Nästa riktigt grafiktunga spelet?

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012

Nästa riktigt grafiktunga spelet?

Vilken speltitel (om ens någon) kommer slå Battlefield 3 i att vara "det mest grafiktunga spelet" detta år?
Kan Battlefield 3 stå som nummer 1 detta år med?

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009

Metro - Last Light.

Laptop: ASUS-G751JY

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

ARMA 3 eller Metro Last Light kanske? Beror väl på om de hinner komma ut i år, eller om utvecklaren fegar och drar ner kraven för att få fler att spela titlarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2012

fast dom ser inte lika bra ut jämfört med BF3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Far Cry 3 ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Okt 2002

vad jag har läst ang metro last night, så ska det inte vara så värst tungdrivet då det tydligen ska vara mycket mera optimerat än det förra metro.
nån som har lite info om det ligger någon sanning i det jag läst?

keep your friends close but your enemies even closer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

BF3 etta? Missat Arkham City, Metro 2033 som inte ens GTX680 kan maxa över 60fps? Sen ska juh Doom 4 och Far Cry 3 komma ut i år.

...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
http://localhost
Registrerad
Jan 2012

Metro 2033 är inte speciellt tungt bara helt otroligt väderlöst optimerat..... och Arkham city är väll inte så tungt. Det flyter bättre än BF 3 i alla fall för mig.

MacBook Pro - 13" Retina - Mid 2014

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Sep 2010

Crysis 2 är väl det som är tyngst just nu? Men samtidigt är det sjukt dåligt optimerat.

Laptop: Surface Book 2 15" (Windows 10)
WS: RYZEN 1700, 32GiB, 756GB SSD, 5TB HDD, RX480, GTX 670 (Ubuntu LTS + GPU Passthrough (GTX670) Windows 10)
Övrigt: HP 1910 24G, SOPHOS XG, Unifi AP-AC PRO, Note 8
Server cluster: 3x R710 (Proxmox)
Cluster resurser: 144GB ram, CPU 72trådar, Storage tiers [T1 1,9TB (SSD), T2 13TiB (HDD)]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av MrTall:

Metro 2033 är inte speciellt tungt bara helt otroligt väderlöst optimerat..... och Arkham city är väll inte så tungt. Det flyter bättre än BF 3 i alla fall för mig.

Det är mera AAn som får Arkham City att tugga sönder grafikkortet.

...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Sep 2006

Max Payne 3? Far Cry 3 tycker jag inte ser så bra ut och förstår inte heller varför Metro är så tungt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av upl8447:

Crysis 2 är väl det som är tyngst just nu? Men samtidigt är det sjukt dåligt optimerat.

Håller med.. BF3 var ju inte ens tyngst när det kom så varför skulle det bli det nu?-.-'

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2012

Max Payne, Far Cry, GTA V. Kommer inte lämna huset på 5 år

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Jul 2009

GTA IV med ICEhancer borde väl nästan vara det mest krävande? Visst är det en mod, men få spel som är så snygga som det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Celcius:

GTA IV med ICEhancer borde väl nästan vara det mest krävande? Visst är det en mod, men få spel som är så snygga som det.

ICEhancer är främst en post process-injector vilket inte kräver något alls, fast ICEhancer nu kanske också innehåller högupplösta texturer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Exilhälsing i Göteborg
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av FknDemo:

fast dom ser inte lika bra ut jämfört med BF3

Battlefield 3 ser ju skit ut jämfört med Crysis 1, även utan moddar. Ljuset och skuggorna i Battlefield 3 ser hemska ut.

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM Nätaggregat: Minns fan inte

Svensk Steamgrupp för RTS-intresserade

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Coldfire2143:

Battlefield 3 ser ju skit ut jämfört med Crysis 1, även utan moddar. Ljuset och skuggorna i Battlefield 3 ser hemska ut.

Ljuset i Battlefield 3 är enligt mig det bästa ljuset i något spel hittils O_o

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Uzanar:

Kolla mot solen i spelet. Gå ut och kolla i solen och upptäck att alla "runda ringar" inte finns i verkligheten, oavsett om du har mask eller inte på dig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

BF3 är väl fortfarande tungdrivet? Inte många som fixar 1080p på Ultra och 4xAA (som brukar vara standard benchmarksettings) i 60+ fps?

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Väderlöst...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Lordh:

Kolla mot solen i spelet. Gå ut och kolla i solen och upptäck att alla "runda ringar" inte finns i spel, oavsett om du har mask eller inte på dig.

Om du menar reflexer så brukar dom visst kunna finnas i spel. Det är i verkligheten du tänker:D

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Zeuxlarsson:

Om du menar reflexer så brukar dom visst kunna finnas i spel. Det är i verkligheten du tänker:D

Självklart menar jag att dom inte finns i verkligheten

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Exilhälsing i Göteborg
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Uzanar:

För mycket kontrast imo. Stå vid dörrarna mot A på Metro och kolla ut. Allting är kritvitt.

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM Nätaggregat: Minns fan inte

Svensk Steamgrupp för RTS-intresserade

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Europa
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Coldfire2143:

För mycket kontrast imo. Stå vid dörrarna mot A på Metro och kolla ut. Allting är kritvitt.

Håller med, så mycket enormt bländande sken överallt.
Flög en jet åt solens håll?
Forget about it.

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Lordh:

Självklart menar jag att dom inte finns i verkligheten

De gör det genom en lins utan motljusskydd. Tanken i spel är ofta att det ska föreställa betraktat genom en kamera, för att det ska kännas som film. Personligen tycker jag det kan vara fruktansvärt snyggt också, om man gör det på rätt sätt.

Ett av de snyggaste spelen idag anser jag för övrigt vara Just Cause 2, som inte ens är det minsta tungdrivet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

Witcher 2 är nog det mest krävande jag kommer på nu om du sätter allt max.. fast det är galet snyggt också

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Lordh:

Kolla mot solen i spelet. Gå ut och kolla i solen och upptäck att alla "runda ringar" inte finns i spel, oavsett om du har mask eller inte på dig.

Du sa det själv, det är ett spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av upl8447:

Njae Crysis 2 gick perfekt på högsta inställningarna på 6870 CF. Det gör verkligen inte BF3 (AAn äter AMDs kort, samt i mitt fall endast 1GB minne)
Stämmer in i kören som inte gillar de till antalet och intensitetsmässigt överdrivna lensflares. Inga kameror från 80-talet och framåt producerar så många flares. Det är för att man ytbehandlar glasen med antireflex. Men visst lite flares kan vara snyggt.

Farcry 3 btw körs väl på en DX9 motor? Tycker det ser extremt rackigt ut av döma på de filmer och screenshots. Men vad gör man inte för konsolspelarna?

Spel: Ryzen 7 1800x, R9 270, 16GB DDR4 Flare X
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, Vega 64
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av Herr Kantarell:

Farcry 3 btw körs väl på en DX9 motor? Tycker det ser extremt rackigt ut av döma på de filmer och screenshots. Men vad gör man inte för konsolspelarna?

De använder väl Dunia-motorn fortfarande, samma som i FC2.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eksjö
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Uzanar:

Tycker bara att det är jobbigt att ha "solen" i ögonen hela tiden

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--EVGA 1080Ti FTW3--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 950 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-11 TBD27"
Data 3 Fujitsu S936