Skypepriset högre än jag trodde [mod edit]

Permalänk
Medlem

Skypepriset högre än jag trodde [mod edit]

Hej swec!

Tankade på mitt skype konto och tänkt köra som typ hemtelefon. Skype påstår att det ska kosta från 18 öre/min.
Provade nyss att ringa ett kort! samtal på 2 minuter och 52 sekunder. Det gick på 7.790kr!!!

Jag är medveten om att uppkopplingsavgiften är på en krona, men att minut kostnaden skulle vara 2.297kr/min stod det inget om!
Jag förväntade mig att det skulle kosta några ören i minuten, inte kronor i minuten.

Är det någon annan som provat skype? Är alla priser så här sjukt jävla höga?

Datum, tid Artikel Typ Pris/minut Längd Belopp* 11-20 19:12 +4670643**** , Sweden - Mobile Telia Samtal 2,297 kr 02:52 7,790 kr

Kommer nog inte köpa nå mer skype krediter efter det här. Dem har tyvärr sabbat sig för min del!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av KeVVa:

Hej swec!

Tankade på mitt skype konto och tänkt köra som typ hemtelefon. Skype påstår att det ska kosta från 18 öre/min.
Provade nyss att ringa ett kort! samtal på 2 minuter och 52 sekunder. Det gick på 7.790kr!!!

Jag är medveten om att uppkopplingsavgiften är på en krona, men att minut kostnaden skulle vara 2.297kr/min stod det inget om!
Jag förväntade mig att det skulle kosta några ören i minuten, inte kronor i minuten.

Är det någon annan som provat skype? Är alla priser så här sjukt jävla höga?

Datum, tid Artikel Typ Pris/minut Längd Belopp* 11-20 19:12 +4670643**** , Sweden - Mobile Telia Samtal 2,297 kr 02:52 7,790 kr

Kommer nog inte köpa nå mer skype krediter efter det här. Dem har tyvärr sabbat sig för min del!

Till att börja med står det från 18,3öre/minut (Notera nyckelordet)
Strax under står det 21öre/minut (med moms) Sedan befinner du dig i Europa så då läggs det på 15% moms på samtliga kostnader.

Glöm inte växlingskostnader mellan valutorna som tillkommer.

Sedan är minutkostnaden listad här:
http://www.skype.com/intl/sv/prices/payg-rates?currency=SEK#v...

Ha en fortsatt trevlig Kväll!

Edit:
Det jag tippar på att du gjorde var att du ringde till en mobiltelefon i det svenska nätet.
Minutkostnad: 2,64kr/minut

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Hej swec!

Tankade på mitt skype konto och tänkt köra som typ hemtelefon. Skype påstår att det ska kosta från 18 öre/min.
Provade nyss att ringa ett kort! samtal på 2 minuter och 52 sekunder. Det gick på 7.790kr!!!

Jag är medveten om att uppkopplingsavgiften är på en krona, men att minut kostnaden skulle vara 2.297kr/min stod det inget om!
Jag förväntade mig att det skulle kosta några ören i minuten, inte kronor i minuten.

Är det någon annan som provat skype? Är alla priser så här sjukt jävla höga?

Datum, tid Artikel Typ Pris/minut Längd Belopp* 11-20 19:12 +4670643**** , Sweden - Mobile Telia Samtal 2,297 kr 02:52 7,790 kr

Kommer nog inte köpa nå mer skype krediter efter det här. Dem har tyvärr sabbat sig för min del!

Saxxat direkt från Skypes sida.

Sverige 18,3 öre - 21 öre
Sverige - Delad kostnad 28,4 öre - 32,7 öre
Sverige - Mobil 2,30 kr - 2,64 kr
Sverige - Mobil - Telia 2,30 kr - 2,64 kr

Sverige - Stockholm 18,3 öre - 21 öre

Edit: exkl. moms - inklusive moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Till att börja med står det från 18,3öre/minut (Notera nyckelordet)
Strax under står det 21öre/minut (med moms) Sedan befinner du dig i Europa så då läggs det på 15% moms på samtliga kostnader.

Glöm inte växlingskostnader mellan valutorna som tillkommer.

Sedan är minutkostnaden listad här:
http://www.skype.com/intl/sv/prices/payg-rates?currency=SEK#v...

Ha en fortsatt trevlig Kväll!

