Dropbox vs. Google Drive

Permalänk
Skrivet av pong218:

Google drive är helt klart bättre när det gäller det gäller dokument då alla personer inom ex. ett grupparbete kan arbeta med ett och samma dokument via webbtjänsterna..

Nackdelen är att Googles program saknar funktionalitet. Vi försökte använda Google Drive för att synka rapportskrivning på jobbet, resultatet blev att alla skrev i Word och sen copypastade in i Google Docs - ingen stod ut med att använda Googles program.
Googles ordbehandlare spelar inte i samma division som Word, knappt ens samma sport; jag skulle snarast jämföra med XP:s Wordpad.

Integreringen med desktopen är i stort sett obefintlig i Google Drive också, det finns ingen lokal delad mapp som det gör med Dropbox.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Jag använder Copy istället. Samma funktionalitet men du får 15gb gratis och 5gb extra för varje man du rekommenderar. (de har precis startat och erbjuder lite extra space nu för att bli större)

https://copy.com?r=90EZG9

Tackar Emissary Emissary, Mathias Hansen Nu har jag 35gb ^^

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Jag har kört dropbox men testade att flytta över allt till drive.

Gillar integration med övriga googletjänster men ett par saker blev jag besviken på:
I apparna (för androidtele och ipad) går det ju inte att redigera tex word och exceldokument! Var det inte lite det som skulle vara styrkan med drive att man både kan läsa och redigera filerna direkt.

Det kanske går om man kör webbläsaren på mobilen men jag vill kunna ha filerna offline i telefonen och redigera dem.

Dessutom är kompabiliteten inget vidare med äldre IE-läsare varpå drive fungerar lite halvkasst på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Nackdelen är att Googles program saknar funktionalitet. Vi försökte använda Google Drive för att synka rapportskrivning på jobbet, resultatet blev att alla skrev i Word och sen copypastade in i Google Docs - ingen stod ut med att använda Googles program.
Googles ordbehandlare spelar inte i samma division som Word, knappt ens samma sport; jag skulle snarast jämföra med XP:s Wordpad.

Integreringen med desktopen är i stort sett obefintlig i Google Drive också, det finns ingen lokal delad mapp som det gör med Dropbox.

För att synka rapportskrivning på jobbet så rekommenderar jag helt klart OneNote om ni sitter på Office.

Så ta dig nån timme och läs hur det funkar, samla alla och förklara. Jag kan lova att ni alla kommer att tänka "men varför har vi inte gjort detta innan" Jobbar själv på ett ställe där vi alla är i behov av samtida

OneNote är en digital anteckningsbok för att skriva ned, lagra och dela all slags information, och lite till. Och dessutom så är det lätt enkelt och roligt att använda.

Du kan....Jag pallar inte skriva, så jag klistrar/länkar.

"Du kan samla in och ordna allt du behöver – anteckningar, foton, video och webblänkar – för alla slags projekt som du arbetar med.
Med OneNote har du direkt åtkomst till informationen och med de kraftfulla sökfunktionerna kan du enkelt hitta exakt vad du letar efter.
Lämna dina pappersbaserade anteckningsböcker till återvinning – nu har du en digital anteckningsbok!

Med OneNote är det enkelt att samarbeta och dela anteckningsböcker med andra.
Det kan ofta vara svårt att veta vem som gör vad i ett grupparbete. Men det är inget problem i OneNote: när du delar anteckningsböcker i OneNote 2010 markeras automatiskt nya ändringar och du ser direkt vem som gjort dem.

Fortsättning följer här ... Prova

Och när det gäller Trådtiteln, så för att svara på frågan.

Jag nyttjar dessa molntjänster. DropBox, Google Drive & SkyDrive.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Hade väldigt gärna gått över från Dropbox till Drive, det stora problemet med Drive för mig är att det ligger hundratals dokument där från fem års studier, varav hälften bara är dokument som är delade med mig. Dom vill jag inte se bland alla mina privata grejer, vill ha en clean drive helt enkelt, som man får med Dropbox. Vill gärna ha kvar alla dokument, mina egna dokument kan jag ju ladda ner och ta bort, men dokumenten som är delade med mig kan jag ju inte ta bort ifall jag fortfarande vill kunna se andras redigeringar?