Optimal partitionering

Permalänk
Medlem

Optimal partitionering

Jag ska försöka göra en så optimal partitionering som möjligt nu när jag köpt ny HD. Jag kör XP så NTFS är antagligen bäst. Jag ska göra en partition till XP på ca 1,5GB, en för installerade spel/program på runt 30GB och resten, ca 50GB för tankning. Kruxet är det att jag har funderat på att göra ytterligare en partition för temp/cache/cookies så jag inte fragmenterar XP partitionen så mycket. Är det värt besväret? Måste man in och hacka registerat för att dirigera om alla temp/cache mappar till den nya partitionen? Finns det nåt program som fixar det?

En annan fråga, vart är det bäst att sätta swapfilen, på den första eller sista partitionen? Jag har hört lite olika versioner på det...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tja. Min erfarenhet av partionering är att ju färre ju bättre. En för windows så man kan formatera den lite då och då när win börjar slöa ner sig. Jag skulle då rakt inte ha en egen partion för spel när du bara har 70GB. Då kommer du tvingas flytta både det ena och det andra när minnet på tankningspartitione tryter.

jag skulle rekomendera en partition för windows och en kombinerad tank-prog partition.

Varför tar du bara 1.5GB. det är XP vi snackar om det sväller som en gris och så läggs det in massa små programfiler på winpartitionen. Ta så du klarar dig. 3GB skulle jag själv ta, Då kan du swapfilen på den också

Visa signatur

||Vanligt sunt förnuft är inte särskilt vanligt ||

Permalänk
Medlem

Nej, 1,5GB har räckt förut och det borde räcka nu med. Om det sväller för mycket är det nåt som är fel så då är det bara in och rensa. Alla program lägger jag ju på program/spel partitionen så XP-partitionen är enbart för OS i princip. Sen är det bättre att ha en partition till tankning och en för spel/apps eftersom det oftast är mycket större omsättning på tankningspartitionen vilket gör att den blir mer fragmenterad.

Det jag undrar över är om det är värt att ha en egen partition för temporära internet cachen samt "Documents and Settings" mappen. Det är där allt skit läggs när man installerar saker.

Visa signatur
Permalänk

Varför lägger du inte temporära internet cachen på tanknings partitionen?

Permalänk
Medlem

gör en för windows och installerade saker, och en för temp/tankat.

Permalänk
Medlem

Re: Optimal partitionering

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oreo
Jag ska försöka göra en så optimal partitionering som möjligt nu när jag köpt ny HD. Jag kör XP så NTFS är antagligen bäst. Jag ska göra en partition till XP på ca 1,5GB, en för installerade spel/program på runt 30GB och resten, ca 50GB för tankning. Kruxet är det att jag har funderat på att göra ytterligare en partition för temp/cache/cookies så jag inte fragmenterar XP partitionen så mycket. Är det värt besväret? Måste man in och hacka registerat för att dirigera om alla temp/cache mappar till den nya partitionen? Finns det nåt program som fixar det?

En annan fråga, vart är det bäst att sätta swapfilen, på den första eller sista partitionen? Jag har hört lite olika versioner på det...

1,5 gig är för llite för xp´n klipp du till med 2,5 istället det har du nog råd me:-)

Permalänk
Medlem

Köp en till likadan HD och lägg alla program/spel på den. enklast så.

swappen lägger man alltid i samma partition som OS om man bara har en disk, Annars får armen hoppa som en tok när det ska till och swappa.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

JenzA: Ajuste, alla har ju råd med nya diskar stup i kvarten

OnT: Jag kör med en 5gigs windowspartition, ingen ide att snåla.
Jag hade en på 2gig en gång, men den blev smetfull efter ett tag. Nu har jag nästan 3 gig ledigt på den, vilket känns bra.

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Köp en till likadan HD och lägg alla program/spel på den. enklast så.

swappen lägger man alltid i samma partition som OS om man bara har en disk, Annars får armen hoppa som en tok när det ska till och swappa.

Men vilken partition är snabbast? Den innersta (längst till vänster i partitionstabellen) eller den yttre (längst till höger)? Det borde vara den längst till höger men jag har hört att det är den längst till vänster som i själva verket är längst ut på disken...

Visa signatur
Permalänk
Glömsk

Den mest finurliga lösningen är att installera windows, defragmentera och sedan sätta en fast storlek på swappfilen, så hela filen hamnar i ett stort block på disken.

Själv skulle jag definitivt lägga tempfiler på en annan disk än OS, om möjligt. Man får då en helt ren OS-partion det inte skrivs till mer än systemfiler med mera. Temporary Internet Files är väl det som kukar ur en snygg partition mest...

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.