Ingen bild efter processor byte. i5 750 socket 1156

Permalänk
Medlem

Ingen bild efter processor byte. i5 750 socket 1156

Som sagt får jag ingen bild efter att jag skaffat ny processor. Min förra var en i3 530 till samma socket så det ända jag bytt var processorn, samma minnen, GPU, allt.

Det jag gjort:
Testat utan några inputs (inga USB grejer som mus eller så) endast HDMI kabeln i.
Resetat CMOS med jumpern som skulle flyttas från en pin till en annan (gammal bräda så de fanns ingen knapp)
Hållit in reset knappen på front panelen till chassit.
Satt in den gammla processorn igen - fått bild - och resetat allt i BIOS (överklockning m.m.)

Jag har köpt processorn begagnat här på swecs marknad. Jag har addres, namn, mobilnummer och mail till han som sålde den till mej alltså tycker jag inte det verkar som att han lurat mej (så länge han inte snott nåns identitet för att tjäna lite pengar)

Så alltså vad ska jag göra? Är det helt enkelt så att jag fått en trasig CPU eller är det nått annat som jag missat som gör att jag inte får igång datorn?

MVH

EDIT: Uppdaterat till senaste BIOS mha ASUS Uppdate
EDIT: Flashat till senaste BIOS i BIOS med EZ grejen som följer med. Satte på Plug and play OS. Fortfarande ingen bild.

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Medlem

Har kollat så att din BIOS-version stödjer CPUn? http://support.asus.com/cpusupport/list.aspx?SLanguage=en&p=1... PRO&os=30&hashedid=vOvmywqPUY78qUzh

Det kan alltid vara en bra idé flasha till senaste BIOS.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

Har kollat så att din BIOS-version stödjer CPUn? http://support.asus.com/cpusupport/list.aspx?SLanguage=en&p=1... PRO&os=30&hashedid=vOvmywqPUY78qUzh

Det kan alltid vara en bra idé flasha till senaste BIOS.

Ja det stog i changelogen typ "added support for new CPU:s" så jag laddade ner senaste och har flashat med ASUS Uppdate så man kunde flasha i Windows. När jag försölte göra det i BIOS med EZ Flash så stog de "no update module was found". Men det funkade med ASUS uppdate och när jag kollar i EZ Flash och CPUID står det att jag har version 1709 vilket är den senaste. Ska jag försöka flasha till version 0802 där det står att nya CPU:s ska vara stödja?

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vippan:

Ja det stog i changelogen typ "added support for new CPU:s" så jag laddade ner senaste och har flashat med ASUS Uppdate så man kunde flasha i Windows. När jag försölte göra det i BIOS med EZ Flash så stog de "no update module was found". Men det funkade med ASUS uppdate och när jag kollar i EZ Flash och CPUID står det att jag har version 1709 vilket är den senaste. Ska jag försöka flasha till version 0802 där det står att nya CPU:s ska vara stödja?

*palmface*

Ja du måste flasha.

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av _vanilla:

*palmface*

Ja du måste flasha.

Varför det, han har ju redan senaste? han undrar om han skall backa en bit.

edit höll på att glömma...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Är BIOS inställt på Plug and play OS, om det nu finns på nyare moderkort? Om det nu finns det och det är på så ska det inte hända något mer än att windows startar normalt.

EDIT: Kollade i manualen och tydligen finns det, och den skall stå på [YES] när du har installerat ett plug and play OS vilket du har. Du kan ju testa i alla fall så får du väll se om det kan lösa det här problemet, finns folk som säger att du lär installera om när du stoppar i en ny processor för man får en bluescreen/blackscreen innan man kommer till windows, det kan jag säga det behöver du inte, bara att slå om den här inställningen så sköter windows det själv.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Vippan:

Ja det stog i changelogen typ "added support for new CPU:s" så jag laddade ner senaste och har flashat med ASUS Uppdate så man kunde flasha i Windows. När jag försölte göra det i BIOS med EZ Flash så stog de "no update module was found". Men det funkade med ASUS uppdate och när jag kollar i EZ Flash och CPUID står det att jag har version 1709 vilket är den senaste. Ska jag försöka flasha till version 0802 där det står att nya CPU:s ska vara stödja?

Anledningen till att den inte hittade i BIOS, var kanske att stickan var formaterad i NTFS, tror att den måste vara i FAT.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

1709 är redan senaste. Varför vill du flasha till 0802?

1709 (2011.07.11 update)
0802 (2010.03.31 update)

Permalänk
Medlem

Okay! Jag ska ta tbanan två stationer o skaffa ett USB minne nu så jag kan flasha. Jag använde en externhårddisk förut Facepalma allt ni kan! Ja bryr mej inte så länge de funkar i slutet

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

Har kollat så att din BIOS-version stödjer CPUn? http://support.asus.com/cpusupport/list.aspx?SLanguage=en&p=1... PRO&os=30&hashedid=vOvmywqPUY78qUzh

Det kan alltid vara en bra idé flasha till senaste BIOS.

Du länkar till fel moderkort bara så du vet han har ett pro, här är riktiga länken http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1156/P7H55M_PRO...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Vippan:

Okay! Jag ska ta tbanan två stationer o skaffa ett USB minne nu så jag kan flasha. Jag använde en externhårddisk förut Facepalma allt ni kan! Ja bryr mej inte så länge de funkar i slutet

Jag facepalma inte åt dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Får du något pip med den nya processorn? Förutsatt att du har PC-speaker inkopplad. Vet du inte det så försök minnas om det pep med förra processorn.

Länkar du rätt moderkort i signaturen? Tänker på " (overkill? Ja, men ett till 6950 är på g... när jag har pengar)". Moderkortet har bara en plats för grafikkort.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Så nu har jag flashatmed en USB sticka och med EZ Flash i BIOS. Allt gick bra och de stog typ "flash complete. restart in 5 seconds" typ.. x) Anyways nu är jag inne i winows. Är det nått mer jag ska göra/tänka på innan jag sätter in min 750 igen?

Skrivet av Hardware guy:

Får du något pip med den nya processorn? Förutsatt att du har PC-speaker inkopplad. Vet du inte det så försök minnas om det pep med förra processorn.

Länkar du rätt moderkort i signaturen? Tänker på " (overkill? Ja, men ett till 6950 är på g... när jag har pengar)". Moderkortet har bara en plats för grafikkort.

Nej jag vet inte Har datorn på köksbordet utan högtalar/hörlurar. Inte hört nått pip från datorer sedan min förra jätte gamla dator höll på att brinna upp

Japp det är rätt moderkort - hade tänkt uppgradera till CF och ett nytt moderkort när jag sålde min gammla GPU och PSU för att köpa nya meeen jag har aldrig behövt den kraften ^.^

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vippan:

Så nu har jag flashatmed en USB sticka och med EZ Flash i BIOS. Allt gick bra och de stog typ "flash complete. restart in 5 seconds" typ.. x) Anyways nu är jag inne i winows. Är det nått mer jag ska göra/tänka på innan jag sätter in min 750 igen?

Nej jag vet inte Har datorn på köksbordet utan högtalar/hörlurar. Inte hört nått pip från datorer sedan min förra jätte gamla dator höll på att brinna upp

Japp det är rätt moderkort - hade tänkt uppgradera till CF och ett nytt moderkort när jag sålde min gammla GPU och PSU för att köpa nya meeen jag har aldrig behövt den kraften ^.^

Ställ in i BIOS att du kör Plug and Play OS, om du nu inte redan gjort det, annars kan du få BSOD eller så är du där igen och du får ingen bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vippan:

Så nu har jag flashatmed en USB sticka och med EZ Flash i BIOS. Allt gick bra och de stog typ "flash complete. restart in 5 seconds" typ.. x) Anyways nu är jag inne i winows. Är det nått mer jag ska göra/tänka på innan jag sätter in min 750 igen?

Ja du ska flasha tillbaka då du inte skulle flasha från första början pga att du bytte till en äldre version. det är nått annat som är galet.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Ja du ska flasha tillbaka då du inte skulle flasha från första början pga att du bytte till en äldre version. det är nått annat som är galet.

Nä! Måste uttryckt mej galet! Från första början hade jag första biosen som fanns till kortet - alltså den som följde med från början. Sedan fllashade jag med ASUS Uppdater till senaste i windows, men nån sa att de va dåligt så jag gjorde om det i BIOS. Nu har jag senaste! Det ja undrade om förut va ifall jag skulle flasha till en äldre version där det stog i changelogen att de hade stöd för nya processorer MEN jag hoppa att den nyare versionen oxå har det.. annars verkar det konstigt.

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Medlem

Fungerar det nu med senaste BIOS?

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vippan:

Som sagt får jag ingen bild efter att jag skaffat ny processor. Min förra var en i3 530 till samma socket så det ända jag bytt var processorn, samma minnen, GPU, allt.

Det jag gjort:
Testat utan några inputs (inga USB grejer som mus eller så) endast HDMI kabeln i.
Resetat CMOS med jumpern som skulle flyttas från en pin till en annan (gammal bräda så de fanns ingen knapp)
Hållit in reset knappen på front panelen till chassit.
Satt in den gammla processorn igen - fått bild - och resetat allt i BIOS (överklockning m.m.)

Jag har köpt processorn begagnat här på swecs marknad. Jag har addres, namn, mobilnummer och mail till han som sålde den till mej alltså tycker jag inte det verkar som att han lurat mej (så länge han inte snott nåns identitet för att tjäna lite pengar)

Så alltså vad ska jag göra? Är det helt enkelt så att jag fått en trasig CPU eller är det nått annat som jag missat som gör att jag inte får igång datorn?

MVH

EDIT: Uppdaterat till senaste BIOS mha ASUS Uppdate
EDIT: Flashat till senaste BIOS i BIOS med EZ grejen som följer med. Satte på Plug and play OS. Fortfarande ingen bild.

Har du kollar så att ingen pin är böjd? Då kan man få det symptomet.

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FobbanN:

Har du kollar så att ingen pin är böjd? Då kan man få det symptomet.

Vilket han ju också borde få med den andra fungerande prollen

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vilket han ju också borde få med den andra fungerande prollen

Oh, visste inte att pin'sen sitter på mobot på den sockeln xD Är inne i 1155.

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FobbanN:

Oh, visste inte att pin'sen sitter på mobot på den sockeln xD Är inne i 1155.

Woot? Det gör det väll med 1155 också el har jag missat något?:O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Woot? Det gör det väll med 1155 också el har jag missat något?:O

Jo det gör ju dem... Min hjärna måste ha varit död igår... Det är ju på AM2/Am3/FM1 dem sitter på prollen... xD

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FobbanN:

Jo det gör ju dem... Min hjärna måste ha varit död igår... Det är ju på AM2/Am3/FM1 dem sitter på prollen... xD

Permalänk
Medlem

Cleara du cmos efter att du bytte CPU?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

när du clearar cmos så ska du inte ha nån ström på moderkortet. sätt även bios i default

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem

Uhm... får försöka reseta CMOS igen nu efter att ja flashat BIOS. Ska jag ha min gamla CPU i när jag resetar CMOS elller ska jag ha i min nya?

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vippan:

Uhm... får försöka reseta CMOS igen nu efter att ja flashat BIOS. Ska jag ha min gamla CPU i när jag resetar CMOS elller ska jag ha i min nya?

Ha den nya i när du testar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Detta har jag precis gjort: Har senaste BIOS, nollställde BIOS med gammla processorn, satte in nya, nollställde CMOS, startade datorn, ingen bild. :/ Ska jag anta att min processor är trasig eller finns det mer att göra?

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Medlem

Jag har byggt en dator med just det moderkortet du har samt med en i5 750 cpu o det fungerade utan problem då det stöds.

Efter som det fungerar med din andra cpu med den senaste biosen som också stöder i5 750 så drar jag slutsatsen att 750cpun är defekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

*palmface*

Ja du måste flasha.

L2Read.

TS: Verkar som att din CPU är trasig, tyvärr...

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |