Permalänk
Medlem

Visslande ljud ifrån dator

Hej allihopa! under de senaste dagarna har min dator av någon konstig anledning börjat typ (vissla) i en väldigt ljus och låg ton. Efter dessa dagar driver det ljudet mig till vansinne och undrar vad det kan vara?

Har öppnat upp datorn vid ett flertal tillfällen för att försöka lokalisera ljudet men jag kan bannemig inte hitta var källan till ljud är. Vad tror ni att det skulle kunna vara? en av fläktarna kanske? borde jag koppla ur en fläkt i taget o se eller tror ni det är någon komponent?

Mvh Trendy

Permalänk

Blir det "visslingar" direkt du startar datorn?

Damsug alla fläktarna noga, var försiktig. Prova givetvis att koppla ur fläktarna en efter en därefter.
Om du har Radeon så ladda ner RivaTuner/kolla overdrive och justera GPU-fläkten, sätt den på 0% så lär du ju märka direkt om det slutar. Om nvidia: http://www.ehow.com/how_6851584_adjust-graphics-card-fan-spee...

Permalänk
Medlem

Nja visslingarna börjar låta kanske efter 1-2 minuter

Permalänk
Medlem

Coilwhine

Troligen så drabbas du av coilwhine och det brukar komma antingen från nätagg eller från ditt grafikkort. Vad man kan göra åt det vet jag däremot inte.

Permalänk
Skrivet av Trendy:

Nja visslingarna börjar låta kanske efter 1-2 minuter

Instämmer med Delbo, "lokalisering" av "visslande" komponent kan under drift ske genom att försiktigt trycka på div komponenter med tex ett tops el likn, oftast blir komponenten tyst vid tryck. Hittar du rätt komponent så märk upp den på lämpligt sätt, stäng ner burken, av med strömsladd etc. Ta sen vanligt kontaktlimm (leder inte spänning när det torkat) och "gjut in komponenten" med. Låt torka nåna dar, skruva ihop burken, håll tummarna och testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candycarter:

Blir det "visslingar" direkt du startar datorn?

Damsug alla fläktarna noga, var försiktig. Prova givetvis att koppla ur fläktarna en efter en därefter.
Om du har Radeon så ladda ner RivaTuner/kolla overdrive och justera GPU-fläkten, sätt den på 0% så lär du ju märka direkt om det slutar. Om nvidia: http://www.ehow.com/how_6851584_adjust-graphics-card-fan-spee...

rekomendera inte folk att använda damsugaren för att rengöra datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hede:

Så länge det inte är metallmunstycke är det väl okej?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Så länge det inte är metallmunstycke är det väl okej?

Nej, sätt din arm över ett plast munstycke eller slangen så kommer du känna och se hur håret reser sig.

Permalänk
Skrivet av hede:

Nej, sätt din arm över ett plast munstycke eller slangen så kommer du känna och se hur håret reser sig.

Instämmer, dessutom kan fläkten alstra skadlig spänning till moderkortet ala "cykeldynamo" om den varvar rejält pga suget från dammsugaren.

Permalänk

Det är antagligen Johanna som sitter i datorn och visslar.

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimbow1234:

Det är antagligen Johanna som sitter i datorn och visslar.

Där satt den!

Permalänk
Skrivet av hede:

Nehe? Jag skrev att han skulle vara försiktig, så länge man inte är efterbliven eller handikappad så är det ingen fara att damsuga för dig (..?) eller någon annan.

Rekommenderar du folk att inte köra bil heller för att det är "farligt"? Eller köra bil efter kl 19?

Permalänk
Skrivet av candycarter:

Nehe? Jag skrev att han skulle vara försiktig, så länge man inte är efterbliven eller handikappad så är det ingen fara att damsuga för dig (..?) eller någon annan.

Rekommenderar du folk att inte köra bil heller för att det är "farligt"? Eller köra bil efter kl 19?

Jag förmodar att du tror att Hede menar att man inte ska trycka in ett dammsugarmunstycke i datorn och fysiskt skada grejerna, men det är fel, för gör man det är man ju inte helt frisk, som du säger.
Det räcker att bara komma i kontakt med en krets med ett platsmunstycke för att göra skada, för att ta liknelsen om bilen, så är det som att köra bil med nitrolycerin. minsta "touch" kan skada rejält.

Off topic, ursäkta.

OT: jo ett visslande ljud kan ju komma från nån fläkt. Testa att skruva ner hastigheten på denna eventuella fläkt som orsakar ljudet, kan räcka ibland.
Annars skulle det kunna ha varit coilwhine, men det sätter igång så fort man startat datorn, har jag starkt för mig

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av candycarter:

Ta ut moroten ur rumpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candycarter:

Det är mer som att inte rekommendera någon att köra bil på is, det kan gå bra jätte länge men så råkar man köra över lite för tunn is och vipps så ligger bilen på botten.

Permalänk

En gång för alla, dammsugare och datorer är ett BIG NO NO, om man ska rengöra så gör det med tryckluft och och då helst på burk för att slippa ev. olja från filter och självfallet ska detta göras när datorn är avstängd.

Och en liten notis till er alla som pratar om att damsuga, det är nog bäst ni kollar med tjejen först så hon e ok med att ni träffar andra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av candycarter:

vet du ens varför man inte ska dammsuga datorn?

OnT: det kanske kan vara din cpu-kylare? min har en tendens att börja vissla ibland av luftdraget.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av candycarter:

Har du dammsugaren innuti datorn så är du redan inte försiktig. Det är fara även om du inte kommer åt komponenterna.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Skrivet av hede:

Ta ut moroten ur rumpen.

Hur gammal är du egentligen.

Skrivet av swesen:

Det är mer som att inte rekommendera någon att köra bil på is, det kan gå bra jätte länge men så råkar man köra över lite för tunn is och vipps så ligger bilen på botten.

Jag menar inte att man ska damsuga datorn, damsug fläktarna. Det är snarare som att säga åt ett barn att inte äta upp maten på tallriken för då äter ju barnet upp tallriken (har för lite tid för att hitta på en innovativ liknelse), därför jag säger att efterblivna personer inte ska damsuga "datorn".

Permalänk
Medlem
Skrivet av candycarter:

Hur gammal är du egentligen.

Jag är 19, frågan är hur gammal du är.. Du uppfördig inte, är otrevlig och tycks lida av ett kort temperament.

OT: Testa att stoppa varje fläkt och se villken det är som ger ut missljud, det kan även vara coilwhine villket vore mindre trevligt, om det är en fläkt så går du bara till kjel o co och köper tryckluft på burk och blåser rent burken.

Permalänk
Skrivet av hede:

Jag är 19, frågan är hur gammal du är.. Du uppfördig inte, är otrevlig och tycks lida av ett kort temperament.

OT: Testa att stoppa varje fläkt och se villken det är som ger ut missljud, det kan även vara coilwhine villket vore mindre trevligt, om det är en fläkt så går du bara till kjel o co och köper tryckluft på burk och blåser rent burken.

Det förklarar saken

Permalänk
Medlem
Skrivet av hede:

Testade faktiskt nu, och helt ärligt så rör sig inte håret

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Om det är att det högfrekventa ljudet kommer efter du har kommit in i windows och idlear men slutar efter att du startar ett program, så kan det vara att någon komponent inte klarar av C1E state. Går att stänga av i BIOS på endel moderkort.