Permalänk
Avstängd

Utvecklingslogg: Synka.nu

Hej! Sweclockers

Jag tänkte dela med mig lite av ett projekt jag & 3 vänner håller på med, i skolan.
Vi kallar det "Synka".

Vad är Synka?
Det vi vill göra med projektet är att knyta ihop alla röriga system som finns i skolvärlden till ett och samma ställe, och på samma gång göra all information lättare tillgänglig och för fler plattformar.

Vi har därför på flera olika sätt fixat APIer för dessa system för att kunna importera saker som Scheman & Nyheter mm. Men när projektet är klart ska vi kunna erbjuda allt som systemen erbjuder i grundutförande.

Här kan ni se hur våran proof-of-concept fungerade (endast med schema), det fick superbra respons av användarna!
http://www.sweclockers.com/forum/10-programmering-och-digital...

Varför ska man använda Synka?
Vårat system kommer vara snabbare, snyggare & mer användarvänligt.
- Samt att det kommer finnas appar för att kolla allt i mobilen! Snabbt & smidigt.

Funktioner som vi kan erbjuda på webben samt i webbappen:
(2012-04-08)

• Schema

• Nyheter

• Restauranger (för skolor med elevkort)

• Community liknande system för att dela filer

• Mer kommer!

Skolor som stödjs just nu:
(2012-04-09)

Schoolsoft

• NTI (13st skolor)

• Fryshuset's Gymnasium

• Tibble Gymnasium

• Kunskaps Companiet

• Portalens Gymnasium

• Bromma Gymnasium

• Plusgymnasiet Stockholm

• Enskilda Gymnasiet

• Nackademins Gymnasium

• Minerva Gymnasium

• Minervaskolan

Dold text

NovaSchem + Learnpoint + infoScreen

• ITG Rissne (sunbyberg)

• ITG Södertörn

• Norrhammarskolan

Dold text

InfoMentor

• Skarpängsskolan

Dold text

Progress

• Thoren Business School (11st skolor)

Dold text
Dold text

Här i denna tråd kommer ni kunna följa utvecklingen av detta, komma med förslag och veta när ni kan få tillgång till detta!

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem

Har ni registrerat allt?, annars se till och gör det omgående.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D Cpu: i5 750 @2.67 Moderkort: Asus P7P55D-E socket 1156
Hårddisk (OS): Intel X-25m 80GB SSD Hårddisk (Gaming): Intel 320 120GB SSD
Grafikkort: Asus HD5870 Ramminnen: Corsair Dominator 1600MHz 8GB Cpu kylning: H50 Hydro
PSU: Corsair HX 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iAmKato:

Har ni registrerat allt?, annars se till och gör det omgående.

Japp, vi håller på att regga företag + copyright (idén).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Vill du att vi ska göra detta för din skola?

Schoolsoft:
Länka sidan du loggar in på (ex: https://sms.schoolsoft.com/nti/ )

Novaschem:
Länka till sidan där man kan se klasscheman.

Övriga system:
Dessa kommer vi lägga in senare, men länka sidan där ni loggar in så kommer vi lösa det!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Schoolsoft:
https://sms13.schoolsoft.se/bromma/jsp/Login.jsp
Bromma gymnasium
En sak jag stör mig på med Schoolsoft är att om man är inloggad på mobilen och är inaktiv ett tag, så måste man logga in igen.. Fast det kanske inte ni kan göra något åt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av voro12:

Schoolsoft:
Bromma gymnasium
En sak jag stör mig på med Schoolsoft är att om man är inloggad på mobilen och är inaktiv ett tag, så måste man logga in igen.. Fast det kanske inte ni kan göra något åt?

Tackar!
Din skola är inlagd*, kontaktar dig när vi öppnar BETA. Adda mig gärna på skype så kan vi prova om det fungarar för just din skola. (albinekblom@skype)

Ja, vi hämtar endast informationen från schoolsoft, och visar detta i våran app/hemsida. Och vi kommer låta dig vara inloggad i en vecka i sträck utan att behöva logga in en enda gång på schoolsoft!

Edit*

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjena:)

Kul att det går soppas bra för er:)

Jag tänkte om ni kan kasta in min skola (schoolsoft länken) så hade det vart kanon:D

Ska hålla utkik hur det går:)

Och till den 2 ovan, anledningen till att ni loggas ut efter 15 min är att dom kör med sessions i inloggnings-systemet, vilket gör att man bara får leva med det:P (min prog lärare sa det, kan dock ha missat nått):D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bourne94:

Jag tänkte om ni kan kasta in min skola (schoolsoft länken) så hade det vart kanon:D

Och till den 2 ovan, anledningen till att ni loggas ut efter 15 min är att dom kör med sessions i inloggnings-systemet, vilket gör att man bara får leva med det:P (min prog lärare sa det, kan dock ha missat nått):D

Grymt! Din skola är nu inlagd.
adda mig gärna också på skype så kan vi prova och se att allt fungerar för din skola också. (bör inte vara några problem)

Jo, precis. Dom har en kaka/session som sparas i deras databas och den går ut efter 15minuter.
Men det har vi löst!

Visa signatur

Permalänk
99:e percentilen

Ni får gärna fixa nåt för Marks gymnasieskola, som tydligen valde att betala 25 miljoner för en så kallad "plattform", som består av ren skräpkod anpassad för Internet Explorer 6 (går ej att länka W3 Validator, men 95 Errors, 53 Warnings). Den är dessutom extremt värdelös att använda. Ni, som uppenbarligen är intresserade av webbdesign, skulle gråta om ni såg den.

Man loggar in på: https://skolplattform.mark.se/gymnasium

Scheman ser man när man väl är inne i plattformen. Fast bara ibland. Minst hälften av gångerna står det "Schoolsoft could not authenticate that the user is logged in." Det fungerar heller inte på iPad och de flesta mobiltelefoner.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zuggmate:

Ni får gärna fixa nåt för Marks gymnasieskola, som tydligen valde att betala 25 miljoner för en så kallad "plattform", som består av ren skräpkod anpassad för Internet Explorer 6 (går ej att länka W3 Validator, men 95 Errors, 53 Warnings). Den är dessutom extremt värdelös att använda. Ni, som uppenbarligen är intresserade av webbdesign, skulle gråta om ni såg den.

Scheman ser man när man väl är inne i plattformen. Fast bara ibland. Minst hälften av gångerna står det "Schoolsoft could not authenticate that the user is logged in." Det fungerar heller inte på iPad och de flesta mobiltelefoner.

Ja, det är så sjukt tråkigt. Här lever vi år 2012 och har skolsystem som ska hjälpa oss att komma i tid på lektioner och veta vad vi ska göra mm. MEN systemen ser ut som något man gjort på en webdesignskola 1998.

Känns som dom är lite efter vår tid. Och skolorna är FAST bestämda att använda plattformarna eftersom dom investerat miljoner i dessa, och inte får låta dom se ut som skit, och visa att vi kan göra ett bättre system än dom på en vecka's jobb.

Iallafall. Din skola har ju ett "eget system", så vi kommer behöva implementera denna med en egen injector. Tyvvär har vi inte tid med detta för tillfället då all utveckling går till själva plattformen + appar (WP, iOS, Android & Symbian).

Men när detta är klart, (förhoppningsvis denna månad) så börjar vi kolla på alla "Special/Övriga" plattformar, där din faller in.
Hör gärna av dig på skype om någon vecka så kan vi ta tag i det!

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erkapekka:

Självklart, tackar!
Inlagd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Grymt! Din skola är nu inlagd.
adda mig gärna också på skype så kan vi prova och se att allt fungerar för din skola också. (bör inte vara några problem)

Jo, precis. Dom har en kaka/session som sparas i deras databas och den går ut efter 15minuter.
Men det har vi löst!

Grymt, riktigt gött att ha en bra app för att hålla koll på vad (efterblivna:P) lärarna ändrar hela tiden:)
Men när man ska söka, vad ska jag söka på då? (går i klass 2b, portalen uddevalla):P
Och jag har dock inte hunnit kolla på mobilen då jag har ett jäkla problem med mitt skärmlås... så ska sticka och fixa det nu (eller försöka iallafall, kör på en min gamla för tillfälligt):D

Men lägger till dig på skype nästa gång jag är inne där, men ska som sagt sticka nu så tar det nästa gång:D

Visa signatur

| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bourne94:

Grymt, riktigt gött att ha en bra app för att hålla koll på vad (efterblivna:P) lärarna ändrar hela tiden:)
Men när man ska söka, vad ska jag söka på då? (går i klass 2b, portalen uddevalla):P
Och jag har dock inte hunnit kolla på mobilen då jag har ett jäkla problem med mitt skärmlås... så ska sticka och fixa det nu (eller försöka iallafall, kör på en min gamla för tillfälligt):D

Men lägger till dig på skype nästa gång jag är inne där, men ska som sagt sticka nu så tar det nästa gång:D

Ja, det kommer bli episkt när det är färdigt.

Tyvvär har vi inte fixat mobilappen ännu, Detta kommer dock finnas klart för BETA på måndagen efter lovet!

Adda gärna på skype

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snacker:

Självklart! Inlagd nu Informerar er när ni kan registerar upp er för BETA.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av voro12:

Schoolsoft:
Bromma gymnasium

Skrivet av bourne94:

Skrivet av Zuggmate:

Skrivet av gardart:

...

Skrivet av Erkapekka:
Skrivet av bourne94:

Skrivet av Snacker:

Nu kan ni regga er för att få BETA access här: http://synka.nu/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte bara skriva att ni även kan kontakta mig vid frågor då jag är en av programmerarna

Glöm inte att ansöka om BETA här

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

har nu lagt in min mejl som beta testare:)

Ser fram emot det, och hoppas (och vet) att det kommer bli bra:)

Och _vanilla jag ska lägga till dig på skype så fort jag har en stund över till lite skype, sitter massa med min server för tillfälligt:)

Visa signatur

Permalänk

Aktuellt

Hej!
Detta låter ju super, men är det fortfarande aktuellt ?

Någon som vet?

// N.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naddispaddis:

Hej!

Någon som vet?

// N.

Användaren (_vanilla) är avstängd. Hade varit intressant att veta varför och om det är relativt till denna tjänst.
Min gamla skola ligger med på listan så känns ju inte för bra om tjänsten exempelvis utnyttjas till annat.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av naddispaddis:

Hej!

Någon som vet?

// N.

Skrivet av Poison:

Användaren (_vanilla) är avstängd. Hade varit intressant att veta varför och om det är relativt till denna tjänst.
Min gamla skola ligger med på listan så känns ju inte för bra om tjänsten exempelvis utnyttjas till annat.

Hej!
Ja vi håller på att utvecklar fortfarande och på Måndag så kommer det komma upp en mindre version av det riktiga Synka.

Man kan redan nu registrera sig för early access på Synka.nu

Kolla gärna in våran facebook grupp.

Mvh Viktor

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardart:

Hej!
Ja vi håller på att utvecklar fortfarande och på Måndag så kommer det komma upp en mindre version av det riktiga Synka.

Man kan redan nu registrera sig för early access på Synka.nu

Kolla gärna in våran facebook grupp.

Mvh Viktor

Varför blev _vanilla avstängd från Sweclockers?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Varför blev _vanilla avstängd från Sweclockers?

Någon moderator här på Sweclockers trodde han hade flera användarkonton. Han har skickat mail till dem men han har inte fått något svar på det.

Citat:

§ 10.1 Användarkonton är personliga och får inte säljas eller överlåtas. En fysisk person får inte registrera mer än ett användarkonto och det är inte tillåtet att registrera ett nytt om det gamla blir avstängt. För att förebygga missbruk raderas inte användarkonton eller tillhörande uppgifter på begäran. Det är möjligt att byta användarnamn genom att kontakta administratörerna.

Samt att han "trollade" lite med andra medlemmar. hehe...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardart:

Någon moderator här på Sweclockers trodde han hade flera användarkonton. Han har skickat mail till dem men han har inte fått något svar på det.

Ja, swecklockers i ett nötskal att inte svara på mejl från avstängda... känner igen det från fler användare som blivit avstängda.
Men hoppas dom snart kan få upp huvudet ur sanden och svara... (osannolikt dock)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej, tänkte fråga om ni har lagt in scheman för NTI skolan? Addressen är https://sms7.schoolsoft.se/nti/jsp/Login.jsp

Och en till fråga. Finns det fortfarande möjlighet till BETA access?

Visa signatur

Corsair 600T | i7 6700K | MSI Z170A GAMING M5 | ASUS GTX 1080 8GB ROG STRIX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tommaren:

Hej, tänkte fråga om ni har lagt in scheman för NTI skolan? Addressen är https://sms7.schoolsoft.se/nti/jsp/Login.jsp

Och en till fråga. Finns det fortfarande möjlighet till BETA access?

Ja och ja kolla https://synka.nu/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan ni lägga till Teknikum i Växjö kommun Dem använder Novasoft

http://www.novasoftware.se/webviewer/(S(yfix3uanpwlmyayqfakjf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabeltv:

Kan ni lägga till Teknikum i Växjö kommun Dem använder Novasoft

http://www.novasoftware.se/webviewer/(S(yfix3uanpwlmyayqfakjf...

Kommer läggas in!
Tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle va bra om ni drog in Realgymnasiet i Norrköping också, använder Novasoft
http://www.novasoftware.se/webviewer/(S(q21zyd55nbbiw2ffgytoo...