Verkligen? Vad tycker du gör Skyrim bättre än Oblivion?
Själv tycker jag att det som var bättre i Oblivion var:
* AVSEVÄRT bättre huvudstory! Verkligen. Skyrims story känns riktig torr och ytlig, typ "aah vi vill göra detta spelet nu, Skyrim, men vi har ingen bra idé om en huvudstory" och så sa nån "kan väla göra drakar?" Och så gjorde de en urtråkig mainstream saga som uppfunnits 1000 gånger förut.
* Städerna är som ett skämt i Storlek. Huvudstaden har knappt 10 hus man kan gå in i och bara hälften av städerna har murar. Det är ju löjligt. De var större i Oblivion.
*Gillerna (tjyvgillet framförallt, men det gäller allihop i största grad) var MYCKET roligare i Oblivion. Det där med att man bara kan gå in och tjäna lite pengar på ett litet uppdrag var det fina med gillerna. I Skyrim får man göra ett litet uppdrag och sen kastas man in i nåt "huvuduppdrag" direkt, och sen är det slut. Denna punkt måste du bara hålla med om. ^^
* Kartan smidigare och finare
* Inventoryt lättare att använda
* Bättre tillbakablick på gjorda uppdrag i journalen, och att man kunde se alla delar av de uppdrag man höll på med, och hade gjort färdigt. Inte någon enkel sammanfattning som i Skyrim.
* Svårare att få det bästa (t.ex nå högsta level, rustningar, vapen, jag fick aldrig det bästa i Oblivion, men i Skyrim tog det inte lång tid att få en dragonarmor)
* Och visst, Skyrim är finare. Men hur mycket? Spelet är oehört konsolifierat, och man måste ladda ner minst 30 moddar för att det ska bli snyggt på riktigt. Det var en besvikelse.
* Fler vapen och rustningar att välja på, det har skurits ner ytterliggare i Skyrim. (säger man skurits eller skärts?)
Sen var en sak som inte riktigt var bättre i Oblivion det tråkiga stridssystemet som finns kvar i skyrim. Det som innebär att man spammar LMB för att vinna. Går man från en match i Chivalry till att köra lite Skyrim så känner man sig helt handikappad. ^^
Sen finns det såklart saker som är bättre i Skyrim, men de orkar jag helt enkelt inte skriva nu.