Undgå Värme-problem i bärbara datorer

Permalänk
Medlem

Undgå Värme-problem i bärbara datorer

Denna guide är till för både folk som är helt gröna på datorer men även personer som har en del erfarenhet.
Vissa saker i denna guide kan vara farligt för er dator om ni inte är tillräckligt försiktig.
Jag avsäger mig allt ansvar.

Jag har delat upp min guide i 4 delar

1. Damm
2. Luftflöde
3. Värmeavledning
4. Mjukvara

Damm
Damm kryper in i din dator genom insug och urblåset.
Man bör blåsa igenom datorn med antingen en kompressor, ha dock inte munstycket för nära ömtåliga delar i datorn då det kan va ganska bra kräm i kompressorer.
Det finns också tryckluft på burk att köpa.
TÄNK PÅ: Håll inte burken upp och ner, då kan det läcka ur vätska. Blås inte för hårt genom fläktar heller, det är inte bra för dem!
Blås genom utblås och insug med detta, du kan även öppna bottnen på laptopen och blåsa i alla de trånga utrymmen som finns.
Jag rekommenderar denna produkt
Dock finns det säkerligen att köpa mer lokalt, på till exempel Clas-Ohlson
Många väljer att använda en dammsugare och suga ut luft, jag rekommenderar inte detta då det är lätt att skada komponenter.

Luftflöde
För bästa luftflöde ska man ha datorn på en plan yta som tex ett bord. Ha aldrig laptopen direkt i knät eller på sängmadrassen etc.
Att ha datorn direkt i knät kan även skada dig fysiskt (Man kan få brännskador)

Ta bort eventuella fläktfilter, var dog beredda på att få blåsa ut datorn lite oftare.

Om datorn är utformad på ett dåligt sätt kan det leda till att luftflödet under datorn blir minimalistisk. Detta är lätt att fixa genom att på något sätt höja datorn från underlaget.

Om du har problem med att datorn blir för varm bör du införskaffa dig i en kylplatta. Se till att ytan är plan och att den kanske höjer din dator lite så att mer luft kan komma in underifrån. Det är också bra om plattan har en eller flera inbyggda fläktar.

Jag rekommenderar denna produkt
Denna platta får upp datorn från underlaget och eftersom den är perforerad på undersidan får man ett optimalt luftflöde underifrån. Den finns i en variant med 3 fläktar också, och passar större laptops. (cooler master notpal u3).

Om du vill bygga dig en egen kylplatta med en usb driven fläkt kan du kolla på mitt galleri HÄR

Värmeavledning
Många laptops är byggda helt åt skogen.
Det man kan göra är att ta isär datorn och applicera ny kylpasta på cpu och gpu då bör du googla och se om det finns någon guide för hur du plockar isär just din modell.
Detta kommer dock göra att garantin inte gäller.

Du kan också limma, med värmeledande lim, fast mynt på heatpipesen i datorn.

Du kan också som sagt tidigare ta bort fläktfilter/galler från insuget.

Mjukvara
Du kan minska värmeutvecklingen från processorn genom att via mjukvaror låsa den till en viss klockfrekvens eller minska spänningen.

Throttlestop
Ladda ner

Detta programmet använder du för att låsa din processor vid en specifik klockfrekvens genom att ändra multipliern.

Låt oss säga att du har en i5 processor i din dator. Den har klockfrekvensen 2.3 GHz, men när du använder något tungt program/spel så boostas processorn upp till 2.9 GHZ.
Detta betyder att värmen i datorn kommer att stiga. När värmen blir för hög kommer processorn låsas till ca 800 MHz.

För att förhindra att frekvensen ska öka kan du låsa den. Jag kör med denna configen under det mesta spelandet.

Och jag har även en profil för när strömsladden ej är i.
Du kan även minska spänningen. Det gör du under ”VID” i Throttlestop. Om du minskar den för mycket kan du få bluescreens, så försök att hitta ett stabilt värde.

/Meudig

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem

Grym guide, kommer uppskattas av många, bra jobbat!

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk
Medlem
Skrivet av QQmore:

Grym tråd, kommer uppskattas av många, bra jobbat!

Tack så mycket! Kul att du gillar den

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av meudig:

Att ha datorn direkt i knät kan även skada dig fysiskt (Man kan få brännskador eller eventuellt bli fertil.)

Infertil ska det väl ändå vara?

Dessutom så vet jag inte hur påvisat detta är hos män (och hos kvinnor är det vad jag vet uteslutet att en laptop i knät kan förorsaka infertilitet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samev:

Dessutom så vet jag inte hur påvisat detta är hos män (och hos kvinnor är det vad jag vet uteslutet att en laptop i knät kan förorsaka infertilitet).

Självklart har jag skrivit fel.
Det behöver inte vara särskilt sant heller men jag har en förnimmelse av att jag läst något sådant.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Samev:

Har läst om detta på flera ställen. Eftersom den delen av kroppen har en lägre medeltemperatur är naturligtvis den höga värmen en laptop alstrar inte på något sätt hälsosam, så det kan mycket väl vara helt korrekt.

Permalänk

Duktigt av dig meudig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du bör varna att man inte ska göra så fläkten snurrar när man använder tryckluft! Lätt att ha sönder saker då!

Permalänk
Medlem

Felstavat på Rubrik "Luftflöde"

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Medlem

Själv sätter jag ungefär 4-6 möbeltassar på varandra på varsin sida bak på datorn. På så sätt höjs bakre delen av datorn med ca en cm extra vilket hjälper enormt om datorns insug sitter undertill. Värt att testa och kostar istort sett ingenting. Dock lutar datorn lite smått frammåt men det är personligen inget jag bryr mig i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Duktigt av dig meudig!

Skickades från m.sweclockers.com

Tack Frylle Pille :3

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bra guide!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thailandur:

Bra guide!

Tack så mycket, det värmer!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad har mynten för funktion då man limmar fast dom på heatpipesen? Bra guide, har aldrig set det där med mynten förr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirppi:

Vad har mynten för funktion då man limmar fast dom på heatpipesen? Bra guide, har aldrig set det där med mynten förr

Mynten ökar den totala ytan som avleder värmen, agerar som kylfläns med andra ord.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av meudig:

Tack så mycket, det värmer!

Menar du inte "kyler"

Tack för en fin guide

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk

Bra guide. Visste det mesta men tror väldigt många kommer uppskatta det.

Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av meudig:

Mynten ökar den totala ytan som avleder värmen, agerar som kylfläns med andra ord.

Fast om man ser på bilden så verkar det inte vara någon slags flöde av luft som skulle transportera bort värmen från mynten, så de skulle väl snarast fungera som värme akkumulatorer, vilka möjligtvis kunde hjälpa en kort stund men efter att de en gång värmts upp borde de inte ha så stor effekt. Det jag kunde tänka mig skulle hända enligt bilden vore att de överför värmen från den ena heatpipen till den andra och således balansera temperaturen på systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skirner:

Menar du inte "kyler"

Tack för en fin guide

Dagens!
Kul att du tycker om den

Skrivet av SkullCruzher<3:

Bra guide. Visste det mesta men tror väldigt många kommer uppskatta det.

Jo, det mesta i guiden är väl ganska basic

Skrivet av Zirppi:

Fast om man ser på bilden så verkar det inte vara någon slags flöde av luft som skulle transportera bort värmen från mynten, så de skulle väl snarast fungera som värme akkumulatorer, vilka möjligtvis kunde hjälpa en kort stund men efter att de en gång värmts upp borde de inte ha så stor effekt. Det jag kunde tänka mig skulle hända enligt bilden vore att de överför värmen från den ena heatpipen till den andra och således balansera temperaturen på systemet.

Det kan ligga något i det du säger, vet bara att i laptops där fabrikskylarna har en brist i massa och yta ger det lite bättre kylning med denna "coin mod".

Visa signatur