Fakta om Windows 8.1

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

"A software bug is an error, flaw, failure, or fault in a computer program or system that produces an incorrect or unexpected result, or causes it to behave in unintended ways."

Vilken enskild bug är det du menar att Windows 8.1 fixar då?

Jag är inte alltid oerhört positiv till MS, för några dagar sen kritiserade jag MS för att de gav efter med sina policys på Xbox One till exempel.

Hela win 8 konceptet är en bugg eftersom det inte tillför mervärde för användaren, det gör att win 8 som produkt säljer mycket dåligt och används ännu mindre, få vill köpa och använda det, alltså måste hela win 8 kunna ses som en bugg.

Din kritik av MS för att de backat om xbox käns mest underligt och de flesta ser nog snarare ditt totala skrivande som extrem MS fanboyisms, jag förmodar också att du är samma strejf som dyker upp på andra ställen än swec också?
Xbox backningen var nog för att försöka rädda konsolen så den säljer något överhuvudtaget, men troligen har de redan tappat en hel del potentiella kunder pga den rent dåraktiga inställningen att försöka reglera beghandeln förutom det mycket luddiga med att flytta ut beräkningskraft i molnet, ingen kan veta/lita på hur spel fungerar efter ett tag och man kanske sätter in strypningar i funktionen där istället för mer konventionellt drm ?
dessutom visade MS totalt förakt för sina potentiella kunder när de sa att de som inte gillade uppkopplingskraven skulle köpa en 360, "Vi skiter helt i er kunder och vi bestämmer" det är inte snyggt att kläcka ur sig det i samband med marknadsföringen även om det troligen var ett mycket ärligt svar, vore de bara lika ärliga när de de pratar om 8an så skulle vi slippa vidare diskusioner om det också, 8an vore dödad direkt och det kanske alla skulle tjäna på.

MS är inne på totalt fel väg just nu och om de inte byter väg så kommer kundernas förtroende för dem att sänkas och på sikt upphöra helt, jag hoppas att många undviker att göda MS, det finns alternativ idag och det verkar MS ha missat totalt eftersom de försöker tvinga in användarna istället för att locka in dem med vettig/önskad funktionalitet, konsumenterna bör visa sin kritik genom att köpbojkotta MS produkter tills de kovänder om win 8 och lägger in ett välfungerande desktopläge, tex genom att buta till 7ans explorer själva och göra mui helt valbart, hade jag sluppit se det på min dator hade jag kanske kunnat acceptera det på telefonen, men nu får tvånget helt motsatt efekt för mig och många andra, man väljer att helt undvika MS produkter där man kan.
Om tillräckligt många hoppar över win 8 så komemr det att innebära gigantiska kostnader för företagen att utbilda folk i MS världen om de kör MS mjuukvara och användarna har lärt sig annat istället, frågan är hur länge MS vågar låta bli att göra rätt, om de tror att de är så starka att de tror att de kan tvinga in fiolk eller om de inser att de kanske kommer att tappa företagen också på sikt om folk lär sig annat än MS och sedan kommer att vilja ha det när de jobbar också.
Win 8 kan vara slutet för MS dominansen genom deras dumdristiga mortstånd mot startmenyn och att göra så man kan välja att slippa se mui på desktop.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Hela win 8 konceptet är en bugg eftersom det inte tillför mervärde för användaren, det gör att win 8 som produkt säljer mycket dåligt och används ännu mindre, få vill köpa och använda det, alltså måste hela win 8 kunna ses som en bugg.

Din kritik av MS för att de backat om xbox käns mest underligt och de flesta ser nog snarare ditt totala skrivande som extrem MS fanboyisms, jag förmodar också att du är samma strejf som dyker upp på andra ställen än swec också?
Xbox backningen var nog för att försöka rädda konsolen så den säljer något överhuvudtaget, men troligen har de redan tappat en hel del potentiella kunder pga den rent dåraktiga inställningen att försöka reglera beghandeln förutom det mycket luddiga med att flytta ut beräkningskraft i molnet, ingen kan veta/lita på hur spel fungerar efter ett tag och man kanske sätter in strypningar i funktionen där istället för mer konventionellt drm ?
dessutom visade MS totalt förakt för sina potentiella kunder när de sa att de som inte gillade uppkopplingskraven skulle köpa en 360, "Vi skiter helt i er kunder och vi bestämmer" det är inte snyggt att kläcka ur sig det i samband med marknadsföringen även om det troligen var ett mycket ärligt svar, vore de bara lika ärliga när de de pratar om 8an så skulle vi slippa vidare diskusioner om det också, 8an vore dödad direkt och det kanske alla skulle tjäna på.

MS är inne på totalt fel väg just nu och om de inte byter väg så kommer kundernas förtroende för dem att sänkas och på sikt upphöra helt, jag hoppas att många undviker att göda MS, det finns alternativ idag och det verkar MS ha missat totalt eftersom de försöker tvinga in användarna istället för att locka in dem med vettig/önskad funktionalitet, konsumenterna bör visa sin kritik genom att köpbojkotta MS produkter tills de kovänder om win 8 och lägger in ett välfungerande desktopläge, tex genom att buta till 7ans explorer själva och göra mui helt valbart, hade jag sluppit se det på min dator hade jag kanske kunnat acceptera det på telefonen, men nu får tvånget helt motsatt efekt för mig och många andra, man väljer att helt undvika MS produkter där man kan.
Om tillräckligt många hoppar över win 8 så komemr det att innebära gigantiska kostnader för företagen att utbilda folk i MS världen om de kör MS mjuukvara och användarna har lärt sig annat istället, frågan är hur länge MS vågar låta bli att göra rätt, om de tror att de är så starka att de tror att de kan tvinga in fiolk eller om de inser att de kanske kommer att tappa företagen också på sikt om folk lär sig annat än MS och sedan kommer att vilja ha det när de jobbar också.
Win 8 kan vara slutet för MS dominansen genom deras dumdristiga mortstånd mot startmenyn och att göra så man kan välja att slippa se mui på desktop.

"Hela win 8 konceptet är en bugg eftersom det inte tillför mervärde för användaren". Det här är ytterligare ett påstående helt utan konstruktiv kritik. På vilket sätt tillför det inget mervärde för användaren? Mitt motargument skulle bli att titta på den 60 punkter långa listan jag gjort, här har du många exempel på mervärde för användaren.

Nu handlar inte den här tråden om Xbox så jag tycker att vi kan ta den diskussionen någon annan stans. Det jag kort kan säga är att jag tycker att Microsoft gjorde fel som backade på sina planer där Xbox fungerar som en förbättrad Steam. Xbox One hade kunnat vara = Steam + möjligheten att sälja digitala spel och dela spel med upp till 10 personer. Jag har aldrig någonsin hört någon klaga på att de inte kan sälja sina begagnade spel på Steam. Hur många skulle vilja vara tvungen att sätta in en DVD-skiva i datorn så fort de ska spela ett spel på Steam? Troligtvis kommer Microsoft steg för steg föra oss mot en digital framtid med Xbox One, det ser jag i alla fall fram emot. Synd att det inte blev så dag ett bara.

Om nu Microsoft är inne på helt fel väg just nu, hur förklarar du att de på börsen ligger på den högsta nivån på fem år?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Byter man ut startmenyn mot startskärmen så har man fått ett mobiltelefonoperativsystem, trots att allt annat är likadant? Intressant logik.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns väldigt många som har den logiken. Samt så visste jag inte att win8 tydligen bara är anpassat till hemanvändare å inte till företag

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

En buggfix på 2GB?

Ja, en buggfix är en buggfix. Oavsett om den är på 1 kb eller 2 GB

En buggfix syftar till att lösa befintliga buggar. Med Windows 8.1 kommer även ny funktionalitet. Därför kan man inte kalla det för buggfix, istället handlar det om en uppdatering, ungefär som Apple gör med OS X.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flostyle:

En buggfix syftar till att lösa befintliga buggar. Med Windows 8.1 kommer även ny funktionalitet. Därför kan man inte kalla det för buggfix, istället handlar det om en uppdatering, ungefär som Apple gör med OS X.

Precis. Speciellt när Microsoft själva säger att det är en uppdatering. De kallar det inte för en ny Windows-release, service pack eller bugfix.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Om nu Microsoft är inne på helt fel väg just nu, hur förklarar du att de på börsen ligger på den högsta nivån på fem år?

Enkelt: De flesta som använder Windows har inte aktier i Microsoft, Microsoft har fler produkter än Windows 8, osv osv...

Det som snarare behöver förklaras är varför Microsofts aktie tas upp som argument alls.

De som köper aktier kanske har gått på allt pladder, rök och speglar i högre utsträckning än gemene man?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Enkelt: De flesta som använder Windows har inte aktier i Microsoft, Microsoft har fler produkter än Windows 8, osv osv...

Det som snarare behöver förklaras är varför Microsofts aktie tas upp som argument alls.

De som köper aktier kanske har gått på allt pladder, rök och speglar i högre utsträckning än gemene man?

Jo men hans påstående var att _Microsoft_ går åt helt fel väg just nu. Inte enbart Windows 8.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jo men hans argument var att _Microsoft_ går åt helt fel väg just nu. Inte enbart Windows 8.

Han kanske även menar med Windows Runtime-baserade grejer i stort, office 2013, Xbox One... finns massor av områden inom Microsoft som man kan ha åsikter om. Speciellt om man hatar skydrive och färgglada fyrkanter

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

På vilket sätt är den usel? Fult håller jag inte med om, tycker att Windows 8 är snyggare än Windows 7, stilrenare framför allt. Platt är det ja, men på vilket sätt är det en nackdel? Svåröverskådligt håller jag inte heller med om, tycker att startmenyn var besvärligare i det avseendet. Att det skulle slöa ner datorn har jag inte märkt något av, Windows 8 är ju snarare mycket snabbare än Windows 7.

Det är tydligt att många åsikter skiljer sig åt.

Håller med dig helt och hållet. Har aldrig gillat startmenyn överhuvudtaget. Startskärmen är ett steg framåt, men den saknar ju givetvis inställningsmöjligheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Han kanske även menar med Windows Runtime-baserade grejer i stort, office 2013, Xbox One... finns massor av områden inom Microsoft som man kan ha åsikter om. Speciellt om man hatar skydrive och färgglada fyrkanter

Ja exakt. Om hela Microsoft går åt fel håll, alla deras produkter, spelkonsoler, telefoner, molnsatsning, affärsidéer, marknadsföring, strategi osv osv osv bara är skit och helt värdelöst. Varför går aktien åt motsatt håll under fem års tid?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

"Hela win 8 konceptet är en bugg eftersom det inte tillför mervärde för användaren". Det här är ytterligare ett påstående helt utan konstruktiv kritik. På vilket sätt tillför det inget mervärde för användaren? Mitt motargument skulle bli att titta på den 60 punkter långa listan jag gjort, här har du många exempel på mervärde för användaren.

Nu handlar inte den här tråden om Xbox så jag tycker att vi kan ta den diskussionen någon annan stans. Det jag kort kan säga är att jag tycker att Microsoft gjorde fel som backade på sina planer där Xbox fungerar som en förbättrad Steam. Xbox One hade kunnat vara = Steam + möjligheten att sälja digitala spel och dela spel med upp till 10 personer. Jag har aldrig någonsin hört någon klaga på att de inte kan sälja sina begagnade spel på Steam. Hur många skulle vilja vara tvungen att sätta in en DVD-skiva i datorn så fort de ska spela ett spel på Steam? Troligtvis kommer Microsoft steg för steg föra oss mot en digital framtid med Xbox One, det ser jag i alla fall fram emot. Synd att det inte blev så dag ett bara.

Om nu Microsoft är inne på helt fel väg just nu, hur förklarar du att de på börsen ligger på den högsta nivån på fem år?

