bygga värstingNAS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nightx:

dessa red-diskar är lite intressanta ändå
fast nästan 200kr extra per disk

Seagate-diskarna du funderar på har ett års garanti endast. Western Digital Red har tre år. Värt 200 kronor extra, javisst.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

jepp, jag är övertygad!

får bli sånna

Permalänk
Skrivet av anon127948:

kör med geli inte med pgp.

Samt kör med RAIDZ (Jag skulle nog köra RAIDZ2 med 5-6 diskar) i stället för HW raid. Säkrare!

Testa läsa hela tråden?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

ozric: Tydligen är det som så att S1200KP i sig har stöd för VT-d, dock är det UEFI som saknar funktionen. Tråkigt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

vad har man för nytta av VT-d ?

Permalänk

Virtualisering. Men om du bara ska bygga datorn som NAS och inte ha något annat rullandes på den så spelar det ingen roll.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nightx:

geli ser riktigt intressant ut, ska läsa på om detta
funkar det med processorns instruktioner för krypto?

angående cpu-stödet så ska det funka med senaste bios vad jag förstod

hwraid är det jag vill köra på denna controller

Jupp den kan använda CPU om du kör med AES.

RAIDZ är klart bättre än RAID5 då den skyddar mot felande kontroller som skriver skit till diskarna. Finns noll anledning att köra HW raid nu för tiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TommyToad:

Testa läsa hela tråden?

Det är ett stort misstag att köra HW raid när man har ZFS. Hans val av att köra HW baserades på att ZFS inte tycker om att ligga ovanpå ett RAID fält. Ingen nämnde att den skyddar mot felande kontroller och är säkrare också om kontrollen hel dör då man slipper skaffa identisk för att få igång RAID fältet igen. Det är rätt viktiga saker så kanske värt att nämna även om han skrev att han har bestämt sig för HW raid.

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Det är ett stort misstag att köra HW raid när man har ZFS. Hans val av att köra HW baserades på att ZFS inte tycker om att ligga ovanpå ett RAID fält. Ingen nämnde att den skyddar mot felande kontroller och är säkrare också om kontrollen hel dör då man slipper skaffa identisk för att få igång RAID fältet igen. Det är rätt viktiga saker så kanske värt att nämna även om han skrev att han har bestämt sig för HW raid.

Han ska ju inte köra ZFS längre och dessutom har jag ju redan påpekat det där. Åter igen; läs tråden?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av nightx:

sorry ny här på forumet, ska inte hända igen

nja det är ju inget nytt raidkort har ju snurrat i en proliantserver så har säkert några år på nacken
får väl fundera på att skaffa mig ett reservkort nångång kanske

din setup ser intressant ut F1D0, hur upplever du Lian-Li chassit ?

Jag är mycket nöjd med chassit.

Permalänk
Medlem

visst vi kan sitta här och bolla för och nackdelar för hw vs softraid

dom punkterna som får mig att vilja köra hwraid är

* total avlastning av resterande system
* cache-write backupen
* erkänt bättre prestanda
* hotswapping funkar bättre

sedan så vet jag ju att väldigt många förespråkar softraid idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av nightx:

visst vi kan sitta här och bolla för och nackdelar för hw vs softraid

dom punkterna som får mig att vilja köra hwraid är

* total avlastning av resterande system
* cache-write backupen
* erkänt bättre prestanda
* hotswapping funkar bättre

sedan så vet jag ju att väldigt många förespråkar softraid idag

Det är just när man använder ZFS som man bör skita i HWraid.
Obs, detta är vad jag läst, har aldrig meckat själv med det. Dvs jag kan ha fel.

Men nu har ju du sagt att du inte ska köra ZFS så det är ju inga probs för din del.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tack för all hjälp!

så här ser den nya sammanställningen ut

Moderkort: intel Server Board/S1200KP mini ITX, LGA1155 Socket, C206, 2 x Gigabit Ethernet
Ändrad CPU: Intel Xeon E3-1225V2 / 3.2 GHz Processor
Ändrad till v2 + att jag hade missat att det skulle vara en femma på slutet för integrerad grafik
Minne: Kingston 8GB 2x4GB DDR3 1333MHz ECC CL9
Chassi: LianLi PC-Q25 mITX Svart
Raid: HP-P400 8-portars SAS/SATA Raid-adapter HP SmartArray
[B]Ändrad[/B] HDD: Western Digital WD Red, 2 TB, inbyggd, 3.5", SATA-600, buffert: 64 MB X5
ändrad pga 3 år garanti på red-diskar + TLER
PSU: Corsair 450w som ligger och skräpar

Operativsystem: FreeBsd
Filsystem: Ext4
Krypto: Oklart men antagligen Geli

Permalänk
Skrivet av nightx:

tack för all hjälp!

så här ser den nya sammanställningen ut

Moderkort: intel Server Board/S1200KP mini ITX, LGA1155 Socket, C206, 2 x Gigabit Ethernet
Ändrad CPU: Intel Xeon E3-1225V2 / 3.2 GHz Processor
Ändrad till v2 + att jag hade missat att det skulle vara en femma på slutet för integrerad grafik
Minne: Kingston 8GB 2x4GB DDR3 1333MHz ECC CL9
Chassi: LianLi PC-Q25 mITX Svart
Raid: HP-P400 8-portars SAS/SATA Raid-adapter HP SmartArray
[B]Ändrad[/B] HDD: Western Digital WD Red, 2 TB, inbyggd, 3.5", SATA-600, buffert: 64 MB X5
ändrad pga 3 år garanti på red-diskar + TLER
PSU: Corsair 450w som ligger och skräpar

Operativsystem: FreeBsd
Filsystem: Ext4
Krypto: Oklart men antagligen Geli

Kör UFS istället för Ext4 om du ska köra bsd. Annars får du ytterliggare meck med att få dom att lira bra.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

verkar som om du har rätt

idén var ju att eftersom e2fsprogs finns i freebsd-ports att köra detta för kompabilitetssyfte i ett möjligt scenario att man går över till linux nångång av någon anledning

mke2fs.ext4 finns konstigt nog men ska dessvärre inte fungerar något vidare vad jag kan läsa mig till.

synd, får helt enkelt köra UFS då

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att du INTE väljer en processor med integrerad grafik om moderkortet redan har det.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Mitt tips är att du INTE väljer en processor med integrerad grafik om moderkortet redan har det.

Ja men nu har han ju inte det.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Ja men nu har han ju inte det.

http://ark.intel.com/products/60637/Intel-Server-Board-S1200K...
http://ark.intel.com/products/65733/Intel-Xeon-Processor-E3-1...)

Jo.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Är det inte som med konsumentversionerna av 1155 där moderkortet inte har någon egen inbyggd grafikkrets men har stöd för GPUn i processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Är det inte som med konsumentversionerna av 1155 där moderkortet inte har någon egen inbyggd grafikkrets men har stöd för GPUn i processorn?

Marcusk: Om du läser informationen som står på sidorna så står det klart och tydligt att moderkortet har integrerad grafik.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Marcusk: Om du läser informationen som står på sidorna så står det klart och tydligt att moderkortet har integrerad grafik.

Ja, och det står också samma sak på deras konsumentmoderkort som inte har en egen inbyggd grafikkrets, utan som kräver en processor med inbyggd GPU för att fungera:

http://ark.intel.com/products/63247/Intel-Desktop-Board-DZ77R...

Permalänk
Medlem

Man måste ha processorn med grafik, står klart och tydligt om man kollar på tex proshop

Men luddigt måste jag säga att det är

Synd bara att processorerna har gått ur lager i vartenda svensk butik

Jag som hade tänkt lagt beställningen idag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är inget problem med att WD Red diskarna parkerar sig automatiskt för att spara ström?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av nightx:

Man måste ha processorn med grafik, står klart och tydligt om man kollar på tex proshop

Men luddigt måste jag säga att det är

Synd bara att processorerna har gått ur lager i vartenda svensk butik

Jag som hade tänkt lagt beställningen idag

Skickades från m.sweclockers.com

Finns inte på tex någon utlänsk sida?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är inget problem med att WD Red diskarna parkerar sig automatiskt för att spara ström?

Gör de? Det är väl bara Green diskarna som gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Gör de? Det är väl bara Green diskarna som gör det?

Wdred är byggda för nas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nightx:

Wdred är byggda för nas

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis, så de borde inte spinna ner som han sa med tanke på att vissa NASar inte klarar av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nightx:

visst vi kan sitta här och bolla för och nackdelar för hw vs softraid

dom punkterna som får mig att vilja köra hwraid är

* total avlastning av resterande system
* cache-write backupen
* erkänt bättre prestanda
* hotswapping funkar bättre

sedan så vet jag ju att väldigt många förespråkar softraid idag

ZFS är gjort för att hindra korrupt data och är allmänt riktigt bra. Har du ett extra RAID-kort av samma modell liggande? om inte kan det bli dyrt/svårt att få tillbaka data om det går sönder. (har kollat igenom tråden, ursäkta om jag missat att du svarat på den frågan tidigare)

Saxat från wikipedia:

One major feature that distinguishes ZFS from other file systems is that ZFS is designed from the ground up with a focus on data integrity. That is, protect the user's data on disk against silent data corruption caused by bit rot, current spikes, bugs in disk firmware, ghost writes, and so on.
Data Integrity is a high priority in ZFS because recent research shows that none of the currently widespread file systems — such as Ext, XFS, JFS, UFS, or NTFS — nor Hardware RAID provide sufficient protection against such problems.[13][14][15][16][17] It is well known that Hardware RAID has some issues with data integrity. Initial research indicates that ZFS clearly protects data better than earlier solutions.[18]

Dold text
Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Skrivet av Jpau94:

ZFS är gjort för att hindra korrupt data och är allmänt riktigt bra. Har du ett extra RAID-kort av samma modell liggande? om inte kan det bli dyrt/svårt att få tillbaka data om det går sönder. (har kollat igenom tråden, ursäkta om jag missat att du svarat på den frågan tidigare)

Saxat från wikipedia:

One major feature that distinguishes ZFS from other file systems is that ZFS is designed from the ground up with a focus on data integrity. That is, protect the user's data on disk against silent data corruption caused by bit rot, current spikes, bugs in disk firmware, ghost writes, and so on.
Data Integrity is a high priority in ZFS because recent research shows that none of the currently widespread file systems — such as Ext, XFS, JFS, UFS, or NTFS — nor Hardware RAID provide sufficient protection against such problems.[13][14][15][16][17] It is well known that Hardware RAID has some issues with data integrity. Initial research indicates that ZFS clearly protects data better than earlier solutions.[18]

Dold text

Jag har redan sagt EXAKT detta och TS har sagt att han inte ska köra ZFS längre si så där 4-5 gånger nu.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Om ni tittar noggrannare under "Graphics Specifications" för respektive moderkort.

DZ77RE-75K : "Requires a Processor with Intel Graphics Technology Yes"

Ovanstående återfinns EJ, jag repeterar, Ovanstående återfinns EJ för S1200KP.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX