Permalänk
Medlem

Datorn startar inte alls

Hej,

Min dator startar inte alls när jag trycker på power-knappen. Inte ett ljud, snurr, pip, blink, inget händer.

Datorn är ihopbyggd i vintras och innehåller följande:

Operativsystem: Windows 7
Processor: Intel Core i5 2400, 3.1GHz, 6MB
Moderkort: Intel DH67CL Media Series - ATX / Intel H67 / DDR3 / PCI-E / SATA 3.0 / USB 3.0
Minne: Kingston HyperX Genesis 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz CL9 (KHX1600C9D3K2/8GX) (2X4GB)
Hårddisk: OCZ Intern SSD 120GB Agility 3 Series SATA III 2.5" (AGT3-25SAT3-120G) som windows ligger på + två WD-hårddiskar som är lite äldre
Nätagg: Corsair TX 650W V2 /80+ Bronze
Chassi: Kabinett Fractal Design Define R3, Svart

Jag såg att datorn var nere i viloläge eftersom poweknappen blinkade. En stund senare när jag satte mig vid den var den död. Den hade alltså stängt av sig och vill nu inte starta. Jag har öppnat den och det jag kan se är att stand-by-knappen på moderkortet lyser. Det kan även vara så att att de luktade bränt, jag upplevde det så, men är inte säker.

Har inte pillat och testat något mer eftersom jag egentligen inte är alls speciellt haj på det här med datordelar. Är det någon som vet vad det kan vara och hur jag kan gå vidare?

Mvh
jule

Permalänk
Avstängd

Testa med ett annan nätdel, reset cmos.

Permalänk
Medlem

Hej,

tack för svar! Jag har inte tillgång till att testa med ett nytt nätagg förrän efter 1 juni. Är knappt tillräckligt haj för att förstå vad reset cmos betyder, men som jag förstår det är att reseta bios och jag tror jag kan göra det med hjälp av nån guide.

Men jag har lite uppdatering. Luktade på datorn idag och den luktade inte bränt, ser inget som kan se bränt ut eller ngn annan skada på moderkortet. Så jag ville testa idag igen för att se om den funkade. Det som händer är följande: jag sätter i elsladden till nätagget men med switchen på 0. Så fort jag jag slår över till 1 så snurrar fläkten till processorn i en millisekund och sedan luktar det bränt och jag är ganska säker på att det är från den delen av moderkortet där just processorn sitter. Försökte såklart inte ens slå på datorn utan drog ut sladden med än gång.

Vad kan ha hänt? Har processorn brunnit? Hur vet jag om det är processorn eller moderkortet det är fel på?

Mvh
jule

Permalänk
Medlem

Vanligaste felet jag råkat ut för med liknande symptom är att nätagget är trasigt som redan påpekats.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Riv isär allt så att du verkligen kan se och lukta vad som bränts eller mer exakt från vilken del/kabel lukten kommer från. Du lär knappast se hur det är med tex processorn och däromkring med kylaren och allt annat i vägen.

Eller om du nu vågar starta datorn igen.

Ta ut nätagget (fortfarande kopplad till moderkortet).
Ta bort grafikkortet och andra kort.
Bort med alla hårddiskar, DVD, SATA/IDE kablar.
Bort med ALLT utanför chassit UTOM strömkabeln till nätagget.

Då blir det ännu enklare att avgöra om brännlukten kommer från processorn, moderkortet eller nått av de andra. Igen ide att blanda in Windows och bild (grafikkort) mm när du märke så snabbt att något är fel.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Nu har jag flyttat klart o kunnat börja kolla på datorn.

Vi testade idag med ett annat nätagg (som garanterat fungerar). Det enda som var i var moderkort, processor och dess fläkt samt nätagg. Det kopplades in och inget hände.. testade att sätta igång datorn och den blå lampan vid powerknappen var igång i nån sekund, det typ knäppte till och sedan såg jag rök och det luktar bränt.

Jag ser ingenting på moderkort eller processor, typ svart eller så, men å andra sidan är jag ingen expert... alls. Jag tog upp processorn o höll den ifrån moderkortet o luktade.. o de luktade inte från den.

Skickar med lite bilder. Lukten kommer till vänster om processorn på moderkortet.. tror jag. Kanske från där processorn sitter, men isf mest på den ena sidan.

Här luktar det bränt:

Baksida:

Som jag tolkar detta är att mitt nätagg funkar men att moderkort eller processor är tokkig! Störst chans moderkortet? Jag kan iaf inte testa något mer nu vad jag vet, för vågar inte sätta in nån av mina grejer i pojkvännens dator ifall de skulle förstöra hans grejer (det var med hans fungerande nätagg vi testade min dator nu).

Vet inte hur jag ska gå vidare Kan jag lämna in datorn någons stans? Eller finns det något mer jag kan göra?

//jule

ps. jag använder esd-armband ds

Permalänk
Medlem

Mest troligt är att ditt moderkort har gjort sitt, med lite tur har övriga komponenter klarat sig, byt moderkort först och prova igen.

Permalänk
Medlem

Det finns ett annat moderkort i mitt hem men det är med socket 1366. Mitt moderkort har 1155. Så jag antar att min processor inte går att testa i det andra moderkortet?

Finns det något annat sätt jag kan ta reda på om det är bara moderkortet/processorn eller båda som är trasiga? Kan man lämna in en dator man byggt själv någonstans? Eller vart kan man få hjälp?

//jule

Permalänk

en dum fråga har du haft moderkortsdistanser i chassit för moderkortet är ju brunt runt alla lödningar

Visa signatur

pc 1: i7 4770k ----- 6970 cf (unlockat sapphire hd 6950 och ett msi lightning hd 6970) ----- 8gb ram 1333mhz ----- gigabyte g1.sniper z87 ----- corsair tx 650 -------- coolermaster hyper 212+ -------- samsung 2233rz
pc 2(bärbar): cpu i3 2310m ---- gpu intel hd 3000 ---- ram 4gb drr3 1333mhz ---- hdd 250gb ---- skärm 13tum tn 1366x768 :(

Permalänk
Medlem

ja jag har haft distanser.

Vad innebär det att det är brunt?

Permalänk

att det har blivit varmt men intel kanske eldar på som f** när dom löder eller så är det bara kortet som lurar mig men ja strömförsörjningen verkar vara rökt på ditt mb efter som att det ryker

Visa signatur

pc 1: i7 4770k ----- 6970 cf (unlockat sapphire hd 6950 och ett msi lightning hd 6970) ----- 8gb ram 1333mhz ----- gigabyte g1.sniper z87 ----- corsair tx 650 -------- coolermaster hyper 212+ -------- samsung 2233rz
pc 2(bärbar): cpu i3 2310m ---- gpu intel hd 3000 ---- ram 4gb drr3 1333mhz ---- hdd 250gb ---- skärm 13tum tn 1366x768 :(

Permalänk
Medlem

hm.. okok

Jag mailade webhallen o frågade hur jag ska gå tillväga för att reklamera moderkortet (processorn är köpt från cdon). Så kanske kan jag skicka in det o se vad de säger? Det värsta som kan hända är att det är trasigt och det tycker att jag orsakat skadan.. eller att de inte hittar felet o tycker att det är helt (då får man betala 300 tror jag).. så har jag ju ett helt moderkort? Skulle det visa sig funka får jag väl skicka in processorn ist?

Jag har inga mer komponenter att testa med så kan inte testa moderkort och processor på två olika håll. Kan jag göra som jag skrev ovan och skicka in moderkortet, eller är det bara dumt när jag inte vet helt säkert?

Permalänk

men var snäll att inte ta ett nytt intelmoderkort då det inte är så påkostade

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja jag får väl fundera på det där med intel

Webhallen säger att jag kan komma med moderkortet till butik så kan de avgöra om de ska bytas eller repareras. Just nu funderar jag bara på hur jag ska frakta det??

Undrar över en sak till: Vad tror ni är risken att det är mitt nätagg som har förstört moderkortet? Skulle ni våga testa mitt nätagg till en annan dator? Jag menar finns inte möjligheten att mitt nätagg brände moderkortet, och sen när vi testade med ett nytt nätagg så var ju moderkortet redan förstört så det brände bara vidare o rök lite?

//jule

Permalänk
Medlem

Hej igen..!

Jag tog mig in med moderkortet till wehallen.. de testade det och det brann tom en liten låga då! Så jag fick ett nytt; blev denna gången ett asus p8h77-v le. Så långt allting fint.. jag var mycket glad att de gick så lätt och trodde att allt skulle lösa sig.. men icke..

..här hemma kopplas allting in korrekt men datorn startar inte. Utan fläktarna drar igång, memok-lampan lyser dödsrött och sen går allting ned igen och den gör om samma sak. Jag har testat att trycka på memok-knappen, bytt plats på ram, testat med annat ram, testat med annat nätagg. Den har fått stå länge o köra sådär både kort och länge (för jag har googlat runt överallt känns de som och vissa sa att de kunde ta lång tid) så ett par gånger har den dratt igång lite längre den står o kör lampan lyser fläktarna går men inget händer. En av de gångerna gick den ned av sig själv, en annan tryckte jag på memok-knappen och då gick den ned och började köra korta omstarter istället.

Mina minnen finns med på listan över vilka som är ok till moderkortet. Som jag förstår det är det tester den gör för att försöka anpassa sig till minnena, eller ngt? Men jag fattar inte riktigt om det är det den gör för jag fick för mig att den ska va igång o blinka snabbare då.. men jag vet inte. Btw, så gör den exakt likadant när jag inte har minnen i alls.

Jag fattar inte vad som är fel!! Jag läste att det kan var böjda pins på socketen på moderkortet.. jag tror inte det finns det.. jag såg inget iaf.

Händer inget med tangentbord och skärm, kommer inte in i bios.

Vad ska jag göra?? :((

//jule

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vet inte om det är nån hjälp men jag kan ju kort beskriva det som hände när jag hade en kortslutning för en sisådär 8-10 år sen:

Slog på datorn en dag, såg en snygg blå blixt från nätagget slå ut på baksidan. Datorn var stendöd så det blev att införskaffa en nytt nätagg, monterade det och det tycktes funka men datorn började plötsligt med random omstarter, bsods, hårddiskfel, etc. I slutändan kontaktade jag datorbutiken.com (när de fortfarande fanns), förklarade det hela och det slutade med att de tog in den, bedömde att inget fanns att göra och helt sonika fixade ihop en ny dator åt mig.

OK, storyn är inte helt lik din situation men sensmoralen är att när man fått en kortslutning så kan det påverka alla komponenter i datorn i värsta fall, minnen (en sticka eller alla) kan vara brända, grafikkortet, hårddiskarna, etc, etc. Du skulle behöva en testbädd med komponenter som du vet fungerar och sen testa varje sak för sig för att se om det är nåt du kan behålla till en ny dator och tyvärr skulle vissa komponenter då kunna se ut att fungera men kanske ändå inte gå att köra stabilt 24/7.

Permalänk

ta in cpun och testa den med för det var ju strömfraserna som rykte så då har nog cpun fått en kyss med

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej jag fick exakt samma idag vad var det som var fel?

den gick i vilo läge sen gick det inte att väck den så jag stängde av med ström knappen på baksiden efeter det får jag inte igång den, nät agget var väldigt varmt men har ström testat den och den fungerar men allt annant är helt dött inte ett pip eller ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocean77:

Hej jag fick exakt samma idag vad var det som var fel?

den gick i vilo läge sen gick det inte att väck den så jag stängde av med ström knappen på baksiden efeter det får jag inte igång den, nät agget var väldigt varmt men har ström testat den och den fungerar men allt annant är helt dött inte ett pip eller ljud.

Moderkortet brände ju sönder som sagt och sedan visade sig att även processorn var trasig! Fick ett nytt moderkort av webhallen och en ny processor av intel.

/jule