Dolt Nummer - Blockera? / Svarar Ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Nu så ringde det från ett dolt nummer igen, strax innan kl 19. Enda vettiga jag kan få sådana samtal ifrån mig veterligen är ett av jobben och dem ringer inte denna tiden, och vore det något viktigt hade dem ringt igen.

Men det fick mig att undra, hur gör ni andra? Svarar ni på dolt nummer? - Själv svarar aldrig på det, iallafall inte kvällstid.

Vilka ringer ifrån dolt nummer? Får telefonförsäljare göra det? Har för mig att jag fått dolda samtal ifrån dem men har även för mig dem måste visa numret?

Finns någon smidig app som skickar dolda nummer direkt till upptaget ton eller liknande så det inte verkar som numret längre ens är i bruk? Helst skulle jag ju ställa in klockslag det ska blockeras ifrån då det annars skulle kunna vara jobb eller nåt annat.

Med vänliga kvällsfunderingar eder Azmodan.

Kör med en androidtelefon själv.

För "kända" nummer försäljare ringer från brukar jag lägga till nummer på en kontakt jag döpt till "svara ej". På kontakten är ikryssat att det skall gå till telefonsvararen direkt. Standardinställning i android. Kör även vemringdes app, som brukar identifiera säljarnummer så jag kan skippa att svara om de ringer från ett nummer som inte redan finns på kontakten.

Vissa tider på dygnet blockar jag okända nummer helt med avasts app. Så även dolda nummer. Det går att schemalägga vilka tider och dagar det skall gälla, och man kan även blockera specifika kontakter eller grupper av kontakter om så önskas. Har slagit av mer eller mindre allt annat i avastappen, och den verkar inte dra ner min telefons prestanda något. Samma sak med vemringdes app.

Känns som det är värt det lilla besvär det tar att sätta upp för att slippa samtal från otrevliga radiotjänstanställda som är helt respektlösa och gärna ringer sent på kvällen, och liknande, och det utan att man helt stänger ute samtal från folk man känner som nyss bytt nummer mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monday:

Kör med en androidtelefon själv.

För "kända" nummer försäljare ringer från brukar jag lägga till nummer på en kontakt jag döpt till "svara ej". På kontakten är ikryssat att det skall gå till telefonsvararen direkt. Standardinställning i android. Kör även vemringdes app, som brukar identifiera säljarnummer så jag kan skippa att svara om de ringer från ett nummer som inte redan finns på kontakten.

Vissa tider på dygnet blockar jag okända nummer helt med avasts app. Så även dolda nummer. Det går att schemalägga vilka tider och dagar det skall gälla, och man kan även blockera specifika kontakter eller grupper av kontakter om så önskas. Har slagit av mer eller mindre allt annat i avastappen, och den verkar inte dra ner min telefons prestanda något. Samma sak med vemringdes app.

Känns som det är värt det lilla besvär det tar att sätta upp för att slippa samtal från otrevliga radiotjänstanställda som är helt respektlösa och gärna ringer sent på kvällen, och liknande, och det utan att man helt stänger ute samtal från folk man känner som nyss bytt nummer mm.

Tackar, får kolla upp avast appen

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Inaktiv

Svarar alltid och är det nån dryg jävel så skäller jag ut dom så dom inte ringer igen.

Permalänk
Medlem

Svarar aldrig på dolt nummer, är det någon som vill mig något som jag vill prata med, ringer denne inte med dolt nummer.

Permalänk
Medlem

Jag håller med, svarar aldrig på dolt nummer. Men inte heller på okända. Ibland kollar jag nummer på nätet, www.tellows.se eller liknande sidor är fantastiskt när det gäller telefonnummer som inte finns på hitta eller eniro.. men vanligtvis är det ju inte värt det att ringa tillbaka..

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Svarar alltid. Kan vara jobb, oavsätt tid.
Men även innan jag hade jobb så svarade jag alltid.

Håller med. Enligt min uppfattning så är det aldrig försäljare när det är dolt nummer. Så viktig är inte min tid att jag inte hinner svara

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Håller med. Enligt min uppfattning så är det aldrig försäljare när det är dolt nummer. Så viktig är inte min tid att jag inte hinner svara

Indeed. Ser ingen anlednign till och inte svara. Är det försäöjare är det bara och slänga på.
Vill man inte bli störd så sätter man på telesvar och ber dem lämna ett medelande.
Syrran svarar dock aldrig i tele, men det är för att hon är feg.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Beror helt på för mig. I vanliga fall svarar jag aldrig på okända eller dolda/hemliga nr. I vissa fall så väntar jag samtal från tex bank eller säg vårdcentral eller liknande och jag vet att deras nr oftast är dolda men vet jag att jag inväntar samtal från dessa så får man ju lov att svara. Annars är det bara telefonförsäljare eller annat trams så det ger jag fan i.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem

Under jobbtid så svara jag på dolt nummer. Hemma gör jag icke, då det ringer dolda nummer så brukar det var jobbrelaterat.

För okända nummer så har jag "vem ringde" appen:) funkar as bra.

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Inaktiv

Svarar inte om jag inte om det inte är ett vanligt mobilnummer eller om jag har den inlagt.

Vad är det värsta som kan hända?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Finns de inte med bland mina kontakter så är det inte värt att svara.

Permalänk

Förstår inte varför man inte skulle svara. Jag svarar alltid och har på de sex-sju åren jag bott i Sverige fått kanske ett tiotal telefonsäljare som vill skicka mig "gratis" hälsoprodukter eller någon annan skit. Ett TIOTAL totalt, och det var efter att en "vän" rekommenderade mig för någon förbannad testprodukt. Sluta ge ut ert mobilnummer i tid och otid och skaffa olistat nummer så slipper ni också Cold calls.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

Använder Who is calling för iPhone och får då reda på vem det är som ringer. Äre telefonförsäljare gör jag inget eller så svarar jag och stänger av mikrofonen och kollar hur lång tid det tar innan de lägger på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Har aldrig förstått mig på det obehag som vissa känner för att svara så fort det är ett dolt nummer på displayen.. Vad är det värsta som kan hända?

Du har nog heller inte förstått varför en med torgskräck drar sig från att gå utanför dörren va? Alla människor tänker på olika sätt och har olika perspektiv på vardagen.

OT: Själv svarar jag aldrig på dolda nummer. Svarar heller inte på ett okänt nummer så vida jag inte väntar mig ett samtal från någon jag inte har inlagd i mina kontakter.

Permalänk
Skrivet av Maguro:

Du har nog heller inte förstått varför en med torgskräck drar sig från att gå utanför dörren va? Alla människor tänker på olika sätt och har olika perspektiv på vardagen.

OT: Själv svarar jag aldrig på dolda nummer. Svarar heller inte på ett okänt nummer så vida jag inte väntar mig ett samtal från någon jag inte har inlagd i mina kontakter.

Stor skillnad då det verkar vara väldigt många människor som är "rädda" att prata i telefon medans agorafobi är relativt ovanligt.

OT: Men varför? Alltså, det händer givetvis att jag låter bli att svara också men det är då om jag precis satt mig med maten, ett spel, framför TVn eller liknande, men att låta bli att svara bara pga okänt/dolt nummer förstår jag inte.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating:

Stor skillnad då det verkar vara väldigt många människor som är "rädda" att prata i telefon medans agorafobi är relativt ovanligt.

OT: Men varför? Alltså, det händer givetvis att jag låter bli att svara också men det är då om jag precis satt mig med maten, ett spel, framför TVn eller liknande, men att låta bli att svara bara pga okänt/dolt nummer förstår jag inte.

Självklart är det så. Det va ett exempel för att poängtera olikheter mellan människor. Det som stämmer in på mig stämmer inte in på personen brevid mig.

OT: Jag svarar inte av många anledningar. En av dem är väl att jag är "rädd" att prata i telefon. Det har dock blivit bättre med åldern. Svarar oftare nu än tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maguro:

Självklart är det så. Det va ett exempel för att poängtera olikheter mellan människor. Det som stämmer in på mig stämmer inte in på personen brevid mig.

OT: Jag svarar inte av många anledningar. En av dem är väl att jag är "rädd" att prata i telefon. Det har dock blivit bättre med åldern. Svarar oftare nu än tidigare.

Särskilda anledningar är en sak. Vissa saker folk skriver här som en anledning att inte svara är rent ut sagt skrämmande.

Möjligheten finns ju ALLTID att det är sjukhus/polis eller något som försöker nå en akut pga någon vän/släkting eller något.

Anser ni att eran tid är viktigare än så, please go on Jag kommer dock alltid har svårt att förstå folk som inte gör det pga lathet.

Edit: Tex det nedanför mig

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Svarar aldrig på skiten. Har man rent mjöl i påsen ringer man inte från skyddat nummer. Man kan ändå ha hemligt nummer men låta numret visas när man ringer.

Permalänk
Medlem

Ärsh det är ju bara svara så slipper man gå och undra vem som ringde, bara lägga på luren om det är telefonförsäljare etc

Permalänk

svarar på 90% av dom är det telefonförsäljare så lägger jag bara på så brukar dom aldrig ringa igen eller om jag känner för det kontrar jag deras erbjudande med att dom får köpa min cykel eller dyl. för ett mkt förmånligt pris sedan binder dom sig i 1 månad för bara 2000kr i månaden med 3 månaders uppsägnings tid dom flesta lägger då bara på

Visa signatur

PC1:Mobo:P8Z68-V Pro Cpu:i7-2600K @ 4.4Ghz CpuKylare:Noctua NH-D14 Gpu:ASUS GTX 690 Ram:XMS3 DDR3 1600MHz 16GB HDD:HyperX 3K SSD 240GB,OCZ VERTEX Plus 120GB ,1.0TB Bildskärm:3 x ACER 24''TFT 3D 120Hz Chassi:Thermaltake Level 10 GT Psu:HX750W Silver Mod OS:Win 7 Pro
MediaPC: Mobo:GA-78LMT Cpu:II X4 965 3,4GHz Cpukyl:Hyper 212 EVO Ram:8GB 1600Mhz Psu:CX 430M Mod Chassi:Define Mini Svart

Permalänk
Medlem

Jätteskoj att prata med försäljare tycker jag. Om det är något tråkigt som jag inte har något med att göra så säger jag inte intresserad och om det är något jag har kunskap om så brukar jag lyssna på erbjudandet och är det dåligt eller bullshit så brukar jag trolla lite.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag och min familj har dolt nummer, mest pga säkerhetsskäl, m.m. Men nu verkar det vara så lätt att hitta personuppgifter annanstans än Eniro, så det förefaller en smula onödigt nuförtiden.

Har bara upplevt att någon inte har svarat pga dolt nummer en gång. Då fick jag skicka sms innan jag skulle ringa till henne... ^^ lite omständigt, men inte så farligt.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Använder WhoIsCalling med iPhonen men svarar ändå aldrig på dolt nummer. Vill dock någon gång köra en variant på vad Jerry gör i Seinfeld http://www.youtube.com/watch?v=hllDWSbuDsQ, underbart.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem

Svarar aldrig såvida jag inte väntar samtal som kan/kommer att vara dolt. Varför skulle jag bry mig om att svara? Waste of time.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating:

Själv tycker jag det är lite "obehagligt" med telefonförsäljare, jag vet inte varför men jag klarar inte av att vara otrevlig och lägga på utan låter dom mala på . Fattar inte varför men blir bara så alla :S Men har la någon störning/knepighet för sig :P. Så jag undviker också gärna att svara om jag kan. Även när jag ska ringa någon okänd så drar jag gärna ut på det så länge jag kan och det känns konstigt i magen men sen när de väl svarat är det inga problem längre.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Beror på tidpunkt/humör/vad jag gör/om jag väntar samtal. Gäller för dolt och okända nummer. Svarar hellre på dolt nummer. Vanligare med skumma samtal från okända nummer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem

Svarar alltid, är det någon/något företag jag inte vill prata med så lägger jag bara telefonen på bordet och fortsätter med det jag gjorde. Till slut så lägger dom på och ringer inte igen

Visa signatur

MacBook Pro Retina 15" 16GB 256GB

Permalänk
Medlem

Svarar alltid
Är det en försäljare så kan man ju trolla lite..?

Tex som jag såg någon tidigare skriva, när jag var liten så svarade jag alltid och så frågade dom ifall jag hade mamma eller pappa hemma, då svarade jag oftast att dom var döda
Nu brukar jag dock trolla lite värre >:D

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Jag svarar oavsett vilket nummer. Visst har jag fått 3 samtal nu på 2 månader från tv-radiotjänst men jag brukar bara svara med "ja"... Då måste dom presentera sig. Och är det oönskad samtal så kan man göra det kort eller hålla på att prata i ett så dom inte hinner säga något.

Tycker det är roligt att jävlas tillbaka med säljare.

Visa signatur

- Its all about the game