Permalänk
Avstängd
Skrivet av WoG:

Nej, det stämmer inte längre. För de flesta bankerna måste man vara 18+, samt visa att man har en inkomst. Detta på grund av att många visa/mastercard har kredit.

Stämmer verkligen inte, är snarare en minoritet av banker som kräver det, typ swedbank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Nej, det stämmer inte längre. För de flesta bankerna måste man vara 18+, samt visa att man har en inkomst. Detta på grund av att många visa/mastercard har kredit.

Både Visa och Mastercard finns som bankkort utan kopplad kredit.
Skilj på bankkort och kreditkort.

Sen finns Visa ung speciellt för personer under 18år.

Skrivet av trollhattan:

Stämmer verkligen inte, är snarare en minoritet av banker som kräver det, typ swedbank.

http://www.swedbank.se/privat/kort-och-betalningar/kort/vara-...

Permalänk

Skaffade internetbank idag själv, fyllde 18 4 juli Swedbank krävde 18 + för min del

angående att föräldrar absolut måste ha internetbank är bullshit, även om chansen är liten- mina började med det bara för 3-4 månader sen med det ,då de aldrig litat digitalt (alltid handlat kontant) (för den delen slutade pappa med checkar för bara något år sen elr två)

Permalänk
Medlem

Tycker själv att man inte skall kunna handla på internet utan föräldrars tillåtelse om man är under 18, no offense till TS!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Är själv 17 och både Swedbank och SEB kräver att man är myndig för att kunna få internetbank. Handelsbanken är den enda bank jag känner till som erbjuder en internetbanktjänst för att handla över internet med för folk under 18. Swedbank erbjuder även internetbank, men det heter internetbank ung, det vill säga: man kan endast öppna ett sparkonto, kolla saldo och fylla på kontantkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannema:

Är själv 17 och både Swedbank och SEB kräver att man är myndig för att kunna få internetbank. Handelsbanken är den enda bank jag känner till som erbjuder en internetbanktjänst för att handla över internet med för folk under 18. Swedbank erbjuder även internetbank, men det heter internetbank ung, det vill säga: man kan endast öppna ett sparkonto, kolla saldo och fylla på kontantkort.

Nordea har även den här funktionen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Vengeance C70 Arctic White, Moderkort: Asus Maximus V Extreme, Processor: Intel Core I7 3770K, Grafikkort: Asus Geforce GTX 770 DirectCu II, Ram: Kingston HyperX beast 2133Mhz 2x4 Gb, Nätaggregat: Corsair AX760 80+ Platinum, CPU-Kylning: Cooler Master Hyper 212 Evo, SSD: Kingston HyperX 90 Gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Man behöver inte ansöka om VISA/Mastercard-kredit utan själva kortet har bara stämpeln nu mera för att det ska fungera utomlands eller vid köp över Internet.
Internetbanken ska väl komma till alla oavsett vad så att föräldrar och barn kan skicka pengar mellan varandra samt att även barnen kan betala sina prenumerationer osv. För detta behövs bara en förälders godkännande samt ett ID-kort från barnet som är 15+, inget 18-års krav här inte!

Vet inte hur insatt du är med just detta men jag har sett hur det ser ut för någon som är 16 år och denne har Internetbank. Det går inte att köpa fonder, aktier osv eftersom den är tillämpad för enklare funktioner så som att kolla kontosaldo samt göra överföringar mellan konton samt betala räkningar.
De flesta banker i dag har såna här "smarta" lösningar när det gäller konton. Är dock inte 100% säker om man måste förnya sitt konto på banken när man fyllt 18, så att man får tillgång till fonder osv, men något sånt är det iaf.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

TS, varför totalskiter du i alla som tipsar om SpendOn/Paysafe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Tycker själv att man inte skall kunna handla på internet utan föräldrars tillåtelse om man är under 18, no offense till TS!

Skickades från m.sweclockers.com

Var tyst om du inte har något relevant att säga.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

att de inte har internet bank eller kort är inget jag tror på

Det är inte alla som vill ha elektriska pengar och samtidigt ha överlåtit ALLT åt banken.

Vissa däribland jag, har redan listat ut bankernas egentliga syfte.
Dom säger att dom vill ha bort kontanterna, för att minska rånrisken. <---minst troligt.
Det egentliga syftet, är att dom vill ha all kontroll på sin sida av gräsmattan, för om alla pengar är elektriska har dom 100% kontroll.
Den kontrollen har dom aldrig över kontanter, och just därför vill dom fasa ut dessa.
Om ni tycker att staten och statliga bolag hittills varit kontrollgalna, så är det inte ett dugg emot, vad dom planerar bakom ryggen på oss.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Du får bli myndighetsförklarad eller skaffa andra förmyndare om de inte tillåter dig öppna bankkonto.

