Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

*facepalm*

Jag glömde ju bort att Node 304 hade nätagget på sniskan i framkant.
Om man inte är beredd att modda chassit så kan jag inte rekommendera en Picopsu!
Det blir till att skicka tillbaka och satsa på ett vanligt ATX-nätagg istället.

Så kan det gå när man inte tänker efter! Men då vet ni andra det!

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför det inte skulle fungera med picopsu???

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Fattar inte varför det inte skulle fungera med picopsu???

Det finns inget sätt att dra strömkabeln från AC-DC-adaptern till Picopsun utan att modda chassit. Jag är inte beredd att göra det.
Anslutningen inne i är en såndär klassisk sladd som sitter på nätagg. Utan modd skulle det behövas en sladd som är som honan till den "vanliga" kabeln: http://mini-itx.se/apparatkabelvanligjordad1m-p-262.html?cPat... i ena änden och sedan som hanen i den här 3-pinskabeln http://mini-itx.se/apparatkabel3pinjordad1m-p-261.html?cPath=... i andra änden.

Med ett Node 304 så ser i alla fall inte jag hur det skulle kunna funka.

Men någon kanske har en idé?

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Det finns inget sätt att dra strömkabeln från AC-DC-adaptern till Picopsun utan att modda chassit. Jag är inte beredd att göra det.
Anslutningen inne i är en såndär klassisk sladd som sitter på nätagg. Utan modd skulle det behövas en sladd som är som honan till den "vanliga" kabeln: http://mini-itx.se/apparatkabelvanligjordad1m-p-262.html?cPat... i ena änden och sedan som hanen i den här 3-pinskabeln http://mini-itx.se/apparatkabel3pinjordad1m-p-261.html?cPath=... i andra änden.

Med ett Node 304 så ser i alla fall inte jag hur det skulle kunna funka.

Men någon kanske har en idé?

Du menar alltså denna sladden?
http://cdn.eteknix.com/wp-content/uploads/2012/10/DSC_6421.jp...
Men du skulle ju kunna skruva bort uttaget på chassit och bara dra sladden igenom hålet? Eller? Tror det skulle funka va?
Din pico ser ut såhär?
http://green-led.c.blog.so-net.ne.jp/_images/blog/_217/green-...
Ta bara och skruva bort den yttre/innre kontakten och dra igenom kablen och koppla ihop dem inne i chassit. Lite fulmodd men borde funka

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Du menar alltså denna sladden?
http://cdn.eteknix.com/wp-content/uploads/2012/10/DSC_6421.jp...
Men du skulle ju kunna skruva bort uttaget på chassit och bara dra sladden igenom hålet? Eller? Tror det skulle funka va?
Din pico ser ut såhär?
http://green-led.c.blog.so-net.ne.jp/_images/blog/_217/green-...
Ta bara och skruva bort den yttre/innre kontakten och dra igenom kablen och koppla ihop dem inne i chassit. Lite fulmodd men borde funka

Ja, se på fan. Jag bara förutsatte att den var fastsatt på något överjävligt sätt direkt i chassit vilket skulle behöva innebära typ kniv och våld för att få bort, jag tittade inte ens. Men det var bara två vanliga skruv!
Får kika på det imorn helt enkelt. Och sen hitta eltejp eller något annat att täcka hålet med. Det är ju bara baksidan liksom.
Tack som fan!

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Ja, se på fan. Jag bara förutsatte att den var fastsatt på något överjävligt sätt direkt i chassit vilket skulle behöva innebära typ kniv och våld för att få bort, jag tittade inte ens. Men det var bara två vanliga skruv!
Får kika på det imorn helt enkelt. Och sen hitta eltejp eller något annat att täcka hålet med. Det är ju bara baksidan liksom.
Tack som fan!

