Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Mår vi sämre än tidigare?

Permalänk
Medlem

Mår vi sämre än tidigare?

Hur står det egentligen till här inne på SweC?
Mår vi sämre, än vad vi gjorde förr? Jag vill minnas att det inte fanns lika många trådar om individers illavarslande mentala hälsotillstånd, eller minns jag bara fel?

Jag ser bara på min egna roll. Jag gör hellre anonyma inlägg i trådar där man kan gömma sig i mängden, för min egen del att jag har fått ett behov av att hävda mig, exv hur mycket jag tjärnar eller vad jag minsann har köpt.

Detta behov hade jag inte förr. Skall jag bottna i min egen del, beror detta säkert på att jag för snart 2 år sedan gav upp ett yrke som jag älskade, undersköterska på akutmottagning. Där fick jag det behovet som jag behövde, nämligen att synas och få den uppskattning ens händer hade mildrat ett lidande. Att få lyssna på folks bekymmer, att få trösta och få lindra gråten hos anhöriga

Jag vill inte påstå att jag är deprimerad, men jag har förståelse för dom som är det, människan behöver trots allt få uppskattning och känna att behovet av dennes existens är berättigad. Givetvis behöver alla inte lika mycket, en del behöver mycket och andra behöver mindre...

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk

Det är inne att vara deprimerad för struntsaker och öppet tala om detta. Vad som är en struntsak är dock relativt, men jag syftar på friska individer med arbete som beklagar sig på att deras liv ej är en dans på rosor.

Angående "depression" så är jag också fundersam på om denna ökas, men att mäta detta är knappast inte det lättaste. Tar vi sjukvården så söker sig knappast de mest deprimerande denna, speciellt inte som den har blivit idag där man ska ringa före. Och det är svårt att få någon hjälp och det känns nästan bättre att söka hjälp hos närmsta veterinär.

Samhället har annars förändras, för en 10år sedan var det betydligt enklare att få enkla men högbetalda arbeten inom industrin. Idag går många ungdomar åratal hemma och är arbetslös och grunnar och ser bara en negativ framtid. De ungdomar som har arbete, så är inte skaran med fast anställning inte så stor. Folk har dessutom mer isolerat sig med datorerna.
Min uppfattning är dessutom att folks världsbild har ändrats, där fler har insett att egentligen precis allt är meningslöst. Och oavsett hur bra det skulle gå för en, så är livet ändå bara en kort tramsig lek. Det negativa med detta är att jag har upplevt att samhället blir allt "kallare", om det är så vet där tusan. Det går i.o.f.s. se en antydan på hur många som stöttar Breivik för hans dåd och då inte av direkt av politiska orsaker utan mer misantropiska skäl. Alltså blir glada över att "katastrofer" av olika slag sker.

Min egen ståndpunkt kring min egen depression är att det ordnar sig, det gäller bara att ha tålamod, vilket inte är det lättaste. Sedan är mitt tips att googla runt lite på hur andra har det och inse att man är en otroligt lycklig lottad person som är född i ett land där nästan alla har en silverskedd i munnen utan att behöva röra en fena.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Svårt att veta egentligen, att man ser fler människor som är deppiga nu för tiden kan mycket väl bero på att det är lättare att nå ut till andra via internet.

"Har helt enkelt känslan av att jag inte duger till det som andra duger till. "
Bullshit! Det är bara att försöka på ett nytt ställe tills du hittar något.

Permalänk
Medlem

Tycker att det är ungefär som förut, enda skillnaden är kanske att ÖÄ var mer aktivt förut.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Du minns fel. I gamla ÖÄ var det ju trådar hela tiden om allehanda problem, vi hade dessutom mer trådar om psykologi och psykiatri vill jag minnas. Det var lite mer livat helt enkelt.