Fakta om Windows 8.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bullen181:

Det var inte det jag syftade på. Jag fick ju ett svar via citering att Microsoft kanske blockerar Start8 och andra Metro blockerande program via updates, och för att vara på den säkra sidan så har man Microsoft Updates off. Sen förstår jag inte varför man orkar bry sig om säkerheten, det tar cirka 10 minuter att installera Windows 8 på SSD så det gör ju mycket skada om ett virus, eller något farligt kommer in. Har man koll på vad man gör på nätet, och håller sig från att klicka in sig på en massa så funkar det ju fina fisken utan nya säkerhets uppdateringar.

Om man inte installerar säkerhetsuppdateringar i sitt OS, vare sig det är Linux, Mac OS X, eller Windows så har man per definition inte "koll på vad man gör".

Men nog om det nu. Här är en bild på inställningen för att starta direkt till skrivbordet i Windows 8.1.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

För att vara 100% ärlig så har jag varit emot Win8 från början, jag har hatat det så mycket så det var inte klokt; men nu med dessa fixar/nya features, så.. Det känns som om jag kan ge Win8 en andra chans. Jag kommer använda mig av en av dom dära startmeny programmen, men det känns nästan som om att Win8 kan funka om man ställer in det hela som man vill ha den.

Permalänk
Medlem

Hur är det nu med Win8

Jag var hemma hos en kompis och körde 8 an men blev aldrig vän med det.

gick ju knappt knappt att öppna ett program eller ens tabba mellan olika program. Blev ärligt vansinnig tillslut.

Hur är det om man vill hitta till kontrollpanelen och andra saker... Så ändå låg utspritt och här och där förr på de äldre systemen... Men ändå så hittade man till dessa för eller senare.

Hur är det om man vill in och ändra något eller titta i en spelmapp och fixa med något där manuellt som ju faktiskt händer nån enstaka gång trotts allt. ?

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Modellören:

Hur är det nu med Win8

Jag var hemma hos en kompis och körde 8 an men blev aldrig vän med det.

gick ju knappt knappt att öppna ett program eller ens tabba mellan olika program. Blev ärligt vansinnig tillslut.

Hur är det om man vill hitta till kontrollpanelen och andra saker... Så ändå låg utspritt och här och där förr på de äldre systemen... Men ändå så hittade man till dessa för eller senare.

Hur är det om man vill in och ändra något eller titta i en spelmapp och fixa med något där manuellt som ju faktiskt händer nån enstaka gång trotts allt. ?

Tricket är att du ska använda hörnen på skärmen, om du använder en mus. Då får du fram menyer för att tabba mellan program, ta dig kontrollpanelen och så. Att gå in och titta i en spelmapp är inga problem, du klickar på ikonen för skrivbordet och sen den gula mappen nere i vänster hörn. Där har du filsystemet.

Summa summarum är att Windows 8 har en rätt hög inlärningströskel. Det har Microsoft jobbat med och förhoppningsvis är Windows 8.1 enklare att sätta sig in i.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bullen181:

Det var inte det jag syftade på. Jag fick ju ett svar via citering att Microsoft kanske blockerar Start8 och andra Metro blockerande program via updates, och för att vara på den säkra sidan så har man Microsoft Updates off. Sen förstår jag inte varför man orkar bry sig om säkerheten, det tar cirka 10 minuter att installera Windows 8 på SSD så det gör ju mycket skada om ett virus, eller något farligt kommer in. Har man koll på vad man gör på nätet, och håller sig från att klicka in sig på en massa så funkar det ju fina fisken utan nya säkerhets uppdateringar.

Men i ärlighetens namn så är operativsystemet det minsta bekymret, det är personlig data man behöver säkra och skydda, att installera om är ett ickeproblem i förhållande till att mista egna saker, uppdateringar är viktigt för allt utom spelkonsoler så är det så man använder sin dator så kanske man kan klara sig utan, men inte annars.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Modellören:

kontrollpanelen: win + x, p
"den här datorn": win + e
direkt till mapp: win + r, <sökväg>

eller så kan du högerklicka på en genväg till spelet och välja att gå till dess katalog.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Bara en snabb fråga, kommer Windows 8.1 ses som ett helt nytt operativsystem i "tidslinjen" över operativsystem eller kommer det snarare ses som ett väldigt stort service pack?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Bara en snabb fråga, kommer Windows 8.1 ses som ett helt nytt operativsystem i "tidslinjen" över operativsystem eller kommer det snarare ses som ett väldigt stort service pack?

Ja precis som att Windows 3.1 sågs som ett helt nytt operativsystem kommer Windows 8.1 också göra det. Det kommer följa med förinstallerat på nya datorer och säljas separat för den som inte har Windows 8 och därmed får det gratis.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

För den som är intresserad är här hela presentationen av Windows 8.1 på Computex.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Ja precis som att Windows 3.1 sågs som ett helt nytt operativsystem kommer Windows 8.1 också göra det. Det kommer följa med förinstallerat på nya datorer och säljas separat för den som inte har Windows 8 och därmed får det gratis.

Fast skillnaden mellan Windows 3.0 och 3.1 var rent tekniskt sett mycket större än den mellan 8 och 8.1. Att kalla 8.1 ett helt nytt operativsystem är ju lite väl saftigt.
Jag skulle hellre dra paralleller med 3.1 och 3.11 i så fall, om man nu prompt måste göra jämförelser.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trolliban:

Fast skillnaden mellan Windows 3.0 och 3.1 var rent tekniskt sett mycket större än den mellan 8 och 8.1. Att kalla 8.1 ett helt nytt operativsystem är ju lite väl saftigt.
Jag skulle hellre dra paralleller med 3.1 och 3.11 i så fall, om man nu prompt måste göra jämförelser.

Det där är extremt svårt för en utomstående att bedöma. Kanske till och med för Microsoft själva. I och med att Windows är så otroligt mycket större nu. Windows 3.1 hade 4-5 miljoner rader kod, medan Windows Server 2003 hade 50 miljoner linjer kod. Windows 8.1 lär ligga på minst 100 miljoner rader kod. Gör man då en förändring i 10% av dessa kodrader så innebär det ju en procentuellt liten förändring men själva storleken på förändringen är större än hela Windows 3.1.

Bara mellan två betaversioner av Windows 8, Developer Preview och Consumer Preview, gjorde man 100 000 "betydande förändringar" enligt Microsoft själva.

http://www.neowin.net/news/100000-changes-in-windows-8-consum...

"Niehaus also told session attendees that Microsoft expects to have a reduced footprint size for Windows 8.1 as compared to Windows 8. He said the team has been working on removing old components, temporary files and improving NTFS compression to free up more space on users' machines. He noted that 4 GB of free space will be needed to install the Windows 8.1 preview builds."

http://www.zdnet.com/microsoft-goes-public-with-windows-8-1-u...

Det har tidigare ryktats om att Windows 8.1 kommer få en snabbare och bättre optimera kärna. Inget officiellt har mig veterligen sagts om det ännu.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Det där är extremt svårt för en utomstående att bedöma. Kanske till och med för Microsoft själva. I och med att Windows är så otroligt mycket större nu. Windows 3.1 hade 4-5 miljoner rader kod, medan Windows Server 2003 hade 50 miljoner linjer kod. Windows 8.1 lär ligga på minst 100 miljoner rader kod. Gör man då en förändring i 10% av dessa kodrader så innebär det ju en procentuellt liten förändring men själva storleken på förändringen är större än hela Windows 3.1.

Du borde nog läsa på vad skillnaden mellan 3.0 och 3.1 var och sen se om du inte håller med om att det var som natt och dag.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trolliban:

Du borde nog läsa på vad skillnaden mellan 3.0 och 3.1 var och sen se om du inte håller med om att det var som natt och dag.

Ja jag var med på den tiden och ja jag har läst på för att fräscha upp minnet. Nä så stor skillnad tycker jag inte att det är. Men jag tycker inte heller att definitionen "uppdatering" "service pack" "ny version" osv är så viktig. Det är nytt och det är bättre, det är huvudsaken för mig.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Windows 8.1 Preview verkar vara en ~2GB stor nedladdning... det kanske säger en del om hur pass mycket som förändrats..

http://channel9.msdn.com/Events/TechEd/NorthAmerica/2013/FDN0...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det jag funderar på är om argumentet att "Windows 8 endast är för tablet" helt försvinner i och med att man lagt in möjligheter att ha metro-ikoner som är lika små som ikonerna i skrivbordet är. Argumentet var förstås befängt redan innan men nu hoppas jag att man slipper höra det alls.

Nä det var inte befängt innan och det är inte befängt idag heller.
Den dagen MS lägger tillbaka startmenyn så kommer det att minska men fram tills dess så är och förblir 8.x ett plattos

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Windows To Go har uppdaterats så att Windows Store alltid är tillgänglig.
http://winsupersite.com/windows-8/blue-windows-go

Alla installationer av Windows RT.1/8.1 blir krypterade??
http://winsupersite.com/windows-8/blue-device-encryption

På RT sker det redan idag. Det är på pro man har lagt till samma beteende som på RT.
Egentligen så är kryptot alltid på på RT men med en blank nyckel fram tills dess att man loggar på med ett MS account. Då sätts en riktig nyckel och den sparas automatiskt på skydrive för recovery

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det jag undrar över är om du kommer fortsätta klaga när Windows 8.2, Windows 8.3, Windows 9, Windows 9.1, Windows 9.2, Windows 9.3, Windows 10, Windows 10.1, Windows 10.2, Windows 10.3, Windows 11, Windows 11.1, Windows 11.2, Windows 11.3 har släppts år 2025 och det fortfarande inte innehåller någon startmeny?

Kanske. Fortsätter MS att vägra lyssna på sina kunder som de gör nu så tror jag inte att de har 10% marknadsandel 2025 så problemet kommer att lösa sig självt .....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Känns bra att företagen 'tvingat' Microsoft till "gör om, gör rätt" Dock tror jag personligen att det är "för lite, för sent". Skulle vara intressant att se försäljningen av Windows 7 från det att Windows 8 lanserades. Blir intressant att se ifall Windows 8.1 erbjuder tilltäckligt för att få mig att byta. För närvarande är jag dock skeptisk.

Försäljningen är Win8. Man köper nämligen den och utnyttjar sen rätten att köra äldre version.
Det är så företagslicenserna funkar och det är också därför W8 kan visa hyffsade försäljningssiffror trots att nyttjandet är mycket lägre.
Vi köpte tex ca 1000 W8 i maj men inte en enda av de burkarna kommer att köra en enda rad W8 kod. De bli omblåsta med W7 Enterprise

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Försäljningen är Win8. Man köper nämligen den och utnyttjar sen rätten att köra äldre version.
Det är så företagslicenserna funkar och det är också därför W8 kan visa hyffsade försäljningssiffror trots att nyttjandet är mycket lägre.
Vi köpte tex ca 1000 W8 i maj men inte en enda av de burkarna kommer att köra en enda rad W8 kod. De bli omblåsta med W7 Enterprise

Valdes W8 endast för det var såpass mycket billigare så det täcker kostnaden av ominstallation? Lite nyfiken på hur det fungerar på företag.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det där är i sig inget nytt. Det var många som inte uppdaterade XP till SP2 på grund av att det då sattes en begränsning på halvöppna tcp-förbindelser så att det bara gick att ha 10 åt gången. Klassiskt exempel på ren idioti från Microsofts sida att inte låta folk välja. Nu gick det visserligen att fixa med lite tweaks, men det visar ändå att Microsoft kan få för sig att strypa ner saker utan användarnas medgivande.

Det var snarare idioti från utvecklare som inte skrev ordentlig kod. Inte många normala användare som behövde fler och det sänkte attackytorna för ohyra rätt rejält

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Det var snarare idioti från utvecklare som inte skrev ordentlig kod. Inte många normala användare som behövde fler och det sänkte attackytorna för ohyra rätt rejält

Om det inte var något fel på begränsningen så hade förmodligen behållit den. Det har de inte.

Det var inte kul att tanka torrents eller besöka en websida med många bilder på då det tog några evigheter att ladda.

Att sasser-liknande maskar inte är så vanligt längre trotts att gränsen numer är 50 eller 500 eller vad det nu är tyder ju på att sårbarheten kanske inte direkt hade att göra med hur många halvöppna anslutningar man kan ha.

Tydligen finns ingen gräns alls http://www.mydigitallife.info/half-open-outbound-tcp-connecti...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Valdes W8 endast för det var såpass mycket billigare så det täcker kostnaden av ominstallation? Lite nyfiken på hur det fungerar på företag.

Nä man köper rätten att använda Windows klient Os egentligen och då är det den aktuella versionen (dvs 8) som följer med. Sen får man nedgradera om man vill.
Sen kan man köpa ett abb som heter Software Assuarnce som ger rätten att uppdatara till nyare version när de släpps (man får även med lite annat godis med SA men det kan vi ta en annan gång).

Så för företag (med lite storlek) så är det samma pris oavsett version på klienten. Därför är det kostnader för själva bytet och främst supportkostnader som brukar avgöra om man uppgraderar eller inte.

Som det är för tillfället så kommer de flesta fram till att det kostar för mycket i förhållande till vad man får och därmed ligger man kvar på xp och W7

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det inte var något fel på begränsningen så hade förmodligen behållit den. Det har de inte.

Det var inte kul att tanka torrents eller besöka en websida med många bilder på då det tog några evigheter att ladda
.

Att sasser-liknande maskar inte är så vanligt längre trotts att gränsen numer är 50 eller 500 eller vad det nu är tyder ju på att sårbarheten kanske inte direkt hade att göra med hur många halvöppna anslutningar man kan ha.

Tydligen finns ingen gräns alls http://www.mydigitallife.info/half-open-outbound-tcp-connecti...

Nja nu jämför du vindruvor och vattenmeloner här alltså, båda är förvisso gröna utanpå och har kärnor men det är en viss skillnad ändå
På XP är gränsen kvar så vitt jag vet. Det var där den behövdes. Anledningen till att du inte ser nya sasser är xpsp2 och sp3. I SP2 slog man på FW:n vilket gjorde att sasser inte kunde infektera över inet längre, i sp3 var patchen som tog bort hålet med från början.

Att det sen funkade dåligt för dig att tanka berode som sagt på dålig kod. Det handlar om några millisekunder att göra klart kopplet och så fotr man fixade det så upphörde också problemet

Det tråkigaste i det hela var att patchen som stoppade sasser fanns ute ett bra tag före sasser......

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Nä man köper rätten att använda Windows klient Os egentligen och då är det den aktuella versionen (dvs 8) som följer med. Sen får man nedgradera om man vill.
Sen kan man köpa ett abb som heter Software Assuarnce som ger rätten att uppdatara till nyare version när de släpps (man får även med lite annat godis med SA men det kan vi ta en annan gång).

Så för företag (med lite storlek) så är det samma pris oavsett version på klienten. Därför är det kostnader för själva bytet och främst supportkostnader som brukar avgöra om man uppgraderar eller inte.

Som det är för tillfället så kommer de flesta fram till att det kostar för mycket i förhållande till vad man får och därmed ligger man kvar på xp och W7

Tackar för förklaringen. Intressant att få en liten glimt i hur det fungerar i en värld helt okänd för egen del.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Nja nu jämför du vindruvor och vattenmeloner här alltså, båda är förvisso gröna utanpå och har kärnor men det är en viss skillnad ändå
På XP är gränsen kvar så vitt jag vet. Det var där den behövdes. Anledningen till att du inte ser nya sasser är xpsp2 och sp3. I SP2 slog man på FW:n vilket gjorde att sasser inte kunde infektera över inet längre, i sp3 var patchen som tog bort hålet med från början.

Att det sen funkade dåligt för dig att tanka berode som sagt på dålig kod. Det handlar om några millisekunder att göra klart kopplet och så fotr man fixade det så upphörde också problemet

Det tråkigaste i det hela var att patchen som stoppade sasser fanns ute ett bra tag före sasser......

Är det inte så det brukar funka? Ger mig fan på att de redan fixat en medicin som ger HIV på truten men de väntar med att släppa den tills det blir lönsamt.

Eller menar du att folk borde laddat ner patchen men på grund av att folk är okunniga så höll de inte systemen uppdaterade, och då dunde sasser/conflickr och fan och hans moster sätta skräck i mänskligheten i lugn och ro?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Eller menar du att folk borde laddat ner patchen men på grund av att folk är okunniga så höll de inte systemen uppdaterade, och då dunde sasser/conflickr och fan och hans moster sätta skräck i mänskligheten i lugn och ro?

Lite mer åt det hållet.
Det var rätt många företag/organisationer som fick och också spred sasser vidare och it-avdelningarna SKA veta bättre.
För vanliga användare borde windows update ha varit defaultställt på download and install som det är idag.

Sen var det många som inte vågade patcha då de trodde att patcharna skulle sänka deras piratade XP men det är inte MS fel ....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Lite mer åt det hållet.
Det var rätt många företag/organisationer som fick och också spred sasser vidare och it-avdelningarna SKA veta bättre.
För vanliga användare borde windows update ha varit defaultställt på download and install som det är idag.

Sen var det många som inte vågade patcha då de trodde att patcharna skulle sänka deras piratade XP men det är inte MS fel ....

Så har det nog alltid varit. WGA är väl förståeligt i sig men det är dåligt implementerat då det vid flera tillfällen även svartlistat helt lagliga installationer, men jag tror det har blivit bättre nu.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Windows Store i porträttläge i Windows 8.1.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Kommer 8.1 enbart finnas på Windows Store? Finns det någon möjlighet att ladda ner uppdateringen från Windows Downloads på Microsoft' s hemsida lika enkelt som DirectX och liknande? Hur stor kommer filen (uppdateringen) vara? Och kommer den i så fall vara som en ISO fil?

Någon som vet?