Pages eller Word - För studier

Permalänk
Medlem

Pages eller Word - För studier

Hej!
Sitter och funderar på om det är värt att köpa Office?
eller om det räcker med Pages.

Någon som sitter inne med erfarenheter om båda?
Ska skriva uppsatser etc på uni

Visa signatur

|-NZXT Beta|-|Intel I7-950 @ 3,07Ghz-|-|6-Gb-|-|Asus GTX 580-|

Permalänk
Medlem

Open Office? Libre Office?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Office är att föredra om du ska dela dokumenten med någon som har office till windows.
Ska du skriva ut dem eller skicka som pdf så blir pages ett billigare alternativ och det fungerar bra.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Man kan få Microsoft Office ganska billigt med studentrabatt!

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Man kan få Microsoft Office ganska billigt med studentrabatt!

jaså, vart då?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Mecenat.se/csn-kortet.se/studentkortet.se

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Pages kan både öppna och spara Word-filer. Om man ska hålla på med mer avancerad ordbehandling så är Word mer kompetent, men för allmänt skrivande räcker Pages långt.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Pages kan både öppna och spara Word-filer. Om man ska hålla på med mer avancerad ordbehandling så är Word mer kompetent, men för allmänt skrivande räcker Pages långt.

Vilket OpenOffice och libre Office kan också.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Hedersmedlem

Min erfarenhet är att man behöver Office, och då läser jag ändå på teknisk högskola. Föredrar dock Pages för alla mindre dokument som man skriver själv typ cv, cover letters etc och Latex för rapporter.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Säger som flera andra, spara pengarna och använd Open Office / Libre Office.
Eller åtminstone testa först, du märker snabbt om du behöver MS Office istället.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ödsla inte tid på fula och klumpiga Libre/OpenOffice. Köp Pages, det stödjer .doc och .docx och är smidigt, billigt, snyggt och välintegrerat.

Ska du göra intensiv kollaboration eller använda avancerad Word-funktionalitet så får du satsa på att köpa Word.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

När jag hade Mac i gymnasiet använde jag helst Pages, det funkade bra och såg snyggt ut.
I nya Lion och senaste iWorks har man väl autosparning och grejer, det kan ju vara smidigt om man sitter och skriver långa saker som man inte vill gå miste om.
Open Office var ett jävla gissel för det såg typ 20 år gammalt ut och var jobbigt att använda.
Naturligtvis skickades de flesta uppgifter ut i open office format för skolans automatiska plagiatkontroll lirade inte med pages.
Att man kan spara .doc i pages var det ingen som brydde sig om -.-

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Använder både Pages och Word....Jag gillar båda....Open Office känns bara förhistoriskt och trögt men visst, det är gratis men det var inte din fråga.

Jag ser det så här:
Vad är du van vid?
Gillar du att arbeta (eller inte) i Pages, Word, OO?
Ska du samarbeta med andra som använder Word, Pages eller kanske OpenOffice?
Får du material av Universitet i något annat format än Pages som kräver 100%-ig formatering? import/export fungerar bra för mig men kan säkert finnas brister?
Vad ska du lämna in dokumenten till Universitetet i för format?
Ska du använda några specifika mallar som är gjorda för någon ordbehandlare?

Jag burkar personligen använda Pages privat och då sparar jag som PDF innan jag skickar iväg det.
Sitter jag och arbetar hemma så blir det Word eftersom det är vad vi använder på jobbet och då är det enklare för att kunna arbeta vidare på jobbet sedan eller tvärt om.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Det blev Word, tack för hjälpen n

Visa signatur