Skypepriset högre än jag trodde [mod edit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

pris exempel från telia fast telefon MAXI

Maxi, 199 kr/mån
Ring hur mycket du vill! Du betalar varken minut- eller öppningsavgift när du ringer samtal till fasta och mobila nät i Sverige. Enda begränsningen är samtal över 300 minuter per månad till mobiler, för dem betalar du bara 29 öre/min och 69 öre i öppningsavgift. Avgift för det fasta abonnemanget tillkommer.

0 kr/min till mobiltelefoner (upp till 300 min/mån)
0 kr/min till fasta nätet
0 kr i öppningsavgift

När du väljer Maxi ingår redan de låga priserna som du annars behöver teckna tillvalen för att få.

hur lång tid tar det att förbruka 199kr med skypes priser tror ni?

och då ska vi inte ens tala om

telias, dygnet runt

Dygnet runt, 65 kr/mån
Ring till alla fasta telefoner i Sverige för 0 kr i minuten. Du får också extra lågt pris på samtal till alla mobiltelefoner i Sverige. Avgift för det fasta abonnemanget tillkommer.

69 öre/min till mobiltelefoner
0 kr/min till fasta nätet
69 öre i öppningsavgift

och är man inget fan av månadsavgift så anser jag även att telias, mini vinner över skyper

Mini, 0 kr/mån
För dig som inte ringer så mycket, men vill ringa till en lägre kostnad till mobiler. Avgift för det fasta abonnemanget tillkommer.

69 öre/min till mobiltelefoner
20 öre/min till fasta nätet
69 öre i öppningsavgift

Dessa är bara olika prisavtal man kan välja, man även måste ha ett Telia BAS abonnemang för 145:- per månad för att kunna ringa med fast telefon.
Så minsta kostnaden är 145 kr/månad, om man har prisavtal mini.

Inte värt att ha fast telefon numera, blir ofta billigare att bara ha mobil i dagsläget, enda anledningen att ha fast telefon är om man har fortfarande måste ha ADSL, inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nu vet jag inte vad det kostar normalt att ringa från en vanlig telefon till en mobiltelefon men det kostar väl en del?
Har inte haft vanligt telefonabb sen 2001 så jag har ingen aning om vad det kostar.

Skrivet av loefet:

Dessa är bara olika prisavtal man kan välja, man även måste ha ett Telia BAS abonnemang för 145:- per månad för att kunna ringa med fast telefon.
Så minsta kostnaden är 145 kr/månad, om man har prisavtal mini.

tyvär hittade jag ju själv det sen också .. kommer redigera mitt inlägg, men i allfall jag anser inte att skype är nån prisvärd ersättare nu har jag visserligen inte kollat på deras abbonemang,

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

OT: Va det bara jag som läste 7,790 kr som sjutusen sjuhundra nitto?? Fattade inte varför ingen reagerade fattade sen att det "bara" va ~8:- men det är ändå jävligt dyrt. Dock om man ska ersätta hemtelefonen med skype så brukar man väll köra deras abonnemang?

AHAHAHA!!! Det var precis så jag läste och blev jättechockad och alla skrev typ "a men, det är normalt med 2 kr per minut" och blev totalförvirrad tills jag läste din post.

Använd kommatecken människa, vi är i Sverige. Speciellt när du skriver med tre decimaler för det du faktiskt skrev var sjutusenåttahundra kronor.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

Använd kommatecken människa, vi är i Sverige. Speciellt när du skriver med tre decimaler för det du faktiskt skrev var sjutusenåttahundra kronor.

Eh, det är kommatecken han använt.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Skrivet av KeVVa:

Hej swec!

Tankade på mitt skype konto och tänkt köra som typ hemtelefon. Skype påstår att det ska kosta från 18 öre/min.
Provade nyss att ringa ett kort! samtal på 2 minuter och 52 sekunder. Det gick på 7.790kr!!!

Jag är medveten om att uppkopplingsavgiften är på en krona, men att minut kostnaden skulle vara 2.297kr/min stod det inget om!
Jag förväntade mig att det skulle kosta några ören i minuten, inte kronor i minuten.

Är det någon annan som provat skype? Är alla priser så här sjukt jävla höga?

Datum, tid Artikel Typ Pris/minut Längd Belopp* 11-20 19:12 +4670643**** , Sweden - Mobile Telia Samtal 2,297 kr 02:52 7,790 kr

Kommer nog inte köpa nå mer skype krediter efter det här. Dem har tyvärr sabbat sig för min del!

Skrivet av kode:

Eh, det är kommatecken han använt.

Nej, det är en punkt. Titta på det jag markerade med fet text.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem

Varför inte bara använda mobilen?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Rekordmedlem

Men tar man abonemang på Skype kostar det 63,24 kr/månad för obegränsad telefoni till fasta näten i europa, eller 321kr om man också vill ha med alla europesika mobiler. Så ringer man mycket så blir prisbilden annorlunda, alla operatörer har olika saker de är bra på, men inte är Skype särskilt dyra om man ser på abonemang.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

ska du ringa till mobil eller landlinje, så är det freecall som gäller. är det pc till pc är skype bättre....

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Skrivet av Dallebull:

Skaffa Comhem
Ip Hemtelefoni, för 98:-/mån får du 29:- o ringa för, ringer gratis inom sverige, 0.69 till mobiler o 0.99:-/öppningsavgift.
Ringer man mycket mobil finns "Mobil" för 118:- mån, samma taxa förutom att det är 0.19:-/min till mobiler.

Det ryktas om men app snart som man skall kunna ringa till dessa priset från sin smartphone via wifi. Smidigt med hemnummret i fickan hos polarna
(fick denna info från kundtjänst när jag ringde in)

Det här lät ju som det MINST förmånliga av alla operatörer...

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se