Ja hej!
Tänkte det började bli dags att installera om burken. Egentligen är den inte nå seg nu men jag var nyfiken på linux (har alltid använd windows) och det känns även lämpligt att kryptera båda systempartitionerna när jag ändå är igång. Grundidén är att jag ska ha Windows 7 som "nöjesstation" dvs till spel och sånt, och sen Ubuntu som arbetsstation.
Jag har surfat lite kring saken och läst lite guider och så. Och jag har lite frågor:
Hårddisken är drygt 450GB stor, hur bör jag dela upp partitionerna? Windows 7 hårddisken bör vara den största med ganska stor marginal, men exakt hur stor bör en Ubuntu partition vara? Hur stort utrymme kräver den? Jag är just nu inne på 300GB Windows 7 och 150GB Ubuntu. Låter det vettigt?
Sedan så har jag som sagt läst på om det här med TrueCrypt och så vitt jag fattat det, så bör jag först formatera/partitionera/installera operativsystemen. Aktivera min Windows 7 licens. Sedan kryptera båda OS med TrueCrypt. Sen när jag startar upp (dual boot) bör jag då få en lösenordsförfrågan. Blir det två lösenordsförfrågningar då?
Ja, jag tror det var allt. Allmänna tips som sagt uppskattas!