Köpte detta Sparkle GTX580 GURU på CDON...hur långt är det?

Permalänk

Köpte detta Sparkle GTX580 GURU på CDON...hur långt är det?

Hej,

Köpte detta GTX580 för att köra SLI...fick det billigt på CDON 2490:-
http://cdon.se/hemelektronik/sparkle_geforce_gtx580_guru_hdmi...

Är det bra?

Dessutom hittar jag ingen info om längd på kortet...ser långt ut på bild! (spetsen som sticker ut...)

Någon som har ett sådant kort och kan mäta det?!

Tack på förhand!

Även detta 580 från MSI har bra pris...Twinfrozer III
http://cdon.se/hemelektronik/msi_n580gtx_twin_frozr_iii%252fo...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Verkar vara runt 26 cm, tittar man på deras mer överklockade modeller med 3 fläktar är de 26 cm och har svårt att tänka mig att denna då skulle vara längre. Angående prestanda så är det ju ingen värsting till GTX580 men 580 är ju ett kompetent kort så, sen är jag ingen expert på SLI så vet inte hur det blir när man har olika klockfrekvenser på korten man kör SLI med, antar att det snabbare kortet får sänka sig till det slöare kortets nivå så om du har ett värsting GTX580 redan kanske det här kortet inte är optimalt, du lär ju ändå se en prestanda ökning, kanske bara inte lika mycket som det kunde varit.

EDIT:

MSI kortet är ju lite vassare (40 Mhz), den kylningen är populär också för att den är effektiv och relativt tyst. Dock nästan 31 cm långt.

Permalänk
Skrivet av takeoninja:

Verkar vara runt 26 cm, tittar man på deras mer överklockade modeller med 3 fläktar är de 26 cm och har svårt att tänka mig att denna då skulle vara längre. Angående prestanda så är det ju ingen värsting till GTX580 men 580 är ju ett kompetent kort så, sen är jag ingen expert på SLI så vet inte hur det blir när man har olika klockfrekvenser på korten man kör SLI med, antar att det snabbare kortet får sänka sig till det slöare kortets nivå så om du har ett värsting GTX580 redan kanske det här kortet inte är optimalt, du lär ju ändå se en prestanda ökning, kanske bara inte lika mycket som det kunde varit.

EDIT:

MSI kortet är ju lite vassare (40 Mhz), den kylningen är populär också för att den är effektiv och relativt tyst. Dock nästan 31 cm långt.

Jag har ett sådant här kort....skiljer typ 23mhz i core clock...inget annat!

http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_geforce_gtx_580_1536mb_...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Avstängd

Vaför tog du inte 5 rabatt

Permalänk
Skrivet av tunka:

Vaför tog du inte 5 rabatt

Gjorde det;) 2414:- ink. frakt;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Verkar vara runt 26 cm, tittar man på deras mer överklockade modeller med 3 fläktar är de 26 cm och har svårt att tänka mig att denna då skulle vara längre. Angående prestanda så är det ju ingen värsting till GTX580 men 580 är ju ett kompetent kort så, sen är jag ingen expert på SLI så vet inte hur det blir när man har olika klockfrekvenser på korten man kör SLI med, antar att det snabbare kortet får sänka sig till det slöare kortets nivå så om du har ett värsting GTX580 redan kanske det här kortet inte är optimalt, du lär ju ändå se en prestanda ökning, kanske bara inte lika mycket som det kunde varit.

EDIT:

MSI kortet är ju lite vassare (40 Mhz), den kylningen är populär också för att den är effektiv och relativt tyst. Dock nästan 31 cm långt.

wtf? du får inte merkvärda prestanda skillnad med 40 mhz klock ...
till TS: det kommer funka bra, om sparkle kylaren inte är helt värdelös (som jag inte tror)

Permalänk
Skrivet av simme300:

wtf? du får inte merkvärda prestanda skillnad med 40 mhz klock ...
till TS: det kommer funka bra, om sparkle kylaren inte är helt värdelös (som jag inte tror)

nej 40mhz gör ingen skillnad...tyckte inte MSI-kortet var värt 300kr mer...vet att den har bra kylning dock.

Tycker om att testa något nytt...verkar inte som någon har detta kortet här på Sweclockers...rätt nice då?

Dessutom är det en 1 metallbracket-lösning som tar upp 2 slots...intressant:)

Är kortet 26cm som någon sade (tror dock inte det ser längre ut:()
då får lillgrabben det i sin låda...ut åker hans XFX 5830!

Är det för långt för hans låda då kör jag SLI fast jag inte behöver det ....än:)

Va fan...2414kr ink frakt...det priset kunde jag bara inte ducka:)

Lite mer info om kortet....
http://www.sparkle.com.tw/News/SP580_owndesign_fan/news_SP580...

Tyvärr dock ej längden på det:(

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

nej 40mhz gör ingen skillnad...tyckte inte MSI-kortet var värt 300kr mer...vet att den har bra kylning dock.

Tycker om att testa något nytt...verkar inte som någon har detta kortet här på Sweclockers...rätt nice då?

Dessutom är det en 1 metallbracket-lösning som tar upp 2 slots...intressant:)

Är kortet 26cm som någon sade (tror dock inte det ser längre ut:()
då får lillgrabben det i sin låda...ut åker hans XFX 5830!

Är det för långt för hans låda då kör jag SLI fast jag inte behöver det ....än:)

Va fan...2414kr ink frakt...det priset kunde jag bara inte ducka:)

Lite mer info om kortet....
http://www.sparkle.com.tw/News/SP580_owndesign_fan/news_SP580...

Tyvärr dock ej längden på det:(

-Tror- att sparkle kortet är ungefär 29 cm, eftersom plast-kåpan sticker ut som den gör.

Permalänk
Medlem

var försiktig med kortet bara, sparkles support är kineser/japaner och när jag hade problem med att få 460n att fungera alls med mitt gamla moderkort....ja man förstod inte vart de ville komma fram till med deras engelska, vart nästan som att de hade använt sig utav google-translate...

Permalänk
Skrivet av ATRmayo:

var försiktig med kortet bara, sparkles support är kineser/japaner och när jag hade problem med att få 460n att fungera alls med mitt gamla moderkort....ja man förstod inte vart de ville komma fram till med deras engelska, vart nästan som att de hade använt sig utav google-translate...

Har 2 st Sparkle GTS 250 som jag kör i SLI i en rigg...aldrig varit några problem med dem!

Får jag problem så kontaktar jag i första hand CDOn...;) Men tack för tipset ändå!:)

Får verkligen inte hoppas att kortet är 29cm långt....då går det inte in i grabbens låda:(...Då måste ju jag köra SLI:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fidel Castro:

Gjorde det;) 2414:- ink. frakt;)

Bra det gjorde jag ochså köpte mitt asus på cdon för nån vecka för 2414 :DD

Permalänk
Skrivet av tunka:

Bra det gjorde jag ochså köpte mitt asus på cdon för nån vecka för 2414 :DD

Tänkte köpa Asus-kortet...men var tveksam till om det kortet fick plats i min låda tillsammans med mitt Gigabyte GTX 580...

2-slot + 3-slot hade nog varit gränsfall...!?

Är du nöjd med ditt Asus-kort?

2414kr är verkligen ett kap:) På Inet kostar samma Sparkle GTX580 fast med referenskylaren 2999kr...
http://www.inet.se/produkt/5409052/sparkle-geforce-gtx-580-15...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Avstängd

http://www.sparkle-usa.com/downloads/SXX5801536D5MH.pdf

"PCB Size : 26.79cm(L) x 11.11cm(W)" Sen sticker väl kylaren ut en bit också.

Edit: Hur mycket hade du sökt egentligen? Tog max en minut att hitta det här... Bara att googla på artikelnumret + length

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fidel Castro:

Tänkte köpa Asus-kortet...men var tveksam till om det kortet fick plats i min låda tillsammans med mitt Gigabyte GTX 580...

2-slot + 3-slot hade nog varit gränsfall...!?

Är du nöjd med ditt Asus-kort?

2414kr är verkligen ett kap:) På Inet kostar samma Sparkle GTX580 fast med referenskylaren 2999kr...
http://www.inet.se/produkt/5409052/sparkle-geforce-gtx-580-15...

Vet ej vad du har för chassi men jag skulle kunna trycka in ett refernce i mitt fractal r3 om jag vill vilket jag ska göra när jag hittar ett refernce beg eller nytt för ett bra pris

Säg vad du har för chassi

Permalänk
Skrivet av mr_svahn:

http://www.sparkle-usa.com/downloads/SXX5801536D5MH.pdf

"PCB Size : 26.79cm(L) x 11.11cm(W)" Sen sticker väl kylaren ut en bit också.

Edit: Hur mycket hade du sökt egentligen? Tog max en minut att hitta det här... Bara att googla på artikelnumret + length

HAHA...Epicfail! Jag tänker inte säga hur länge jag suttit och sökt och läst på nätet (du skulle skratta ihjäl dig:))....sökte även på 570-modellen...
Även på tyska sidor och andra suspecta språk:D
Men jag sökte bara på namnet ej artikelnummer:D

Tack!!!

