Vad lärde jag mig idag?

Permalänk
Medlem

jag har lärt mig att Sony Vaio VPCEH1L8E. det var i en tråd där TS hade problem med att det blev pixlig text i spel och så smart jag var så trodde jag ju att Sony Vaio VPCEH1L8E var en kamera. Då skrev jag ju att man inte skulle använda kamera för att filma spel och att man skulle använda fraps.

Lite senare så fick jag massor av svar på det och så visade det sig att Sony Vaio VPCEH1L8E var en dator och att han redan använde fraps. KÄnde mig skit dum då...

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucke360:

Där har du helt fel ram-minnen (randome accesory memory) kan inte spara information, även om du hade 16 TB så skulle det inte gå.

Jo, det går. finns olika program som omvandlar ram minne till vanligt lagringsutrymme. Fanns en på youtube som hade installerat operativsystemet på det och datorn startade upp på några sekunder efter att minnena satts i bruk.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Idag lärde jag mig att jag måste hålla in höger armbåge bättre i backsvingen för att sluta upp med en alldeles för stark draw

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucke360:

Där har du helt fel ram-minnen (randome accesory memory) kan inte spara information, även om du hade 16 TB så skulle det inte gå.

Så länge RAM är spänningssatt sparas informationen. Innan SSD hade sitt genombrott fanns faktiskt RAM-diskarna som på flera sätt är överlägsna SSD och traditionella HDDs. Snabb som attan, försämras inte oavsätt hur många skrivningar som görs. Batteri som håller minnet vid strömavbrott. Pris/GB är dock högt..
Gigabyte's RAMDISK är ett exempel.

Visa signatur

Danska HiFi-entusiaster lyssner på orgelmusik:
-"Det saknas vikt och dynamik!"
-"Ja, det behövs mer ljudtryck - 1.000 dB!."

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

jag har lärt mig att Sony Vaio VPCEH1L8E. det var i en tråd där TS hade problem med att det blev pixlig text i spel och så smart jag var så trodde jag ju att Sony Vaio VPCEH1L8E var en kamera. Då skrev jag ju att man inte skulle använda kamera för att filma spel och att man skulle använda fraps.

Lite senare så fick jag massor av svar på det och så visade det sig att Sony Vaio VPCEH1L8E var en dator och att han redan använde fraps. KÄnde mig skit dum då...

hoppas du inte tog illa upp när jag kallade dig senil <3

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

hoppas du inte tog illa upp när jag kallade dig senil <3

Haha, nejdå. Trodde faktiskt att ni andra var senila som inte fattade att det "var" en kamera

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har lärt mig att om man inte är tillräckligt snabb ner till fikarummet så äter arbetskollegorna upp allt fikabröd utan hänsyn.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Jag lärde mig att Nintendo DS spel inte använder sig utav batteri som gamla GBA spel gör. Fast mitt Ruby och Emerald samt Saphire funkar även fast batteriet är dött, bara time based events som inte funkar. Så mina saves är säkra!

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Volkir:

Så länge RAM är spänningssatt sparas informationen. Innan SSD hade sitt genombrott fanns faktiskt RAM-diskarna som på flera sätt är överlägsna SSD och traditionella HDDs. Snabb som attan, försämras inte oavsätt hur många skrivningar som görs. Batteri som håller minnet vid strömavbrott. Pris/GB är dock högt..
Gigabyte's RAMDISK är ett exempel.

DRAM kan spara information i cirka 8 sekunder.
Sen behövs informationen förnyas.
SRAM kan spara information så länge den har en spänning.

Personligen tycker jag de inte räknas som att "spara information" om kravet är en ständig kraftkälla, kan man ju lika gärna ha datorn i viloläge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Om du ska rätta mig är det nog bättre om du skriver Random Access Memory, som det egentligen heter.

Och självklart kan de spara information. Det är ju deras viktigaste uppgift. Jag vet förstås att de tappar informationen när man stänger av datorn, men jag menar ju att man, efter att man har spelat klart, ska kopiera över klippen till ett sekundärt lagringsmedium.

var hade du tänkt ha operativsystemet då?
spelet hade du varit tvungen att ladda ner varje gång du starta datorn, samma sak med fraps.

På andra sidan så går det inte att ladda ner saker till ett ram-minne om du förstår vad jag menar. Du behöver alltså en hdd eller ssd att spara spelet och fraps på.

ta inte illa upp jag försöker inte bråka med dig

Permalänk

Att man inte ALLTID behöver esd armband vid datorbygge (rullar på fint ändå)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lucke360:

var hade du tänkt ha operativsystemet då?
spelet hade du varit tvungen att ladda ner varje gång du starta datorn, samma sak med fraps.

På andra sidan så går det inte att ladda ner saker till ett ram-minne om du förstår vad jag menar. Du behöver alltså en hdd eller ssd att spara spelet och fraps på.

ta inte illa upp jag försöker inte bråka med dig

Jag har aldrig skrivit eller menat att man bara ska ha RAM-minne. Man ska förstås ha en rejäl SSD för OS och program. Jag menade att man spelar in på en RAM-disk för att sedan flytta klippen till en HDD innan man stänger av.

Men jag vet att det hade tagit för lång tid och är opraktiskt på en massa sätt. Min poäng var dock att det inte finns något som heter "för mycket" när det gäller RAM eller lagringsminne.

Hade jag obegränsat med pengar skulle jag ha fem stycken SSDer à 1 TB, och dessutom några externa diskar à 2 TB och en NAS på 8 TB.

Bra att du förtydligar det. Jag vill inte heller bråka.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Jag lärde mig att min prolle är sämre än jag trodde. Mitt GTX460 flaskas till ca. 50% belastning i BF3 (1080p, lägsta inställningar) och jag får 30-40fps.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Hedersmedlem

Idag lärde jag mig att min gamerage, som jag trodde jag växt ifrån, fanns kvar. Diablo 3 är frustrerande, speciellt när hela spelet känns designat för multiplayer utan minsta tanke på oss lonewolves som gärna spelar ensamma. Ska man spela ensam ska man spela en casterklass, det har jag också lärt mig. Melee ensam är fan omöjligt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Jag lärde mig att min flickvän är underbar, mycket bättre än jag förtjänar.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Idag lärde jag mig att min gamerage, som jag trodde jag växt ifrån, fanns kvar. Diablo 3 är frustrerande, speciellt när hela spelet känns designat för multiplayer utan minsta tanke på oss lonewolves som gärna spelar ensamma. Ska man spela ensam ska man spela en casterklass, det har jag också lärt mig. Melee ensam är fan omöjligt.

Tips spela som Monk, dom äger :D.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Jag har lärt mig att om man inte är tillräckligt snabb ner till fikarummet så äter arbetskollegorna upp allt fikabröd utan hänsyn.

Tyck synd om oss som jobbar skift

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asprarn:

Tyck synd om oss som jobbar skift

Aldrig ätit lika mycket kakor och fikabröd som nu när jag arbetar skift!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Aldrig ätit lika mycket kakor och fikabröd som nu när jag arbetar skift!

Så det är du som äter upp überklass fikabröd, Elakt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Så det är du som äter upp überklass fikabröd, Elakt!

offtopic gangbang <3

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk

Har lärt mig (eller återupptäckt...) att mobilnätet är skitdåligt utbyggt i stockholms skärgård...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk

Har lärt mig att dyra märkesdatorer är slöseri med pengar när man får samma prestanda och även utséende för 1/3 av priset vad märkesdatorn kostar.

Visa signatur

Alienware m17x R3. hd6870m. 2630qm 2,8ghz. 8gb 1333 mhz. blu-ray.1080p 60hz skärm. 120gb Intel 510 ssd/320gb 7200rpm

Permalänk
Medlem

Jag har lärt mig att vilken tråd det än är på SweC så är det nästan hälften av inläggen som är ganska orelateraterade till ämnet.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Proffsmoddare

Otroligt mycket "Retro" i denna tråd. Jag lärde mig precis att en Athlon XP T-Bird 2400+ går att få upp i 2.8GHz.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt lärt mig att det går att göra prov utan att plugga och få högsta betyg. ( Datorkunskap ).

Jag har också lärt mig hur man spelar "Pinball" på windows XP (igen, kunde när man var liten).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag har lärt mig att den som väntar på något gott för länge sätter sin mentala hälsa på spel.

I torsdags lade jag en beställning på bland annat ny processor, moderkort, minnen och SSD. Men i och med kristi himmelsfärd och helg så behandlas nog ordern inte förän idag.

Ska bli galet spännande att gå från am2+ och mekanisk disk till Ivy Bridge och SSD!

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Att kort med Pci e x16 fungerar med x1, x4 osv slots och att detsamma gäller för kort med pci e x1 fungerar med pci e x16, x4.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Så det är du som äter upp überklass fikabröd, Elakt!

Skrivet av Jekean:

offtopic gangbang <3

Inte kunde jag val veta att ni ocksa skulle ha!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Jag lärde mig att there is no such thing as "enough" when it comes to hard drives and RAM. (Kunde ej uttrycka det snyggt på svenska, tyvärr.)

Folk – mig själv inkluderad – säger ofta saker i stil med "32 GB RAM är overkill" eller "ingen behöver 10 TB lagringsutrymme", men det är helt enkelt fel.
....
Men min poäng är att det inte finns någonting som heter "tillräckligt". Man har ALLTID nytta av mer HDD/RAM. (Sen om det är värt det är ju en annan fråga, och för de allra flesta människor är det förstås inte det.)

Tja, ja och nej.

Man kan alltid hitta på nåt syntetiskt för att käka upp resurser, ibland kan man hitta på nåt nyttigt också.

Problemet enligt mig med PC-hårdvaru-och-resurs-haussen är att mjukvara utvecklas långsamt och lite då man ofta kan "slänga på mer hårdvara" på probelemet och komma undan, eller som mer korrekt är skjuta upp det.

F.ö. se min sig.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lampstativ:

Har lärt mig att dyra märkesdatorer är slöseri med pengar när man får samma prestanda och även utséende för 1/3 av priset vad märkesdatorn kostar.

Då har jag lärt mig att du måste blivit rejält hustlad om du kan få en likvärdig dator 70% billigare .. Så enorm upprisade brukar dom faktiskt inte vara, brukar handla om 30%

Även lärt mig att min granne inte är lika muppig som jag trott i ett par år, faktum är att han verkar helt rekorderlig..!

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN