Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Någon som har gjort TOEFL och har tips?

Permalänk
Medlem

Någon som har gjort TOEFL och har tips?

Hej,

Jag har tänkt göra TOEFL om ca två månader och funderar lite på hur jag ska förbereda mig på bästa sätt. I nuläget har jag mest försökt läsa lite olika artiklar på engelska från t.ex NY times, bbc och National Geographic och samlat de ord jag tycker är svåra i en ordlista. Jag tror att jag behöver plugga mest på läs- och hörförståelse då dessa verkar svårast. Dessutom har jag nu läst ett år på masternivå, endast på engelska och har klarat mig bra. Trots detta är jag lite nervös så därför tänkte jag höra om det är någon/några som har tips på hur jag kan förbereda mig bättre?

Målet är att få minst 100p.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Gå till ditt bibliotek så har de säkerligen förberedelsebok för TOEFL med skiva. Det hade mitt bibliotek åtminstone när jag skulle göra mitt prov. TOEFL är inte supersvårt och läser du din master på engelska nu så borde du kunna komma upp i 100 poäng. Jag gjorde mitt prov i samband med utbytestermin till Bachelor. Minns att jag kanske behövde komma upp i ca 90 poäng..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Förbered dig psykiskt på att inte låta dig påverkas av slöfockar (i och med att testen görs individuellt). En polare hade oturen att få sin hearing PRECIS när slöfocken bredvid endast (med den ordningen som gällde för det provtillfället) hade kommit till speaking. Det var klart irriterande och kostade honom garanterat några poäng.

Likaså får du även lära dig att kunna fokusera trots att det springs lite i lokalerna. Detta i och med att en paus kommer efter ett visst moment, varvid provdeltagarna får rast vid olika tidpunkter beroende på sin egen snabbhet, eller slöhet för den delen.

Pluggmässigt skulle jag rekommendera lite klassisk litteratur också. Att bara läsa moderna publikationer i form av de du radade upp ovan kan ge vissa begränsningar. Många huvudnycklar till det engelska språket (eller vilket språk som helst mig veterligen) finns i den gamla litteraturen. Vill du bli en hejare på adjektiv rekommenderar jag författaren Joseph Conrad. Hemingway är också bra tror jag. Ja, du förstår vad jag är ute efter.

Lycka till!

Visa signatur

Dekadens

Permalänk

Titta på lite engelska tv-serier tex QI eller valfritt med David Attenborough för hörförståelse

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Jag hade behövt öva mer på speaking delen, det gäller att förbereda sig direkt för det är inte mycket betänketid man får innan man ska börja prata. På min första fråga blev jag så överrumplad att halva tiden gick innan jag började svara på frågan.
Läsförståelsen tror jag inte du behöver öva på så mycket om du läser kurslitteratur på engelska.
Det viktiga är väl att få in hur testen är utformade så man utnyttjar tiden man har så optimalt som möjligt. Även om man faktiskt har en hel del tid på sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar än så länge.
Ska kika lite på vad för typ av serier man kan titta på för att öva hörförståelse.
Vissa böcker har jag lyckats fixa så det är bara börja plugga

Permalänk
Medlem

Jag gjorde TOEFL förra året och det jag kan säga är att det som är det svåra är att får hög poäng på skrivdelen. Så öva på att skriva på engelska, häng lite på nått engelsk forum eller översätt texter från svenska till engelska. Men detta test är det rätt stor hype om. Om du fixar Eng B bra i gymnasiet så har du lätt 90+ pinnar

Visa signatur

System: Team Red