Tror ni man kan såga av den biten som sticker ut? 27cm är max vad grabbens låda tar utan att skära av hårddiskburarna...PCB 26,7 låter ju bra:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fidel Castro:

HAHA...Epicfail! Jag tänker inte säga hur länge jag suttit och sökt och läst på nätet (du skulle skratta ihjäl dig:))....sökte även på 570-modellen...
Men jag sökte bara på namnet ej artikelnummer:D

Hahaha, kan tänka mig det, sånt kan vara riktigt frustrerande. Vad är det som begränsar utrymmet till 26cm? Allt går att lösa med lite våld

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Skrivet av mr_svahn:

Hahaha, kan tänka mig det, sånt kan vara riktigt frustrerande. Vad är det som begränsar utrymmet till 26cm? Allt går att lösa med lite våld

Jodå ...han har en gammal låda...så våld skulle nog lösa problemet:) Dock lite synd att skära ut burarna om jag kan slippa...

Han har en sådan här ful låda från 2005....så att skära i den är inget problem!!!
http://www.bing.com/images/search?q=NZXT+nemesis&view=detail&...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fidel Castro:

Jodå ...han har en gammal låda...så våld skulle nog lösa problemet:) Dock lite synd att skära ut burarna om jag kan slippa...

Han har en sådan här ful låda från 2005....så att skära i den är inget problem!!!
http://www.bing.com/images/search?q=NZXT+nemesis&view=detail&...

Yuck! Helt seriöst så var det där något så vidrigt att jag lär ha mardrömmar i en vecka framåt...

Inte funderat på ett nytt chassi åt grabben, så slipper du skära upp hans gamla?

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Skrivet av mr_svahn:

Yuck! Helt seriöst så var det där något så vidrigt att jag lär ha mardrömmar i en vecka framåt...

Inte funderat på ett nytt chassi åt grabben, så slipper du skära upp hans gamla?

Nja...han är nog mer glad för ett GTX580 än för ett nytt chassi:)

Edit: Var på väg att köpa ett Corsair Carbide 500R vitt när de hade kampanj på Komplett...men hann inte lägga ordern innan det försvann...så jag väntar på en bra deal gällande ny låda...men jag är som jag är...det måste vara en bra deal...annars inget köp!:)

Du skall veta att den är fulare in real life:D Plastig och plåtig...låter mycket...stor resonanslåda...men för tusan han är 9år:)

Dissa inte lådan för mkt...var ju min äldsta låda från 2005...körde min dual 6600GT iden lådan...it was a Beast:D

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

vad är detta cdon rabatt ni pratar om?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Eftersom den sticker ut i mitten där bak och inte hela bredden av kortet så borde du kunna lirka in kortet så längden upptas innuti en hårddiskbur istället, förutsatt att du flyttar på diskarna om dom är i vägen, men då slipper du modda eller göra något åt det så sett

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av DaydreamerVlad:

Yep du har rätt!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du sitta och hålla på 580 SLI medan stackars grabben har 5830 endast!? Vart är numret till BRIS!? Nej men, klart du kan såga av den där lilla tramsiga plastbiten, kortet lär ju knappast bära eller brista beroende på den.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Ska du sitta och hålla på 580 SLI medan stackars grabben har 5830 endast!? Vart är numret till BRIS!? Nej men, klart du kan såga av den där lilla tramsiga plastbiten, kortet lär ju knappast bära eller brista beroende på den.

Kolla så det inte går någon heatpipe innanför plasten bara...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Skillz:

Eftersom den sticker ut i mitten där bak och inte hela bredden av kortet så borde du kunna lirka in kortet så längden upptas innuti en hårddiskbur istället, förutsatt att du flyttar på diskarna om dom är i vägen, men då slipper du modda eller göra något åt det så sett

Jag har mätt lite i chassit nu...27cm är 5830 kortet som sitter i...är ca 1 cm över då..tack för tipset Skillz! Jag tror du har rätt skall försöka få spetsen in i buren på något sätt...själva kortet är ju "bara 26,7cm".

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

tror ni sparkle gtx 580 får plats i fractal r3 som kan ha 29cm max?

Permalänk
Skrivet av PCnörden:

tror ni sparkle gtx 580 får plats i fractal r3 som kan ha 29cm max?

Jag tror det...men kan inte garantera...annars får du fila bort lite av spetsen:D

kolla på denna bild...
http://www.sparkle-usa.com/downloads/SXX5801536D5MH.pdf

i förhållande till kortet borde den biten som sticker ut vara ca 3,5 cm...då borde kortet vara ca 30,2 cm i totallängd...du får fila bort 1cm eller försöka få in spetsen i hårddiskburen 1 cm...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

Jag tror det...men kan inte garantera...annars får du fila bort lite av spetsen:D

jo jag kanske får ta och göra det.
men har inte beställt än så kanske ta msi kortet istället.

Permalänk
Skrivet av PCnörden:

jo jag kanske får ta och göra det.
men har inte beställt än så kanske ta msi kortet istället.

Men är inte MSI-kortet längre?

Enligt INET är Twinfrozer II 27cm...vet inte om Twinfrozer III är längre...har ju större fläktar 90cm istället för 80cm...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb