Permalänk
Medlem

Fabrikåterställning

Hej. Jag har ingen Windows skiva hemma och jag kollade runt lite på datorn om man kunde fabriksåterställa datorn ändå.
Då kom jag in på något som verkade vara rätt. "Återställ Datorn till fabriktillstånd"
Kom dit via: Kontrollpanelen-->System och Säkerhet-->Säkerhetskopiering och återställning-->Återställ systeminställningar eller dator--> Avancerade återställningsmetoder sen finns den där.
Kommer det här att radera Windows också, eller kommer det bli som att man precis köpt den och startar den för första gången?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alepale:

Hej. Jag har ingen Windows skiva hemma och jag kollade runt lite på datorn om man kunde fabriksåterställa datorn ändå.
Då kom jag in på något som verkade vara rätt. "Återställ Datorn till fabriktillstånd"

Dold text

Den kommer "installera om" Windows så alla dina filer försvinner (spara viktiga saker i en extern hårddisk eller något)
så den blir väl ungefär som när du köpte den. Dock så formateras inte hårddisken om men det spelar ingen större roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Den kommer "installera om" Windows så alla dina filer försvinner (spara viktiga saker i en extern hårddisk eller något)
så den blir väl ungefär som när du köpte den. Dock så formateras inte hårddisken om men det spelar ingen större roll.

Viktiga saker = dokument, bilder osv eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alepale:

ja alltså absolut allting kommer att försvinna från datorn och så kommer windows installeras om och så kommer alla program som följde men datorn ny installeras..

Permalänk

Den återställs så att den blir precis likadan som när du satte på den första gången. Var windows installerat då så kommer det vara installerat nu också.

Fabriksåterställning är rätt händigt om man vill rensa datorn då och då. Tänk dock på att ALLT försvinner, så foton/dokument bör du kopiera över på USB, program och spel får du helt enkelt installera om då dessa ofta inte fungerar så bra om man kör copy+paste

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alepale:

Ja. Har du inte mycket grejer så kan du lägga över på ett USB minne som sagt ovan.
Program är de bara att hämta hem igen annars kan du ju spara install filen (till exempel setup.exe eller liknande)
så du inte måste gå till alla olika sidor och ladda hem dem igen. Dock inget måste.