3D Film från min dator till 3D projektor

Permalänk
Medlem

3D Film från min dator till 3D projektor

Hej!
Har skaffat mig en 3D projektor och undrar hur jag får igång en 3D film på datorn på 3D projektorn? Filmerna som är 3D är hsbs, och när jag spelar upp via VLC blir bilden två delad. Vad ska man göra/använda för att allt ska fungera?
Har en lite äldre dator utan HDMI, så just nu använder jag min av ljudkabel samt VGA.
Min projektor är en Epson Eh- TW6000.
Det har fungerat med 3D spel via PS3 men ej med min dator. Vad behövs?
Tacksam för svar
Mvh Osla

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom II X4 965 3.4GHz | Noctua NH-U9B SE2 | Gigabyte GTX 460 SLI | Gigabyte GA-990FXA-UD3 | Corsair 600t White | Corsair TX650w | Corsair 8gb XMS3 | Samsung SSD 120gb 830- Series |1TB Samsung Spinpoint F3 | Samsung SyncMaster BX2350 | W7 Ultimate
Laptop: Macbook Pro Retina 13" Mid 14 /i7/1TB SSD/16GB + Lenovo L520

Permalänk
Medlem

VGA = analogt kan därför inte visa 3D

Kan nog däremot fungera med PS3 media server och streama 3D material

Permalänk
Medlem

ok, ska kanske prova det

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom II X4 965 3.4GHz | Noctua NH-U9B SE2 | Gigabyte GTX 460 SLI | Gigabyte GA-990FXA-UD3 | Corsair 600t White | Corsair TX650w | Corsair 8gb XMS3 | Samsung SSD 120gb 830- Series |1TB Samsung Spinpoint F3 | Samsung SyncMaster BX2350 | W7 Ultimate
Laptop: Macbook Pro Retina 13" Mid 14 /i7/1TB SSD/16GB + Lenovo L520

Permalänk
Medlem
Skrivet av osla0106:

Hej!
Har skaffat mig en 3D projektor och undrar hur jag får igång en 3D film på datorn på 3D projektorn? Filmerna som är 3D är hsbs, och när jag spelar upp via VLC blir bilden två delad. Vad ska man göra/använda för att allt ska fungera?
Har en lite äldre dator utan HDMI, så just nu använder jag min av ljudkabel samt VGA.
Min projektor är en Epson Eh- TW6000.
Det har fungerat med 3D spel via PS3 men ej med min dator. Vad behövs?
Tacksam för svar
Mvh Osla

Förutom att det krävs en del av din utrustning för att få det helt rätt så har du en funktion i din projektor där du kan välja att visa SBS material i 3D. Textning kommer inte att fungera men du får ju en liten fingervisning hur det kan se ut. Om projektorn vägrar visa materialet i 3D via VGA så måste du först skaffa ett grafikkort med HDMI-utgång eller en Blu-ray spelare med stöd för 3D.

Min utrustning för ett gott resultat med samtliga förekommande format: Dator med grafikkort (HD7970) som har stöd för 1.4 via HDMI. En mjukvara i datorn (Cyberlink PowerDVD 12 Ultra) som har stöd för 3D-skärmar, 3D-projektorer, Blu-ray 3D och SBS3D m.m. Förstärkare, helst med dubbla HDMI-utgångar (Onkyo TX-NR709) som har stöd för 1.4 via HDMI. 3D-projektor (Epson EH-TW9000). HDMI-kablar som är verifierade som High-speed med stöd för 1.4. En bra projektorduk (Euroscreen Blackline Greylight 95") med inte allt för grova korn i ytan, gärna en grå duk med en gain på 0,85-0,9.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Skrivet av MrPe:

VGA = analogt kan därför inte visa 3D

Kan nog däremot fungera med PS3 media server och streama 3D material

HAHA? Va?
Dina ögon är analoga, därför kan de inte visa 3D?

Nåja, nää, klart att VGA klarar 3D, det enda som krävs är att den klarar att visa 120 hz, och det klarar till och med min gamla projektor som kostade 3000 kronor år 2007

Permalänk
Medlem

Enda 3D som vga kan hantera är gammaldags 60-tals röd/grön 3D.
DVS inget värt att bry sig om då det knappt finns?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Inte många rätt i den här tråden. MKV SBS 3D är i 24Hz och inget annat. Det är bildvisaren som omvandlar det till 3d.
VGA borde funka fint. Ser ingen anledning till att det inte ska göra det. Du måste nog slå på SBS i projektorn manuellt.
Har ingen aning om vad du bör använda för spelare i windows men det kan nog ngn annan svara på.

Permalänk
Medlem

AMD kort ska la funka till de flesta 3d tvs/projektorer över HDMI har jag för mig.
Om du vill köra från dator dvs.

Nvidia funkar dock uteslutande med deras skärmar, vilket inte AMD korten gör, konstigt nog...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

AMD kort ska la funka till de flesta 3d tvs/projektorer över HDMI har jag för mig.
Om du vill köra från dator dvs.

Nvidia funkar dock uteslutande med deras skärmar, vilket inte AMD korten gör, konstigt nog...

Det är väl bara om man använder NVIDIAS inlåsta 3D api?

Vilket grafikkort som helst borde kunna skicka ut en mkv i 24Hz. Hursomhelst så funkar det utmärkt med ett ATI kort iaf. Har kört 3D med mitt 6870 utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Inte många rätt i den här tråden. MKV SBS 3D är i 24Hz och inget annat. Det är bildvisaren som omvandlar det till 3d.
VGA borde funka fint. Ser ingen anledning till att det inte ska göra det. Du måste nog slå på SBS i projektorn manuellt.
Har ingen aning om vad du bör använda för spelare i windows men det kan nog ngn annan svara på.

Inte helt rätt i ditt inlägg heller. Läs på en gång till.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

När man ska synca 3D-glasögonen. Är det datorn eller projektorn som glassögonen kommunicerar med?