Permalänk
Medlem

Tillgång till routern/modemet.

Hejsan!
Har länge försökt att komma in på min router, men har alldrig lyckats. Det som är problemet är att när jag skriver in min routers adress i webbläsaren får jag endast upp att sidan inte kunda laddas osv. Jag har försökt med att ändra IPn, och då slapp jag in, men då fick jag också "internetåtkomst saknas" vilket var jobbigt. När jag till slut kom in på min router tror jag att jag var och ändrade nåt i configen som gjorde att jag inte alls kan komma åt routerns sida.
Så finns det nåt sätt att komma åt routern utan att ändra IPn? Ska väl inte vara så egentligen, men jag har en IP som börjar på 62.7x.xx.xx och routern har 192.168.1.1 vilket jag tror att är orsaken. Och eftersom jag ska lägga upp en server är det ganska viktigt..
Finns det nåt sätt att återställa routerns config? Har prövat dra ur sladden och tryckt in reset knappen bakom, men det hjälpte inte.
Det är en TP-LINK W8920G router.

Tacksam för svar!

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Om du har 192.168.1.1 på routern så ska din dator ha 192.168.1.x (2-254), annars har du kopplat tokigt.
Hur har du kopplat och vad har du för internet, leverantör och typ uppkoppling?

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Om du har 192.168.1.1 på routern så ska din dator ha 192.168.1.x (2-254), annars har du kopplat tokigt.
Hur har du kopplat och vad har du för internet, leverantör och typ uppkoppling?

Det var det jag tänkte också, att man borde ha samma som routern. På hur många olika sätt kan man koppla? Är de inte bara att koppla en sådan adapter till telefon uttaget och sedan in till routern? Eller vi har endast en "sak" man kopplar till, borde vara router och modem/bredband elr va de nu heter i samma. Är från Finland så det antar jag att du inte har mycket kunskap om. Men iallfall så har jag cirka 8mbits uppkoppling.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Inte säker på vad du snackar om...
Om du kör windows, öppna cmd skriv ipconfig /all kolla under ipv4 och på det nätverkskort som används. Standard gatewayen är (nästan) alltid routerns ip. Förmodligen 192.168.1.1 Om du skriver den ip:n i webbläsaren får du sidan kan inte hittas då?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Inte säker på vad du snackar om...
Om du kör windows, öppna cmd skriv ipconfig /all kolla under ipv4 och på det nätverkskort som används. Standard gatewayen är (nästan) alltid routerns ip. Förmodligen 192.168.1.1 Om du skriver den ip:n i webbläsaren får du sidan kan inte hittas då?

Jepps, fast min default gateway är inte 192.168.1.1, utan den är typ 62.72.232.1 elr nåt sånt. Men skriver jag in den händer det heller inte nåt.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Känns som att du har inaktiverat DHCP på din router, och får din IP tilldelad via din ISP's DHCP.

Ändra din IP till en statisk som ligger på samma nät som routern (192.168.1.X) och logga sedan in på routern och kontrollera så att du har DHCP igång.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Känns som att du har inaktiverat DHCP på din router, och får din IP tilldelad via din ISP's DHCP.

Ändra din IP till en statisk som ligger på samma nät som routern (192.168.1.X) och logga sedan in på routern och kontrollera så att du har DHCP igång.

//Gorian

När jag ändrar IPn får jag ingen internetåtkomst. Men finns det nåt sätt att reseta hela configen? Elr måste jag kontakta min internetleverantör?
Detta får jag efter att jag bytt IP adress.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Skrivet av _oZZar_:

När jag ändrar IPn får jag ingen internetåtkomst. Men finns det nåt sätt att reseta hela configen? Elr måste jag kontakta min internetleverantör?
Detta får jag efter att jag bytt IP adress.
http://img685.imageshack.us/img685/3690/ipprobelms.jpg

Om du tittar på baksidan av din router så finns det en knapp till vänster om WAN-porten. Håll in knappen och vänta på att routern startar om. http://www.supportsidan.org/manualer/TDW8920.pdf <--- Bläddra till sidan 12 för instruktioner på hur du återställer routern

Visa signatur

|>Cooler Master Dominator 690|Asus M4A79XTD Evo|AMD Phenom 2 X4 955 BE@3,7 Ghz|Scythe Kama Angle Rev.B|Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz|Cougar CM 700|XFX Radeon HD 5850 AvP|Western Digital Caviar 500GB|DVDRW Samsung SH-233L<|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle.Lid:

Om du tittar på baksidan av din router så finns det en knapp till vänster om WAN-porten. Håll in knappen och vänta på att routern startar om. http://www.supportsidan.org/manualer/TDW8920.pdf <--- Bläddra till sidan 12 för instruktioner på hur du återställer routern

Tackar! Ska prova detdär!

