Synka mappar med flera datorer? (Dropbox, Google drive etc)

Permalänk
Medlem

Synka mappar med flera datorer? (Dropbox, Google drive etc)

Jag skulle behöva hjälp med att få ihop en enkel lösning så att flera mappar synkas ihop med flera datorer. Den viktigaste faktorn ska vara att den senast modifierade filen ska vara den som synkas.

Jag har kollat lite på Dropbox och Google Drive men har inte lyckats förstå hur det synkar.

Bakgrundshistorian är att vi är 4 personer som lirar Farming Simulator 2011 online, men eftersom spelet inte hanterar en dedikerad server måste vi flytta save-filen emellan varandra istället. Annars blir vi låsta att den som har sparfilen måste vara med och spela varje gång och så är inte alltid fallet.

I alla fall, att ha en central plats att lagra sparfilerna på är det bästa. Dropbox och Google drive erbjuder detta men jag lyckas inte läsa mig till om det synkar två vägar.

Vill alltså att den senaste modifierade filen på datorn skickas till exempelvis Dropboxen och Dropboxen skickar vidare filerna till de andra datorerna. Fungerar detta som standard eller krävs ytterligare konfiguration? Det kanske inte ens stöds? Om inte, vet ni någon annan tjänst som erbjuder detta med en central lagringspunkt?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Avstängd

Dropbox fungerar precis så, skydrive och liknande kan man också få att fungera på det viset men dropbox lösning är väldigt enkel och smidig. Antingen sätter du spelet till att lägga save-filen i dropboxen eller så inkluderar du mappen där save-filen ligger i dropbox sen så synkas allt automatiskt mellan alla datorer kopplade till den dropboxen. Ni kan också ha era egna dropboxar och bara dela en mapp med just save-filen om ni vill.

Det fungerar på så sätt att när du lägger en fil i dropboxen (eller sparar en ny version av en fil) så laddas den upp till dropbox servrar och samtidigt så laddas den ner till alla andra anslutna dropboxar, är man inte online (eller datorn är av osv.) så laddas filen ner automatiskt när man går online igen. Gamla versioner av filerna sparas i i alla fall några versioner så man kan gå tillbaka till en tidigare om något skulle gå fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Skydrive och mesh ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Dropbox fungerar precis så, skydrive och liknande kan man också få att fungera på det viset men dropbox lösning är väldigt enkel och smidig. Antingen sätter du spelet till att lägga save-filen i dropboxen eller så inkluderar du mappen där save-filen ligger i dropbox sen så synkas allt automatiskt mellan alla datorer kopplade till den dropboxen. Ni kan också ha era egna dropboxar och bara dela en mapp med just save-filen om ni vill.

Det fungerar på så sätt att när du lägger en fil i dropboxen (eller sparar en ny version av en fil) så laddas den upp till dropbox servrar och samtidigt så laddas den ner till alla andra anslutna dropboxar, är man inte online (eller datorn är av osv.) så laddas filen ner automatiskt när man går online igen. Gamla versioner av filerna sparas i i alla fall några versioner så man kan gå tillbaka till en tidigare om något skulle gå fel.

Tack. Det var den informationen jag inte lyckades utläsa på Dropbox hemsida. Om vi sätter upp varsin dropbox och delar save-filen mellan varandra, går även det få att automatiskt synkas?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Tack. Det var den informationen jag inte lyckades utläsa på Dropbox hemsida. Om vi sätter upp varsin dropbox och delar save-filen mellan varandra, går även det få att automatiskt synkas?

Skapa var sitt konto.
En person delar save-mappen med de andra 3.
Dropbox syncar automatiskt så fort filen ändras på någon av de 4 datorerna.

Antingen får du göra så att spelet sparar i dropbox, eller tvärtom, att dropbox inkluderar Save-mappen om det går.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Rekommenderar dropbox! Skulle byta till Google drive för där har man 5gb istället för 2, men drive synkar inte som det ska och man kan inte stora filerna offline i mobilen.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Skapa var sitt konto.
En person delar save-mappen med de andra 3.
Dropbox syncar automatiskt så fort filen ändras på någon av de 4 datorerna.

Antingen får du göra så att spelet sparar i dropbox, eller tvärtom, att dropbox inkluderar Save-mappen om det går.

Inte bättre att skaffa ett gemensamt konto så alla har samma?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Inte bättre att skaffa ett gemensamt konto så alla har samma?

Det krånglar bara till det. Antagligen kommer de upptäcka hur bra Dropbox är och vilja använda det själva så gör varsitt.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Det krånglar bara till det. Antagligen kommer de upptäcka hur bra Dropbox är och vilja använda det själva så gör varsitt.

Precis min tanke. Åtminstone jag skulle vilja använda Dropbox till andra filer som jag inte vill mina vänner ska komma åt. Ska titta vidare på delning mellan konto. Tack för all info!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Poison:

Precis min tanke. Åtminstone jag skulle vilja använda Dropbox till andra filer som jag inte vill mina vänner ska komma åt. Ska titta vidare på delning mellan konto. Tack för all info!

Det är väldigt enkelt att dela mappar. Bara att högerklicka, välja Share this folder i Dropbox undermeny och så kommer du direkt till dropbox hemsida där du bara skriver in e-post adresser till de du vill dela mappen med.