Skrivet av WoG:

Skrivet av trollhattan:

Det finns ingen bank som kräver det, säger kassörskan / kassören något annat så ljuger hon / han eftersom de har noll koll, det är bara att ligga på för de har fel. Det är dessutom hos de flesta gratis för studenter så har du CSN-insättning betalar du inget, jag skaffade själv hos Swedbank avgiftsfritt under gymnasiet för ett antal år sedan. Idag har många banker andra gratiserbjudanden. T ex får du gratis från ICA Banken när du är under 21, men över 18.

Förr hade många banker 18-årsgräns för vanligt Visa/Mastercard, men inte idag utan bara en del av dem så acceptera inte att få kasst "uppkopplat" VISA Electron. För vuxna så välj rätt så kostar det heller inget extra med ett riktigt kort.

Både Handelsbanken, Nordea och SEB har 16 års-gräns för VISA-kort. Med flera. Har du inget bankkort kan du ju inte ens göra sånt som att åka buss.

Trollet, all svensk valuta är lån från Riksbanken, allt är elektroniskt. Allt är massor Windowsservrar. Alla banker får sina kontanter därifrån från värdebolagen, som i sin tur får de från depåbolagen/ägarna/operatören som i sin tur får de från Riksbanken. Kontantförsörjningen avvecklas, förr hade staten egna bolag som sysslade med det bankerna avvecklar också det och i dagsläget sköts kontanthantering av värdebolag och de flesta banker har inga egna bankomater längre. Alla större kontantuttag måste förbeställas. Det har inte varit något annat än elektroniskt så länge du levt. Det har de senaste hundratals åren aldrig varit mer än olika löften hur som helst.

Permalänk
Inaktiv

PåIcabanken är det möjligt för 13 åringar att få bankkort. 15+ för internettjänster. kontor i varje ICA affär. Ofta öppet 0700-2300.
Öppet lördag/söndag... Varför välja en skitbank med dåliga villkor när man kan välja en bank med kundfokus?
Bojkotta skitbankerna SE, SHB, Swedbank, Nordea, Danske Bank mfl
Välj ICA-banken.
http://www.icabanken.se/kort-och-konto/vara-konton/ungdomskon... Gratis för ungdomar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

PåIcabanken är det möjligt för 13 åringar att få bankkort. 15+ för internettjänster. kontor i varje ICA affär. Ofta öppet 0700-2300.
Öppet lördag/söndag... Varför välja en skitbank med dåliga villkor när man kan välja en bank med kundfokus?
Bojkotta skitbankerna SE, SHB, Swedbank, Nordea, Danske Bank mfl
Välj ICA-banken.
http://www.icabanken.se/kort-och-konto/vara-konton/ungdomskon... Gratis för ungdomar

Ja men en suverän bank du... Dom är skyldiga mig massor med pengar för allt bonuspoäng som jag samlat på mig!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Det är inte alla som vill ha elektriska pengar och samtidigt ha överlåtit ALLT åt banken.

Dom säger att dom vill ha bort kontanterna, för att minska rånrisken. <---minst troligt.
Det egentliga syftet, är att dom vill ha all kontroll på sin sida av gräsmattan, för om alla pengar är elektriska har dom 100% kontroll.
Den kontrollen har dom aldrig över kontanter, och just därför vill dom fasa ut dessa.
Om ni tycker att staten och statliga bolag hittills varit kontrollgalna, så är det inte ett dugg emot, vad dom planerar bakom ryggen på oss.

fram med folie hattarna här bär det av!!!

hehe paranoid de e vad du e men visst kör i vind!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

"Houston we have a problem"

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

fram med folie hattarna här bär det av!!!

hehe paranoid de e vad du e men visst kör i vind!

Man gör vad man kan.
Men personligen tycker jag att det lyser igenom lite väl starkt, att det faktiskt kan vara på det viset.
Lögner är till för att användas, och det vet sådana företag.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Även om dina tankar kanske lite väl är osannolika, så är jag med på det Jordenxxx, vill inte heller att man fasar ut alla kontanter helt.

Permalänk

QUOTE=jordenxxx;13702420]Man gör vad man kan.
Men personligen tycker jag att det lyser igenom lite väl starkt, att det faktiskt kan vara på det viset.
Lögner är till för att användas, och det vet sådana företag.[/QUOTE]

Håller med om att man inte ska sitta med alla sina kulor i en bank dels för att man inte tjänar någit och pga. Av monitär osäkerhet..
Dock så har jag på min banks rekomendation omvandlat 150k till 400k under 7 år så kan vara lite vinklad..

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!