Byte av router från Thomson TG789vn.

Permalänk
Medlem

Byte av router från Thomson TG789vn.

Hej!

Jag kör Telias 30 Mbit bredband med bredbandstelefoni och som säkert många andra har så har jag deras Thomson TG789vn, vilket visat sig vara en rätt värdelös router om man är mer än vanlig surfare i stort sätt. Problemet jag har är att jag inte kan öppna portar högre än runt 100, för då säger den ifrån i form av att "Spelets eller programmets portkonfiguration står i strid med ett redan tilldelat spel & program. Tilldelning av spelet eller programmet är inte möjlig." Dock så finns det inga andra saker som har blivit tilldelade dessa portar. Har googlat runt på just detta problemet och har märkt att det finns rätt många som har problem med samma sak och att det tydligen är någon sorts bugg i Thomson routern.

Har bestämt mig för att införskaffa en ny router som låter mig öppna portar utan problem, så nu kommer min fråga eftersom jag är långt ifrån insatt i detta ämne. Finns det någon som skulle kunna föreslå någon bra router som fungerar med bredband och ip-telefoni, eller om det finns någon som har en lösning på Thomson problemet? Bör tilläggas att jag har någon Vood 322 inkopplat mellan talejacket och Thomson routern, antar att det är för telefonin?

Tackar och bockar i förväg!

// Micke

Visa signatur

| Sony Bravia 9 75" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk
Medlem

Om du har vdsl så kan du köpa Zyxel P870HN.
http://www.zyxel.se/upload/support/p-870hn-51b/Guide%20-%20La...

Alternativt (och kanske enklast) är att be Telia brygga 789:an.
Då kan du ansluta valfritt router till port4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Då kan du ansluta valfritt modem till port4.

Helt ärligt så vet jag inte. Men det här med att brygga, kan man inte helt enkelt byta ut det bara mot en ny router?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kikoelz:

Helt ärligt så vet jag inte. Men det här med att brygga, kan man inte helt enkelt byta ut det bara mot en ny router?

Till att börja med måste du ha ett modem också.

Två saker som komplicerar:
- har du vdsl måste du ha en router/modem som stödjer vdsl
- jag antar att du har Telias ip-telefoni? Den tjänsten går på ett eget vlan och har lite speciella NAT-regler. Om du ansluter din Vood efter din router så riskerar du att din voip inte funkar (eller funkar dåligt).

Jag har förövrigt en 789:a och jag har inga problem att öppna portar.
Och eftersom du får felet "Spelets eller programmets portkonfiguration står i strid med ett redan tilldelat spel & program" så gissar jag att du kör UPnP och portöppning samtidigt. Välj antingen eller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Då kan du ansluta valfritt modem router till port4.

Router ska det vara, så att inte ts fattar fel. Gissar att du bara gjorde en lite miss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Router ska det vara, så att inte ts fattar fel. Gissar att du bara gjorde en lite miss.

Självklart ska det vara router.

Brygga 789:an och anslut valfri router till port4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Till att börja med måste du ha ett modem också.

Två saker som komplicerar:
- har du vdsl måste du ha en router/modem som stödjer vdsl
- jag antar att du har Telias ip-telefoni? Den tjänsten går på ett eget vlan och har lite speciella NAT-regler. Om du ansluter din Vood efter din router så riskerar du att din voip inte funkar (eller funkar dåligt).

Jag har förövrigt en 789:a och jag har inga problem att öppna portar.
Och eftersom du får felet "Spelets eller programmets portkonfiguration står i strid med ett redan tilldelat spel & program" så gissar jag att du kör UPnP och portöppning samtidigt. Välj antingen eller.

UPnP är avaktiverat så det kan inte vara det som stör. Du kan alltså öppna portar från 1 - 65000?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kikoelz:

UPnP är avaktiverat så det kan inte vara det som stör. Du kan alltså öppna portar från 1 - 65000?

Jag har samma router och inte heller jag har några problem att öppna portar. Är du säker på att du utformar reglerna på rätt sätt? Nu är det ett tag sedan jag skapade regler men minns att jag tyckte det var något ologiskt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kikoelz:

Du kan alltså öppna portar från 1 - 65000?

Nja, det är ju inte direkt så att jag suttit och testat alla 65536.

Men förutom TCP 80, 808, 2121 & 6881 - 6889 så har jag på skoj testat bla TCP 25565 för att någon påstod att det inte gick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag har samma router och inte heller jag har några problem att öppna portar. Är du säker på att du utformar reglerna på rätt sätt? Nu är det ett tag sedan jag skapade regler men minns att jag tyckte det var något ologiskt.

Vad menar du med regler? Jag går in och sätter port 1 - 65535, alltså så försöker jag öppna varenda port som finns. Men det fungerar inte.

Skrivet av madtop:

Nja, det är ju inte direkt så att jag suttit och testat alla 65536.

Men förutom TCP 80, 808, 2121 & 6881 - 6889 så har jag på skoj testat bla TCP 25565 för att någon påstod att det inte gick.

Det är inte någon specifik port jag skall öppna utan det är nämligen så att jag försöker lira Sonic & allstars racing transformed "Multiplayer" på mitt Wii U, men det vill sig inte utan ger i från sig en error code. Har varit i kontakt med Nintendo angående detta och dom försökte öppna portar i min router via fjärrstyrning i säkert två timmar utan resultat. Killen från Nintendo hade aldrig varit med om något liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kikoelz:

Vad menar du med regler? Jag går in och sätter port 1 - 65535, alltså så försöker jag öppna varenda port som finns. Men det fungerar inte.

Det blir nog svårt att få till det på din Thomson, i alla fall om den ska fortsätta vara en NAT.

Att mappa alla portar innebär att du endast kan ha en (1) enhet bakom din router - är det verkligen det du vill?
Det låter som om du inte ska ha någon NAT/router alls, du borde köra publik IP direkt in i din wii.

Så det bästa du kan göra är att brygga din 789:a och koppla in din Wii direkt på port4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Det blir nog svårt att få till det på din Thomson, i alla fall om den ska fortsätta vara en NAT.

Att mappa alla portar innebär att du endast kan ha en (1) enhet bakom din router - är det verkligen det du vill?
Det låter som om du inte ska ha någon NAT/router alls, du borde köra publik IP direkt in i din wii.

Så det bästa du kan göra är att brygga din 789:a och koppla in din Wii direkt på port4.

Nu är det ju så att Wii U kör endast på wifi. Skall man köra med ethernet kabel så skall det trixas med övergångar osv. Skall nog höra med Telia hur jag skall gå tillväga här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nu varit i kontakt med Telia och det blir en bryggning så fort jag har införskaffat en ny router. Supporten sa inte att det spelade någon roll vilken router man valde, eftersom att thomsonen kunde hantera VDSL själv. Så nu är jag alltså på jakt på en ny router där det verkligen går att öppna alla portar på ( 1 - 65535)

Några förslag :)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kikoelz:

Så nu är jag alltså på jakt på en ny router där det verkligen går att öppna alla portar på ( 1 - 65535)

Några förslag :)?

Jag tror inte riktigt du förstår vad det innebär när du gör en port-forward av samtliga inkommande TCP-portar.
Tror inte heller du förstår vad en "port öppning" betyder tekniskt.
Det betyder att du endast kan ha din wii inkopplad. Inga andra enheter kommer att kunna ta emot paket från Internet.

publik_ip:1 -> wii
publik_ip:2 -> wii
publik_ip:3 -> wii

publik_ip:65536 -> wii

Eller uttryckt på ett annat sätt: Du behöver ingen router, du behöver en wifi-AP utan router och NAT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Jag tror inte riktigt du förstår vad det innebär när du gör en port-forward av samtliga inkommande TCP-portar.
Tror inte heller du förstår vad en "port öppning" betyder tekniskt.
Det betyder att du endast kan ha din wii inkopplad. Inga andra enheter kommer att kunna ta emot paket från Internet.

publik_ip:1 -> wii
publik_ip:2 -> wii
publik_ip:3 -> wii

publik_ip:65536 -> wii

Eller uttryckt på ett annat sätt: Du behöver ingen router, du behöver en wifi-AP utan router och NAT.

Hmm, okej? Jag trodde att man genom att öppna portar, öppnade upp möjligheter att fler program osv kunde ta emot och ladda upp data, inte alls att det begränsade antalet komponenter som kunde använda internet? Men jag förstår nog vad du försöker säga!
Skulle du kunna rekommendera vad jag bör införskaffa för att få det att fungera?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kikoelz:

Hmm, okej? Jag trodde att man genom att öppna portar, öppnade upp möjligheter att fler program osv kunde ta emot och ladda upp data, inte alls att det begränsade antalet komponenter som kunde använda internet? Men jag förstår nog vad du försöker säga!
Skulle du kunna rekommendera vad jag bör införskaffa för att få det att fungera?

Eftersom jag tror att du har flera enheter hemma så bör du skaffa en router (eller använda den du har).
Och eftersom du vill få ditt online-spel att fungera måste du ta reda på vilka portar (inte alla utan exakt vilka portar) det använder för att därefter göra en port-forward på endast dessa portar till din wii.

Jag är nog inte rätt person att rekommendera en router eftersom jag tycker att 789:an borde funka.
Du ska nog främst hitta en router som är enkel att konfigurera port-forward på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Eftersom jag tror att du har flera enheter hemma så bör du skaffa en router (eller använda den du har).
Och eftersom du vill få ditt online-spel att fungera måste du ta reda på vilka portar (inte alla utan exakt vilka portar) det använder för att därefter göra en port-forward på endast dessa portar till din wii.

Jag är nog inte rätt person att rekommendera en router eftersom jag tycker att 789:an borde funka.
Du ska nog främst hitta en router som är enkel att konfigurera port-forward på.

Det går att öppna portar på den, dock inte tex 1 - 65535 vilket Nintendo föreslår att man gör. Och man sätter ju dom portarna exakt för den enheten. Och ja, jag har flera datorer och telefoner i huset som använder internet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kikoelz:

dock inte tex 1 - 65535 vilket Nintendo föreslår att man gör

Det säger ganska mycket om Nintendos kompetens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Det säger ganska mycket om Nintendos kompetens.

Jaa, jag har ingen aning. Har sätt i diverse trådar där dom har rekommenderat det, samt att killen som hjälpte mig försökte öppna alla dessa.

Underligt..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Det är väl ganska logiskt att man inte ska öppna ALLA portarna? Det tar ju liksom bort all mening med att ha en brandvägg.

Lite som att installera det dyraste/bästa inbrottslarmet men aldrig aktivera det.

I det här fallet handlar det om "port forward" i en NAPT (Network address and port translation) och inte brandväggs-konf.
Och att i NAPT mappa upp alla 65k portar mot en enhet betyder att du har noll portar kvar att mappa mot andra enheter.
Du har helt enkelt omöjliggjort för någon annan enhet att ta emot paket från internet. Alla inkommande paket kommer att styras om till en och samma enhet.

Permalänk
Entusiast

Det heter "port mapping", "port routing" eller "port forward" på engelska, vilket beskriver bättre vad det är som händer än "öppna portar". Lite som en avfart på motorvägen, den går till en specifik plats.

Så ta helt enkelt reda på vilka portar Wiin behöver och öppna endast dessa, det kommer fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Det heter "port mapping", "port routing" eller "port forward" på engelska, vilket beskriver bättre vad det är som händer än "öppna portar". Lite som en avfart på motorvägen, den går till en specifik plats.

Så ta helt enkelt reda på vilka portar Wiin behöver och öppna endast dessa, det kommer fungera.

Joo, jag är i kontakt med Sega angående portarna. Men dom verkar undvika själva frågan och fråga en massa annat angående mitt internet osv.

Tackar för alla svar än så länge. Återkommer när/om Sega ger mig portarna!

Visa signatur

Permalänk

Jag har jämt tyckt att Telias routrar man får av dem är kassa! Antingen går det inte att öppna portar eller så lägger den av på grund av värme! Vi har bytt router flera gånger men jämt samma problem med helvetet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kikoelz:

Joo, jag är i kontakt med Sega angående portarna. Men dom verkar undvika själva frågan och fråga en massa annat angående mitt internet osv.

Tackar för alla svar än så länge. Återkommer när/om Sega ger mig portarna!

Har du fått det att funka och hur i så fall gjorde du? Har samma problem med monster hunter på mitt Wii U.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Har du fått det att funka och hur i så fall gjorde du? Har samma problem med monster hunter på mitt Wii U.

Slutade med att jag sålde spelet. Kan köra NFS most wanted U online utan några errors.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker folk missade att tydligt förklara hur en NAT fungerar och vilken "problematik" som port forwarding löser. Jag gör ett försök.

Internet kommer in till din router och ser från Telias håll ut att vara den enda inkopplade enheten på din internetförbindelse. Din router sätter upp ett internt nätverk för trådbundna och trådlösa enheter på "insidan". Varje gång en enhet hos dig exempelvis begär en hemsida från internet skickar den frågan via din router som då ändrar paketets source-adress till sin egen, din externa adress och skickar det vidare rätt. När svaret kommer tillbaka ser routern till att skicka tillbaka det till just din dator då den "kommer ihåg" att det var den som skickade begäran. I det fallet behövs ingen port forwarding då routern redan vet hur det inkommande paketet ska hanteras.

Tänk istället att du kör en server på en av enheterna bakom din router. Den kommer stå och lyssna på trafik på en viss port, exempelvis port 80. Nu ansluter någon mot din externa IP på port 80. Eftersom alla dina enheter på det interna nätverket delar på samma externa IP-adress vet inte routern vilken enhet inkommande trafik på port 80 ska till. Man sätter därför upp en port forward-regel i routern som säger "skicka all inkommande trafik på port 80 till Dator1". Det var detta du behövde göra för ditt spel.

Termen "öppna portar" kommer från brandväggsvärlden. En NAT fungerar på vissa sätt som en brandvägg när det inte finns någon port forward-regel då den kommer att droppa alla paket den inte vet hur den ska adressera. Det är en bieffekt dock, inte dess egentliga syfte.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q