Problemet är att det du anger som förbättring är något som de flesta bara ser som förändringar, det är ett fåtal saker som är förbättrat vad det gäller användarupplevelsen, filhantering och aktivitetshanteraren är väl det enda jag själv skulle se som användbara förbättringar, snabbare start kanske, men det påverkar mig så extremt lite att jag mest ser det som en "förändring jag inte har något emot"
i princip allt annat de ändrat ser jag som förändringar som innebär en försämring, så fort det innebär någon form av meny med ny design så skiter sig 8an och den får negativa poäng, totalt sett drar den på sig så mycket - att den måste betraktas som avsevärt sämre än win 7 på desktop just för menyer, tiles, charms och allt annat som stör.
Lägger man därtil in den tid/kostnad 8an kräver för att lära om så blir det än värre och jag har idag i princip helt slutat prova 8an jag kanske testar 8.1 men Den känns inte särskilt intressant den heller om det inte blir mer än det de visat hittils, lite bättre än 8 men långt ifrån bra nog att kunna ersätta win 7 om man ser till helheten.
jag övervägde att köpa några 8or i höstas när de var riktigt billiga och hoppas på att de fixade till den, men bwdömde att de troligen inte skulle göra den användbar på riktigt så jag avstod att hamstra ett par licenser fastän det bara kostade 170kr för jag tyckte nte ens detvar värt den summan och jag ville inte ge pengar till MS för en undermålig produkt och jag har inte ändrat uppfattning där, MS visar att de hela tiden medvetet feltolkar användarna och skiter i dem, för mig blir det nog Linux på heltid efter 7an om MS inte gör om och gör rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja exakt. Om hela Microsoft går åt fel håll, alla deras produkter, spelkonsoler, telefoner, molnsatsning, affärsidéer, marknadsföring, strategi osv osv osv bara är skit och helt värdelöst. Varför går aktien åt motsatt håll under fem års tid?

För fem år sedan fanns inte tänket med att allt skulle vara färgglada fyrkanter eller reklampelare för skydrive.

Det kan ju också vara så att de flesta som köper aktier inte ser till användbarheten i sig utan endast ser till det faktum att Microsoft försöker ta rygg på Apple och Google genom att implementera liknande affärsmodeller. Aktiemarknaden styrs ju främst av spekulationer.

Se'n kanske han uttryckte en personlig åsikt också? Jag tror inte att någon som har en uppfattning tycker bättre eller sämre om Windows 8 eller Microsoft i stort oavsett vad aktien står i.

Jag t. ex skulle inte ändra uppfattning om gränssnittet i Windows 8 oavsett om aktien var värd 1000 gånger mer, eller mindre.

Sedan finns ju också aspekten att man har olika fokus... Jag t. ex anser att ett företags främsta, och ovillkorliga mål måste vara kundnöjdhet. Ett företag som lyckats mata aktieägarna med fina ord så att de köper fler aktier kan fortfarande ha värdelösa produkter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av trolliban:

Håller med dig helt och hållet. Har aldrig gillat startmenyn överhuvudtaget. Startskärmen är ett steg framåt, men den saknar ju givetvis inställningsmöjligheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har en poäng, startmenyn kanske inte är det ultimata, men startskärmen är inte heller särskilt bra i dagens version, så under tiden vi väntar på något som de flesta ser som "bättre" borde man kunna få välja mellan dem fritt och det kanske lockar fram nått bra nytt system.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du har en poäng, startmenyn kanske inte är det ultimata, men startskärmen är inte heller särskilt bra i dagens version, så under tiden vi väntar på något som de flesta ser som "bättre" borde man kunna få välja mellan dem fritt och det kanske lockar fram nått bra nytt system.

Jag är helt övertygad om att det var en bra idé att skrota startmenyn. Att startskärmen inte är perfekt i alla avseenden är en annan femma. Huvudsaken är att man nu försöker förbättra startskärmen och jag tycker att det ser lovande ut.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

För fem år sedan fanns inte tänket med att allt skulle vara färgglada fyrkanter eller reklampelare för skydrive.

Hehe, säg inte det. XP i standardutförande ser ju horribelt ut med deras färgglada UI Gick ju dock att välja bort...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Hehe, säg inte det. XP i standardutförande ser ju horribelt ut med deras färgglada UI Gick ju dock att välja bort...

Helt sant, men det var ingen reklam för skydrive vart man än såg, och det gick att välja bort som sagt. Så även om XP var gräsligt fult och i det närmaste oanvändbart gick det i alla fall att fixa via en inställning i operativsystemet. Det är ju tyvärr inte så med Windows 8.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Helt sant, men det var ingen reklam för skydrive vart man än såg, och det gick att välja bort som sagt. Så även om XP var gräsligt fult och i det närmaste oanvändbart gick det i alla fall att fixa via en inställning i operativsystemet. Det är ju tyvärr inte så med Windows 8.

Jag tyckte XP var ett enormt lyft från första dagen, så där skiljer vi oss åt, även om vi är rörande eniga om 8. Intressant.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du har en poäng, startmenyn kanske inte är det ultimata, men startskärmen är inte heller särskilt bra i dagens version, så under tiden vi väntar på något som de flesta ser som "bättre" borde man kunna få välja mellan dem fritt och det kanske lockar fram nått bra nytt system.

Så länge Microsoft inte förhindrar tredjepartsstartmenyer står det dig fritt att välja. Det gagnar inga andra än bakåtsträvare att behålla den gamla startmenyn.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Helt sant, men det var ingen reklam för skydrive vart man än såg, och det gick att välja bort som sagt. Så även om XP var gräsligt fult och i det närmaste oanvändbart gick det i alla fall att fixa via en inställning i operativsystemet. Det är ju tyvärr inte så med Windows 8.

Nja, XP såg jag nog ändå som en helt okej uppgradering på sin tid och när jag för några månader sedan bytte ut min gamla Vista-maskin tycker jag att hoppet till Windows 8 var ett lyft det också - även om jag anser att det går att putsa till en del ytor här och var. Jag stör mig visserligen inte på MUI men som jag nämnt vid ett annat tillfälle så upplever jag varken att det (MUI) eller att den klassiska startmenyn får mig att arbeta bättre eller sämre.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trolliban:

Så länge Microsoft inte förhindrar tredjepartsstartmenyer står det dig fritt att välja. Det gagnar inga andra än bakåtsträvare att behålla den gamla startmenyn.

Vilka 3:e parts program fixar till de appar/program som bara funkar i helskärmsläge?

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fafne:

Vilka 3:e parts program fixar till de appar/program som bara funkar i helskärmsläge?

[ironi] VMware[/ironi]

Kanske inte den snyggaste lösningen men man kan ju ha många virtuella maskiner i fönster

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fafne:

Vilka 3:e parts program fixar till de appar/program som bara funkar i helskärmsläge?

Vilka program tänker du på då?

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Så länge Microsoft inte förhindrar tredjepartsstartmenyer står det dig fritt att välja. Det gagnar inga andra än bakåtsträvare att behålla den gamla startmenyn.

Och vad jag har sett så har de aldrig varken låtsats om att de finns eller garanterat att de kommer låta dem fortsätta finnas. Annars vore det ganska lugnt.

Om man är bakåtsträvare för att man inte förstår meningen med Modern UI så visst, jag är bakåtsträvare. Även om jag tycker att just det uttrycket är väldigt urvattnat här på Sweclockers.

Jag ser det hellre såhär: ""Även den som tar klivet utför ett stup tar ett steg frammåt."

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av strejf:

Vilken enskild bug är det du menar att Windows 8.1 fixar då?

Sitter du verkligen och hårklyver om skillnaden mellan "bug" och "misfeature"?

Citat:

Jag är inte alltid oerhört positiv till MS, för några dagar sen kritiserade jag MS för att de gav efter med sina policys på Xbox One till exempel.

Nej, du kritiserade de som genom sin kritik tvingat MS att ändra sig.

Skrivet av trolliban:

Så länge Microsoft inte förhindrar tredjepartsstartmenyer står det dig fritt att välja. Det gagnar inga andra än bakåtsträvare att behålla den gamla startmenyn.

Det omvända gäller ju också - man hade kunnat behålla startmenyn kunde såna som du som föredrar Metro kunnat installera tredjepartsprogram som gav er den funktionaliteten.
Det finns inga såna program? Det kanske säger något om efterfrågan.

EDIT: Eller en riktigt radikal tanke: låta användarna välja i Inställningar vilket interface de ville ha. Eller ännu radikalare: ha olika interface till touch-devices och tangentbord-och-mus-devices.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Och vad jag har sett så har de aldrig varken låtsats om att de finns eller garanterat att de kommer låta dem fortsätta finnas. Annars vore det ganska lugnt.

Vad är problemet då? Du kan inte komma och påstå att det är ett problem idag att Microsoft i framtiden, eventuellt, kanske får för sig att ändra nånting, när ingenting tyder på det.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Skrivet av strejf:

Om nu Microsoft är inne på helt fel väg just nu, hur förklarar du att de på börsen ligger på den högsta nivån på fem år?

För att Office, Server och Entertainment-divisionerna går fantastiskt bra, till skillnad från Windows-divisionen, som gått sämre än väntat. Microsofts aktie stiger trots Windows 8/RT/Phone/Metro/Modern, inte på grund av.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozzed:

Och vad jag har sett så har de aldrig varken låtsats om att de finns eller garanterat att de kommer låta dem fortsätta finnas. Annars vore det ganska lugnt.

Om man är bakåtsträvare för att man inte förstår meningen med Modern UI så visst, jag är bakåtsträvare. Även om jag tycker att just det uttrycket är väldigt urvattnat här på Sweclockers.

Jag ser det hellre såhär: ""Även den som tar klivet utför ett stup tar ett steg frammåt."

Ja ättestupa var ett steg framåt det också, men landningen brukade bli hård, MS kanske dyker upp på kickstarter eller liknade om de landar hårt nog, Den här tjejen som ska hoppa i poolen tog ju också ett steg framåt utan att riktigt ha koll på vad hon gjorde och landningen blev hård för henne också.
https://www.youtube.com/watch?v=gQXRZM0W1zk

Det är dumt att gå framåt om man inte vet vart man borde gå och ibland tar man uppenbarligen fel väg oavsett om man är tonåring eller Microsoft och då gör det ont.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Vad är problemet då? Du kan inte komma och påstå att det är ett problem idag att Microsoft i framtiden, eventuellt, kanske får för sig att ändra nånting, när ingenting tyder på det.

Ungefär på samma sätt som det inte är ett problem att du blir fälld i morgon för ett brott du begår idag?

Jag tycker Microsoft det senaste året har visat med all önskvärd tydlighet att de är ett kappvändarföretag av rang. Problemet är bara att det är svårt att i förväg veta om det är användarna eller aktieägarna som blåser hårdast för stunden.

Så nej, att installera Windows 8 + startmenyersättare för att senare eventuellt bli av med min startmeny är inte ett alternativ, eftersom jag tycker verkligt illa om Modern UI. Vad jag får göra och inte med en produkt jag har köpt ska ju naturligtvis vara upp till mig, som det alltid har varit. Jag ser ingen fördel i att någonsin överlåta MER kontroll till ett företag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

ibland tar man uppenbarligen fel väg oavsett om man är tonåring eller Microsoft och då gör det ont.

Jag tror att om fem år tillverkar inte Microsoft operativsystem längre, utan det dominerande OS'et är Android.
Inte direkt för att Windows 8 suger, fast det verkligen inte hjälper, utan för att de missat tåget på paddor och telefoner och det bara är en tidsfråga innan Google utnyttjar det för att ta över på stationära/bärbara datorer. När Windows främsta försäljningsargument, Office, kommer till Android är kapitulationen ett faktum.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ungefär på samma sätt som det inte är ett problem att du blir fälld i morgon för ett brott du begår idag?

Jag tycker Microsoft det senaste året har visat med all önskvärd tydlighet att de är ett kappvändarföretag av rang. Problemet är bara att det är svårt att i förväg veta om det är användarna eller aktieägarna som blåser hårdast för stunden.

Så nej, att installera Windows 8 + startmenyersättare för att senare eventuellt bli av med min startmeny är inte ett alternativ, eftersom jag tycker verkligt illa om Modern UI. Vad jag får göra och inte med en produkt jag har köpt ska ju naturligtvis vara upp till mig, som det alltid har varit. Jag ser ingen fördel i att någonsin överlåta MER kontroll till ett företag.

Så, med andra ord, finns det inget som tyder på att just startmenyersättare skulle bli blockerade.

Och sen har du inte köpt en produkt, du har köpt en licens som berättigar dig till att använda deras mjukvara på deras villkor...och så har det alltid varit.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!