normal användning, behöver du dina 850W? I så fall bör den ersättande fläkten motsvara originalfläkten i varvtal, kanske några 100-RPM lägre.

Behöver du inte dina 850W så kan med fördel en tystare och svagare fläkt ersätta din nuvarande då den är överdimensionerad för dina behov. Då kan du använda en tyst fläkt eller undervolta en befintlig fläkt för att koppla förbi fläktstyrningen från nätagget och styra själv. Det är väl beprövat och många har gjort detta i flera år tom med underdimensaionerade undervoltade nexusfläktar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.