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Provade att återställa routern genom att hålla in reset knappen, vilket inte hjälpte nåt. Nu kommer jag inte alls in på routerns sida, även om jag byter IP-adress. Har provat på flera andra datorer. Vi har då en iMac, och på den så står det i nätverksinställningar att routerns adress är 62.72.232.1. Tycker detta låter lite skumt, eftersom det står i manualen till routern att man ska skriva in 192.168.1.1 i adressfältet. Någon som har nån aning om vad detta beror på? Blir ju galen på detta...

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Såhär är det - Ändra IP manuellt på din dator till 192.168.1.50 -- Internet anslutning spelar ingen roll nu när du ska konfigurera routern. Knappa in 192.168.1.1 i valfri webläsare och du bör ha tillgång till inställningarna på din router (användare/lösenord är som standar: admin/admin. Se till att DHCP är igång. Ändra tillbaka IP på datorn till Automatisk eller DHCP (eller vad det nu kan stå i ditt OS). Routern bör ge dig en vettig IP automatiskt.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Koppla bort den från internet när du försöker komma åt den.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Såhär är det - Ändra IP manuellt på din dator till 192.168.1.50 -- Internet anslutning spelar ingen roll nu när du ska konfigurera routern. Knappa in 192.168.1.1 i valfri webläsare och du bör ha tillgång till inställningarna på din router (användare/lösenord är som standar: admin/admin. Se till att DHCP är igång. Ändra tillbaka IP på datorn till Automatisk eller DHCP (eller vad det nu kan stå i ditt OS). Routern bör ge dig en vettig IP automatiskt.

Så har jag försökt göra, men jag slipper ändå inte in till inställningarna på routern. Ingen skillnad på dator heller...
Vad är DHCP, har inte kollat det. Okey, DHCP var aktiverat.

Skrivet av foppson:

Koppla bort den från internet när du försöker komma åt den.

Förstår inte riktigt vad du menar..Kan du förklara bättre?
Glömde att säga, vet inte om det är någon skillnad, men detta sker trådlöst, alltså via Wlan.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Glömde att säga, vet inte om det är någon skillnad, men detta sker trådlöst, alltså via Wlan.

Där har du anledningen till varför du inte kommer åt routerns setup sida. Av säkerhetsskäl går det inte att konfigurera en router via wlan.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Dra ur sladden från telefonjacket eller vad du nu ansluter för att få tillgång till internet.

Sedan kollar du på dessa bilder.
http://homepage.mac.com/car1son/static_port_fwd_staticip.html
Ställ in statiska adresser på 192.168.1.100 eller nått
Nätmask 255.255.255.0
Router behövs nog inte men slå in den ändå... 192.168.1.1

Testa nu att komma åt routern, koppla ur/bort allt som har med internet att göra, tex 3G USB dongel, andra trådlösa nätverk osv, bara tråden till routerns LAN-port ansluten...

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Du måste använda nätverkskabel, inte trådlöst!.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Där har du anledningen till varför du inte kommer åt routerns setup sida. Av säkerhetsskäl går det inte att konfigurera en router via wlan.

Skrivet av foppson:

Dra ur sladden från telefonjacket eller vad du nu ansluter för att få tillgång till internet.

Sedan kollar du på dessa bilder.
http://homepage.mac.com/car1son/static_port_fwd_staticip.html
Ställ in statiska adresser på 192.168.1.100 eller nått
Nätmask 255.255.255.0
Router behövs nog inte men slå in den ändå... 192.168.1.1

Testa nu att komma åt routern, koppla ur/bort allt som har med internet att göra, tex 3G USB dongel, andra trådlösa nätverk osv, bara tråden till routerns LAN-port ansluten...

Skrivet av sp1k3n:

Du måste använda nätverkskabel, inte trådlöst!.

Jag har provat alla förslag utan större freamgång, men det hjälpte ju med att veta att man måsta köra via WAN men iallfall, får fram samma ruta när jag försöker connecta. Kan det ha något att göra med en config jag gjort tidigare? Ska prova med någon annan dator när någon är tillgänglig.
EDIT: Ingen skillnad på dator heller.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Jag har provat alla förslag utan större freamgång, men det hjälpte ju med att veta att man måsta köra via WAN men iallfall, får fram samma ruta när jag försöker connecta. Kan det ha något att göra med en config jag gjort tidigare? Ska prova med någon annan dator när någon är tillgänglig.
EDIT: Ingen skillnad på dator heller.

Kanske skulle varit lite utförligare. Du måste vara kopplad till en av routerns LAN portar. WAN porten är också spärrad av säkerhetsskäl. foppson nämnde detta men det framgick inte så tydligt att det var det han menade.

Kan du också berätta för oss vilken ip adress din dator har?

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Kanske skulle varit lite utförligare. Du måste vara kopplad till en av routerns LAN portar. WAN porten är också spärrad av säkerhetsskäl. foppson nämnde detta men det framgick inte så tydligt att det var det han menade.

Kan du också berätta för oss vilken ip adress din dator har?

Jag gjorde såhär:
Först kopplade jag in LAN sladden till datorns uttag. Sedan ändrade jag IP-adress till 192.168.1.x (ingen skillnad) på den anslutning till LAN. Sedan knappade jag in 192.168.1.1 i webbläsarern och fick sedan upp samma ruta. Alltså "Anslutningen återställdes". Provade med att dra ur sladden till telefonuttaget utan vidare framgång. Något jag totalt glömt? Vet inte riktigt om jag vill dela min IP? Är det inte en stor risk för mig att bli hackad då?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Jag gjorde såhär:
Först kopplade jag in LAN sladden till datorns uttag. Sedan ändrade jag IP-adress till 192.168.1.x (ingen skillnad) på den anslutning till LAN. Sedan knappade jag in 192.168.1.1 i webbläsarern och fick sedan upp samma ruta. Alltså "Anslutningen återställdes". Provade med att dra ur sladden till telefonuttaget utan vidare framgång. Något jag totalt glömt? Vet inte riktigt om jag vill dela min IP? Är det inte en stor risk för mig att bli hackad då?

Nej, det är ingen riska att bli hackad eftersom det är ditt intranet. Dvs det är inte den address som syns utåt. Men det spelar ingen roll, det räcker med det du skrev. Ville bara verifiera att du inte satt med felaktig address

På routern finns det två typer av port.
1 st WAN port som nomal brukar vara markerad med en annan färg eller sitta lite vid sidan av de andra. Ibland står det helt enklelt WAN på porten. Det är den där kabeln från routern till internet ska sitta. Och på denna port kan du inte komma åt routerns inställningar. Detta för att någon "ute på internet" inte ska komma åt dem.

Sedan brukar det vara gissningsvis 4 andra portar, så kallade LAN portar där man kopplar in sina datorer. I en av dessa ska du koppla in dig.

Kontrollera att du är kopplad i rätt port och återkom om det fortfarande inte fungerar.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Nej, det är ingen riska att bli hackad eftersom det är ditt intranet. Dvs det är inte den address som syns utåt. Men det spelar ingen roll, det räcker med det du skrev. Ville bara verifiera att du inte satt med felaktig address

På routern finns det två typer av port.
1 st WAN port som nomal brukar vara markerad med en annan färg eller sitta lite vid sidan av de andra. Ibland står det helt enklelt WAN på porten. Det är den där kabeln från routern till internet ska sitta. Och på denna port kan du inte komma åt routerns inställningar. Detta för att någon "ute på internet" inte ska komma åt dem.

Sedan brukar det vara gissningsvis 4 andra portar, så kallade LAN portar där man kopplar in sina datorer. I en av dessa ska du koppla in dig.

Kontrollera att du är kopplad i rätt port och återkom om det fortfarande inte fungerar.

Okey, provade med alla portar, men ingen hjälpte, hittade ingen markering för att det skulle varit någon skillnad mellan dem hellr. De var endast utmärkta 1-4 och alla var gula. Kan det ha något att göra med att det är en ADSL2+ router? Alltså vi har ingen speciell router.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Okey, provade med alla portar, men ingen hjälpte, hittade ingen markering för att det skulle varit någon skillnad mellan dem hellr. De var endast utmärkta 1-4 och alla var gula. Kan det ha något att göra med att det är en ADSL2+ router? Alltså vi har ingen speciell router.

Du har ingen WAN-port, jag och andra blir ibland lite förvirrade när man pratar "router", lätt att glömma, du har en sk Internet gateway, dvs ett modem med inbyggd router. Modemet är kopplat internt till WAN-porten kan man enklast säga.

Om du inte kommer i kontakt med din router/gateway så kan den vara trasig, reset har du testat hoppas jag, hållit den inne länge.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Du har ingen WAN-port, jag och andra blir ibland lite förvirrade när man pratar "router", lätt att glömma, du har en sk Internet gateway, dvs ett modem med inbyggd router. Modemet är kopplat internt till WAN-porten kan man enklast säga.

Om du inte kommer i kontakt med din router/gateway så kan den vara trasig, reset har du testat hoppas jag, hållit den inne länge.

Ursäkta, har inte riktigt vetat namnet på den Så det finns inga fler sätt? Tackar iallfall! Har lärt mig lite på kuppen, återkommer när jag får det fixat. Jag har hållt in resetknappen i 1 minut, men det ändrade inget. Finns det inget typ batteri in i "internet Gateway" saken? Typ som på datorns moderkort som går att reseta så? eller sparas ändå allt via routern konfigurationssida?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Så för den som har samma problem, detta var min lösning.
Det var ett speciellt sätt att reseta detta modem. Man skulle hålla in reset knappen i 5s, sedan dra ur strömsladden, stoppa in den och hålla in 5s. Allt alltså utan att släppa resetknappen på baksidan av modemet. Ring till din internetleverantör, de kan det mesta -.-
EDIT: Någon som vet varför mitt modem inte har fram någon meny för port forwarding? NAT, finns inte på mitt modem, inte heller Virtual servers. Någon intällning man bör ha på? http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/TP-Link/TD-W8920G/FTP.htm
Detta är exakt mitt ADSL, men ingen meny för NAT.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling