Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

glömde dra ur min HDD vid ominstallering av windows

Permalänk
Medlem

glömde dra ur min HDD vid ominstallering av windows

Hej,

Jag har nyss installerat om min dator och glömde att ta ur sata kabeln till min HDD (SSD boot disk) så mistänker att windows har installerat "boot partitions" på min HDD därav att det är ganska segt vid uppstart.
ikoner laddar sakta osv fryser i 5 sekunder vid uppstart av alla program.

så jag undrar ifall jag har några filer på min HDD vad kommer hända fall jag formaterar om min HDD?

Visa signatur

NODE 304 - I5 3570K - GTX 680 - 240GB SSD - INTEGRA R2 650W

Permalänk
Medlem

Misstänker?, varför inte bara kolla var den har hamnat, gör du med diskhanteraren
högerklicka dator sen väljer du hantera, samt starta diskhanteraren

Ska väl nämnas att om du ominstallera windows 7 på samma disk som sist samt om dina hårdiskar är partionerade och formaterade, alltså användes, så ska boot partionen hamna som den var sist, dvs rätt.

Problemet med att boot partion hamnar fel uppstår mest om man skiftar disk som boot system disk

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höbalen:

så jag undrar ifall jag har några filer på min HDD vad kommer hända fall jag formaterar om min HDD?

pratar du om samma disk nu? isf är det väll uppenbart vad som händer?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

pratar du om samma disk nu? isf är det väll uppenbart vad som händer?

Det är inte uppenbart att om han formaterar HDDn eftersom han i tråden har skrivit att SSDn är där han har installerat windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Det är inte uppenbart att om han formaterar HDDn eftersom han i tråden har skrivit att SSDn är där han har installerat windows.

fattar fortfarande inte. enda vägen den ena diskens formatering skulle påverka innehållet i den andra är ju vid nån udda RAID-lösning möjligen..

oavsett vilket borde inte hastigheten i själva systemet påverkats nått märkbart av att boot liger på den mekaniska disken om den var "först" i Windows uppfattning.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Höbalen:
Om det blivit som du misstänker så kommer inte Windows kommer inte att starta om du formaterar eller kopplar ur lagrings disken. Har du tur så vägrar Windows att formatera lagrings disken.

Bäst hade varit om du installerade om Windows utan lagrings disken den här gången.

Helst även ta bort och skapa ny partiton när du ändå håller för att lösa möjliga problem där det inte räcker att bara formaterar och installera om. Om du efteråt även vill göra om partitionerna på lagrings disken är helt upp till dig. Fördelen är att du din backup uppdateras samtidigt och att det kanske löser konstigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höbalen:

Hej,

Jag har nyss installerat om min dator och glömde att ta ur sata kabeln till min HDD (SSD boot disk) så mistänker att windows har installerat "boot partitions" på min HDD därav att det är ganska segt vid uppstart.
ikoner laddar sakta osv fryser i 5 sekunder vid uppstart av alla program.

så jag undrar ifall jag har några filer på min HDD vad kommer hända fall jag formaterar om min HDD?

som sagt kan du kolla var partionerna ligger i diskhanteraren, om boot ligger på din HDD så är nog bästa valet att göra om o göra rätt.
koppla om diskarna så att ssdn ligger i första porten och lagringsdisken i andra porten, välj ssd som första boot disk i bios, installera windows.

Permalänk
Medlem

Hur stor påverkan har det att en boot partition ligger på HDD och inte min SSD

Visa signatur

NODE 304 - I5 3570K - GTX 680 - 240GB SSD - INTEGRA R2 650W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Höbalen:

http://i.imgur.com/n0kap.png

Hur stor påverkan har det att en boot partition ligger på HDD och inte min SSD

Din bootpartition ligger på din SSD som du ju ser på din bild, så där är det inget fel iaf.
Svar på din fråga: Normalt gör det inte speciellt mycket i prestanda, men problemet blir ju om du tar bort den andra disken eller formaterar densamma, då startar inte burken.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)