Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Synca email i gmailkonto med annat gmailkonto (eller hotmail)

Permalänk
Medlem

Synca email i gmailkonto med annat gmailkonto (eller hotmail)

Hej,

jag är ute efter att på något sätt synca alla mina email i mitt gmailkotno (i dom mapparna dom ligger) till ett annat gmailkonto.

Tanken är att när jag får ett email till konto nr.1 (som är huvudkonto) så ska det backupas till konto nr.2 (backupkonto).

Jag vill helst att när jag läser mailet i konto nr.1 så skall det blir läst i konto nr.2. Och när jag sedan kategoriserar mailet i konto nr.1, i en mapp. Så skall det hamna i rätt mapp på konto nr. 2. Går detta att lösa med gmail?

En annan lösning skulle vara att synca till ett hotmailkonto. För det ska gå om jag inte minns fel? Men blir det som ovan då?

Sista lösningen är väl att jag få koppla mitt gmailkonto till en mailklient (thunderbird?) och backupa via det?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Avstängd

Allt detta finns redan inbyggt i gmail. Inställningar > Konton och import eller Vidarebefodran och POP/IMAP. Vill du ha en gmail som bara backup så kan du antingen ställa in att allt ska skickas dit från huvudkontot eller att backupkontot går in och hämtar mailen från huvudkontot. Du kan också göra detta med ett hotmai-konto eller som du vill (Exchange eller liknande fungerar också).

Man kan ställa in vad som ska hända med de hämtade meddelandena, arkiveras, raderas eller inget.

Jag har tre gmail-konton som är sammankopplade så mailen hamnar i samma inbox och dessutom hämtar gmail all mail från hotmail och det fungerar utan problem. Gmail hämtar bara mailen från Hotmail då och då så ibland kan det dröja lite innan mailen kommer men vanligtvis inte mer än några minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Allt detta finns redan inbyggt i gmail. Inställningar > Konton och import eller Vidarebefodran och POP/IMAP. Vill du ha en gmail som bara backup så kan du antingen ställa in att allt ska skickas dit från huvudkontot eller att backupktack ontot går in och hämtar mailen från huvudkontot. Du kan också göra detta med ett hotmai-konto eller som du vill (Exchange eller liknande fungerar också).

Man kan ställa in vad som ska hända med de hämtade meddelandena, arkiveras, raderas eller inget.

Jag har tre gmail-konton som är sammankopplade så mailen hamnar i samma inbox och dessutom hämtar gmail all mail från hotmail och det fungerar utan problem. Gmail hämtar bara mailen från Hotmail då och då så ibland kan det dröja lite innan mailen kommer men vanligtvis inte mer än några minuter.

Tack för svar. Vad bra att det går. Men hur gör jag?

Jag vill att när ett mail kommer till konto 1 och jag läser och arkiverar det så ska det hända samma i konto nr 2 (automatiskt så klart).

Viktigt är också att all mail som redan finns sedan tidigare backas up.

Det går va?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av epox:

Tack för svar. Vad bra att det går. Men hur gör jag?

Jag vill att när ett mail kommer till konto 1 och jag läser och arkiverar det så ska det hända samma i konto nr 2 (automatiskt så klart).

Viktigt är också att all mail som redan finns sedan tidigare backas up.

Det går va?

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns flera sätt att backa upp mailen eller vidarebefordra till gmail eller annan, en gång eller löpande. Det du frågar efter är mer en sammankoppling av två konton, vilket också går att göra, men det innebär också att man inte har direkt mer säkerhet än tidigare då exempelvis en radering på ena kontot skulle innebära en radering på det andra. Möjligtvis om det ena kontot skulle bli kapat eller krascha helt på något sätt eller så, så skulle papperskorgen i det andra kontot antagligen fortfarande innehålla de raderade filerna. Kapning beror ju på hur säkerhetsmedveten man är och hur viktig man är som mål. Risken att gmail skulle krascha är inte helt obefintlig, det hände ganska nyligen, men då hjälper ett annat gmail-konto föga och när gmail väl är uppe igen är mailen med största sannolikhet kvar. Då kanske en annan tjänst fungerar bättre.

Läs mer (och hur man gör): Vidarebefordran, Delegering, Mailhämtaren (för att importera mailen från det nya kontot).