Rekommenderad kylpasta till Titan?

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006

Rekommenderad kylpasta till Titan?

Sitter här med ett GTX Titan och funderar på att byta kylpasta för att hålla temperaturen så låg som möjligt (touch ljudnivån). Kortet är från EVGA och följer väl standarder i sitt utförande. Vilken pasta är att rekommendera till ett projekt som detta? Har en tub med Arctic Silver 5, men läste någonstans att den kan vara ledande.

Tips?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sörberge
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Segas:

Sitter här med ett GTX Titan och funderar på att byta kylpasta för att hålla temperaturen så låg som möjligt (touch ljudnivån). Kortet är från EVGA och följer väl standarder i sitt utförande. Vilken pasta är att rekommendera till ett projekt som detta? Har en tub med Arctic Silver 5, men läste någonstans att den kan vara ledande.

Tips?

Om jag förstått det hela rätt är den där ledande egenskapen bara ett problem om du kladdar utanför... Arctic skall väl vara den bästa pastan, så jag hade gått på den. (kommer att använda den när jag byter mammaplanka på frugans...)

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006

Tack för svar. Jag antar att det är riskorn-modellen man kör även på GPU?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Segas:

Tack för svar. Jag antar att det är riskorn-modellen man kör även på GPU?

På GPU ska du göra ett kryss över kärnan.

[Workstation] [i7 3770K | Sabertooth Z77 | EVGA GTX 1080 SC WC | AX1200 | 16GB DDR3 | 1TB 850 Evo]
[Server/NAS] [ESXi] [Xeon E3-1275 V3 | Silverstone DS380 | 16GB DDR3 ECC | 8 x WD RED 3TB | LSI MEGARAID 9271-8I]
[Bärbar] [Macbook Pro Retina 15 2017 | 1TB SSD | 16GB Ram]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Segas:

Tips?

För GPU rekommenderas kylpasta som INTE innehåller silver. Observera dock att skillnaden mellan olika kylpastor oftast inte är så stor Hur du sedan fördelar pastan finns det flera lösningar på. Själv brukar jag bara lägga lite på GPU:n, ta ett kreditkort och fördela allt till ett jämt lager

| OS: Windows 10 Home 64bit | CPU: Intel Core i7 6700K | GPU: EVGA 1070 FTW Hybrid
| MB: EVGA Z170 Stinger | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair AX650
| Chassi: Fractal Design Define Nano S | SSD: Samsung 850 Pro | CPU-Kylare: Corsair H110i

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006

Ok, tack så mycket. Känns lite nervigt att sätta skruvmejseln i ett kort som detta, haha. Men jag hoppas på en lägre ljudnivå samt högre klock då kortet håller sig till maximalt 80 grader (i standardutförande).

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012

Varför ska du montera om kylaren? Jag kan inte tänka mig att kylpastan som följer med inte är gjord av fantastisk kvalitet då det är GTX Titan vi snackar om.
Dessutom så "bränns" ju kylpastan in över tid så du skulle förmodligen få sämre temperaturer än du har nu om du har använt kortet ett tag

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av YamahaDGX630:

För GPU rekommenderas kylpasta som INTE innehåller silver. Observera dock att skillnaden mellan olika kylpastor oftast inte är så stor Hur du sedan fördelar pastan finns det flera lösningar på. Själv brukar jag bara lägga lite på GPU:n, ta ett kreditkort och fördela allt till ett jämt lager

Det tråkiga med den metoden är att det blir luftbubblor i kylpastan, om man bara gör ett kryss över kärnan och sedan klämmer dit kylaren så kommer det sprida ut sig fint.

[Workstation] [i7 3770K | Sabertooth Z77 | EVGA GTX 1080 SC WC | AX1200 | 16GB DDR3 | 1TB 850 Evo]
[Server/NAS] [ESXi] [Xeon E3-1275 V3 | Silverstone DS380 | 16GB DDR3 ECC | 8 x WD RED 3TB | LSI MEGARAID 9271-8I]

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av Uzanar:

Varför ska du montera om kylaren? Jag kan inte tänka mig att kylpastan som följer med inte är gjord av fantastisk kvalitet då det är GTX Titan vi snackar om.
Dessutom så "bränns" ju kylpastan in över tid så du skulle förmodligen få sämre temperaturer än du har nu om du har använt kortet ett tag

Är det så tror du? Mitt 690 höll sig otroligt svalt, kanske är det samma välbygge på Titan också?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av wRRM:

Det tråkiga med den metoden är att det blir luftbubblor i kylpastan, om man bara gör ett kryss över kärnan och sedan klämmer dit kylaren så kommer det sprida ut sig fint.

jo, jag känner till detta med luftbubblor. Dock har jag kommit fram till att detta inte gäller när man applicerar pastan. Skillnaden ligger i att ifall du applicerar pastan, sätter ihop kylaren med kretskortet, och sedan tar isär allt igen så kommer det att bildas luftbubblor

| OS: Windows 10 Home 64bit | CPU: Intel Core i7 6700K | GPU: EVGA 1070 FTW Hybrid
| MB: EVGA Z170 Stinger | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair AX650
| Chassi: Fractal Design Define Nano S | SSD: Samsung 850 Pro | CPU-Kylare: Corsair H110i

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

På sin höjd vinner du 1-2 grader efter inbränning med optimering.
Till bekostnad av att du fimpar garantin på ett 9K grafikkort.

Låt det vara såvida du inte skall sätta vettenblock på den vilket är en helt annan historia iofs.

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av Fluf:

På sin höjd vinner du 1-2 grader efter inbränning med optimering.
Till bekostnad av att du fimpar garantin på ett 9K grafikkort.

Låt det vara såvida du inte skall sätta vettenblock på den vilket är en helt annan historia iofs.

När du lägger fram det så, känns det otroligt vettigt att låta bli...

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Segas:

Dock går inte garantin bort på EVGA kort men förstör du kortet så försvinner så klart garantin, men du behöver inte byta om du inte ska använda vattenblock.

CASE Hex Gear R80 CPU 8700k @5.2GHz GPU GTX 1080 RAM G.Skill Trident Z RGB 4266MHz CL19 @ 3733 CL14 + 128GB Corsair Dominator Platinum PSU EVGA T2 1600W SSD 900p 280GB PCI, 860 Pro total 8TB Headphones DT990 250Ω Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Asus 32" Curved ROG Swift XG32VQ FREE-SYNC
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 360+480 Hardware Labs Black Ice SR2 White 8 Port

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Segas:

Absolut.
Att byta kylpasta kanske du borde göra när du säljer det vidare om 3-4 år, kylpasta är gjort för att sitta

Här har du ett gammalt test på Sweclockers av kylpastor från 2006 förresten, lite intressant läsning och speciellt hur lite som skiljer dem åt temperaturmässigt!
http://www.sweclockers.com/recension/582-test-av-kylpastor/8#...

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012

Har inte Titan en riktigt bra standardkylare?

Känns väldigt onödigt att byta pasta "bara för att", om det inte ens är några problem med temperaturerna. Hade det varit problem med höga temps så skulle man väl kontakta ÅF/tillverkaren direkt och alternativt göra en RMA.

Jag hade inte pillat med det där på ett så pass dyrt kort i alla fall.

Du har redan tackat ja!

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av dysenteri:

Har inte Titan en riktigt bra standardkylare?

Känns väldigt onödigt att byta pasta "bara för att", om det inte ens är några problem med temperaturerna. Hade det varit problem med höga temps så skulle man väl kontakta ÅF/tillverkaren direkt och alternativt göra en RMA.

Jag hade inte pillat med det där på ett så pass dyrt kort i alla fall.

Ja Titan har skit bra standardkylare.

CASE Hex Gear R80 CPU 8700k @5.2GHz GPU GTX 1080 RAM G.Skill Trident Z RGB 4266MHz CL19 @ 3733 CL14 + 128GB Corsair Dominator Platinum PSU EVGA T2 1600W SSD 900p 280GB PCI, 860 Pro total 8TB Headphones DT990 250Ω Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Asus 32" Curved ROG Swift XG32VQ FREE-SYNC
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 360+480 Hardware Labs Black Ice SR2 White 8 Port

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av tvelander:

Ja Titan har skit bra standardkylare.

Tvelander, du sitter väl med Titan? Isåfall, hur anser du att kortet presterar rent ljudmässigt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trondheim, Norge
Registrerad
Okt 2001

Titan kortet låter inte mycket! Har ett själv..

Jag tillverkar Elektronisk Background Music Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Som jag har förstått det behåller man garanti på evga när man byter kylare och pasta osv och jag föreslår mx4 den gör det inget om det kommer lite utanför.

http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=741202&mpage=1

Deras forum så kör på du kan maila o fråga om det även gäller för titankort för att vara på säkra sidan.

Desktop: Dell UltraSharp U2711 | Fractal Design - Arc Midi R2 | Asus Maximus VI Formula | Intel 4770k |
Corsair Vengeance Pro 16GB 2400Mhz | ASUS GeForce GTX 780 3GB | Samsung 830 Pro 256Gb | Corsair AX 860 |
Ljud: Asus Xonar Essence One| AKG Q701

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av YamahaDGX630:

jo, jag känner till detta med luftbubblor. Dock har jag kommit fram till att detta inte gäller när man applicerar pastan. Skillnaden ligger i att ifall du applicerar pastan, sätter ihop kylaren med kretskortet, och sedan tar isär allt igen så kommer det att bildas luftbubblor

Näe, där har du lite fel tyvärr:
http://www.youtube.com/watch?v=-hNgFNH7zhQ

Man ska ALDRIG smeta ut kylpastan, finns ingen som helst anledning till det, pastan är nog lättflytande för att tryckas ut över hela IHS/Kärnan ändå, i synnerhet AS...

Men ontopic: Känns mest onödigt o sätta skruvmejseln i ditt titan (om du inte redan gjort det), Kylpastan borde vara nog bra, med tanke på hur dyr kylaren och kortet är så tror jag inte dom har snålat med pastan..

Intel 3570K@4.8ghz på ett Maximus v Gene med ett 7950 CFX OC(1150/1700, so far!), 8gb ram@1600mhz som sitter i ett Moddat Define R3, Och Drivs av ett 600w Agg Från Fractal Design (Sug på den ni som påstår att 600w inte orkar med två kort..)
Tack SimonReborn för loggan!
In Dayz, Capslock should be the panic button, not LMB...

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Segas:

Tvelander, du sitter väl med Titan? Isåfall, hur anser du att kortet presterar rent ljudmässigt?

Låter nästan ingenting även i 3-WAY SLI och då har jag inte ens delarna i chassit ännu.

Dom maxar 84 grader på mittenkortet 23 grader ute och 98% GPU usage.
Då är fläkten låg och dom låter inte specilet mycket.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Rocklets:

Arctic skall väl vara den bästa pastan, så jag hade gått på den. (kommer att använda den när jag byter mammaplanka på frugans...)

AS5 är en av dom sämsta...det är inte längre 2008.....

http://cdn.overclock.net/f/fa/900x900px-LL-fa65a8bd_TIMOveral...

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av tvelander:

Låter nästan ingenting även i 3-WAY SLI och då har jag inte ens delarna i chassit ännu.

Dom maxar 84 grader på mittenkortet 23 grader ute och 98% GPU usage.
Då är fläkten låg och dom låter inte specilet mycket.

Tack för input, jag låter kortet vara i sitt originalskick tills vidare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av Blazin87:

Imponerande diagram...

Men, vad visar det egentligen?

Exempelvis hur många grader skiljer det på en CPU i maxload, mellan tex AS5 och Indigo extreme?

Fo3

Bara en enda ros på ett evigt klänge
så är livet
trist varar länge
men underbart är kort -
alldeles för kort

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Segas:

Tips?

Spelar väl ingen roll vilken kylpasta du använder. Använd en ickeledande för säkerhetsskull.
Majonnäs leder värme lika bra som den dyraste kylpastan du kan köpa men den härskar hyfsat snabbt. Choklad håller sig fräscht lite längre men är sämst på överföring.

Jag rekommenderar denna: https://www.inet.se/produkt/5321168/arctic-ceramique-kylpasta...
Kostar väldigt lite i förhållande till vad man får. (25g för 81kr).

Den är lite trögare än dyrare pasta och bäst temperatur får man efter inbränning (runt 200h tar det) när pastan har flutit ut, men det är 3-4°C på sin höjd.

Skrivet av YamahaDGX630:

Gillar inte din metod med kreditkort. De egenskaper som trögflytande flytande ämnen har gör att toppskicktet kommer perforeras med mängder av microskopiska bubblor. Frågan är ju Hur stor skillnad det gör senare.

Skrivet av Uzanar:

Absolut.
Att byta kylpasta kanske du borde göra när du säljer det vidare om 3-4 år, kylpasta är gjort för att sitta

Här har du ett gammalt test på Sweclockers av kylpastor från 2006 förresten, lite intressant läsning och speciellt hur lite som skiljer dem åt temperaturmässigt!
http://www.sweclockers.com/recension/582-test-av-kylpastor/8#...

Finns lite nyare men skillnaden mellan AS-5, Majonäs och Ceramiqué är under 1°C.

Skrivet av Segas:

Tack för input, jag låter kortet vara i sitt originalskick tills vidare.

Låter klokt. Går väl att både ändra target temp på Turbo Boost 2.0 och även fläktkurvan?

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Blazin87:

Det finns dock tester som vissar annorlunda.

http://www.hardwaresecrets.com/article/Thermal-Compound-Round...

Det skiljer i runda slängar inte så mycket mellan olika kylpastor, det svårare i så fall är att få tag på de bättre kylpastorna i Sverige, Liontech brukar ha en del ovanliga saker i sin webshop.

"Relative performance" säger mig dock ingenting, det är bättre om man visar temperaturskillnader istället för något diagram som mäter performance, det kan ju skilja 2 grader mellan bästa och sämsta.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Blazin87:

Eller inte, då det fortfarande är en av de mest använda pastorna som dessutom håller mycket länge applicerad 5+ år.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud