Övervakningssystem till de anställdas datorer?

Permalänk
Medlem

Övervakningssystem till de anställdas datorer?

Tjenare clockers!

Som topic lyder. Jag är intresserad av att installera en mjukvara på mina anställdas datorer för att kunna övervaka vad de gör på dagarna.
Simpla program som bara rapporterar skriftliga loggar samt tyngre program som ger mig möjligheten att se deras fönster live är båda välkomna om ni har några bra förslag.

Jag har kikat lite själv på Internet men jag är helt novis och får magkänslan om att jag bara kommer hitta någonting som ger mig virus på egen hand. Jag litar mer på eliten här på SweClockers!

Ledsen om denna tråd inte är i helt rätt del av forumet, hittade inget bättre.

EDIT: Det är Windows som gäller

Alla förslag välkomna!

Allt gott,
Svett

Glömde viktig info
Permalänk
Medlem

finns ju realVNC och liknande program som ger dig möjligheten att se vad dom håller på med..
ang. log program vet jag faktiskt inte.

men är detta ens lagligt?

hade jag varit dig hade jag bara låst ute sånt du inte vill att de ska hålla på med.. lättare och betydligt schysstare än övervaka.

Permalänk
Medlem

kör själv denna och spionerar på mina datorer med min mobil (Andriod)går att dölja alla spår av programet
Går tom att starta webcam eller bara micen
http://www.gppsoft.ru/index.php

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Känns väldigt oetiskt, och vad jag vet olagligt att övervaka deras aktivitet utan tillåtelse. För att behålla en någorlunda trevlig stämning på arbetsplatsen så skulle nog jag som tracked säger blockera de saker som anses opassande istället.

Permalänk
Medlem

blir som vanligt spännande att höra vad eliten tycker om sånt här då..

*popcorntime*

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Moderator
Moderator

Man får inte övervaka sina anstälda hur som helst, det krävs konkret misstanke exempelvis om att en specifik individ missköter sitt arbete. Det finns gott om artiklar som diskuterar detta.

För övrigt så är varje person i någon form av chefsposition som tror att övervakning och inskränkning generellt är bra metoder för att öka arbetseffektiviteten en redigt dålig ledare och bör nog tänka efter både en och tre gånger hur man istället skapar ett konstruktivt arbetsklimat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ring facket först.... Och berätta gärna vad ditt företag heter, så jag inte gör missen att söka jobb där nån gång....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

varför skulle du vilja se vad dom håller på med?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Inaktiv

Haha jo tjena på denna "gubben"

Som folk ovan sagt detta är allt annat än lagligt.... Men visst försök du så får vi se när nån av dina anställda upptäcker vad du gör och gör en anmälan:)

Permalänk
Medlem

På vilket sätt kan det inte vara lagligt? Om deras arbetsuppgiften är att t.ex. konstruera i 3D så borde han väl ha rätten att kolla att de gör det. Då skulle ju inte en chef på Volvo komma och kolla att en anställd som står vid ett rullband gör det han ska göra. Jobbdatorerna är ju inte till för privat bruk direkt, eller?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av amius:

På vilket sätt kan det inte vara lagligt? Om deras arbetsuppgiften är att t.ex. konstruera i 3D så borde han väl ha rätten att kolla att de gör det. Då skulle ju inte chefen komma och kolla att en anställd som står vid ett rullband på Volvo gör det han ska göra. Jobbdatorerna är ju inte till för privat bruk direkt, eller?

Det är en milsvid skillnad mellan att kolla till sina anställda personligen och att i hemlighet övervaka vad de gör, hela tiden.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av amius:

På vilket sätt kan det inte vara lagligt? Om deras arbetsuppgiften är att t.ex. konstruera i 3D så borde han väl ha rätten att kolla att de gör det. Då skulle ju inte en chef på Volvo komma och kolla att en anställd som står vid ett rullband gör det han ska göra. Jobbdatorerna är ju inte till för privat bruk direkt, eller?

Att övervaka är inte nödvändigtvis olagligt, men att göra det utan de anställdas godkännande är inte okej.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av amius:

På vilket sätt kan det inte vara lagligt?

Om deras arbetsuppgiften är att t.ex. konstruera i 3D så borde han väl ha rätten att kolla att de gör det. Då skulle ju inte en chef på Volvo komma och kolla att en anställd som står vid ett rullband gör det han ska göra. Jobbdatorerna är ju inte till för privat bruk direkt, eller?

icke ansökt inomhusövervakning, insamlanda av peronliga data, kameralagen på ingång tex.

om nån vid Volvo-"bandet" maskar så märks det ganska omgående helt utan övervakning kan jag intyga..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

icke ansökt inomhusövervakning, insamlanda av peronliga data, kameralagen på ingång tex.

om nån vid Volvo-"bandet" maskar så märks det ganska omgående helt utan övervakning kan jag intyga..

läs matte70´s länk.

Nuff said

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Gissar på att detta är ungefär lika olagligt som att ha "loggprogram" på sin egna dator och låna ut den till en kompis... ja precis, arbetsgivaren äger er tid och er dator - varför skulle det inte tillåtas att man övervakar detta?
Sedan håller jag med om att det kanske inte är det mest hälsosamma sättet för att öka effektiviteten...

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk

Fan, trodde SweClockers användare var emot övervakningssamhället.

Varför inte ha möte med dem och sedan lita på dem att de gör sitt job eller titta in ibland?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

läs matte70´s länk.

Nuff said

har du läst det?

så, knappast. intrycket som gavs i ursprungspost var inte att det var fråga om nått samtycke, och dessutom så medför genast den form av totalövervakning som efterfrågades direkt PUL-hänsyn som nämns där, och som jag tog upp som ett problem i posten. sen kameraövervakning på det, ja då är man ute på Stilla havet alltså.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är inte olagligt att att övervaka, lite offside får du till exempel spela in samtal med vem du vill så länge den ena parten vet om det (det betyder alltså att det räcker att du som spelar in vet om det).

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av asdfowkw:

Det är inte olagligt att att övervaka, lite offside får du till exempel spela in samtal med vem du vill så länge den ena parten vet om det (det betyder alltså att det räcker att du som spelar in vet om det).

Det är väl inte riktigt att övervaka utan att bara spela in ett samtal?

Nja lite tveksam om man får det.. Varför skulle du vilja göra det?
Btw, undrar var TS försvann nånstans:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

har du läst det?

så, knappast. intrycket som gavs i ursprungspost var inte att det var fråga om nått samtycke, och dessutom så medför genast den form av totalövervakning som efterfrågades direkt PUL-hänsyn som nämns där, och som jag tog upp som ett problem i posten. sen kameraövervakning på det, ja då är man ute på Stilla havet alltså.

Saxat från artikeln:

Fackliga överenskommelser som rör behandling av personuppgifter i kontrollsyfte kan väga tungt vid en intresseavvägning.

Om arbetstagaren uttryckligen har motsatt sig personuppgiftsbehandlingen krävs det starka skäl för att med stöd av en intresseavvägning få utföra kontrollen.

Sker övervakning av internet- och e-postanvändning måste arbetsgivaren informera att övervakning sker, att information lagras och att behandling av personuppgifter sker.

Det är aldrig tillåtet för en arbetsgivare att behandla personuppgifter om arbetstagaren i smyg. Det ska framgå vilken kontroll som kan komma att ske.

Så länge arbetsgivaren är öppen med att bevakning sker på företagets datorer gör inte arbetsgivaren något olagligt.
Så arbetsgivaren får alltså inhämta och lagra information från de anställdas datorer så länge personalen är informerad att så sker och naturligtvis att PUL följs.

Visa signatur

#positive thinking

Permalänk

Hur går det till i skolan egentligen, dom kan ju se vad eleverna gör på datorerna. Är det inbakat i nåt av de papprena man får skriva under i början. Alltså lånedatorer.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av johan_1991:

Hur går det till i skolan egentligen, dom kan ju se vad eleverna gör på datorerna. Är det inbakat i nåt av de papprena man får skriva under i början. Alltså lånedatorer.

Om skolan ska följa lagen så ska det finnas med i den information som tillhandahålls innan kontrollerna sker.
Den ska ju även säga varför eventuell övervakning ska ske.
Det finns ju några problem med detta och skoldatorer då det är vårdnadshavaren som måste godkänn8a avtalet åt en icke myndig person, så jag tror att många skolor gör detta utan att informera i tillräcklig omfattning (egen uppfattning utan några som helst bevis). Barn i skolan utgör en gråzon i så många andra fall också så varför inte detta

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

såg nu att kamerafrågan var från en annan post, ursäkta den biten.

Skrivet av Rogga67:

Så arbetsgivaren får alltså inhämta och lagra information från de anställdas datorer så länge personalen är informerad att så sker och naturligtvis att PUL följs.

jo det är det jag menar, men ponera att loggen då är detaljerad för att hålla som bevis inte bara för att den anställde suttit på FB utan hur mycket för länge, detta kan innefatta uppgifter som går emot det.

men visst är de informerade har jag inga större synpunkter förutom att man inte heller får glömma informera om hur det fungerar om det gäller laptops som även lånas hem och hur användarvillkoren sträcker sig där, här kan som sagt de ev ytterligare övervakningsfunktionerna i programmet bli en legal gråzon även om den anställde sagt ok till det hela.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vem vet, vi kanske har ett troll här på forumet ?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Låter hälsosamt detta... övervaka anställda verkar vara en ypperlig idé; Tänka sig att det inte slått igenom på större skala ännu.

Permalänk
Medlem

Nu är det kanske inte vad som efterfrågas. Men Wireshark som avlyssnar nätverkstrafiken skulle kunna va något. känns som ett allmänt övervakat nätverk är lättare att få igenom, visst om någon sitter och leker i paint eller spelar harpan. så kommer det ej synas.
Men allt surfande kommer att komma fram.

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

såg nu att kamerafrågan var från en annan post, ursäkta den biten.

jo det är det jag menar, men ponera att loggen då är detaljerad för att hålla som bevis inte bara för att den anställde suttit på FB utan hur mycket för länge, detta kan innefatta uppgifter som går emot det.

men visst är de informerade har jag inga större synpunkter förutom att man inte heller får glömma informera om hur det fungerar om det gäller laptops som även lånas hem och hur användarvillkoren sträcker sig där, här kan som sagt de ev ytterligare övervakningsfunktionerna i programmet bli en legal gråzon även om den anställde sagt ok till det hela.

Trots det jag skrivit så är jag emot all sådan här sorts "Storebror ser dig" mentalitet, men ibland behövs dock denna typ av övervakning.
T.ex om företaget sitter på Känslig information o.s.v.
Men är övervaknngen endast ämnad för att hålla koll på de anställdas arbetsmoral så finns det skäl att rannsaka sig själv som Arbetsgivare.
om man har ett hälsosamt arbetsklimat på arbetsplatsen så borde arbetstagarna inte behöva övervakas.

Visa signatur

#positive thinking

Permalänk
Medlem

Men vem FAN som är VD (eller kanske IT-chef) för ett företag med anställda som använder företagets datorer i arbetat frågar på swclockers om hur det ska skötas?

Shit, dyk under bron igen eller skaffa F-skattsedel!!

Vore intressant att få veta vad det är för "företag".

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat på ett ställe som körde liknande system, dock loggades allt i brandväggen så dom fick göra vad dem ville på datorerna.
Företaget jag jobbade på använde RealVNC för att övervaka och administrera alla datorer i systemet.

Men att övervaka till den nivån du funderar på att göra kommer inte vara populärt.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989