Edit:
Det jag tippar på att du gjorde var att du ringde till en mobiltelefon i det svenska nätet.
Minutkostnad: 2,64kr/minut

oh, såg inte det där. kom endast in på öppningsavgift!
Sjukt besviken på skype, trodde det hade potential som hemma telefon och inte som skit eller endast online telefoni

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Billigt vart det ju inte! Helt sjukt dyrt!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Rekordmedlem

Var det nån överrasknig ? Prislistan säger så här:
Sverige 18,3 öre 21 öre
Sverige - Delad kostnad 28,4 öre 32,7 öre
Sverige - Mobil 2,30 kr 2,64 kr
Sverige - Mobil - Telia 2,30 kr 2,64 kr
Sverige - Stockholm 18,3 öre 21 öre

http://www.skype.com/intl/sv/prices/payg-rates/#listing-S
2,64kr Minuten inkl moms om du kör utan abonnemang, det är väl iofs ett normalt pris om du inte har abb, köper du ett mobilkontantkort kostar det kring 2kr minuten till andra mobilnät och skype har väl dessutom "obegränad" tid på din laddning, så de tar väl lite extra för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av KeVVa:

oh, såg inte det där. kom endast in på öppningsavgift!
Sjukt besviken på skype, trodde det hade potential som hemma telefon och inte som skit eller endast online telefoni

Det är lite synd. Håller med om att det hade varit smidigt

Tur att du inte ringde till GB, upp till 23kr/minut i kostnad.

Skrivet av jetten:

Glöm inte att du måste räkna med momsen som står i högra kolumnen.
Dvs 2,64kr.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

En decimal för mycket?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Trodde skype var billigt... scam

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Skype är billigt om man ringer till traditionella telefoner. Annars håller jag med om att det är dyrt att ringa till mobiltelefoner

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Du borde ha letat upp samtliga prisuppgifter och inte bara kollat på närmaste annons "från 18öre/min" och blint tro att detta gäller på allt. Det tog inte många klick för mig att hitta priserna så jag köper inte att de på något sätt skulle vara gömda. Jag hoppas för din del att du inte gör samma när du jämför vanliga abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Du borde ha letat upp samtliga prisuppgifter och inte bara kollat på närmaste annons "från 18öre/min" och blint tro att detta gäller på allt. Det tog inte många klick för mig att hitta priserna så jag köper inte att de på något sätt skulle vara gömda. Jag hoppas för din del att du inte gör samma när du jämför vanliga abonnemang.

Priset spelade ingen roll, tanken var bara att jag skulle kunna ringa då mitt kontant kort är slut ifall det skulle hända något. Hade det kostat 60öre/min så hade det inte varit så farligt, men 2+kr/min är ju inte ens rimligt!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Priset spelade ingen roll, tanken var bara att jag skulle kunna ringa då mitt kontant kort är slut ifall det skulle hända något. Hade det kostat 60öre/min så hade det inte varit så farligt, men 2+kr/min är ju inte ens rimligt!

Så du tyckte att priset spelar ingen roll, skippade att kolla priser och nu klagar du på priset? Har jag uppfattat dig rätt? 2kr/min för samtal till mobil är dyrt men knappast orimligt. Bland annat tar Telia 1,99kr/min för samtal med deras Refill Bas (Prislista).

Du ser inte att problemet i detta fall kan vara väldigt självvållat?

Permalänk
Medlem

Syftet med skype är inte att ersätta mobiltelefoner utan att ersätta vanliga telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Syftet med skype är inte att ersätta mobiltelefoner utan att ersätta vanliga telefoner.

fattar inte hur man tänker när "ersätta vanliga telefoner" och sen är det svindyrt att ringa till mobiltelefoner? ringer man aldrig till mobiltelefoner från en hemtelefon är det så ni/dom tänker? såg visserligen nu i efterhand att alla priser här under blir + 145kr i en basavgift varje månad!

pris exempel från telia fast telefon MAXI

Maxi, 199 kr/mån
Ring hur mycket du vill! Du betalar varken minut- eller öppningsavgift när du ringer samtal till fasta och mobila nät i Sverige. Enda begränsningen är samtal över 300 minuter per månad till mobiler, för dem betalar du bara 29 öre/min och 69 öre i öppningsavgift. Avgift för det fasta abonnemanget tillkommer.

0 kr/min till mobiltelefoner (upp till 300 min/mån)
0 kr/min till fasta nätet
0 kr i öppningsavgift

När du väljer Maxi ingår redan de låga priserna som du annars behöver teckna tillvalen för att få.

hur lång tid tar det att förbruka 199kr med skypes priser tror ni?

och då ska vi inte ens tala om

telias, dygnet runt

Dygnet runt, 65 kr/mån
Ring till alla fasta telefoner i Sverige för 0 kr i minuten. Du får också extra lågt pris på samtal till alla mobiltelefoner i Sverige. Avgift för det fasta abonnemanget tillkommer.

69 öre/min till mobiltelefoner
0 kr/min till fasta nätet
69 öre i öppningsavgift

och är man inget fan av månadsavgift så anser jag även att telias, mini vinner över skyper

Mini, 0 kr/mån
För dig som inte ringer så mycket, men vill ringa till en lägre kostnad till mobiler. Avgift för det fasta abonnemanget tillkommer.

69 öre/min till mobiltelefoner
20 öre/min till fasta nätet
69 öre i öppningsavgift

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Priset spelade ingen roll, tanken var bara att jag skulle kunna ringa då mitt kontant kort är slut ifall det skulle hända något. Hade det kostat 60öre/min så hade det inte varit så farligt, men 2+kr/min är ju inte ens rimligt!

Så din mellanskillnad på 1.40:- i minuten ifall du skulle råka ut för något är orimligt? Bra prioritering där kompis!

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

shit vilket skämt... snart finns det väl bara mobiler kvar

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad det kostar normalt att ringa från en vanlig telefon till en mobiltelefon men det kostar väl en del?
Har inte haft vanligt telefonabb sen 2001 så jag har ingen aning om vad det kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

fattar inte hur man tänker när "ersätta vanliga telefoner" och sen är det svindyrt att ringa till mobiltelefoner? ringer man aldrig till mobiltelefoner från en hemtelefon är det så ni/dom tänker?

hur lång tid tar det att förbruka 199kr med skypes priser tror ni?

Skulle flera månader för mig att förbruka 199kr med skypes priser.
Har ringt i 6 timmar sen jag köpte min telefon 2008
Mottagna: 13h.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Förstår ändå inte vad man ska med hemtelefon till, det är väl bara att använda Skype i en smartphone eller något om du behöver ringa utomlands eller dylikt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KeVVa:

oh, såg inte det där. kom endast in på öppningsavgift!
Sjukt besviken på skype, trodde det hade potential som hemma telefon och inte som skit eller endast online telefoni

gör om, gör rätt

Permalänk

Kör Phonzo.se istället, 29kr/mån, 400 fria minuter till fasta nätet och aldrig någon uppkopplingsavgift... Har kört dom nu i flera år utan stora problem... kvartalsfaktura på 130kr totalt värmer...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Förstår ändå inte vad man ska med hemtelefon till, det är väl bara att använda Skype i en smartphone eller något om du behöver ringa utomlands eller dylikt.

Du får inte använda voip i de flesta telefoner då dem inte tjänar något på det, om man däremot har typ Data Max för 399:- i månaden så brukar det ingå voip (skype) och då får man ringa via Internet i telefonen.

OT: Va det bara jag som läste 7,790 kr som sjutusen sjuhundra nitto?? Fattade inte varför ingen reagerade fattade sen att det "bara" va ~8:- men det är ändå jävligt dyrt. Dock om man ska ersätta hemtelefonen med skype så brukar man väll köra deras abonnemang?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Extremaz:

OT: Va det bara jag som läste 7,790 kr som sjutusen sjuhundra nitto?? Fattade inte varför ingen reagerade fattade sen att det "bara" va ~8:- men det är ändå jävligt dyrt. Dock om man ska ersätta hemtelefonen med skype så brukar man väll köra deras abonnemang?

Du läste det korrekt. Det som står skrivet i OP är att samtalet kostade strax under 8000 SEK eftersom att TS använder sig av fel tecken.

I Sverige (Europa?) gäller punkter som tusental. 7.7 är alltså 7700.

7,7 är däremot precis 7,7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Förstår ändå inte vad man ska med hemtelefon till, det är väl bara att använda Skype i en smartphone eller något om du behöver ringa utomlands eller dylikt.

Det finns ett fåtal specialfall när en tjänst kräver att man ringer från en fast telefon vars abonnemang man själv äger. Extremt sällan, kan inte ens komma ihåg vad det handlade om, men några gånger har det inträffat...

Tillägg: och det kommer ju försvinna med tiden förstås, finns ju e-leg och andra lösningar...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Bästa telebolag via internet http://www.voipdiscount.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Hej swec!

Tankade på mitt skype konto och tänkt köra som typ hemtelefon. Skype påstår att det ska kosta från 18 öre/min.
Provade nyss att ringa ett kort! samtal på 2 minuter och 52 sekunder. Det gick på 7.790kr!!!

Jag är medveten om att uppkopplingsavgiften är på en krona, men att minut kostnaden skulle vara 2.297kr/min stod det inget om!
Jag förväntade mig att det skulle kosta några ören i minuten, inte kronor i minuten.

Är det någon annan som provat skype? Är alla priser så här sjukt jävla höga?

Datum, tid Artikel Typ Pris/minut Längd Belopp* 11-20 19:12 +4670643**** , Sweden - Mobile Telia Samtal 2,297 kr 02:52 7,790 kr

Kommer nog inte köpa nå mer skype krediter efter det här. Dem har tyvärr sabbat sig för min del!

Sjutusensjuhundranittio ?

Permalänk
Medlem

Japp, det är dyrt att ringa mobiltelefoner från hemtelefon och Skype som ersättare är inte värst billigt verkar det som.

Jag ringer alltid mobil till mobil istället. För 69kr/månaden med Comviq Kontant (haft samma sim-kort sen 97, bara byter prisplan, finfint), prisplan Smart, så ligger det på 19 öre/minut till alla nät. Det är inte varje månad jag ens ringer upp de 69 kr, så jag bygger upp en buffer, tills jag åker till Stockholm eller nåt där man kan betala biljetter med sms, så det tar lite på saldot

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX