3D förstörde min bioupplevelse

Permalänk
Medlem

Jag har bara sett en film i 3D, Promethius, och jag kan inte säga att jag upplevde att bilder var varken mörk eller suddig. Nu har jag visserligen inte sett just promethius i 2D så att jag kan jämföra rakt av, men jag upplevde inte att det, av DEN anledningen skulle vara sämre.
Vad jag däremot reagerade på var när de visade trailers för andra filmer var att de var alldeles "för 3D". Man har tagit i/överdrivit själva 3D-grejen så att det blir för mycket helt enkelt och då tycker jag bara att det förstör. Promethius, däremot, upplevde jag som mer sansad. Jag kan inte säga att jag tyckte att 3D biddrog till något, men inte heller att det förstörde, men om man vrider på 3D-effekten som i de trailers jag såg så slipper jag gärna 3D och kommer därför att välja att se filmer i 2D i första hand, för att inte riskera något.
Jag har inte sett nån film i 48FPS ännu, men har svårt att se någon anledning till det. Jag tror snarare att det sänker upplevelsen och att det kommer att bli "för mjukt" för att se realistiskt ut. Det ser ju tex helt koko ut när man filmar i 60FPS och sedan spelar upp det i samma hastighet. Film är inte samma sak som FPS-spel, där man inte har rörelseoskärpan och därför måste ha högre FPS för att det ska upplevas som mjukt.

Permalänk
Medlem

Jag upplevde inte att filmen var mörk här i Norrköping iallafall. Däremot var det något med 3Dn och HFR som gjorde att det hela tiden kändes som att man var på plats i en studio istället för ett "riktigt" landskap. Lite som en dokumentärfilm som någon nämnde. Jag fick hela tiden känslan av vart rekvisitan slutade och vart greenscreenen började något som inte upplevs i 2D (prövade att blunda med ett öga ibland).

På tal om mörk film. Jag såg Avatar 3D i Katrineholm på någon biosalong som använde AKTIVA glasögon (sånna med batterier). Där var det betydligt mörkare än SFs passiva varianter som jag tycker är näst intill genomskinliga.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Är jag den enda personen som inte har något emot The Hobbit i varken 3D eller HFR?

FÖRUTOM ATT DET BLIR SÅ JÄVLA MÖRKT, KAN DE GÖRA NÅGOT ÅT DET TACK, SUCK.

Nu känns det bättre

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Såg den i 3D och HFR ikväll och är hur nöjd som helst, sett flera filmer i 3D nu och har inga som helst problem med vare sig glasögon, text, mörker eller att det skulle vara suddigt.
Dock är det ju ganska välkänt att många faktiskt får ont i huvudet eller överanstränger ögonen vid 3D, med det är inget jag drabbas av iaf.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Har inte sett The Hobbit än, men att döma av de moderna 3D-filmer som jag sett så lider de främst av samma sjuka som de tidigare generationerna 3D har lidit utav och som filmer med avancerad datorteknik led av i början (och till viss del gör än idag), nämligen att 3Dn blir filmens fokus. Effekterna överdrivs och i stället för att bli "en extra krydda" i filmen så blir det en helt ny och väldigt distinkt smak som förstör helheten.
Sedan har jag, precis som många andra, problem med att jag får huvudvärk av skiten, men det är ett problem med tekniken i sig, snarare än filmskaparnas fel.

Troligtvis lär jag ge The Hobbit en chans nu i mellandagarna, men om problemen ovan visar sig kvarstå, då är det slut på biobesöken för min del tills den dag då jag kan se rullarna i 2D med full kvalitet (och helst utan undertexter, men det kan man ju bara drömma om ).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Jag har inte sett The Hobbit ännu men planerar att göra det, självklart blir det 3D versionen för att jag är nyfiken på vad det är för 3D-effekter och hur de implementerade dessa. De filmer innan jag har sett i 3d såsom Avatar, så tyckte jag att 3Deffekternas nackdelar tog ut fördelarna.
Alltså inget snack om att dagens 3D genererar de problem som folk i tråden nämner.

