Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Skulle vilja ha tips på minnen till denna, många tillverkare skriver inte hur många volt dom går på. hittat på webhallen en sticka på 4 gigabyte men jag skulle klara mig bra på kanske 2gb eller dualchannel 1x1 gb finns det med 1.35 volt?

Dem brukar ofta heta DDR3L om det är low voltage, på dustin är alla märkta så iaf.

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Skulle vilja ha tips på minnen till denna, många tillverkare skriver inte hur många volt dom går på. hittat på webhallen en sticka på 4 gigabyte men jag skulle klara mig bra på kanske 2gb eller dualchannel 1x1 gb finns det med 1.35 volt?

Jag skulle ta minst 4 gb. Det är ändå så pass billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel86:

Dem brukar ofta heta DDR3L om det är low voltage, på dustin är alla märkta så iaf.

får kolla efter den märkningen, tack.

Skrivet av rosapennan:

Jag skulle ta minst 4 gb. Det är ändå så pass billigt.

får bättre prestanda, speciellt på gpu biten om jag kör dualchannel och att punga ut lite över 800 spänn på 8gb ram som jag troligtvis aldrig kommer använda enbart för dualchannel känns mkt. tycker inte 800kr för 8 gig är speciellt billigt, speciellt inte när jag köpte 16gb till min stationära för 650kr. sen att jag inte kommer nyttja stora delar av minnet gör det ännu mindre värt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Min Baytrail har snurrat på utan problem i 3 dagar. Installerade en SSD, 4 GB 1.35 Kingston minne samt bytte wifi kortet till et ac.
Flyttade över den till v-rummet hade bild kikade på filmer. Bytte HDMI kabel då den tidigare glappade. Nu får jag ingen signal vid uppstart. Inte rört datorn och helt plötsligt funkar den inte. Powerlampan lyser, fläkten snurrar. Den blinkar till gult på den andra lampan vid uppstart sen lyser den så fint vitt.
Har fått tips om att ta ut och in minnet samt flytta slot, men borde jag inte få bild även om minnet var trasigt. Hur är detta möjligt?
Jag har varit enormt försiktig vid installation använt band etc.
Skall jag prova att reseta bios sen skicka in det via sticka, kan det vara boven?

Permalänk
Inaktiv

testa med att byta tillbaka till den "glappande" kabeln om det fungerade med den.

Permalänk
Medlem

Nope kunde jag skrivit att jag redan gjort iofs...

Permalänk
Medlem

Intel NUC (D54250WYK) vs Intel NUC 2.5" drive support (D54250WYKH) Är NUC med 2.5" drive support en låda som man har i en MSATA SSD men att man får plats med en extra 2.5" SSD/mekanisk disk eller antingen MSATA SSD eller 2.5"?

Hur är fläktljudet om man enbart ska ha den som HTPC?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pincett:

Intel NUC (D54250WYK) vs Intel NUC 2.5" drive support (D54250WYKH) Är NUC med 2.5" drive support en låda som man har i en MSATA SSD men att man får plats med en extra 2.5" SSD/mekanisk disk eller antingen MSATA SSD eller 2.5"?

Hur är fläktljudet om man enbart ska ha den som HTPC?

Ja du kan ha både mSATA och vanlig 2,5 disk. Fag får anstränga mig att höra fläkten på mer än 50 cm avstånd efter hård drift men då har jag inte modellen med 2,5 disk. En sån disk utöver mSATA tillför ju mer värme.

Permalänk
Medlem

INTEL NUC I5 4250U - IR & Plex(PHT)

Hejsan!

Jag sitter med INTEL NUC I5 4250U. Får inte IR att starta datorn som aktivitet.
Har windows 8.1 & Logitech Harmony Smart(inte så smart i detta fallet).
Med tanke på att det är en Harmony så är det säkert samma profil som du använder(om du fått den att starta:).

Kommer köra PLEX (PHT) som media spelare.

Extremt tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Ett problem som någon kanske kan lösa. Jag bytte ut wifi-kortet i baytrailen mot ett 7260 AC. Har fått igång det en gång men sen hände något med OP och det krävdes en ny installation. Får inte wifin att lira, BT på kortet funkar kanon. Har installerat/avinstallerat drivarna en massa gånger utan resultat. Kan det vara att det inte passar 100% till Baytrails moderkort? Har testat att ta ut det och sätta in det ett antal gånger. Det verkar också stå som unknown device...
Jag har senaste Vers av Bios och Win 8.1 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinken74:

Ett problem som någon kanske kan lösa. Jag bytte ut wifi-kortet i baytrailen mot ett 7260 AC. Har fått igång det en gång men sen hände något med OP och det krävdes en ny installation. Får inte wifin att lira, BT på kortet funkar kanon. Har installerat/avinstallerat drivarna en massa gånger utan resultat. Kan det vara att det inte passar 100% till Baytrails moderkort?
Jag har senaste Vers av Bios och Win 8.1 PRO

Hade också problem med det kortet ett tag.
Jag kör iofs inte med AC på det men 5ghz fungerade inte.
Men vips så dök det upp nya drivrutiner via WU och sedan dess så funkar det perfekt.

Permalänk
Medlem

Edit: Uknown device var ASPi;n så wifi-kortet syns inte under device manager. Det gör som sagt blåtandsdelen som är samma kort...

Permalänk
Skrivet av Bagera82:

Hejsan!

Jag sitter med INTEL NUC I5 4250U. Får inte IR att starta datorn som aktivitet.
Har windows 8.1 & Logitech Harmony Smart(inte så smart i detta fallet).
Med tanke på att det är en Harmony så är det säkert samma profil som du använder(om du fått den att starta:).

Kommer köra PLEX (PHT) som media spelare.

Extremt tacksam för hjälp!

Jag har donat litegrann med dedär på min One men inte gått in på djupet vad som egentligen styr vad o inte fått igång knapparna riktigt som jag vill.
Men jag har iaf lagt in tre enheter.
Media Center PC > Intel > d54250wyk
Media Center PC > Microsoft > Windows Media Center SE
Media Center PC > Microsoft > XBMC
Sen har jag gjort en profil med dessa i, vilken som egentligen gör vad har jag inte luskat ut än men ska ta mig tid någon dag att konfigurera knappar osv.

Detta hjälper förhoppningsvis en bit på vägen iaf.

Permalänk
Medlem

Varför har jag inte gjort detta tidigare?
Jag har förvisso kört MythTV i cirka 10 år, och är nöjd... men som uppspelare är XBMC faktiskt betydligt mycket trevligare.

54250H + Win8.1 + XBMC + LM649T + VSX-923k + Harmony 895 allt liksom bara funkar.
Och idag har jag 2x50 WS2801 RGB-led att hämta på posten. Vi vet vart det är på väg va?

Permalänk
Medlem

Det ska alltså gå att starta upp den från helt avstängt läge via IR? Jag införskaffade mig nämligen en Rii Mini i25a för just detta ändamålet, då någon rekommenderat denna fjärr tidigare i tråden. Jag antog också att MCE var förpogrammerade standardsignaler på "IR-knapparna", då detta är just en HTPC kontroll. Jag tror dock såhär i efterhand att så icke var fallet, för jag får inte NUC:n att göra någonting via dessa knapparna.
Det som återstår att prova är då att programmera, eller "lära" kontrollen, de korrekta IR signalerna. Men då jag införskaffade denna kontroll just för att jag inte hade någon annan så kan jag ju inte göra det...

Jag hittar inte heller någon vidare information om denna kontroll, och om det finns några alternativa sätt att programmera den på. Men det kanske finns någon här som har lite bättre koll eller som har någon god idé?
Att köpa en till kontroll känns ju inte direkt optimalt, men jag har ju ingen i min närhet som sitter och trycker på någon, så det kanske är det enda alternativet?

Permalänk
Medlem

Jag har en rätt enkel fråga (för den som är insatt).
Vilken är att föredra och varför?
https://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=774863&sku=798013&sku=...

Tacksam för snabba svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kimm:

Jag har en rätt enkel fråga (för den som är insatt).
Vilken är att föredra och varför?
https://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=774863&sku=798013&sku=...

Tacksam för snabba svar!

Intel NUC D34010WYK är ju Haswell vilket medför bättre grafikhantering och avsaknad av 23Hz buggen vid videouppspelning.
I mina ögon är bara det, värt de extra hundralapparna. Lägre energiförbrukning och därmed mindre värme är ju bara ett plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Intel NUC D34010WYK är ju Haswell vilket medför bättre grafikhantering och avsaknad av 23Hz buggen vid videouppspelning.
I mina ögon är bara det, värt de extra hundralapparna. Lägre energiförbrukning och därmed mindre värme är ju bara ett plus.

Tack för snabbt svar! Jag hann att beställa innan jag såg ditt svar men det blev en Haswell då jag fick reda på att haswell är en generation nyare än den andra.

Blev följande setup:
Intel NUC D34010WYK - Core i3-4010U, DDR3 SO-DIMM, HD4400, 2x mini-PCIe
SSD: Samsung SSD 840 MSATA 120GB - Basic KIT, 540/410MB/s read/write, Samsung MEX con
Minnen: Kingston DDR3 HyperX SO-DIMM 1600MHz 8GB - CL9, 1.5V, 2 x 4GB, 204pin, HyperX Plug and Play

Ska väl funka?

Mvh Kimm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimm:

Tack för snabbt svar! Jag hann att beställa innan jag såg ditt svar men det blev en Haswell då jag fick reda på att haswell är en generation nyare än den andra.

Blev följande setup:
Intel NUC D34010WYK - Core i3-4010U, DDR3 SO-DIMM, HD4400, 2x mini-PCIe
SSD: Samsung SSD 840 MSATA 120GB - Basic KIT, 540/410MB/s read/write, Samsung MEX con
Minnen: Kingston DDR3 HyperX SO-DIMM 1600MHz 8GB - CL9, 1.5V, 2 x 4GB, 204pin, HyperX Plug and Play

Ska väl funka?

Mvh Kimm

minnena fungerar inte måste vara 1.35 volts minnen som brukar heta DDR3L

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimm:

Tack för snabbt svar! Jag hann att beställa innan jag såg ditt svar men det blev en Haswell då jag fick reda på att haswell är en generation nyare än den andra.

Blev följande setup:
Intel NUC D34010WYK - Core i3-4010U, DDR3 SO-DIMM, HD4400, 2x mini-PCIe
SSD: Samsung SSD 840 MSATA 120GB - Basic KIT, 540/410MB/s read/write, Samsung MEX con
Minnen: Kingston DDR3 HyperX SO-DIMM 1600MHz 8GB - CL9, 1.5V, 2 x 4GB, 204pin, HyperX Plug and Play

Ska väl funka?

Mvh Kimm

Haswell NUC kräver 1.35V minne så det kommer tyvärr inte fungera med dessa minnen.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Haswell NUC kräver 1.35V minne så det kommer tyvärr inte fungera med dessa minnen.

Crap! Klantigt av mig! Kan någon tipsa om några minnen 2x4GB som är bra för NUC?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kimm:

Crap! Klantigt av mig! Kan någon tipsa om några minnen 2x4GB som är bra för NUC?

https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752044 borde ju fungera för dig. har inte testat dessa själv.

Permalänk
Medlem

I Sweclockers nyhetsmail fanns det ett Sweclockers-exklusivt erbjudande från DustinHome. D34010WYKH2 för 1890kr.

http://www.dustinhome.se/product/5010783837/intel-nuc-i3-4010...

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1nja:

Det ska alltså gå att starta upp den från helt avstängt läge via IR? Jag införskaffade mig nämligen en Rii Mini i25a för just detta ändamålet, då någon rekommenderat denna fjärr tidigare i tråden. Jag antog också att MCE var förpogrammerade standardsignaler på "IR-knapparna", då detta är just en HTPC kontroll. Jag tror dock såhär i efterhand att så icke var fallet, för jag får inte NUC:n att göra någonting via dessa knapparna.
Det som återstår att prova är då att programmera, eller "lära" kontrollen, de korrekta IR signalerna. Men då jag införskaffade denna kontroll just för att jag inte hade någon annan så kan jag ju inte göra det...

Jag hittar inte heller någon vidare information om denna kontroll, och om det finns några alternativa sätt att programmera den på. Men det kanske finns någon här som har lite bättre koll eller som har någon god idé?
Att köpa en till kontroll känns ju inte direkt optimalt, men jag har ju ingen i min närhet som sitter och trycker på någon, så det kanske är det enda alternativet?

Det är någon bugg i nucen som kan göra att ir mottagaren inte startar upp som den ska, kommer inte ihåg om detta gäller oavsett os (verkar som lösningen är för linux / opeelec) .
Jag kör openelec och fann att detta löste mitt problem (mitt problem var att fjärren inte funkade alls)

Citat:

For those of you who want to use your internal infrared reciever with Linux and OpenELEC do the following in SSH as a workaround until this is fixed by Intel.

-- do these commands
cd
cd .config
nano autostart.sh

-- enter the following
#!/bin/sh
modprobe -r nuvoton-cir
echo "auto" > "/sys/bus/acpi/devices/NTN0530:00/physical_node/resources"
modprobe nuvoton-cir
-- press ctrl+x and then Y

-- do these commands
chmod 755 autostart.sh
reboot

Your done.

This should load the driver correctly. To check if it works write "irw" in the command prompt and start pressing your remote to see if it recieves any signals.

Tested on Intel Nuc D54250WYK with OpenELEC 3.2.4.

All credit goes to Imyllari who actually solved the issue.

Good luck!

https://communities.intel.com/message/216302

Dock så kan jag ej starta nucen med min fjärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Lyckades uppdatera BIOS till senaste, lyckades hitta OpenElec installationsfilen på ett USB minne men när jag valde att köra den så hängde sig allt och bilden bara fryser.

Skulle testa lite olika varianter av boot i BIOS och lyckades välja UEFI boot till legacy mode så nu får jag ingen HDMI signal, så nu har jag en "död" NUC.
Den startar som den ska men har ingen bild...

Kanske du redan löst problemet...

Men försök med att resetta Bios.

-Koppla bort nätagg och skruva bort locket på NUC
-Flytta den gula jumpersen ett steg. Koppla på spänningen, starta, tryck F7. Stäng av.
-Koppla bort nätagg, flytta tillbaka jumpersen, koppla på nätagg, starta och tryck F2.
-Simsalabim. Skruva ihop lådan

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Är det någon som testat D54250WYKH/D34010WYKH med enbart en 2.5"-disk? Har en 2,5" SSD liggandes och slipper gärna lägga extra pengar på en mSATA om jag inte måste.

Permalänk
Skrivet av Beamy:

D34010WYKH med en 2.5"-disk?

Jag kör detta och det fungerar fint. Då kan man använda mSATA porten till annat

Visa signatur

joråsåatte

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoardBum:

Det är någon bugg i nucen som kan göra att ir mottagaren inte startar upp som den ska, kommer inte ihåg om detta gäller oavsett os (verkar som lösningen är för linux / opeelec) .

Min startar via remot oavsett vilket powerstate den är i (Win 8.1, D54250WYKH)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kloroform:

Jag kör detta och det fungerar fint. Då kan man använda mSATA porten till annat

Tack för snabbt svar!

Är så otroligt sugen på att köpa en D34010WYKH nu när den kostar 1890:- (+ 4GB minne för ~350:-). Får suga på det en liten stund till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Tack för snabbt svar!

Är så otroligt sugen på att köpa en D34010WYKH nu när den kostar 1890:- (+ 4GB minne för ~350:-). Får suga på det en liten stund till.

Vart?

Väntat länge på 2820 men börjar ge upp nu.

/R