Asus Sabertooth 990FX R2.0 Minnesproblem!

Permalänk

Asus Sabertooth 990FX R2.0 Minnesproblem!

Satte precis i mitt nya Sabertooth mobo i datorn, Problemet är att den inte vill boota med 2st minnes stickor, Minnena fungerar var för sig i alla portar på moderkortet men så fort man sätter i båda så vägrar den att boota, Vad kan det vara för fel? Har installerat nyaste bios, Testat ställa in timings och volt manuellt men ingenting fungerar.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Ja och det är ju inga ovanliga minne du har nyaste bios så egentligen är de väll bara reklamera moderkortet.
Kan ju testa göra en clear cmos först, sen sätter du dom så dom sitter dual channel?

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Satte precis i mitt nya Sabertooth mobo i datorn, Problemet är att den inte vill boota med 2st minnes stickor, Minnena fungerar var för sig i alla portar på moderkortet men så fort man sätter i båda så vägrar den att boota, Vad kan det vara för fel? Har installerat nyaste bios, Testat ställa in timings och volt manuellt men ingenting fungerar.

Har du testat med MEM-OK-knappen?

Hur exakt vägrar den att boota? Om den startar men inget syns på skärmen och den röda led-lampan bredvid ramminnena lyser kan du hålla inne MEM-OK-knappen tills led-lampan börjar blinka. Låt den sedan blinka. Om den hittar fungerande konfiguration så startas datorn om. Om det fortfarande står och blinkar efter ~10 minuter är det något annat som är fel.

Tänk också på att du ska sätta stickorna i de sandfärgade slottarna, inte de svarta.

Edit: Kan ju vara minnena i sig också. Har du testat med ett par andra minnen?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.