Angående störande så är den där förbaskade undertexten extremt störande och jag har svårt att förstå hur någon riktigt kan njuta av en film och ha en undertext? Där undertexten skymmer en stor del av bilden och dessutom inte ovanligtvis är kasst synkad, förutom dålig översatt. -Även om man gör allt man kan för att mentalt övertala sig att undertexten inte finns på bilden, så är det extremt störande när en text kommer fram innan "något visst" inträffar.
Nu finns det dock seriösa biosalongen som visar film utan undertexter för oss filmälskare.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Soulnut:

Jag upplevde inte att filmen var mörk här i Norrköping iallafall.

Nej, jag har som sagt inte heller irriterat mig på att det skulle vara för mörkt.

Skrivet av Crazy Ferret:

Har inte sett The Hobbit än, men att döma av de moderna 3D-filmer som jag sett så lider de främst av samma sjuka som de tidigare generationerna 3D har lidit utav och som filmer med avancerad datorteknik led av i början (och till viss del gör än idag), nämligen att 3Dn blir filmens fokus. Effekterna överdrivs och i stället för att bli "en extra krydda" i filmen så blir det en helt ny och väldigt distinkt smak som förstör helheten.

Överdrivna och malplacerade effekter var väl dock vanligast i början; numera känns väl filmerna mera välplanerade? 3d-känslan i den här var nog den mest naturliga jag har upplevt. Eventuellt skulle man kanske kunna se det som en ny smak, men den är väl inte nödvändigtvis sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Känner mest att 3D är ett försäljningsknep för kids och liknande, delar precis samma uppfattning som trådskaparen

Nej aldrig mer Bio med 3D (även om jag blir bjuden), om de inte blir en extrem förbättring då vill säga

Jag har svårt att förstå folk som tycker som du. För mig är 3D väldigt viktigt. Filmer blir så platta och tråkiga utan. Det är massa element som filmskapare använder för att göra filmerna väldigt levande och djupa. Men har man inte lagt märke till detta så kanske man inte borde se mer 3D alls. Tänk på alla smådetaljer som gör 3D så förstår ni nog till slut att det inte bara är en effekt.

Men men, det är som sagt väldigt subjektivt.

Myyyyyyycket svårare att göra 3D-film eftersom man måste tänka på och utnyttja djupet.

Mer 3D åt folket!

Filmer som inte ens filmas i 3D förstör mycket för den generella uppfattningen, tex Clash of the titans, Captain America. Där är 3D fruktansvärt onödigt.

Bilbo i 48 gps 3D är helt klart den bästa 3D filmen som finns. Ser man den inte i 3D o 48fps så går man ju miste om många delar av filmen, man ska se den som den är gjord för att ses.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Håller inte med. Avatar är fortfarande bäst

Permalänk
Proffsmoddare

Har fortfarande inte sett en film där stereo tillför upplevelsen mer än det förstör/irriterar så jag försöker undvika det så gott det går (även om det är svårt nuförtiden). Har dock inte sett Hobbit ännu men om jag gör det blir det garanterat i "2D".

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Överdrivna och malplacerade effekter var väl dock vanligast i början; numera känns väl filmerna mera välplanerade? 3d-känslan i den här var nog den mest naturliga jag har upplevt. Eventuellt skulle man kanske kunna se det som en ny smak, men den är väl inte nödvändigtvis sämre.

Det är möjligt att det har blivit bättre på den fronten, har inte varit på bio på ett tag. Gällande liknelsen med ny smak så vill jag fortfarande att kött ska smaka kött, potatis ska smaka potatis och sås ska smaka sås. Om hela alltet börjar smaka polkagris - vilket är gott i sig - så blir det bara fel. Ser jag en film vill jag se en berättelse, inte en massa 3D-effekter som skapar "whoaa-upplevelser". Vill jag uppleva häftiga 3D-effekter behöver jag bara se mig runt. Men det är självklart upp till personliga preferenser att avgöra. Jag säger inte att det är fel med "en ny smak", jag säger bara att jag inte gillar det (precis som jag inte gillar broccoli, men jag missunnar ingen att äta broccoli, men den dagen de bara säljer broccoli på affärn är det något som är fel). Blir eventuellt Hobbit i helgen, men då högst sannolikt i 2D då polarn och hans tant är lika avtända på 3D som jag är.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Gällande liknelsen med ny smak så vill jag fortfarande att kött ska smaka kött, potatis ska smaka potatis och sås ska smaka sås. Om hela alltet börjar smaka polkagris - vilket är gott i sig - så blir det bara fel. Ser jag en film vill jag se en berättelse, inte en massa 3D-effekter som skapar "whoaa-upplevelser". Vill jag uppleva häftiga 3D-effekter behöver jag bara se mig runt.

Jag tänker naturligtvis inte argumentera mot att det var bättre förr eller förändringsivra, men kan man inte tänka sig att folk var negativa på motsvarande sätt när färg, ljud och andra nymodigheter tvingades på dem ("Om jag vill uppleva en berättelse vill jag ha en bok, inte rörliga bilder och spikpiano!")?
Böcker verkar hålla sig ungefär som de är, men film verkar gå mot att bli mera verklighetslik och 3d och högre bildfrekvens känns väl som rimliga steg på vägen.

Permalänk
Medlem

Undviker 3D om jag kan, gillar inte glasögonen helt enkelt. Kan inte fokusera på filmen lika bra heller.

Sedan håller jag med TS om alla prasslande och pratande snorungar. Jag fick be min polare som körde bion att gå in till kontrollrummet igen och höja volymen så man skulle höra vad fan dom sa i filmen för det satt folk och prasslade och pratade runtom en hela tiden första timmen typ. Så jävla irriterad man blev, visa lite respekt. Nästan så man var sugen att göra en God Bless America där inne...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jag tänker naturligtvis inte argumentera mot att det var bättre förr eller förändringsivra, men kan man inte tänka sig att folk var negativa på motsvarande sätt när färg, ljud och andra nymodigheter tvingades på dem ("Om jag vill uppleva en berättelse vill jag ha en bok, inte rörliga bilder och spikpiano!")?
Böcker verkar hålla sig ungefär som de är, men film verkar gå mot att bli mera verklighetslik och 3d och högre bildfrekvens känns väl som rimliga steg på vägen.

Jovisst, motståndare mot nymodigheter har väl alltid funnits och kommer alltid att finnas. Märk dock väl att jag inte är emot 3D i sig - au contraire, jag anser som sagt att det på många sätt kan vara en god smakförstärkare om det implementeras med måtta och med en teknik som alla (eller åtminstone den absoluta merparten) kan tillgodogöra sig utan "negativa påföljder". På samma sätt som färg i filmer idag används med måtta, och i de fall de medvetet används för att förstärka intryck då oftast används utan att man egentligen reflekterar över att det alls finns där, så bör självklart 3D brukas på motsvarande sätt. Jämför detta med att färger skulle framhävas i extrem utsträckning bara för att visa att "vi kan göra färgfilm", samtidigt som det ska göra anspråk på att ge större inlevelse.

Givetvis är jag inte dummare än att jag inser att man inte kan lägga grisen direkt i grytan och hoppa över stegen med att slakta, stycka och tillaga den (för att gå tillbaka till matliknelserna), men jag tycker allt att man borde ha kommit ifrån nyhetens behag i filmskaparbranschen under de snart 100 år sedan de första stereoskopiska filmerna skapades. Men förhoppningsvis får vi inom en överskådlig framtid en filmkultur där 3D är lika självklart och obehindrat som färg och rörliga bilder är för oss idag och där tekniken används just för att ge en extra inlevelse och en förstärkning av vissa moment där vi inte ens reflekterar över det.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Däremot älskar jag:
+ 48fps. Var lite ovant i början, men när jag hade vant mig tyckte jag det var skitskönt. Äntligen slapp jag "motionblurr" och hackiga rörelser i filmen.

Slutsats:
Yay! 48 fps, jag hoppas du är här för att stanna.
Nay! 3D-film. En fluga som fortfarande lever. Dö ut nån gång för helvete!

Jag har sett The Hobbit två gånger, 3D 24fps och 3D 48fps. Betydligt bättre upplevelse med 48fps, då det förutom bättre flyt, blir betydligt mindre suddigt när saker och ting rör på sig.

Jag tänkta ta mig iväg till en biograf för att se The Hobbit i HFR, men, HFR finns bara på 3D versionen, jag vill ju se HFR utan 3D.

Permalänk
Medlem

Har nu sett tre 3D filmer på bio, Tintin i Stockholm, Hötorget (bästa stället hittills, men fortfarande irriterande), Pirates 4 och Spiderman i Skellefteå (horribel upplevelse).
Efter Spiderman sa jag att det var sista gången jag var och kolla 3D på bio, dock så verkar det som att om jag vill uppleva 48fps på bio så kommer nog 3D vara tvång plus att jag måste gå och se en film igen på bio för fjärde gången, Jurassic Park! Får pina mig genom 3D för denna film!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Jovisst, motståndare mot nymodigheter har väl alltid funnits och kommer alltid att finnas. Märk dock väl att jag inte är emot 3D i sig - au contraire, jag anser som sagt att det på många sätt kan vara en god smakförstärkare om det implementeras med måtta och med en teknik som alla (eller åtminstone den absoluta merparten) kan tillgodogöra sig utan "negativa påföljder". På samma sätt som färg i filmer idag används med måtta, och i de fall de medvetet används för att förstärka intryck då oftast används utan att man egentligen reflekterar över att det alls finns där, så bör självklart 3D brukas på motsvarande sätt. Jämför detta med att färger skulle framhävas i extrem utsträckning bara för att visa att "vi kan göra färgfilm", samtidigt som det ska göra anspråk på att ge större inlevelse.

Givetvis är jag inte dummare än att jag inser att man inte kan lägga grisen direkt i grytan och hoppa över stegen med att slakta, stycka och tillaga den (för att gå tillbaka till matliknelserna), men jag tycker allt att man borde ha kommit ifrån nyhetens behag i filmskaparbranschen under de snart 100 år sedan de första stereoskopiska filmerna skapades. Men förhoppningsvis får vi inom en överskådlig framtid en filmkultur där 3D är lika självklart och obehindrat som färg och rörliga bilder är för oss idag och där tekniken används just för att ge en extra inlevelse och en förstärkning av vissa moment där vi inte ens reflekterar över det.

Precis så ska 3D användas, när det är så narturligt att man inte tänker på det, men ändå njuter.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Vad lustigt! Jag brukar tycka att det är lite jobbigt/ansträngande med 3D på bio men The Hobbit i 48fps rådde bot på det. Upplevde ingen av den suddighet jag sett innan, subtitles var kristallkara och panoreringar helt underbara. I andra 3D-filmer jag sett så har bilden känts flimmring, speciellt när kameran sveper med konstant fart. Detta upplevde jag dock inte alls i 48fps.

Tyckte heller inte att filmen var mörk på något vis.

Håller faktiskt inte med om att dagens 3D skulle vara så dålig som många påstår. I de allra flesta filmer jag har sett jag tekniken just använts som en extra krydda. Visst har man sett lite föremål som flyger ut mot en, men det är ju mest en ploj-grej. Den stora nyttan med 3D är ju det djup och den närvarokänsla man får, vilket jag tycker de allra flesta filmerna lyckas bra med att utnyttja.

Håller dock med om att den som designat glasögonen inte verkar ha tänkt alls på att många faktiskt redan har glasögon. De är riktigt obekväma och när man sätter dem utanför sina vanliga glasögon är det lätt att man råkar se utanför.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte för ett tag sedan att jag kunde tänka mig betala lite extra för att slippa se filmer i 3D på bio.
Vilket är lite hemskt då det redan kostar extra att se 3D-filmerna.

Hoppas inte SF läser detta...

Permalänk
Medlem

Jag tycker att 3D är lite kul men det gör inte filmen bättre, snarare lite jobbigt.
Svårt att få optimal inställning i hela salongen också men ett tips kan vara att sitta långt bak för mindre effekt.
Stereoskopisk syn är ju bara en av flera saker som gör att man upplever djup, och jag har inga problem med vanlig hederlig film.

Funderar på att skaffa följande: http://www.2d-glasses.com/
Detta eftersom om man vill se en ny film i en bra salong så finns det ju bara 3D att välja på.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[Z:

;13080173']
Funderar på att skaffa följande: http://www.2d-glasses.com/
Detta eftersom om man vill se en ny film i en bra salong så finns det ju bara 3D att välja på.

Haha, att gå på 3D-bio och sätta på sig 2D-glasögon...det känns så hipster. I love it!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Vad är det för luffarbiograf du går på? Min lokala biograf har "XpanD" 3D system, riktigt bra system.

Permalänk
Skrivet av Lindgren92:

Vad är det för luffarbiograf du går på? Min lokala biograf har "XpanD" 3D system, riktigt bra system.

Röda Kvarn i Halmstad.
http://www.svenskabio.se/index.php?id=164

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Vad är det för luffarbiograf du går på? Min lokala biograf har "XpanD" 3D system, riktigt bra system.

Kan säga att 3D fungerar dåligt på samtliga salonger jag varit på (samtliga i Stockholm), totalt 4 stycken.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Är jag den enda personen som inte har något emot The Hobbit i varken 3D eller HFR?

FÖRUTOM ATT DET BLIR SÅ JÄVLA MÖRKT, KAN DE GÖRA NÅGOT ÅT DET TACK, SUCK.

Nu känns det bättre

Mörkt? Det känner jag inte igen tur nog.

Trodde jag skulle få ont i huvudet av alla snabba bilder och sånt. Men icke, det enda jobbiga var att fokuset var lustigt på en himla massa objekt som man hade lust och vilja titta på.

Tyckte filmen var riktigt cool och det är väl min 2a 3d film tror jag

Permalänk
Medlem

Det här inlägget beskriver min syn på 3D HFR som vi såg i The Hobbit väldigt väl. Mycket läsvärt faktiskt!

Permalänk
Medlem

Jag hade velat se 2D HFR för att jämföra med vanlig 2D, 3D har jag redan provat så många gånger att jag redan vet om att jag inte gillar det.
HFR har jag ingen åsikt om än men jag är nyfiken och intresserad av det...

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Det här inlägget beskriver min syn på 3D HFR som vi såg i The Hobbit väldigt väl. Mycket läsvärt faktiskt!

Tack så hemskt mycket för tipset! Läste nyss klart hela "artikeln" och jag håller med honom i mycket av det som han skriver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Kan säga att 3D fungerar dåligt på samtliga salonger jag varit på (samtliga i Stockholm), totalt 4 stycken.

Då kan jag kontra med att 3D fungerar riktigt bra iaf på Rigoletto 1, Sergel 1,2&3 samt Kista 1.
3D passar inte alla så det lär förbli delade åsikter om huruvida det fungerar bra eller inte.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

jag avskyr 3d dels för att jag har vanliga glasögon och det krockar lite med att sätta på sig ett par till XD...

sen har jag också upplevt det mycket mörkare o sämre klarhet i bilden...