Stendött Mini-ITX, hur felsöker man?

Permalänk

Stendött Mini-ITX, hur felsöker man?

Har haft en liten ASRock HTPC i drift de senaste 3-4 åren (sen vi köpte den) utan problem, kört XBMC/OpenELEC på den.
Men nu idag när jag skulle forcera en avstängning för att den hade hängt sig över natten (hålla inne knappen i 10 sekunder, det vanliga) så startar den inte igen. Helt enkelt så händer inget längre när jag trycker på strömbrytarknappen, vette sjutton vad som kan ha slagit snett.

Plockade isär datorn och sitter nu med mini-itx brädan framför mig, har testat det externa nätagget redan och det fungerar som det ska (levererar 18-19V DC). Vad gör jag nu? Iom att processorn (Intel Atom) är fastlödd så vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Har kollat efter brända komponenter men ser inga vid första anblick.

Är ju synd att bara skicka saken eftersom den har fungerat såpass bra, och sen så går det ju på en 3-4 tusen att ersätta den.

Någon som har en tanke och kanske har varit med om något liknande?
Skedde alltså inget dramatiskt, inga bränder, blixtar eller rök utan den bara inte startade.

Permalänk

Kollat nätagget? Varit varmt länge? Misstänker att det är ett externet nätagg.
Testat att låta den svalna? Dra ur strömmen i ett par timmar?

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

Kollar så att startknappen fungerar?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kollat med ett vanligt ATX agg? Kan ju vara konverteringsbrädan som lagt av inne i chassit. Även om strömklossen ger 19v så kanske den inte pallar lasten som datorn drar. Dvs när du mäter spänningen har du ingen last och får rätt värden.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Kollar så att startknappen fungerar?

Jag misstänker (och hoppas) att det är den som lagt av, ska testa imorgon

Skrivet av Ctrl:

Kollat med ett vanligt ATX agg? Kan ju vara konverteringsbrädan som lagt av inne i chassit. Även om strömklossen ger 19v så kanske den inte pallar lasten som datorn drar. Dvs när du mäter spänningen har du ingen last och får rätt värden.

Hmm tror du det kan vara så att en del av nätadaptern har gått sönder och därför orkar den inte längre? Har inte mycket kunskap inom det området men låter som om det skulle kunna vara så. Ska se om det finns någon möjlighet att testa med ett vanligt ATX iaf.

Permalänk
Medlem

Vad är det för låda du har? Ja, en adapter kan gå sönder på flera sätt. Du har ju strömklossen som ligger utanför chassit som omvandlar 240v -> 19v (i detta fall). Sedan går det en sladd in till spänningsomvandlare 2. Detta är oftast ett kretskort med lite komponenter på som sedan har en ATX kontakt som man sätter i moderkortet.

Har du en PicoPSU liknande lösning så sitter omvandlaren direkt i din ATX kontakt.

Visa signatur

Permalänk

Prövade att "passera" knappen, men det gick ändå inte. Den verkar iofs hel, klickar bra.

Skrivet av Ctrl:

Vad är det för låda du har? Ja, en adapter kan gå sönder på flera sätt. Du har ju strömklossen som ligger utanför chassit som omvandlar 240v -> 19v (i detta fall). Sedan går det en sladd in till spänningsomvandlare 2. Detta är oftast ett kretskort med lite komponenter på som sedan har en ATX kontakt som man sätter i moderkortet.

Har du en PicoPSU liknande lösning så sitter omvandlaren direkt i din ATX kontakt.

Denna:
http://www.asrock.com/nettop/NVIDIA/ION%20330/
http://www.ocinside.de/go_e.html?http://www.ocinside.de/html/...

(Fast utan Blu-ray)

Hmm det går en sladd från strömklossen utanför direkt till moderkortet. Sladden har en sådan här liten rund kontakt med ett hål i mitten. Den kopplas alltså in i ett uttag direkt på brädan. Det finns ett ATX uttag på brädan, som man kopplar en specialkabel för ström till hårddisk och cd-läsare, men det är också helt dött. Verkar som att det är "spänningsomvandlare 2" som har rykt, vart den nu sitter.

Permalänk
Medlem

Oki, verkar som att du har ett moderkort med inbyggd sådan. Då är det lite värre att felsöka just den biten.

Visa signatur

Permalänk

Ja nä jag har gett upp. Nackdelen med så kompakta saker. Får bli en ny burk.