Nu så ringde det från ett dolt nummer igen, strax innan kl 19. Enda vettiga jag kan få sådana samtal ifrån mig veterligen är ett av jobben och dem ringer inte denna tiden, och vore det något viktigt hade dem ringt igen.
Men det fick mig att undra, hur gör ni andra? Svarar ni på dolt nummer? - Själv svarar aldrig på det, iallafall inte kvällstid.
Vilka ringer ifrån dolt nummer? Får telefonförsäljare göra det? Har för mig att jag fått dolda samtal ifrån dem men har även för mig dem måste visa numret?
Finns någon smidig app som skickar dolda nummer direkt till upptaget ton eller liknande så det inte verkar som numret längre ens är i bruk? Helst skulle jag ju ställa in klockslag det ska blockeras ifrån då det annars skulle kunna vara jobb eller nåt annat.
Med vänliga kvällsfunderingar eder Azmodan.
Kör med en androidtelefon själv.
För "kända" nummer försäljare ringer från brukar jag lägga till nummer på en kontakt jag döpt till "svara ej". På kontakten är ikryssat att det skall gå till telefonsvararen direkt. Standardinställning i android. Kör även vemringdes app, som brukar identifiera säljarnummer så jag kan skippa att svara om de ringer från ett nummer som inte redan finns på kontakten.
Vissa tider på dygnet blockar jag okända nummer helt med avasts app. Så även dolda nummer. Det går att schemalägga vilka tider och dagar det skall gälla, och man kan även blockera specifika kontakter eller grupper av kontakter om så önskas. Har slagit av mer eller mindre allt annat i avastappen, och den verkar inte dra ner min telefons prestanda något. Samma sak med vemringdes app.
Känns som det är värt det lilla besvär det tar att sätta upp för att slippa samtal från otrevliga radiotjänstanställda som är helt respektlösa och gärna ringer sent på kvällen, och liknande, och det utan att man helt stänger ute samtal från folk man känner som nyss bytt nummer mm.