No problemaz

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Efter lite pillande, rätt så smart kabeldragning bitvis och ganska många buntband samt en för klen Picopsu som fick returneras och bytas mot en lite kraftigare så ser det nu ut som såhär i chassit. Tagit med iPhonen och blixt på grund av lite ljus. Skapar ett litet galleri med bilder tagna i dagsljus så att man ser lite bättre sen.

Här har vi ena sidan. Ser man hur jag lyckades kila dit AC-DC-adaptern och även lite hur jag drog 3-pins-kontakten till fläkten runt fläkten innan jag anslöt den till fläktkontrollern. En av de smartare kabeldragningarna faktiskt.

Här har vi ghettomodd med eltejp. Prövade först med lite svart skumgummi men fick inte dit det bra och det såg fulare ut.

Och här har vi den från utsidan.

Här ser man hur flitigt användande av buntband gör att man kan få bort kablarna till frontfläktarna samt molex till fläktkontrollern i bjälken överst utan större problem. Ska nog fästa ordentligare med ytterligare ett buntband precis "efter" molex-kontakten när allt är klart. Jag valde även att fläta kablarna till frontpanelen eftersom de var fantastiskt långa.

Här ser man hur jag lyckats dra in alla kablar bredvid den "sista" hårddisken. Jag har även fäst satakablarna med ett buntband i bakkant så att jag har något att dra runt så att kablarna stannar "där de ska vara".

Det kan ju ge ett lite förvirrat uttryck i och med att det ligger inte mindre än 4 lösa SATA-kablar (data) och två lösa strömkablar till SATA. Men ni förstår...
Jag är ändå rätt nöjd so far. Picopsun bör dyka upp någon gång under mitten av veckan.

Anledningen till att 80W inte räckte var för att den bara kunde leverera 4 A på 12V. Vilket innebär 48W. Vid idle med en hårddisk så drar systemet enligt tester lite drygt 20 W. Lägg då till ytterligare 4 hårddiskar á 4.5 W så är vi uppe i 38 W. Det tyckte jag kändes på tok för snävt. Dessutom så saknades det en extra 4-pins-kontakt till moderkortet, vilket behövdes.

Det straffar sig att läsa snett bland specifikationerna!

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

En variant är att bygga en riktigt lättviktig pc och sen hänga på en sån här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=831159

Har precis fixat en sån rigg själv och jag har testat att ha igång 8 hd-streams samtidigt över nätverket, varav två streams med en äckligt hög bitrate så den pallar med det mesta. Överföringshastigheten (skriv) vid en kopiering från SSD ligger på cirka 150MB/s via USB3. Kör Raid5 med fem diskar men man får samma hasigheter vid t ex Raid0.

Gud va det rycker i köptarmen:)

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Jag ska äntra det ljuva livet och flytta hemifrån. Men då mister man ju den fantastiska infrastrukturen vi har här hemma med NASar och sådär. Så kan man ju inte ha det!

Så jag tänkte bygga mig en egen liten NAS och använda FreeNAS. Men jag har ingen koll på hur mycket CPU-prestanda som behövs till exempel. Såg någon tråd här i forumet med någon som växt ifrån sin Synology NAS och där någon tipsade om att bygga egen för att det både var billigare och bättre.

Tänkt användningsområde är att spara film, bilder och framförallt backa upp min Mac, gärna via Time Machine om det går. Går det? Jag kommer inte ha en massa datorer anslutna till NASen och göra många filöverföringar samtidigt eller något sånt. Jag har ju bara lekdator och MacBooken. Och lekdatorn leks det bara med. Så i princip handlar det om bara en dator i taget.

Det här är vad jag har plockat ihop.
[SPOILER]
Seasonic 80+ Bronze på 520W
Fractal Design Node 304
ASUS C60M1-I med den 2-kärniga AMD APUn C-60 i 1 GHz på 9W
2 GB ram
Med plats för totalt 6 SATA 6 Gbit/s
Totalpris typ 2500 kr i butik.[/SPOILER]
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2160661&view=m

Att jämföras med billigaste färdiga NASen med 6 hårddiskplatser
[SPOILER]
Netgear ReadyNAS
Med en 2-kärnig Atom D510 i 1.667 GHz
1 GB ram
Med plats för totalt 6 SATA 3 Gbit/s
Pris hos Dustin 5000 kr.[/SPOILER]
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=657068

Jag lyckades gräva fram benchmarks på C-60 och D510 och det verkar som att D510 i ReadyNASen är ungefär 15% snabbare. Gör det någon skillnad för min relativt lätta användning?

Vad tycks? Jag skulle väl eventuellt kunna tänka mig att sträcka mig till 3000 kr för NASen exkl hårddiskar. Men billigare är godare, precis som att tyst är väldigt gott.

Puss och jag älskar dig som svarar och hjälper <3

Jag måste fråga bara!
om ni kör det hemma borde ju den som byggt den kunna svara på dina frågor?

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Blir avis, det är så kul att bygga o confa nya grejor

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Den har varit uppe och igång i snart en månad nu. Men det tog egentligen till nu innan jag orkade få igång allt helt och hållet.

Jag håller på att säkerhetskopiera med Time Machine nu. Går alldeles utmärkt efter lite pill och krångel med inställningar och shares. Det går inte jättesnabbt, jag verkar snitta 20 Mbit/s eller 2,5 MB/s, men det är över wifi och jag har en fantastiskt långsam 5400 RPM hårddisk i min stackars MacBook. CPUn verkar klara det utan några som helst problem över huvud taget.

Jag ska pröva att lägga lite serier och annat på den och se om/hur det går att streama dem.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Om du kör Wifi på din dator så är det där begränsningen ligger om du ska streama. NAS klarar det utan problem

Permalänk
Medlem

Om du har ett halvdant nätverk i g-standarden så har du nog begränsningen där.

Annars:
Vad har du för nätverkskort i Servern? BSD verkar ju jättekinkigt och hastigheten kan blir rejält lidande om det inte gillar ditt kort.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Om du har ett halvdant nätverk i g-standarden så har du nog begränsningen där.

Annars:
Vad har du för nätverkskort i Servern? BSD verkar ju jättekinkigt och hastigheten kan blir rejält lidande om det inte gillar ditt kort.

Jag har inget dedikerat nätverkskort i nasen. Det är en Realtek-krets på 1 Gbit/s. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1279057

Jag har bara routern jag fick av Bredbandsbolaget. Kör 50 cm ethernet-sladd från nasen in i den och så är laptopen på det trådlösa.

Jag har visserligen typ 10 nätverk till i närheten men alla ligger på kanaler 6 och uppåt och jag har lagt mig på kanal 1, så jag bör inte drabbas av så mycket störningar. Sedan har jag en liten lägenhet. Som mest kan jag komma 8 meter och en vägg från routern. Men ska som sagt bara säkerhetskopiera klart först. Det tar sin lilla tid att flytta 190 GB...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Det gick rätt knackigt att streama över wifi tyvärr.

Med ethernetsladd var det inga problem med 720p i dubbla hastigheten dock.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Den har varit uppe och igång i snart en månad nu. Men det tog egentligen till nu innan jag orkade få igång allt helt och hållet.

Jag håller på att säkerhetskopiera med Time Machine nu. Går alldeles utmärkt efter lite pill och krångel med inställningar och shares. Det går inte jättesnabbt, jag verkar snitta 20 Mbit/s eller 2,5 MB/s, men det är över wifi och jag har en fantastiskt långsam 5400 RPM hårddisk i min stackars MacBook. CPUn verkar klara det utan några som helst problem över huvud taget.

http://i.imgur.com/dDgpZW6.png

http://i.imgur.com/DzwnsrS.png

Jag ska pröva att lägga lite serier och annat på den och se om/hur det går att streama dem.

Vad använder du för program för övervakning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ate-bitt:

Vad använder du för program för övervakning?

Det finns som standard i FreeNAS och NAS4Free

Permalänk
Medlem
Skrivet av ate-bitt:

Vad använder du för program för övervakning?

Det är sådär GUIt för NASen ser ut när jag loggar in via en webbläsare. Standard i FreeNAS

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

En variant är att bygga en riktigt lättviktig pc och sen hänga på en sån här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=831159

Har precis fixat en sån rigg själv och jag har testat att ha igång 8 hd-streams samtidigt över nätverket, varav två streams med en äckligt hög bitrate så den pallar med det mesta. Överföringshastigheten (skriv) vid en kopiering från SSD ligger på cirka 150MB/s via USB3. Kör Raid5 med fem diskar men man får samma hasigheter vid t ex Raid0.

Gammal tråd men postar ändå. Jag har en laptop så bara står och skräpar och tänkte nyttje den som NAS istället, problemet är ju bara hårddiskplatser och har kikat på ett sån lagringschassi.

Är du fortfarande nöjd eller ska man kikat på något annat? Något speciellt man ska tänka på? Datorn har tyvärr bara USB 2.0 dock har den en eSATA port så jag antar att det är att föredra då.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Gammal tråd men postar ändå. Jag har en laptop så bara står och skräpar och tänkte nyttje den som NAS istället, problemet är ju bara hårddiskplatser och har kikat på ett sån lagringschassi.

Är du fortfarande nöjd eller ska man kikat på något annat? Något speciellt man ska tänka på? Datorn har tyvärr bara USB 2.0 dock har den en eSATA port så jag antar att det är att föredra då.

Jag är fortfarande nöjd men det finns några saker att ta upp: Det händer att min server tappar hela lagringschassit. Har inte sett något mönster för när det sker men jag misstänker att det är USB-controllern i servern som buggar ur, jag har nämligen två såna här chassin och bägge försvinner samtidigt. Krävs en omstart för att de ska dyka upp igen. Det händer inte så ofta att jag ser det som ett stort problem dock.

Ska du köra eSATA så bör du veta att du inte kan dela upp diskarna i chassit i flera enheter, du kommer bara att se en av dessa då. Dessutom har jag inte lyckats få ner diskarna i viloläge över eSATA. Jag är alltså tillbaka på USB3 vilket funkar utmärkt.

USB 2.0 lär bli långsamt när du ska kopiera stora filer till den men jag skulle tro att det går utmärkt att streama från den när väl filerna är på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Jag är fortfarande nöjd men det finns några saker att ta upp: Det händer att min server tappar hela lagringschassit. Har inte sett något mönster för när det sker men jag misstänker att det är USB-controllern i servern som buggar ur, jag har nämligen två såna här chassin och bägge försvinner samtidigt. Krävs en omstart för att de ska dyka upp igen. Det händer inte så ofta att jag ser det som ett stort problem dock.

Ska du köra eSATA så bör du veta att du inte kan dela upp diskarna i chassit i flera enheter, du kommer bara att se en av dessa då. Dessutom har jag inte lyckats få ner diskarna i viloläge över eSATA. Jag är alltså tillbaka på USB3 vilket funkar utmärkt.

USB 2.0 lär bli långsamt när du ska kopiera stora filer till den men jag skulle tro att det går utmärkt att streama från den när väl filerna är på plats.

Så alla diskar kommer bara synas som en enda stor? Ja det känns ju lite sådär isf. USB 2.0 lär ju bli riktigt trögt att filer med, det är väl nästan inte ett alternativ.
Får grunna vidare lite, tack för infon iaf!

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Så alla diskar kommer bara synas som en enda stor?

Den visar bara den första disken du har skapat i chassit. I mitt ena kör jag en stor Raid5:a med alla fem diskarna så där är detta inte ett problem. I den andra jag jag stoppat i gamla överblivna diskar och har en Raid-0:a + en enhet där jag bara har klumpat ihop tre diskar. Där ser jag bara en av dem när jag kör eSATA, men SATA-protokollet är ju inte gjort för mer än en disk så det är nog "by design".